أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار بایدن به پوتین و…

۱۴۰۰/۰۹/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار بایدن به روسیه در مورد اوکراین و واکنش پوتین، تلاش ماکرون برای میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین، تصویب لایحه سیاست دفاعی در مجلس نمایندگان آمریکا، چالش مجدد منطقه پدافندی تایوان با پرواز انواع جنگنده‌های چین، پیوستن استرالیا به تحریم المپیک پکن، ساخت سلاح های جدید با کمک هوش مصنوعی  درچین، تصویب فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک پیشرفته به ریاض  در سنای آمریکا، ابراز ندامت بلینکن از خروج آمریکا از برجام، تحریم های جدید آمریکا علیه  12 فرد و نهاد ایرانی، امضای 15 توافقنامه همکاری میان ترکیه و قطر، واکنش ارمنستان به  اظهارات جدید علی‌اف درخصوص کریدور زنگه زور، آغاز بهره برداری  از دیوار هوشمند اسرائيل برای مقابله با حماس و نشست سران رژیم اسرائیل، یونان و قبرس با محور امنیت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در مورد افزایش نیروهای نظامی روسیه در مرز با اوکراین هشدار داده است. بایدن و پوتین به مدت دو ساعت گفتگوی ویدیویی داشتند. این اولین تماس آنها از ماه ژوئیه بود. روسیه بیش از ۹۰ هزار سرباز در مرز با اوکراین مستقر کرده است. سران اوکراین و کشورهای عضو ناتو نگران این هستند که این نیروها در تدارک حمله به اوکراین باشند.کاخ سفید می گوید که بایدن «نگرانی عمیق» خود درباره افزایش نیرو در اطراف اوکراین را ابراز کرده است. بایدن گفت آمریکا و متحدان اروپایی او از طریق «اقدامات اقتصادی شدید» و اقدامات دیگر به افزایش مداوم نیرو از سوی روسیه پاسخ خواهند داد.

یورونیوز:  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با جو بایدن، همتای آمریکایی خود پتانسیل نظامی رو به رشد ناتو در مرزهای کشورش با اوکراین را محکوم کرد و خواستار ارائه تضمین از سوی واشنگتن برای عدم گسترش ناتو به سمت شرق شد.کرملین پس از گفتگوی ویدیویی روز سه‌شنبه رهبران دو کشور با اعلام مطلب یاد شده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ناتو تلاش‌های خطرناکی برای استفاده از خاک اوکراین و توسعه پتانسیل نظامی خود در مرزهای ما انجام می‌دهد، از این رو روسیه به طور جدی به دنبال دریافت تضمین‌های قانونی و حقوقی قابل اعتماد برای جلوگیری از گسترش ناتو به شرق است.»

خبرگزاری ایلنا: «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه بناست با «ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلنسکی»، همتایان روس و اوکراینی خود گفت‌وگو کند. کاخ الیزه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که محور این گفت‌وگوها بحران در اوکراین خواهد بود. این گفت‌وگو به دنبال کنفرانس ویدئویی ولادیمیر پوتین با «جو بایدن»، همتای آمریکایی‌اش صورت می‌گیرد.

 خبرگزاری تسنیم: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه سیاست دفاعی را تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه لایحه سیاست دفاعی ۷۶۸ میلیارد دلاری را تصویب کرده است.طرح مذکور با 363 رای موافق در برابر 70 رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان رسیده است. در این رای گیری 51 دموکرات و 19 جمهوریخواه با طرح سیاست دفاعی آمریکا مخالفت کردند.این طرح اکنون برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس سنا به تصویب برسد و در نهایت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کند.این طرح شامل 740 میلیارد دلار بودجه برای وزارت دفاع، 27.8 میلیارد دلار بودجه برای برنامه های امنیت ملی در چارچوب وزارت انرژی و 378 میلیون دلار بودجه برای فعالیت های دفاعی مرتبط است.

خبرگزاری فارس: شماری ازجنگنده‌های چین با پرواز بر فراز منطقه پدافندی تایوان، آمادگی خود را به رقیب نشان دادند. وزارت دفاع تایوان سه شنبه شب به وقت تهران از پرواز مجدد شماری از جنگنده‌های نیروی هوایی چین بر فراز مطقه پدافندی جزیره خبر داد. بنابر ادعای وزارت دفاع تایوان، ۹ فروند جنگنده چین از جمله جنگنده‌های «جی-۱۰»، «جی-۱۶» و «وای-۸» وارد منطقه پدافند هوایی جنوب غربی جزیره شدند.وزارت دفاع تایوان افزود به دنبال شناسایی این جنگنده‌ها از سوی سامانه‌های راداری، جنگنده جزیره برای رهگیری و همراهی جت‌های نیروی هوایی چین به هوا برخاستند.

خبرگزاری مهر: در همدستی با آمریکا، استرالیا به تحریم دیپلماتیک المپیک پکن پیوست. کانبرا در همدستی با آمریکا و به بهانه های حقوق بشری، به بایکوت دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن روی آورد.این تصمیم از سوی اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا و در حالی اتخاذ شد که سایر متحدان واشنگتن از جمله انگلیس، در انجام اقدام مشابه تعلل دارند و همچنان درگیر بررسی موضوع هستند.موریسون مدعی است که به دنبال ایجاد کانال های دیپلماتیک با چین برای گفتگو در باب اتهامات حقوق بشری علیه پکن است حال آنکه کانبرا از محدودیت های اعمال شده علیه کالاهای تجاری خود نیز ناراضی است.

اسپوتنیک روسیه: دانشمندان چینی با کمک هوش مصنوعی سلاح های جدیدی می سازند.دانشمندان چینی از دانشگاه مهندسی نیروی دریایی در ووهان اعلام کردند که یک توپ گاوس به اندازه یک تپانچه ساخته اند. این سلاح ها با استفاده از هوش مصنوعی و شبکه های عصبی طراحی شده اند.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سنای آمریکا با فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک پیشرفته به ریاض موافقت کرد. این قطعنامه که با ۶۲ رای مثبت و ۲۵ رای مخالف روبرو شد، شامل ۲۸۰ موشک هوا به هوای پیشرفته میان برد از نوع (إی.آی.إم-۱۲۰سی-۷ / سی-۸) و ۵۹۶  راکت انداز (إل.إی.یو-۱۲۸) است.

العالم فارسی: وزیر خارجه آمریکا گفت که خروج واشنگتن از برجام اشتباه بسیار بزرگی بود.«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران اشتباه بسیار بزرگی بود.وی که با وال‌استریت ژورنال مصاحبه می‌کرد، در ادامه گفت: «همچنان اعتقاد داریم که دیپلماسی بهترین راه برای حل چالش هسته‌ای ایران است».

رادیو چین: آمریکا ۱۲ فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد.‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای از اضافه شدن نام 8 شخص حقیقی و 4 نهاد ایرانی به فهرست اشخاص و نهادهای تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه این وزارتخانه به شمار می‌رود، خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود مدعی شده است که این افراد و نهادها را به دلیل «نقض حقوق بشر» هدف تحریم قرار داده است.

آناتولی  ترکیه:  مقامات ترکیه و قطر 15 توافقنامه همکاری در زمینه‌های مختلف را به امضا رساندند.پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر 15 توافقنامه همکاری میان دو کشور به امضا رسید.این توافقنامه‌های همکاری در زمینه‌های بانکی، فرهنگی و گردشگری، بلایای طبیعی، دانشگاهی، بهداشت و پزشکی، استانداردسازی، دیپلماسی و اوقاف و امور اسلامی بوده است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امور خارجه ارمنستان به اظهارات رئیس جمهور جمهوری آذربایجان درباره گشایش “کریدور زنگه زور” واکنش نشان داد. وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان ناقض توافق صلح قره باغ است.وزارت امور خارجه ارمنستان در پاسخ به اظهارات علی اف که گفته است، دولت ارمنستان برای گشایش “کریدور زنگه زور” تاریخ دقیقی را باید مشخص کند؛ اعلام کرد: “ما از آقای الهام علی‌ اف می‌خواهیم تا از اظهارات و اقدامات تحریک آمیز خودداری کند و برای اجرای توافقات مربوط به رفع انسداد راه‌های تجاری و مواصلاتی منطقه که در توافق صلح قره باغ قید شده است گام بردارد”.

دویچه وله: دیوار هوشمند اسرائیل در مقابله با حماس آماده بهره‌برداری شد.اسرائیل امروز از پایان ساخت و ساز دیوار امنیتی ۶۵ کیلومتری خود در زیرزمین و در امتداد مرزهای نوار غزه خبر داد. این دیوار برای مقابله با تونل‌های زیرزمینی سازمان فلسطینی حماس ساخته شده و اکنون پس از چهار سال ساخت آماده بهر‌ه‌برداری شد.

خبرگزاری ایرنا: سران رژیم صهیونیستی، یونان و قبرس در نشست مشترکی در شهر اشغالی قدس، درباره امنیت و همکاری نظامی گفت وگو کردند. «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم اسرائیل در پایان نشست مشترک با «نیکوس آناستازیادس» رئیس جمهوری قبرس و «کریا گوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان در بیانیه ای به نمایندگی از خود و  رهبران این دو کشور گفت: ما اذعان داریم که تهدیدات بسیار پیچیده ای منطقه را احاطه کرده است که همین امر مراقبت و توجه مشترک به موضوعات آب، هوا، بهداشت، اقتصاد و مراقبت از افراد در برابر (به زعم بنت) تروریسم را به دنبال دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *