جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | جزئیات مهم از تسلیحات استفاده شده سپاه در حمله به اسرائیل

عملیات «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق رقم خورد. این عملیات در ساعات پایانی روز شنبه ۲۵ فروردین آغاز شد و اهداف مشخصی در سرزمین‌های اشغالی هدف پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالستیک و کروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. منبع: ایرنا

درخواست کمیته آمریکایی برای تحریم نظامیان صهیونیست و بی توجهی بلینکن به جنایات صهیونیست‌ها

تهران- ایرنا- وب سایت آمریکایی پرو پابلیکا بامداد پنجشنبه گزارش داد که یک کمیته وابسته به وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار تحریم برخی از واحدهای نظامی رژیم صهیونیستی به خاطر نقض حقوق بشر شده بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به آن توجهی نشان نداده است.

ببینید | تصاویری از حمله ترکیبی موشک‌ الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اسرائیل

تصاویری از حمله ترکیبی موشک های هدایت شونده الماس و پهپاد انتحاری ابابیل به پایگاه سری اطلاعات تیپ ۱۴۶ ارتش اسرائیل در عرب عرامشه در شمال فلسطین اشغالی را مشاهده می‌کنید. در این عملیات ابتدا رزمندگان مقاومت یک پهپاد شناسائی را بر روی هدف ارسال نموده و آن را شناسائی می‌کنند و پهپاد بدون هیچ آسیبی دور از چشم رادار ها به سلامت داخل لبنان بر می‌گردد. منبع: اخرین خبر

Loading

بررسی نتایج نشست پاریس و چشم‌انداز خروج نیروهای روسیه و ترکیه از لیبی

۱۴۰۰/۰۹/۰۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل ضمن تشریح نقش و اهمیت مداخلات بازیگران خارجی در لیبی و چالش‌های پیش روی برگزاری انتخابات در این کشور، گفت: تا زمانی که نیروهای خارجی از لیبی خارج نشوند تضمین سلامت انتخابات معنایی ندارد و روشن نیست اگر نتیجه آن برخلاف منافع این گروهای نظامی باشد، آن‌ها چه واکنشی خواهند داشت.

صبری انوشه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به برگزاری کنفرانس پاریس در خصوص لیبی و تأکید بر برگزاری انتخابات و همچنین خروج نیروهای روسیه و ترکیه از این کشور، خاطرنشان کرد: این کنفرانس در شرایطی توسط رئیس‌جمهور فرانسه برگزار شد که این کشور در آستانه انتخابات قرار دارد و آقای مکرون تلاش می‌کند با تقویت منافع فرانسه در لیبی، شانس خود را در انتخابات آینده افزایش دهد.

 

مداخلات بازیگران خارجی در لیبی

وی با یادآوری اینکه در اتحادیه اروپا رقابتی میان فرانسه و ایتالیا بر سر نفوذ، اقتدار و سهم در لیبی وجود دارد، افزود: لیبی مستعمره ایتالیا بوده و این کشور هنوز هم در لیبی منافع گازی و نفتی دارد. ایتالیا روابط خوبی با قذافی برقرار کرده بود و نسبت به ناتو در خصوص سرنگونی قذافی انتقاداتی داشت. ازآنجاکه نفت لیبی، نفت سبک و باارزشی برای اروپا و حتی آمریکا است و گاز این کشور هم موردنیاز اروپا است؛ این کشورها از مداخله در لیبی کوتاه نخواهند آمد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه صادرات گاز الجزایر به اسپانیا به دلیل اختلافات با مراکش زمان‌بر شده است، گفت: اگر این بازیگران خارجی به این اراده برسند که در لیبی صلح برقرار شود، چنین شرایطی ایجاد خواهد شد؛ چراکه بازیگران داخلی نمی‌توانند به‌تنهایی به توافقی برسند زیرا هر گروهی از آن‌ها تحت حمایت تعدادی از بازیگران منطقه‌ای و قدرت‌های بین‌المللی هستند.

انوشه ضمن تشریح ابعاد اهمیت لیبی برای آمریکا و اروپا، خصوصاً در حوزه‌های امنیتی، اقتصادی، مهاجرت و جنایت‌های سازمان‌یافته و با بیان اینکه ایتالیا، فرانسه و آلمان در لیبی نقش دارند، نقش اصلی را از آن انگلیس و آمریکا دانست و ادامه داد: ذخایر پولی لیبی در بانک‌های انگلیس و مالت بلوکه شده است، بر اساس برخی گزارش‌ها 100 میلیارد دلار از منابع لیبی در بانک‌های این دو کشور است و آن‌ها حتی یک دلار به لیبی بهره نمی‌دهند! آمریکا نیز به امید بهره‌گیری از نفت و ساحل لیبی، تلاش می‌کند در این کشور نقش اول را داشته باشد. به‌هرحال لیبی موقعیت حساس راهبردی و ژئواستراتژیکی دارد.

این دیپلمات پیشین کشورمان با بیان اینکه همسایگان لیبی، خصوصاً الجزایر و تونس، خواهان صلح و ثبات در این کشور هستند، گفت: این کشورها به لحاظ اقتصادی و امنیتی از یازده سال جنگ در لیبی متضرر شده‌اند. امارات، عربستان، اردن و مصر از حفتر حمایت می‌کنند؛ اما محور قطر و ترکیه حامی طرابلس هستند.

 

ابهامات متعدد بر سر برگزاری انتخابات در ماه آینده

وی به تأکید کنفرانس پاریس بر ضرورت برگزاری انتخابات در لیبی در ماه آینده اشاره کرد و افزود: برگزاری این انتخابات با ابهامات متعددی روبرو است. به نظر می‌رسد گروه‌های داخلی لیبی بر برگزاری آن مصمم هستند اما بازیگران خارجی نسبت به آن اتفاق‌نظر ندارند. در شرایط فعلی حدود یازده نفر برای ریاست جمهوری کاندیدا شده‌اند که باید دید کدام یک از آن‌ها می‌تواند بیشتر برای منافع فرانسه، ایتالیا، آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی و حتی مصر مفید باشد.

انوشه در خصوص تأکید کنفرانس لیبی بر خروج نیروهای خارجی از لیبی، خصوصاً نیروهای ترکیه و روسیه، گفت: فرانسه هم در این میان نقش‌هایی ایفا می‌کند، این کشور درواقع حامی حفتر و جناح شرق لیبی است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به حمایت روسیه از نتایج کنفرانس پاریس و همچنین موضع انتقادی و مبهم ترکیه نسبت به خروج نیروهایش از لیبی، ادامه داد: حضور ترکیه در لیبی، جنبه‌های هژمونی و پرستیژی، اقتصادی، امنیتی و استراتژیک برای این کشور دارد. آنکارا به دنبال احیای نفوذ تاریخی خود در شمال آفریقا است. علاوه بر آن ترکیه در خصوص گاز و نفت شرق مدیترانه رقبای متعددی دارد که در میان آن‌ها تنها است، تنها کشوری که با آن قرارداد بسته حکومت طرابلس است و طرابلس حامی منافع ترکیه در شرق مدیترانه است.

 

شرق مدیترانه کانون بحران در آینده

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد شرق مدیترانه در آینده تبدیل به کانون بحران شود، افزود: یونان، قبرس، رژیم صهیونیستی و مصر در برابر ترکیه همگرایی دارند و ترکیه به دنبال متحدی، هرچند ضعیف است. ترکیه اکنون به طرابلس پهپاد می‌فروشد که در جنگ با حفتر بسیار تعیین‌کننده بوده است. ضمن اینکه ترکیه به‌واسطه استقرار نیروهای خود در طرابلس، از آن‌ها هزینه‌ای می‌گیرد که در حوزه اقتصاد نظامی منافعی برای ترکیه دارد.

 

مواضع روسیه و ترکیه نسبت به خروج از لیبی

انوشه در رابطه با نقش‌آفرینی روسیه در لیبی نیز گفت: این کشور برای روسیه منافع استراتژیک و ژئوپلیتیک دارد. پوتین روی حفتر سرمایه‌گذاری کرد و تلاش می‌کند به‌واسطه حضور او جایگاه خود را بازسازی و پایگاهی نظامی در لیبی تأسیس کند. اکنون نیز روسیه بحث خروج نیروهای ترکیه از لیبی را رصد می‌کند و نمی‌تواند بدون کسب اطمینان نسبت به خروج آن‌ها نیروهایش را از این کشور خارج کند. این مسائل همه بر روند انتخابات در لیبی تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه همه طرف‌ها تأکید کرده‌اند که عدم حضور نیروهای خارجی سلامت انتخابات را تضمین می‌کند، تأکید کرد: باید پرسید در شرایط فعلی چه کسی سلامت انتخابات در لیبی را می‌تواند تضمین کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در طرابلس به سناریوهای مطرح‌شده در خصوص برگزاری انتخابات در موعد مقرر خود در لیبی و اهمیت ایجاد امنیت در این زمینه اشاره کرد و افزود: برخی معتقدند ممکن است حفتر با اقدامات نظامی شرایط فعلی را برهم بزند. بر اساس گزارش رسانه‌های لیبی، حفتر پذیرفته است که 400 نفر از نیروهای خارجی از این کشور خارج شوند؛ اما اطلاعات و داده‌هایی که وجود دارد این است که روسیه بیش از 2 هزار نیرو در لیبی دارد. ضمن اینکه باید نقش نیروهای چاد و نیروهای دارفوری سودانی را هم در نظر گرفت.

انوشه اظهار داشت: تا زمانی که این نیروها از لیبی خارج نشوند تضمین سلامت انتخابات معنایی ندارد و روشن نیست اگر نتیجه آن برخلاف منافع این گروه‌های نظامی و همچنین حفتر باشد آن‌ها چه واکنشی خواهند داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *