جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار آمریکا به چین و…

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار واشنگتن به چین در خصوص هرگونه حمله پکن به تایوان، هشدار بایدن به پوتین در خصوص حمله احتمالی به اوکراین، ادعای آماده شدن روسیه برای حمله به کی یف از سوی وزیردفاع اوکراین، اظهارات وزیر امور خارجه اوکراین درباره عدم کاهش تنش در مرز با روسیه ، هک تلفن همراه ۹ مقام آمریکایی با نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس، نخستین واکنش سازمان ملل به پایان دور اول مذاکرات ایران در وین،  واکنش اروپایی ها به دو سند پیشنهادی هیئت ایرانی در مذاکرات وین، لفاظی جدید رئیس موساد درخصوص  برنامه هسته ای ایران، امضای بزرگترین قرارداد نظامی  فرانسه و امارات، رایزنی ماکرون و امیر قطر درباره تحولات منطقه، خرید نظامی مغرب از آمریکا، افزایش بی‌سابقه فروش پهپادهای نظامی ترکیه، گفتگوی تلفنی اردوغان و پوتین، واکنش ها به  استعفای قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان، دیدار نخست وزیر چین با رئیس سازمان تجارت جهانی ، برگزاری گفتگوهای دفاعی آمریکا و چین و جولان سویه جدید کرونا در بیش از ۳۰ کشور جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس:  وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت که هرگونه اقدام چین در حمله به تایوان «پیامدهای وحشتناکی»‌ را به همراه خواهد داشت. «آنتونی بلینکن»  دراین حال ابراز امیدواری کرد که سران چین درباره هرگونه عدم تشدید بحران درباره تنگه تایوان بسیار محتاط باشند. بلینکن در ادامه سخنانش گفت که چین در تلاش برای تغییر شرایط در تایوان بوده و آمریکا نیز قاطعانه متعهد است که اطمینان یابد این جزیره بتواند از خود دفاع کند.

یورونیوز:  بایدن به پوتین در خصوص حمله احتمالی به اوکراین هشدار داد .جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت در صورت هرگونه تلاش از جانب مسکو برای اقدام نظامی علیه اوکراین کار را برای مقامات روسیه «بسیار بسیار دشوار» کند.وی همچنین به نگرانی‌های فزاینده موجود درباره تجمع نیروهای روسیه در مرز اوکراین و تشدید لفاظی‌های خصمانه کرملین واکنش نشان داد و بار دیگر به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود نسبت به تبعات این بحران هشدار داد.

ایران پرس: «اولکسی رزنیکوف» Oleksii Reznikov، وزیردفاع اوکراین ادعا کرد، روسیه بیش از 94 هزار نیروی نظامی را به نزدیک مرز اوکراین اعزام کرده و احتمالا برای یک حمله گسترده به این کشور در پایان ماه ژانویه 2022 آماده می‌ شود.وزارت دفاع اوکراین هفته گذشته نیز ادعا کرده بود، نظامیان روسیه در مرزهای شرق اوکراین به حالت آماده‌ باش درآمده‌ اند و در مرزهای شرق این کشور در حال انجام رزمایش های گسترده‌ هستند.

آناتولی  ترکیه: دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه بیست و هشتمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان امنیت و همکاری اروپا در استکهلم، پایتخت سوئد گفت: اظهارات سرگئ لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نشان می‌دهد تنش میان کی‌یف و مسکو رو به کاهش نیست». لاوروف به حضور بیگانگان و ناتو در مرز روسیه و اوکراین هشدار داده بود.

خبرگزاری ایرنا: منابع آگاه اعلام کردند که تلفن‌های همراه ۹ مقام وزارت خارجه آمریکا به وسیله جاسوس‌افزار پگاسوس ساخته شرکت صهیونیستی “ان اس او” هک شده است. به گفته این منابع که نامی از آن‌ها برده نشده است، گوشی‌های ساخت شرکت اپل مقامات وزارت خارجه آمریکا که در اوگاندا حضور داشته‌اند یا در امور مرتبط با این کشور فعالیت می‌کردند در چند ماه گذشته هک شده‌اند. این منابع مدعی شده‌اند که مشخص نیست چه کسانی تلفن‌های هوشمند این مقامات آمریکایی را هک کرده‌اند.  این اولین بار است که هک گوشی مقامات آمریکایی توسط جاسوس‌افزار پگاسوس گزارش شده است.

خبرگزاری مهر : سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌های برجام خواست تلاش خود برای اجرای دوباره توافق هسته‌ای دو چندان کنند. «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل پس از پایان یافتن مذاکرات ایران و ۱+۴، خواستار آن شد که همه طرف‌ها تلاش خود برای اجرای دوباره توافق هسته‌ای را دو چندان کنند. دوجاریک در نشست خود با خبرنگاران درباره مذاکرات وین نیز گفت: موضع ما در خصوص برجام تغییر نکرده است و از همه طرف‌ها می‌خواهیم تلاش‌های خود را برای اجرای دوباره توافق هسته‌ای دو برابر کنند.روز جمعه، آخرین روز از دور هفتم مذاکرات وین بود و انتظار می‌رود که هیئت‌های مذاکره کننده برای بررسی پیش‌نویس‌های ارائه شده از سوی ایران، به پایتخت‌های خود برگردند.

الکوثر فارسی: در نخستین واکنش غرب به دو سند پیشنهادی هیئت ایرانی در مذاکرات وین، یک دیپلمات از تروئیکای اروپایی مدعی شد پیش‌نویس جدید ایران سختگیرانه و افراطی است. یک دیپلمات از تروئیکای اروپایی بی‌توجه به سیاست فشار حداکثری و تحریم‌های غیرانسانی آمریکا و سکوت کشور‌های اروپایی، مدعی شد مذاکره‌کنندگان سه کشور فرانسه، انگلیس، و آلمان در دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین، جدیت لازم را در ایران مشاهده نکرده و پیش‌نویس ارائه شده از سوی کشورمان را افراطی ارزیابی کردند.

اسپوتنیک روسیه: رئیس موساد گفت : من قول می دهم ایران هرگز سلاح هسته ای نخواهد داشت. دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی موساد اسرائیل مدعی شد: ماهیت توسعه برنامه هسته ای ایران به وضوح نشان می دهد که تهران در تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی است.

خبرگزاری ایلنا:  در جریان سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به امارات متحده عربی، قرداد خرید ۸۰ جنگنده رافائل فرانسوی توسط امارات، امضا شد. رسانه‌های محلی همچنین اعلام کردند که دیدار «ز» ولیعهد ابوظبی و امانوئل ماکرون در نمایشگاه اکسپوی دوبی، شاهد امضای ۱۳ توافقنامه میان دو کشور بود. از جمله تفاهمنامه‌های امضا شده میان دو کشور، تفاهمنامه‌ میان وزارت صنعت و فناوری پیشرفته امارات با وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه و همچنین تفاهم‌نامه همکاری میان «ادنوک» و «توتال انرژی» بودند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از دیدار و گفت‌وگوی رئیس جمهوری فرانسه با امیر قطر درباره روابط میان دو کشور و آخرین تحولات منطقه خبر دادند.دیوان امیری قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیدار کرد.در این بیانیه آمده است که دو طرف درباره روابط و همکاری مشترک میان دو کشور و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، سرمایه‌گذاری، دفاعی، امنیتی، آموزشی و توسعه گفت‌وگو کردند.

العالم فارسی: مغرب در حال آماده‌سازی پایگاهی هوایی برای استقبال از آپاچی‌های آمریکا است. یک روزنامه مغربی فاش کرد که مغرب به موجب بودجه دفاعی سال 2022، پایگاه هوایی خریبکه را برای استقبال از تسلیحاتی، که قرارداد خرید آنها را با شرکت “بویینگ” آمریکا در سال 2020 منعقد کرده، آماده می‌کند.این نخستین باری است که مغرب به چنین بالگردهایی که دارای سامانه هدف‌گیری دقیق و قادر به فراهم کردن اطلاعات درباره اهداف هستند، دست می‌یابد.شرکت بوئینگ پیشتر اعلام کرده بود که با مغرب قراردادی به ارزش 4.2 میلیارد دلار را برای فروش 24 بالگرد امضا کرده است.

خبرگزاری تسنیم: نخست وزیر لبنان با استعفای جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی این کشور بعد از تنش با عربستان موافقت کرد و گفت که این اقدام برای حل بحران پیش آمده بین بیروت و ریاض ضروری است. «نجیب میقاتی» مدعی شد که این استعفا دری به روی حل مشکل روابط با این کشورها خواهد گشود و لبنان تمایل زیادی دارد تا روابط خود با کشورهای عربی تقویت کرده و خود را از مداخله در هر نوع نزاع عربی دور نگه دارد.

دویچه وله: مجمع صادرکنندگان ترکیه از افزایش صادرات بخش دفاعی و هوانوردی این کشور خبر داده است. بر اساس داده‌های این مجمع در ۱۱ ماه سال جاری صادرات بخش یادشده نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۰ درصد افزایش داشته است. یکی از مهم‌ترین محصولات صنایع ترکیه پهپادهای TB2 است که به به لهستان و مجارستان هم صادر شده‌اند. بزودی عراق نیز ۱۰۰ میلیون دلار پهپاد TB2 از شرکت بایراکتار می‌خرد.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه تلفنی گفتگو کرد. مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه در این رابطه اعلام کرد که در گفتگوی تلفنی اردوغان و پوتین، موضوعاتی که موجب بهبودی و توسعه روابط ترکیه و روسیه می‌گردد، مورد بحث و مذاکره قرار گرفته است.  در این گفتگوی تلفنی همچنین تحولات واقع بین آذربایجان و ارمنستان و موضوعات منطقه‌ای و در راس سوریه، لیبی و اوکراین مورد ارزیابی قرار گرفت.

خبرگزاری تسنیم: معاون دبیر کل حزب الله لبنان در واکنش به استعفای جورج قرداحی اظهار داشت که عربستان قصد دارد بر ساختار سیاسی لبنان مسلط شود. بعد از استعفای «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی  لبنان تحت فشارهای داخلی و خارجی، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد، مسئله این است که عربستان سعودی باید به لبنان به عنوان یک کشور مستقل نگاه کند اما عربستان می‌خواهد بر ساختار سیاسی لبنان  مسلط شود.

رادیو چین:  لی که چیانگ، نخست وزیر چین به طور  آنلاین با اِنگوزی اوکونجو ایویلا، رئیس سازمان تجارت جهانی دیدار  کرد.لی که چیانگ اظهار  داشت: امسال بیستمین سالگرد پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی است. چین نه تنها به  تعهدات خود در سازمان تجارت جهانی عمل کرده، بلکه همواره از یک سیستم تجاری  چندجانبه مبتنی بر قوانین با هسته اصلی سازمان تجارت جهانی حمایت کرده است. انتظار  داریم سازمان تجارت جهانی با اجماع نیروی طرف‌های مختلف، نقش مهم  تر ایفا کند.

ان. اچ.کی ژاپن: مقام های دفاعی آمریکا و چین ظاهرا با هدف اطمینان از عدم تشدید بیش از حد تنش های دوجانبه، مذاکراتی را در سطح کاری انجام داده اند.در بیانیه آمریکا آمده است که آن ها بحث سازنده ای برای ایجاد تفاهم و حفظ کانال های باز ارتباطی بین وزارت دفاع و ارتش آزادی بخش خلق داشته اند.

خبرگزاری صدا و سیما:  مقامات بهداشتی اعلام کردند حداقل ۳۰ کشور و منطقه تا روز پنجشنبه که گونه جدید ویروس کرونای اومیکرون نخستین بار هفته گذشته گزارش شد، موارد تایید شده‌ای از شیوع این گونه را گزارش کرده اند. وزارت بهداشت هند پنجشنبه اعلام کرد: برای اولین بار، دو مورد ابتلا به گونه اومیکرون را گزارش کرده است. وزارت بهداشت سنگاپور نیز در همان روز اعلام کرد دو مسافر وارد شده از آفریقای جنوبی به گونه اومیکرون آلوده شده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *