جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

هدایت جنگ در دو سوی میدان غزه

چهار هفته از آغاز دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد و هر روز ابعاد جدیدی از این جنگ آشکار می‌‌شود. آنچه در میدان نبرد همچنان مطرح بوده این سؤال است که هدایت جنگ در دو سوی میدان به دست کیست؟

Loading

پیامدهای مخالفت دبیرکل سازمان ملل با تحریم‌های آمریکا علیه ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره درخواست اخیر دبیرکل سازمان ملل از آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران گفت: «این درخواست نشان می‌دهد که نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل، شورای امنیت و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درک بهتری نسبت به فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز ایران پیدا کرده‌اند.»

حسن هانی‌زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به صحبت‌های اخیر دبیر کل سازمان ملل که بر ضرورت تاکید و ادامه روند مذاکرات ایران و کشورهای 4+1 از ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت که ایران حق دارد از مزایای اقتصادی برجام بهره‌برداری کند، گفت: «‌در طول 6 سالی که از امضای توافق‌نامه برجام می‌گذرد جامعه جهانی از حسن نیت ایران برای شفاف‌سازی و همکاری صادقانه با آژانس درک دقیقی پیدا کرده است؛ اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در یک حرکت هماهنگ تلاش کرده‌اند تا این توافق‌نامه بین‌المللی را از مضمون و محتوای حقیقی خود خارج و یک سلسله مسائل حاشیه‌ای را وارد روند مذاکرات کنند. خروج آمریکا از توافق‌نامه برجام در سال 2018 و اعمال بیش از 1700 مورد تحریمی نشان داد که واشنگتن تلاش کرده تا این توافق‌نامه را به سمت سیاسی‌کاری هدایت و از آن به عنوان “شمشیر داموکلس” علیه ملت ایران استفاده کند.»

هانی‌زاده افزود: «بروز شکاف در دیدگاه کشورهای 4+1 در مذاکرات وین و تاکید روسیه و چین بر نقش سازنده ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که موضع انگلیس، فرانسه و آلمان در برابر ایران زیر سوال رفته است.»

وی با استناد به گزارش‌های مدیر کل آژانس درباره ایران توضیح داد: «گزارش‌های رافائل گروسی در خصوص همکاری ایران با این نهاد به‌خوبی ثابت کرد که جریان‌سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای آمریکا و اروپا علیه فعالیت هسته‌ای ایران چندان موثر نبوده است. نشست اخیر شورای امنیت و گزارش دبیرکل سازمان ملل نیز تاکید دیگری بر پیروزی دیپلماسی ایران در عرصه‌های بین‌المللی است.»

به گفته هانی‌زاده، موضع‌گیری آنتونیو گوترش و معاون وی می‌تواند در تغییر نگاه تیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران موثر واقع شود.

این کارشناس با اشاره به تفاوت دیدگاه تیم جو بایدن نسبت به تیم دونالد ترامپ درخصوص فعالیت هسته‌ای ایران، گفت: «اگرچه رفتار تهاجمی و غیرمنطقی مقامات کاخ سفید نشان می‌دهد که لابی صهیونیستی و رژیم اسرائیل در اینگونه موضع‌گیری‌ها بی‌تاثیر نیستند، اما با بررسی روند مذاکرات وین بین ایران و کشورهای4+1 مشاهده می‌کنیم که یک سلسله اتفاقات مثبتی رخ داده که می‌تواند سمت‌وسوی مذاکرات را به یک نقطه قابل اتکائی هدایت کند.»

به گفته هانی‌زاده، تعیین یک سقف زمانی برای پایان دادن به مذاکرات، تاکید بر ضرورت لغو تحریم‌های غیر‌قانونی و یک‌طرفه آمریکا علیه ایران و ضرورت ارائه تضمین‌های حقوقی برای اجرائی شدن تمام توافقات مذاکرات وین در برابر بازگشت ایران به تعهدات خود بخشی از خواسته‌های ایران در مذاکرات اخیر وین بوده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل در نهایت با بیان اینکه طبیعی است این پیش شرط‌ها با روح برجام هیچگونه مغایرتی ندارند، تاکید کرد: «خروج آمریکا از این توافق‌نامه ثابت کرد که طرف‌های غربی مذاکره کننده در پی تحمیل شروط خود بر ایران هستند. افزودن موضوعاتی غیر از فعالیت هسته‌ای ایران به مذاکرات هسته‌ای بخشی از درخواست‌های 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بوده که این امر با مخالفت جدی تیم‌های مذاکره کننده مواجه شده است؛ لذا آمریکا نیز که در طول سال‌های اخیر به خروج از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران روی آورده بود، اکنون به خوبی دریافته که نمی‌تواند از رهگذر اعمال تحریم، ایران را وادار به تسلیم کند و ناچار است که با جامعه جهانی همراه شود.»

وی افزود: «موضع‌گیری سازنده دبیر کل سازمان ملل می‌تواند به انزوای سیاسی آمریکا و سه کشور اروپایی منجر شود و احتمالا سازمان ملل در آینده با هرگونه تلاشی برای محکومیت ایران و بهره‌گیری از این نهاد بین‌المللی برای جریان‌سازی علیه ایران مخالف خواهد کرد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *