جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

رسانه‌ها؛ بازی آمریکا با دو کارت تایوان و اوکراین و…

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اعلام آمادگی پنتاگون  برای حمایت از تایوان و اوکراین، درگیری لفظی و تنش آمیز لاوروف و بلینکن در استکهلم ، گفتگوی بایدن و پوتین پیرامون اوکراین، آمادگی بلاروس برای  پایان تنش با غرب ، ادامه استفاده ابزاری آمریکا از تحریم‌ها هم‌زمان با برگزاری نشست "دموکراسی" ، تکذیب تاسیس ناتوی آسیایی ، سفر «محمد بن سلمان» به کشورهای شورای همکاری ، هشدار درباره نزدیک بودن فروپاشی تشکیلات خودگردان، خنثی سازی طرح ترور اردوغان ، اعتراض دوباره ائتلاف فتح به نتایج انتخابات  عراق ، ابراز نگرانی فرانسه و عربستان سعودی از  برنامه‌ هسته‌ای ایران ، انتخاب  یک  زن برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از سوی راست سنتی  برای اولین بار ، تظاهرات در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت ایتالیا، نیروهای اورومو در آستانه تصرف پایتخت اتیوپی، افتتاح مجمع بین‌المللی «دموکراسی، ارزش مشترک بشریت» در پکن  و شناسایی «اومیکرون» در ۳۸ کشور جهان  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: رئیس پنتاگون بر آمادگی کشورش برای حمایت از تایوان تاکید کرد. وزیر دفاع ایالات متحده عنوان کرد که چین به سرعت درحال افزایش توان هسته‌ای خود است و واشنگتن نیز در صورت لزوم آمادگی رقابت در این حوزه را دارد.‌«لوید آوستین» وزیر دفاع ایالات متحده افزود: «ایالات متحده به همکاری‌های خود با تایوان به مظور افزایش توان دفاعی این کشور ادامه ‌می‌دهد.»

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع آمریکا با نگران‌کننده خواندن اتفاقات در مرز روسیه و اوکراین، تاکید کرد که واشنگتن متعهد به کمک به اوکراین برای دفاع از قلمرو مستقل خود است. «لوید آستین» از آمادگی این کشور برای کمک به اوکراین در صورت وقوع تهاجم از سوی روسیه خبر داد.آستین در این باره گفت: «ایالات متحده نگران اتفاقاتی است که در مرزهای روسیه با اوکراین رخ می‌دهد و آماده است آنچه را که برای دفاع از قلمرو مستقل خود نیاز دارد، به کی یف ارائه دهد».

العالم فارسی: رسانه های خبری از درگیری لفظی و مشاجره وزیر خارجه روسیه و همتای آمریکایی اش در جلسه ای در استکهلم خبر دادند. در جریان دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در حاشیه نشست شورای وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا در استکهلم، “مشاجره تنش آمیزی” به وجود آمد. خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع خود در این مورد می نویسد: همانطور که اشاره شده است، “مشاجره” در جریان بحث در مورد واکنش غرب به “تجاوز روسیه” در اوکراین به وجود آمد.

 ان. اچ.کی ژاپن: کاخ سفید اعلام کرده است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به منظور گفت و گو پیرامون اوکراین و مسائل دیگر با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، روز سه شنبه تماسی تصویری با او خواهد داشت. جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، با صدور بیانیه ای گفت که این دو رهبر درباره طیفی از موضوعات از جمله ثبات استراتژیک و مسائل سایبری و منطقه ای بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

خبرگزاری مهر : وزیر امور خارجه بلاروس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی بلاروس گفت که کشورش آماده پایان رویارویی با کشورهای غربی است و پیشنهادهای ملموسی در این زمینه نیز ارائه کرده است.  «ولادیمیر ماکی» در خصوص حضور خود در نشست وزرای خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در استکهلم، گفت: آنچه در چنین رویدادهای عمومی به طور علنی مطرح می‌شود یک چیز است. اما در حاشیه اجلاس، همکاران ما می‌گویند. همه ما باید (این روند را) متوقف کنیم و به این فکر کنیم که چگونه از دامن زدن به تنش‌ها جلوگیری کنیم و از وخیم‌تر شدن اوضاع جلوگیری کنیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا تحریم‌های جدیدی را هم‌زمان با نشست “دموکراسی” اعلام می‌کند.سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت، در روزهای آتی و همزمان با برگزاری اجلاس به اصطلاح “دموکراسی” به میزبانی ایالات متحده، این وزارتخانه قرار است یک سری تحریم‌ها را اعلام کند. وی مدعی شد این تحریم‌ها علیه افرادی وضع می‌شود که به فساد، نقض گسترده حقوق بشر و تضعیف دموکراسی متهم هستند و در این موارد دست داشتند.

اسپوتنیک روسیه: پنتاگون اعلام کرد که آمریکا قصد ندارد نمونه آسیایی ناتو را علیه چین بسازد. لوئید استین رئیس پنتاگون بیان داشت که آمریکا قصد ندارد نمونه آسیایی ناتو را علیه چین تشکیل دهد و به تقابل علاقه ای ندارد.وی ضمن سخنرانی در کنفرانسی در کالیفرنیا گفت: ” نه، ما به دنبال نسخه آسیایی ناتو نیستیم و تلاشی برای ایجاد یک ائتلاف ضد چینی نداریم. ما از کشورها نمی خواهیم که بین آمریکا و چین انتخاب کنند.”

خبرگزاری تسنیم: برخی منابع اعلام کردند که ولیعهد سعودی دوشنبه برای گفت‌وگو پیرامون موضوعات مورد علاقه دو کشور به عمان سفر خواهد کرد.خبرگزاری عمان اعلام کرد که «محمد بن سلمان»  ولیعهد سعودی روز دوشنبه به  عمان برای گفتگو در مورد موضوعات مورد علاقه بین دو کشور سفر خواهد کرد.سفر مورد انتظار، دومین سفر ولیعهد سعودی به خارج ازعربستان  از زمان شیوع ویروس کرونا خواهد بود  که  وی در سال جاری سفری کوتاه به مصر داشت . سفر ولیعهد سعودی به عمان اولین بار در زمان سلطنت سلطان هیثم بن طارق است.

الکوثر فارسی: یک روزنامه الکترونیکی با توجه به شواهد و نظر برخی تحلیلگران نوشت، به نظر می‌رسد وضعیت بحرانی تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست «محمود عباس» رو به وخامت است و هشدارهایی درباره فروپاشی نزدیک این نهاد وجود دارد. «رأی الیوم» نوشت، تشکیلات خودگردان به ریاست «محمود عباس» سخت‌ترین دوران خود را می‌گذارند و پیش‌بینی می‎شود که بحرا‌ن‌زده‌تر هم بشود؛ نشانه‌ها و دلایل محکم حاکی از آن است که سناریوی خطرناک فروپاشی تشکیلات خودگردان و «تحویل کلیدهای آن» به رژیم اسرائیل بسیار نزدیک شده است.

دویچه وله: رسانه‌های ترکیه از کشف و خنثی کردن طرح ترور رجب طیب اردوغان در جنوب این کشور خبر داده‌اند. رسانه‌های ترکیه می‌گویند، پلیس این کشور توانسته بمبی را که زیر خودروی پلیس در نزدیکی محل سخنرانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور کار گذاشته شده بود کشف و خنثی کند.خبرگزاری آناتولی نوشته است، این بمب در شهر “نصیبین” کشف و خنثی شد.این خبر در حالی منتشر می‌شود که در پی سقوط شدید ارزش لیر ترکیه طی روزهای گذشته مردم این کشور در اعتراض به سیاست‌های مالی اردوغان دست به تظاهرات زده‌اند.

آناتولی  ترکیه: ائتلاف فتح در عراق برای لغو نتایج انتخابات به دادگاه عالی فدرال مراجعه کرد.هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح در عراق طی نشست خبری در بغدا اعلام کرد که این حزب برای لغو نتایج انتخابات سراسری به دادگاه عالی فدرال این کشور مراجعه کرده است.وی با بیان اینکه ائتلاف فتح از همان ابتدا مخالف سیستم رای‌گیری الکترونیکی بوده، تاکید کرد که «در نتایج انتخابات تقلب رخ داده است».

تی.آر.تی ترکیه: فرانسه و عربستان سعودی نسبت به گسترش برنامه‌ هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند.امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در ادامه سفر خود به کشورهای خلیج فارس  با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ریاض، پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. مکرون و بن سلمان همچنین بر لزوم «مبارزه با فعالیت‌های ایران که باعث تضعیف ثبات منطقه می‌شود» تاکید کردند.

یورونیوز: راست سنتی فرانسه برای اولین بار یک سیاستمدار زن را نامزد راهیابی به کاخ الیزه کرد. والری پکرس، وزیر بودجه پیشین فرانسه و رئیس‌ کنونی منطقه «ایل دو فرانس» به مرکزیت پاریس روز شنبه به عنوان نامزد حزب راستگرای جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور انتخاب شد.او در دور دوم انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواهان توانست با کسب بیش از ۶۰ درصد آراء اریک سیوتی، نماینده جناح تندروی حزب را شکست دهد. به این ترتیب او اولین زنی است که از سوی راستگرایان سنتی فرانسه به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی می‌شود.والری پکرس مواضع سختگیرانه‌ای در قبال مهاجران اتخاذ کرده است.

خبرگزاری صدا وسیما: ایتالیایی ها در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در رم تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان با راهپیمایی در خیابان های مرکزی رم، با سردادن شعار های ضد دولتی و ضد سرمایه داری، حل مشکلات اقتصادی، اعطای تسهیلات بانکی و ممانعت از اخراج کارگران و کارمندان را خواستار شدند.از دو ماه پیش در پی پایان حمایت های دولتی از کارکنان بسیاری از بخش های خصوصی در ایتالیا و پایان دوره ممنوعیت اخراج انها به دلیل بحران کرونا، بسیاری از کارگران و کارمندان در آستانه اخراج قرار گرفته اند.

خبرگزاری ایرنا: رسانه های گروهی از پیشروی نیروهای موسوم به «ارتش اورومو» به سوی «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی خبر دادند و فرماندهی نیروهای «جبهه آزادی بخش خلق تیگرای» اعلام کرد که این نیروها بزودی تکلیف نبرد با دولت به رهبری «ابی احمد» را یکسره خواهند کرد.به گزارش امروز (یکشنبه) ایرنا، ارتش موسوم به «آزادیبخش اورومو» در پایگاه این ارتش در توییتر اعلام کرد که در حال پیشروی و نزدیک شدن نیروهای آنها به آدیس آبابا پایتخت اتیوپی هستند، به همین منظور مقامات این کشور تصمیم گرفتند، تمام دبیرستان‌ها را تعطیل کنند.

رادیو چین: مجمع بین‌المللی  «دموکراسی: ارزش مشترک همه بشریت»  در پکن افتتاح  شد.«هوانگ کون‌مینگ» عضو دفتر سیاسی کمیته  مرکزی حزب کمونیست چین و رئیس دپارتمان تبلیغات این حزب در آن حضور داشت و سخنرانی  کرد.هوانگ کون‌مینگ  تاکید کرد: به جای ایجاد تفرقه و تقامبل میان هم، کشورها باید وحدت و همکاری را  ترویج کنند و به جای ایجاد تضاد، رفاه مردم را افزایش دهند.  بیش از 500 مهمان  از بیش از 120 کشور و منطقه و 20 سازمان بین‌المللی در این مجمع شرکت  کردند.

ایران پرس: سازمان جهانی بهداشت با اعلام شناسایی سویه اومیکرون ویروس کرونا در ۳۸ کشور اعلام کرد که تاکنون هیچ موردی از مرگ مربوط به این سویه گزارش نشده است. «ماریا ون کرخوف» از مسئولان گروه کووید 19 در سازمان جهانی بهداشت، طی یک کنفرانس خبری گفت: این نهاد شاهد نرخ رشد فزاینده و افزایش شناسایی مورد ابتلا به سویه اومیکرون بوده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *