جدیدترین مطالب

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه

طبق اطلاعات رسانه‌های داخلی، دبیر شورای امنیت ارمنستان برای شرکت در نشست بین‌المللی در بالاترین سطح امنیتی در سن پترزبورگ، به روسیه سفر نخواهد کرد، البته جزییات این تصمیم فاش نشده است.

Loading

رسانه‌ها؛گسترش ناتو به شرق اروپا و…

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: درخواست مقام ناتو برای حضور نظامی این پیمان در بلغارستان و رومانی برای مقابله با روسیه ، هشدار مسکو به ناتو، پرواز  بمب‌افکن  های هسته‌ای  روسیه بر فراز بلاروس، انتشار پیش نویس سند امنیتی پیشنهادی روسیه با آمریکا و ناتو، آغاز همکاری چین و روسیه در برابر سامانه‌های موقعیت‌یاب آمریکایی، هشدار مقامات نظامی آمریکا برای وقوع کودتا و جنگ داخلی، استعفای وزیر بریگزیت دولت جانسون، احیای راه آهن میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، سفر رئیس شاباک به امارات، برگزاری هفدهمین اجلاس فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی، تشدید جنگ قدرت عربستان و امارات در جنوب یمن، پنهانکاری پنتاگون در اعلام شمار تلفات غیر نظامیان کشته شده در سوریه و عراق، برگزاری  سومین نشست همکاری‌های ترکیه-آفریقا در استانبول ،گفتگوی  اردوغان و امیر قطر، تاکید مذاکره‌کننده ارشد چین به ازسرگیری مذاکرات وین تا پایان سال جاری میلادی، درگیری در مرز میانمار و تایلند و همه پرسی در تایوان درحمایت از رئیس کنونی تایوان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: یک ژنرال ناتو پیشنهاد داده است که به دنبال تحرکات نظامی روسیه در شرق اوکراین، پیمان آتلانتیک شمالی باید در بلغارستان و رومانی حضور داشته باشد. این پیشنهاد از سوی ” تاد والترز”  فرمانده نیروهای ائتلاف ناتو در اروپا می تواند موجب گسترش حضور ناتو در شرق اروپا و حوزه بالتیک شود.تارنمای اشپیگل گزارش داد که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد ژنرال والترز خواستار تقویت حضور نیروهای نظامی در مرزهای شرقی ناتو طی ویدئو کنفرانس اخیر با متحدانش شده است.تحت این طرح حضور ناتو از طریق  ماموریت ” افزایش حضور پیشرو” گسترش خواهد یافت.

العالم فارسی: معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که در صورت رد پیشنهادات روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی، مسکو وارد یک رژیم ضد تهدید خواهد شد.«الکساندر گروشکو» در یک برنامه زنده که در یوتیوب منتشر شد، افزود: روابط میان روسیه و ناتو به سطح خطرناکی رسیده و پیشنهادات مسکو درباره تضمین‌های امنیتی برای ورود به یک گفت و گو مورد نیاز است. وی با بیان اینکه روسیه معتقد است، ناتو نمی‌تواند پیشنهادهای امنیتی مسکو در اروپا را نادیده بگیرد، تصریح کرد: «غرب دو راه دارد، جدی گرفتن پیشنهادهای روسیه، یا یک جایگزین نظامی-فنی».

یورونیوز:  درادامه تنش در روابط مسکو و غرب؛ روسیه ۲ بمب‌افکن هسته‌ای را بر فراز بلاروس به پرواز درآورد.بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه هدف از ماموریت گشت‌زنی این دو بمب‌افکن «تاکید بر رابطه تنگاتنگ دفاعی بین دو کشور» بود. به گفته این وزارتخانه دو جنگنده توپولف «تو-۲۲ام۳» (Tu-22M3) در جریان پرواز چهار ساعته‌شان «ماموریت‌های مشترکی را با نیروی هوایی و پدافند هوایی بلاروس» انجام دادند. جنگنده‌های «سوخو-۳۰» بلاروس در جریان این ماموریت بمب‌افکن‌های روسی را همراهی می‌کردند. بلاروس جنگنده‌های «سوخو-۳۰» را از روسیه تحویل گرفته است.

ایران پرس: وزارت امور خارجه روسیه پیش نویس سند پیشنهادی روسیه با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد تضمین های امنیتی را منتشر کرد.بر اساس این پیش نویس، روسیه و ناتو باید متعهد شوند که شرایطی را ایجاد نکنند که بتواند به عنوان یک تهدید تلقی شود. دو طرف هم چنین متعهد می‌شوند که موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد را در مناطقی که از آنجا امکان هدف قرار دادن قلمرو یکدیگر وجود دارد، مستقر نکنند.همچنین مسکو پیشنهاد داده تا توافقی برای حل مسالمت آمیز اختلافات و پرهیز از توسل به زور شکل بگیرد. روسیه خواهان ایجاد یک خط ارتباطی با ناتو بوده و پیشنهاد داده تا به طور منظم در مورد تمرینات و مانورهای نظامی تبادل اطلاعات صورت گیرد. نکته مهم دیگر در این پیش نویس این است که روسیه خواهان آن است تا کشورهای عضو ناتو نسبت به عدم الحاق اوکراین به ناتو و گسترش بیشتر این ائتلاف متعهد شوند.

خبرگزاری مهر: چین و روسیه در نظر دارند تا با هدف رقابت با سامانه‌های موقعیت‌یاب جهانی آمریکا و اروپا با هم همکاری کنند و این همکاری آغاز شده است.پیشتر چین با روسیه توافق کرده بود که کار نظارت بر ایستگاه‌های زمینی «سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی گلوناس» روسیه را در خاک خود بر عهده بگیرد. مسکو هم در مقابل پذیرفت که ایستگاه‌های زمینی سامانه ماهواره‌ای چین به نام «بیدو» را در خاک خود مستقر کند.این ماهواره‌ها در کنار «جی‌پی‌اس» آمریکا و «گالیله» اروپا بخشی از مجموعه سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی هستند. سامانه بیدوی چین با ۳۵ ماهواره نقاط جغرافیایی دقیقی را در اختیار کاربران غیرنظامی و نظامی قرار می‌دهد.

الکوثر فارسی: سه مقام بازنشسته ارتش آمریکا هشدار داده‌اند در صورتی که نتایج انتخابات سال ۲۰۲۴ میلادی در این کشور از سوی بخشی از ارتش پذیرفته نشود، احتمال کودتا و یا حتی جنگ داخلی وجود خواهد داشت. ژنرال «پل ایتون»، سرتیپ «استیون اندرسون» و سرلشکر «آنتونیو تاگوبا»  از رهبران کنونی آمریکا خواستند تا برای جلوگیری از وقوع چنین صحنه‌هایی، گام‌های لازم را بردارند. این سه مقام بازنشسته ارتش آمریکا در مقاله‌ای مشترک که ابتدا در روزنامه “واشنگتن پست” چاپ شده است اعلام کردند که آنها به شکل فزاینده‌ای نگران وقوع هرج و مرج نابود کننده در داخل ارتش آمریکا و در خطر قرار گرفتن همه آمریکایی‌ها پس از انتخابات سال ۲۰۲۴ هستند. 

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): همزمان با افزایش فشارها روی نخست وزیر انگلیس از جمله برای مقابله با شیوع سویه اومیکرون، وزیر “بریگزیت”‌ این کشور نیز که از خط مشی دولت انگلیس دلسرد شده بود، استعفا داده و نخست وزیر را در شرایط سخت‌تری قرار داد. استعفای دیوید فراست، وزیر بریگزیت و از معماران اصلی طرح خروج پر سر و صدای بریتانیا از اتحادیه اروپا، سوالاتی را در باب این خروج و گفت‌وگوها بر سر ایرلند شمالی برانگیخت. فراست گفت که از امنیت بریگزیت اطمینان دارد اما نگران خط مشی دولت این کشور است.

خبرگزاری صدا و سیما: دولت ارمنستان در نظر دارد راه آهن ارتباطی این کشور را با جمهوری آذربایجان احیا کند. مهر گریگوریان معاون نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه با خبرگزاری تاس با اعلام این مطلب افزود این راه آهن به طول ۳۴۰ کیلومتر در مسیر یراسخ – جلفا – اردوباد – مغری – هورادیز در دو کشور امتداد می‌یابد.وی افزود دولت ارمنستان در نظر دارد برای احیای بخش ارمنستان این خط آهن به طول ۴۵ کیلومتر، ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کند.الهام علی اف و نیکول پاشینیان سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان اخیرا در بروکسل درباره تشکیل گروه فنی برای علامت گذاری مرز‌های دو کشور و نیز احداث راه آهن برای اتصال خطوط آهن دو کشور به سمت نخجوان به توافق رسیدند.

خبرگزاری فارس: منابع صهیونیستی گزارش دادند که رئیس سرویس اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی(شاباک) اخیرا به همراه نخست وزیر این رژیم به امارات سفر کرده است.  «رونن بار» رئیس سرویس اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) هفته گذشته به همراه «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم به امارات سفر کرد.

خبرگزاری ایلنا: هفدهمین نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی امروز (یکشنبه)، در حالی با دستور کار تحولات افغانستان کار خود را آغاز کرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان نیز در این نشست حضور دارد.امیرعبداللهیان  شب گذشته و در بدو ورود به فرودگاه اسلام‌آباد در خصوص اهداف این سفر گفت: جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس مواضعش در خصوص آینده افغانستان را به صراحت اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: در بحبوحه شکست‌های پی در پی ائتلاف متجاوز سعودی در جبهه‌های مختلف جنگ یمن ،گزارش‌ها حاکی از جنگ قدرت میان امارات و عربستان در جنوب یمن و تشدید اختلافات میان آنهاست. همزمان با پیشروی نیروهای جنبش انصارالله یمن در مناطق راهبردی این کشور به ویژه در جبهه مأرب،  استانهای جنوبی یمن شاهد جنگ قدرت بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. اکنون نیروهای وابسته به عربستان و امارات در مناطق جنوبی یمن به ویژه حضرموت به نقطه اوج درگیری و اختلافات رسیده است؛ جایی که درگیری مسلحانه میان حزب اصلاح (مورد حمایت عربستان) و شورای انتقالی جنوب (تحت حمایت امارات) در این منطقه طی روزهای گذشته به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

اسپوتنیک روسیه: پنتاگون شمار تلفات غیر نظامیان کشته شده در سوریه را کمتر نشان داد. به گفته نیویورک تایمز با استناد به بیش از هزار سند وزارت امور خارجه آمریکا، پنتاگون تعداد غیرنظامیان کشته شده در حملات هوایی ارتش آمریکا در سوریه، عراق و افغانستان را دست کم گرفته است، در واقع این تعداد “بسیار بیشتر” از تخمین های نظامی است.این روزنامه که به طور مستقل برآورد تلفات را تجزیه و تحلیل می کند، می نویسد: “تعیین تعداد کل تلفات غیرممکن است، اما یک چیز مطمئن است: بسیار بیشتر از آن چیزی است که پنتاگون اعتراف کرده است.
آناتولی  ترکیه:
رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد با کارهایی که امروز انجام دادیم، آینده روابط ترکیه و آفریقا را رقم خواهیم زد. رجب طیب اردوغان با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود درباره سومین نشست همکاری‌های ترکیه-آفریقا در استانبول تاکید کرد: انشاء‌الله با کارهایی که امروز انجام دادیم‌ و تصمیماتی که اتخاذ کردیم، آینده روابط ترکیه و آفریقا را رقم خواهیم زد.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تلفنی گفت‌وگو کرد.اردوغان در این تماس تلفنی روز ملی قطر را به آل ثانی و مردم این کشور تبریک گفت. رئیس‌جمهور ترکیه و امیر قطر طی این مکالمه اقدامات لازم برای گسترش روابط دو کشور و مسائل منطقه‌ای را نیز مورد بررسی قرار دادند.

رادیو چین: مذاکره‌کننده ارشد چین نسبت به ازسرگیری مذاکرات وین تا پایان سال جاری میلادی ابراز امیدواری کرد. وانگ چون، مذاکره‌کننده ارشد چین در مذاکرات وین گفت: امیدواریم که مذاکرات پیش از پایان سال ازسرگرفته شوند.انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در اظهار نظری مشابه گفت: امیدوارم مذاکرات طی سال ۲۰۲۱ اتفاق بیافتد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نیزدر توییتی نوشته بود: نشست کمیسیون مشترک برجام و همچنین دور هفتم مذاکرات وین تمام شد. مذاکرات به زودی ادامه خواهند یافت.

دویچه وله: حملات ارتش میانمار علیه یک گروه شورشی ساکن شرق این کشور ادامه دارد. هزاران نفر برای نجات جان خود به تایلند پناه آورده‌اند. در یکی از شهرهای مرزی تایلند در ظرف چند روز گذشته هزاران نفر وارد اردوگاه پناهجویان شدند.لنا بودوین، گزارش‌گر وبسایت آلمانی تاگس‌شاو از فرار صدها میانماری به تایلند گزارش داده است. این افراد به دنبال درگیری‌های مسلحانه بین ارتش میانمار و یک گروه شورشی از اقلیت قومی کارن در شرق میانمار به تایلند پناه آوردند.اقلیت قومی کارن‌ فرهنگ و زبانی متفاوت با اکثریت مردم میانمار دارد و از سال ۱۹۴۹ برای خودمختاری و استقلال خود با دولت مرکزی مبارزه کرده است. قوم کارن پیرو آیین مسیحیت هستند.

 ان. اچ.کی ژاپن: طی یک همه پرسی که روز شنبه پیرامون ۴ موضوع در تایوان برگزار شد، رای دهندگان از موضع دولت رئیس جمهور تسای اینگ ون حمایت کردند. تسای اعلام کرد که به منظور منعقد کردن یک قرارداد تجارت آزاد با واشنگتن، باید محدودیت های وارداتی را که با استانداردهای جهانی مطابقت ندارند، از بین برد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *