جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.
Loading

أحدث المقالات

پیش بینی غم انگیز افسران ارتش اوکراین برای تابستان

نشریه پولیتیکو می نویسد، افسران ارشد نیروهای مسلح اوکراین بر این باورند که ممکن است خط مقدم جبهه در تابستان امسال در شرایط کمبود شدید مهمات و همچنین تضعیف روحیه در صفوف نیروهای اوکراینی سقوط کند.

واکنش‎ها به حملات موفقیت‎آمیز ایران به اراضی اشغالی/ سیستم‌های راداری رژیم صهیونیستی هک شد/ عطوان: رهبری ایران آنچه بگوید انجام می‌دهد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‎ای اعلام کرد که در پاسخ به جنایت های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

Loading

رسانه‌ها؛ قوام اتحاد نظامی روسیه و هند و…

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: توافق روسیه و هند برای تقویت همکاری ها دردیدار سران دو کشور، اظهارات لاوروف درخصوص کارشکنی آمریکا  در مسیر همکاری نظامی روسیه و هند، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها از پنجشنبه، تایید ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران از سوی رئیس سیا، تاکید چین بر احیای برجام  بدون تغییرات، تحریم المپیک زمستانی پکن از سوی آمریکا، دریای چین جنوبی موضوع دیدار «شرمن» و اعضای آ.سه.آن، تاکید نخست وزیر چین بر ادامه درهای باز ، روایت آمریکا ازحمله روسیه به اوکراین از ۳ جبهه، تاکید زلنسکی بر آمادگی کامل ارتش اوکراین برای مقابله با روسیه، تقویت نیروهای روسی در تاجیکستان، تعویق احداث ۹ هزار واحد مسکونی صهیونیست‌ها در قدس اشغالی، ضرب الاجل یک هفته‌ای گروه‌های مقاومت برای رژیم صهیونیستی، دیدارهای اردوغان در قطر، انتخاب صدراعظم جدید اتریش،کمک مالی اتحادیه اروپا به جمهوری ایرلند، ادامه تظاهرات برای تشکیل دولت مدنی در سودان  و کنترل ارتش اتیوپی بر ۳ شهر استراتژیک از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: اولین ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نارندرا مودی نخست وزیر هند در دهلی نو برگزار شد. بیانیه مشترک صادر شده پس از این دیدار می گوید که روسیه و هند توافق کردند قرارداد همکاری های نظامی و فنی خود را تا پایان سال ۲۰۳۱ تمدید کنند. این دو کشور در زمینه های برنامه صلح آمیز فضایی از جمله اعزام ماموریت های دارای سرنشین و اکتشاف سیاره یی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. آنها همچنین توافق کردند تا چارچوبی برای گفتگو درباره وضعیت افغانستان ایجاد کنند.هارش واردان شرینگلا وزیر خارجه هند به قرارداد خرید سامانه موشکی زمین به هوای روسی به نام S-400 اشاره کرد که هند در سال ۲۰۱۸ قراردادی برای خرید آن با روسیه امضا کرد.

آناتولی  ترکیه:  وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که آمریکا در صدد است تا از همکاری مسکو و دهلی‌نو در زمینه سامانه‌های اس-400 ممانعت کند.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با سوبرامانیام جایشانکار همتای هندی خود اعلام کرد که ایالات متحده در تلاش است تا در همکاری مسکو و دهلی نو در زمینه سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-400 کارشکنی کند.لاوروف با بیان اینکه در سال‌های اخیر عوامل بی ثبات کننده در این منطقه انباشته شده، گفت: در جریان گفت‌وگوها، نگرانی‌های خود را در مورد اقدامات آمریکا در منطقه با شعار به اصطلاح «راهبردهای هند و اقیانوسیه» ابراز کردیم.

خبرگزاری فارس: برخی منابع خبری مدعی شده‌اند احتمال دارد هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۴ روز پنجشنبه به محل برگزاری مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین بازگردند.خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال  مدعی شده طرف‌ها احتمالاً در نظر دارند پنجشنبه برای ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها به وین بازگردند. او با وجود این گفته که این تاریخ هنوز مورد تأیید همه طرف‌ها نیست.«لورا روزن»، خبرنگار المانیتور که اخبار ایران را پوشش می‌هد نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که هیأت‌های مذاکره‌کننده قصد دارند پنجشنبه به وین بازگردند.هنوز منابع رسمی این تاریخ را تأیید نکرده‌اند.

الکوثر فارسی: رئیس سیا گفت: شواهدی از تصمیم ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد.رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا اعتراف کرده شواهدی درباره وجود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بامداد سه‌شنبه (۱۶ آذر/ ۷ دسامبر) به نبود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرد.برنز در نشستی که توسط روزنامه وال‌استریت‌ژورنال برگزار می‌شود گفت که سیا «هنوز هیچ شواهدی درباره تصمیم ایران برای تسلیحاتی کردن» برنامه هسته‌ای نمی‌بیند.

اسپوتنیک روسیه: ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد برجام باید به همان شکل سابق خود برگردد.وی افزود: در شرایط کنونی، همه طرف‌ها باید به مذاکره پایبند باشند و برای گسترش اجماع و پیشبرد روند مذاکرات تلاش کنند. سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود تاکید کرد که مذاکرات وین نقش بسیار پررنگی دارد تا مواضع دولت جدید ایران از سوی همه طرف‌های توافق هسته‌ای شنیده شود.

خبرگزاری ایلنا: کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ پکن را تحریم ‌می‌کند. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در این‌باره اعلام کرد که این تصمیم به دلیل «نقض گسترده حقوق بشر و نسل‌کشی اقلیت مسلمان اویغور صورت می‌گیرد».ساکی افزود که آمریکا هیچ نمایندگی رسمی یا دیپلماتیکی را به بازی‌های المپیک زمستانی و پارالمپیک ۲۰۲۲ پکن اعزام نخواهد کرد.

خبرگزاری مهر : معاون وزارت خارجه آمریکا دیدار با نمایندگان «آ سه آن» را دستمایه تداوم دخالت در مسائل دریای چین جنوبی قرار داد. وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا، دیداری با نمایندگان ۱۰ کشور عضو اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آ سه آن) داشت تا به زعم خود در باره چالش های این منطقه از جمله آزادی دریانوردی در دریاهای چین جنوبی و شرقی صحبت کند. وی همچنین از ضرورت تدوین دستور کار اقتصادی برای منطقه جنوب شرق آسیا سخن گفت. دریای چین جنوبی یکی از کلیدی ترین آبراه های جهان است که سالانه محموله های تجاری به ارزش دست کم سه تریلیون دلار از آن عبور می کند. دولت پکن به طور سنتی مالکیت بخش اعظم این آبراه را به عهده دارد حال آنکه سایر کشورهای این حوزه آبی از جمله فیلیپین هم ادعاهای ارضی را مطرح می کنند

رادیو چین: لی که چیانگ، نخست وزیر چین در ششمین میزگرد ویدیویی «1+6» که با حضور روسای نهادهای عمده اقتصادی بین‌المللی در پکن تشکیل شد، گفت: اقتصاد چین عمیقا با اقتصاد جهانی ادغام شده است. درهای باز یک انتخاب مبتکرانه و مستقل برای توسعه است و دروازه  درهای باز چین بیش از پیش بازتر خواهد شد. لی که چیانگ خاطرنشان کرد که امسال بیستمین سالگرد پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی است. در 20 سال گذشته، ما با جدیت قوانین و مقررات را رعایت کرده و وعده های خود را عملی کرده ایم که نه تنها خود توسعه یافته ایم، بلکه این اقدام به نفع جهان نیز بوده است.

العالم فارسی: یک مقام آمریکایی مدعی شد نظامیان روسیه تحرکات جدیدی در نزدیکی مرزهای مشترک این کشور با اوکراین داشته و آمادگی حمله به اوکراین از سه جبهه غرب، جنوب و شمال غرب را دارند.این مقام آمریکایی که ریانووستی به نام و سمتش اشاره‌ای نکرده است، با تکرار ادعاهای کاخ سفید درباره تحرکات نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای مشترک این کشور با اوکراین اظهار داشت: «ما هنوز سیگنال واضحی درباره اینکه آیا رئیس‌جمهور پوتین دستور نهایی حمله را صادر خواهد کرد، نداریم. اما از نظر ما برنامه‌ریزی [روسیه برای حمله به اوکراین] و تحرکات نیروهای نظامی روسیه و استقرار یگان‌های تاکتیکی ارتش این کشور در چندین جهت جغرافیایی- شامل جنوب، غرب و شمال شرق- در حوالی مرز اوکراین واضح است.»

یورونیوز: زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در روز ملی ارتش این کشورگفت: آماده مقابله با روسیه هستیم .وی بار دیگر بر اقتدار نیروهای مسلح در قبال «تهدید‌های روسیه» تاکید کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تصریح کرد که نیروهای مسلح و نظامیان کشورش در حدی از آمادگی و اقتدار قرار دارند که قادرند با هرگونه حمله از جانب روسیه مقابله کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسیه پایگاه نظامی خود در تاجیکستان را تقویت کرد.روسیه از برنامه‌هایش برای تقویت پایگاه نظامی خود در تاجیکستان با افزودن ۳۰ تانک جدید خبر دارد و نیروهایش در آنجا مانورهایی را با به کارگیری سیستم‌های دفاع موشکی اجرا کرده‌اند؛ تحولاتی که حاکی از نگرانی مسکو بابت آشوب در افغانستان است. نفوذ احتمالی “شبه‌نظامیان افراط‌گرا” از افغانستان به تاجیکستان و دیگر جمهوری‌های متعلق به شوروی در آسیای میانه مایه نگرانی مسکوست که این منطقه را به عنوان یک حایل دفاعی در جنوب خود تلقی می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: منابع خبری گزارش دادند، رژیم صهیونیستی تصویب احداث ۹ هزار واحد مسکونی را در قدس اشغالی به تعویق انداخته است.کمیته برنامه ریزی احداث شهرک های صهیونیستی که موافقت اولیه احداث ۹ هزار واحد مسکونی در قلندیا واقع در قدس اشغالی را داشت، تصویب طرح احداث آن را به تعویق انداخته است. بر اساس این گزارش، این کمیته مدعی شده است که احداث این شهرک نیازمند مطالعات زیست‌محیطی دارد.

خبرگزاری تسنیم:گروه‌های مقاومت فلسطین ضرب الاجلی یک هفته‌ای برای رژیم صهیونیستی تعیین و اعلام کرده‌اند که اگر این رژیم همچنان در زمینه آغاز بازسازی غزه و کاهش محاصره این باریکه تعلل به خرج دهد، ممکن است از هفته آینده اقدام به تشدید تنش و درگیری با این رژیم نمایند.این منابع تاکید کردند که مصر به عنوان میانجی بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی تعامل مثبت و سازنده‌ای با رویکرد اخیر حماس برای بازسازی غزه و کاهش محاصره این باریکه نداشته است.

تی.آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه در ضیافت شام امیر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، پدر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، شرکت کرد. اردوغان پس از یک سال وقفه برای یک سفر رسمی به قطر رفت. رجب در سفر رجب طیب اردوغان به قطر، روابط دو کشور در همه ابعاد مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در مورد تحولات منطقه در درجه اول افغانستان، سوریه و لیبی تبادل نظر خواهد شد.در همین راستا، هفتمین نشست کمیته عالی راهبردی ترکیه و قطر برگزار خواهد شد.

دویچه وله: کارل نهامر در مقام صدراعظمی اتریش سوگند یاد کرد. او که تاکنون وزیر کشور بود، صدارت اعظم را از الکساندر شالنبرگر تحویل گرفت. شالنبرگر تنها دو ماه در این مقام بود.کارل نهامر، سیاستمدار “حزب مردمی اتریش” (ÖVP) سومین صدراعظم اتریش در طول چند ماه گذشته است.

 خبرگزاری صدا و سیما: کمیسیون اتحادیه اروپا برای جبران زیان‌های جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و همزمان با روز استقلال ایرلند، کمک مالی ۹۲۰ میلیون یورویی به جمهوری ایرلند اختصاص داده است.این منابع از صندوق کمیسیون اتحادیه اروپا و به تدریج تا سال ۲۰۲۳ در اختیارجمهوری ایرلند قرار می‌گیرد. اعلام اختصاص این کمک مالی در سالروز استقلال ایرلند را می‌توان پیامی برای پیوستن بخش شمالی ایرلند که همچنان تحت حاکمیت انگلستان است به جمهوری ایرلند ارزیابی کرد. جمهوی ایرلند تنها کشور عضو اتحادیه اروپاست که مرز زمینی با انگلیس دارد و پیوستن بخش شمالی ایرلند به جمهوری ایرلند خسارات جبران ناپذیری به انگلیس وارد خواهد کرد.

ایران پرس: هزاران تظاهرکننده سودانی باردیگر به خیابان‌های خارطوم، پایتخت سودان آمدند و بر مخالفت با حضور نظامیان در قدرت تاکید کردند. تظاهرکنندگان عصر دوشنبه در خارطرم با سر دادن شعار “بدون مشارکت، بدون سازش، بدون مشروعیت”، تشکیل دولت مدنی و همچنین سرنگونی رژیم نظامی را در سودان خواستار شدند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد، نیروهایش سه شهر استراتژیک را در اقلیم امهری واقع در شمال اتیوپی تحت کنترل خود درآوردند. نیروهای جبهه مردمی آزادسازی تیگرای نیز اعلام کردند از پایگاه‌های نزدیک به آدیس آبابا عقب نشینی کردند. آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی در اظهاراتی از یکی از جبهه های جنگ گفت، نیروهایش شهرهای استراتژیک دسه، کامبولچا و باتی را پس گرفته و بر اکثر مناطق اقلیم امهری و سراسر اقلیم عفر سیطره پیدا کردند.جبهه تیگرای قبل از یک ماه پیش بر دو شهر دسه و کامبولچا کنترل یافت و تهدید کرد به سمت آدیس آبابا پیشروی می کند. مساله ای که دولت فدرال را مجبور کرد وضعیت فوق العاده اعلام کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *