جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

طرح ارزی ایران

اگر دولت تا یکشنبه طرح ارزی ارائه نکند مجلس طرح خود را به رای میگذارد.

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در حاشیه نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است.

اسپوتنیک، تنها کانال رادیویی خارجی در ایران

از امروز، رادیو “گفتگو”، برنامه هفتگی مشترک “راهبرد شرقی” را روی آنتن می برد. در این کانال رادیویی، کارشناسان دو طرف به مدت یک ساعت در مورد شکل گیری نظم جهانی چند قطبی و چندفرهنگی بحث خواهند کرد.

فلج سیاسی آمریکا

اخبار را ورق می زدم به مطلبی که نشریه واشنگتن پست در باره امضای لایحه کمک های آمریکا به کی یف اشاره می کند رسیدم.

Loading

رسانه‌ها ؛ اوکراین محور اصلی نشست گروه هفت و…

۱۴۰۰/۰۹/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار گروه هفت درخصوص تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و واکنش مسکو، تهدید بایدن ضد روسیه درخصوص اعزام نیرو به اروپای شرقی، ابراز تاسف پوتین ازفروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه پیشتاز  تولید سلاح‌های جدید ، امضای توافق دفاعی "تاریخی" میان استرالیا و کره‌جنوبی ، نگرانی گروه ۷ از سیاست های اقتصادی چین، دیدار برهم صالح و مقام آمریکایی با محوریت پایان مأموریت رزمی نظامیان آمریکا در عراق، رزمایش نیروهای زمینی پاکستان و سعودی در عربستان،آغاز زوال سیاسی نتانیاهو، سفر نفتالی بِنِت به ابوظبی، نشست اعضای 1+4 با آمریکا، درخواست طالبان از چین، افشای حضور مزدوران  خارجی در لیبی،گسترش همکاری های نظامی روسیه و ارمنستان، صدور بالاترین هشدار درباره امنیت سایبری در آلمان و «نه» ضعبف  مردم کالدونیای جدید عدم استقلال از فرانسه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: هفت کشور صنعتی در نشست خود در لیورپول با “صراحت تمام” به روسیه هشدار دادند که تهاجم نظامی به اوکراین “پیامدهای سنگینی” برای کرملین خواهد داشت. برای حل دیپلماتیک بحران یک دیپلمات ارشد آمریکا راهی کی‌یف و مسکو می‌شود.لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در پایان نشست وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در لیورپول گفت که تمام اعضای این گروه موضعی “بسیار واضح” در رابطه با پیامدها برای مسکو داشته‌اند.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که کشورهای گروه هفت ناتوانی خود را در پذیرش مسئولیت اشتباهاتشان از جمله در پرونده اوکراین نشان دادند. «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کردکشورهای گروه هفت از روسیه و اوکراین دعوت کردند تا به میز مذاکره بازگردند. آنها با این کار به ناتوانی خود در قبول مسئولیت اشتباهات خود اعتراف کردند».

اسپوتنیک روسیه: بایدن روسیه را تهدید کرد که ارتش خود را به اروپای شرقی می فرستد.جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قول داد که ارتش ایالات متحده در کشورهای ناتو را در صورت حمله روسیه به اوکراین اعزام کند. در بیانیه بایدن در کاخ سفید آمده است: ” رئیس جمهور آمریکا جو بایدن نیروهای تکمیلی در کشورهای اروپای شرقی ناتو را در صورت حمله روسیه به اوکراین اعزام خواهد کرد.”

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور روسیه طی سخنانی با ابراز ناخرسندی از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ گفت که این حادثه برای وی و سایر شهروندان روسیه یک تراژدی دردناک بود.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یکشنبه گفت که سقوط اتحاد جماهیر شوروی، درست مانند اکثر روس‌ها، برای وی نیز یک تراژدی بود.

رادیو چین: پوتین اعلام کرد: توازن تسلیحات هسته‌ای روسیه و ایالات متحده حفظ شده اما روسیه در زمینه تولید سلاح‌های جدید پیشتاز است. رئیس ‌جمهور روسیه با حضور در شبکه یک تلویزیون روسیه گفت: من بارها گفته‌ام و اکنون نیز تکرار می‌کنم، قدرت نظامی پیشرو جهان قطعاً مسلح به همان تسلیحات امروز روسیه یعنی سلاح‌های مافوق صوت است. در سال 2018، هیچ کشوری چنین سلاحی نداشت اما دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد. من فکر می‌کنم ما می‌توانیم شرکای خود را غافلگیر کنیم، زیرا تا زمانی که آنها به این سلاح‌ها دست پیدا کنند، ما نیز می‌توانیم راهی برای مقابله با آنها بیابیم.”

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر استرالیا و رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی امروز (دوشنبه) در شصتمین سالروز مناسبات دیپلماتیک دو کشور، یک توافق دفاعی به ارزش یک میلیارد دلار استرالیا به امضا رساندند. توافق دفاعی سئول – کانبرا، در جریان سفر مون جائه-این، رئیس جمهوری کره جنوبی به استرالیا به امضا رسید. براساس این توافق، شرکت دفاعی “هانوا” کره جنوبی تجهیزاتی نظیر تسلیحات توپخانه، خودرو و رادار در اختیار ارتش استرالیا قرار میدهد.این توافق به ارزش یک میلیارد دلار استرالیا (۷۱۷ میلیون دلار آمریکا – ۶۳۵ میلیون یورو)، بزرگترین قرارداد دفاعی میان استرالیا و یک کشور آسیایی به شمار میرود.

ان اچ کی ژاپن: وزیران خارجه کشورهای گروه ۷ نسبت به آنچه که «سیاست های اقتصادی زورگویانه» چین می خوانند ابراز نگرانی کرده اند. این تلاشی آشکار برای مقابله با نفوذ فزاینده چین از طریق سیاست های تجاری و وامهای کلان به کشورهای در حال توسعه است. همچنین برای اولین بار، وزیران خارجه گروه ۷ همتایان خود از اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا را برای پیوستن به این اجلاس و وزیران خارجه استرالیا و کره جنوبی را برای بحث درباره منطقه اقیانوس های هند و آرام دعوت کردند.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور عراق و هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه، پایان دادن به نقش رزمی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا را بررسی کردند. برهم صالح رئیس جمهور عراق میزبان برت مک گورک هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و هیأت همراهش بود.بنا بر اعلام دفتر برهم صالح، طرفین در این دیدار، « پایان دادن به نقش رزمی ائتلاف بین المللی [به رهبری آمریکا]، افزایش توانمندی نیروهای امنیتی عراق از طریق مشاوره و تأکید بر اهمیت مبارزه با تروریسم و ​​بقایای آن» بررسی شد.

خبرگزاری ایرنا: رزمایش مشترک نیروهای زمینی ارتش پاکستان و عربستان سعودی در زمینه خنثی‌سازی موادمنفجره و تقویت مهارت‌های پاکسازی محیط‌های آلوده به بمب روز دوشنبه به میزبانی ریاض آغاز شد. این سومین رزمایش میان نیروهای این کشور با عربستان موسوم به «الکساح» محسوب می‌شود که با حضور نیروهای زمینی دو کشور برای چند روز ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری تسنیم:  نشانه‌های میدانی در رژیم صهیونیستی حکایت از آن دارند که آخرین فرصت‌های نتانیاهو برای خروج از عرصه سیاسی به وی داده شده است و چنانچه از این فرصت و هشدار بهره نگیرد به روزگار کسانی چون «اولمرت» و «کتساو» مبتلا خواهد شد. هنگامی که بنیامین نتانیاهو در 2 انتخابات پیش از موعد متوالی در سال 2019 موفق نشد ائتلافی برای کابینه به وجود آورد و در انتخابات سال 2020 نیز ائتلافی را با مخالفان خود تشکیل داد و با خدعه ای که به «بنی گانتس» زد، کابینه اش در کمتر از 4 ماه از هم فروپاشید این گزینه در محافل داخلی رژیم صهیونیستی پر رنگ تر از قبل شد که حالا با بی اعتمادی به وجود آمده در میان حامیان و مخالفان نتانیاهو او دیگر نخواهد توانست به عمر سیاسی خود ادامه دهد چرا که هیچ جناحی نمی تواند به او اطمینان کند.

العالم فارسی: «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار با «محمد بن زاید» ولیعهد امارات در روز دوشنبه وارد فرودگاه ابوظبی شد. سفر بنت به امارات اولین سفر یک نخست وزیر رژیم اشغالگر به کشورهای سازشگر با اسرائیل است.در ماه ژوئن، «یائیر لاپید» وزیر خارجه اسرائیل برای افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در ابوظبی به امارات سفر کرد که اولین سفر یک مقام بلندپایه صهیونیست از زمان امضای «توافق ابراهیم» بین دو طرف بود.

الکوثر فارسی: نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین از دیدار و رایزنی شرکای برجام (1+4) با هیات آمریکایی درباره وضعیت مذاکرات وین خبر داد. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توییترش نوشت: شرکای برجام و آمریکا (بدون ایران) نشستی برای ارزیابی وضعیت مذاکرات وین و بحث درباره مسیر پیش رو تشکیل دادند.اولیانوف همچنین شب گذشته پیش از اعلام برگزاری این نشست، از دیدار و رایزنی سه جانبه مذاکره کنندگان ایران، چین و روسیه درباره روند مذاکرات وین خبر داده بود.

آناتولی  ترکیه: سخنگوی طالبان از کشورهای جهان به‌ویژه چین خواست که طالبان را به رسمیت بشناسند.ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مراسمی در کابل پایتخت افغانستان که وانگ یو، سفیر چین در کابل نیز در آن حضور داشت، گفت: از چین می‌خواهیم برای به رسمیت شناختن طالبان اقدامی انجام دهد.وی افزود: ما خواهان برقراری روابط حسنه با تمامی کشورها از جمله چین بر اساس احترام متقابل هستیم، چین یکی از کشورهای مهم منطقه برای افغانستان است. مجاهد تصریح کرد: طالبان شرایط به رسمیت شناخته شدن به عنوان  حکومت رسمی را دارد و اکنون دیگر کشورها باید ما را به رسمیت بشناسند.

تی.آر.تی ترکیه: رئیس شورای عالی دولت لیبی گفت که هم اکنون بیش از 7 هزار عنصر شرکت روسی واگنر در این کشور حضور دارند. خالد المشری، رئیس شورای عالی دولت لیبی طی نشست خبری مجازی با روزنامه نگاران درباره حضور عناصر خارجی در کشورش گفت: هم اکنون بیش از 7 هزار مزدور نظامی شرکت روسی واگنر در لیبی حضور دارند.المشری با بیان اینکه روسیه به دنبال جای پایی برای خود در شمال آفریقا است و درحال پیاده سازی این نیت خود در لیبی است، افزود: «مزدوران نظامی پس از روی کار آوردن یک شخص در جمهوری آفریقای مرکزی، هم اکنون نیز سعی دارند منطقه میان چاد تا مدیترانه را به کنترل خود درآورند».

ایران پرس: رسانه‌های ارمنستان از برگزاری رزمایش بزرگ با مشارکت یگان زرهی ارتش این کشور و روسیه در مناطق مختلف و انواع شرایط آب و هوایی برای حفظ آمادگی رزمی خبر دادند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بیش از هزار پانصد خدمه تانک ارتش ارمنستان در یک رزمایش پنج روزه با قوای روسیه و با استفاده از مهمات جنگی مشارکت داشتند.

خبرگزاری صدا و سیما: مرکز فدرال امنیت در حوزه فناوری اطلاعات (BFI) در آلمان بالاترین هشدار امنیت سایبری را صادر کرد. به گفته این نهاد نظارتی ؛ تاکنون ۱۴۰ شرکت در معرض حمله سایبری شناسایی شده است. محافل تخصصی در حوزه امنیت سایبری بروز ضعف شدید امنیتی در سطح جهان را از روز جمعه اعلام کردند.این حفره جدید مربوط به بخشی از برنامه جاوا موسوم به Log4j است که به حوزه داده ها در این برنامه مربوط می شود. هکرها با سوء استفاده از این آسیب پذیری قادر خواهند بود تا رایانه های مورد نظر خود را به طور کامل تحت کنترل و حمله سایبری قرار دهند و بدافزار‌هایی را در رایانه‌ها نصب کنند.

یورونیوز: سومین و آخرین همه‌پرسی استقلال کالدونیای جدید از فرانسه با پاسخ نه اکثریت شهروندان مشارکت کننده در این رفراندوم پایان یافت. با تحریم همه‌پرسی از سوی احزاب استقلال‌طلب، کمتر از ۴۴ درصد واجدان شرایط پای صندوق‌های رای حاضر شدند.مقام‌های محلی پس از شمارش ۸۴ درصد آرا اعلام کردند ۹۶ درصد به جدایی از فرانسه نه گفته اند. در دو رفراندوم پیشین در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ میلادی مشارکت بیش از ۵۰ درصد بود. اکثریت شهروندان در هر سه همه‌پرسی به استقلال «نه» گفتند.کالدونیای جدید یکی از استان‌های دوردست (فرادریایی/ ماوراء بحار) و از مستعمرات پیشین فرانسه در جنوب شرقی اقیانوس آرام قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *