جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

رئیسی: اقدام علیه ایران پاسخ سهمگین دارد

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اتخاذ اقدامات بازدارنده در برابر تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بویژه از سوی کشورهای اسلامی، حمایت‌های کورکورانه برخ…

باقری به روسیه سفر می‌کند

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران به این کشور سفر خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ چالش کاهش بی سابقه ارزش لیر برای اردوغان و…

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: تظاهرات درترکیه بعد از کاهش بی سابقه ارزش لیر، تشنج در روابط آنکارا - آتن بر سر اختلافات منطقه‌ای درمسیر تقابل نظامی،  واکنش قاطع ارمنستان به ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان درخصوص کریدور «زنگه‌زور»، تلاش مسکو-واشنگتن برای برقراری مذاکرات همزمان با رویارویی شدید، امضای طرح همکاری نظامی روسیه و چین برای سال های ۲۰۲۱، تاکید آمریکا و تایوان  بر گسترش همکاری اقتصادی  دوجانبه، ابراز نگرانی شدید  دبیرکل ناتو از گفتار تحریک‌آمیز صربستان ، رونمایی از از طرح جدید شهرک سازی رژیم صهیونیستی در قدس، اقدام استرالیا در قرار دادن نام حزب الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی، ادعاهای جدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران ، مخالفت نفتالی بنت با توافق احتمالی هسته‌ای با ایران، موعد اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق، سفر نماینده جدید آمریکا در امور افغانستان به دوحه برای گفتگو با طالبان، پیشروی شورشیان تیگرای به سمت پایتخت اتیوپی، هشدار سازمان جهانی بهداشت درخصوص گسترش کرونا در اروپا و آزادسازی  50 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی  آمریکا برای کاهش قیمت نفت از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم:  صدها نفر از معترضان به اوضاع اقتصادی در ترکیه با تجمع در خیابان‌های آنکارا و استانبول خواستار استعفای دولت و حزب حاکم ترکیه شدند. در پی کاهش بی سابقه ارزش لیر در برابر دلار ، صدها نفر از مردم معترض در آنکارا و استانبول به خیابانها آمده و اعتراض خود را به سیاست‌های دولت اردوغان اعلام کردند.معترضان با سر دادن شعارهایی همچون «دولت استعفا» و «آک‌پ استعفا»، خواستار کناره‌گیری دولت رجب طیب اردوغان و حزب حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) شدند.ارزش دلار آمریکا در ترکیه طی دو روز گذشته از 11 لیره به حدود 13 لیره رسیده است.

خبرگزاری صدا و سیما: تشنج در روابط آنکارا – آتن بر سر اختلافات منطقه‌ای تا مرز تقابل نظامی رسیده است.روابط تنش آمیز ترکیه و یونان بر سر اسکان پناهندگان، منابع انرژی دریای مدیترانه و حاکمیت در بخش‌هایی از قبرس، پس از اوج گیری در تابستان ۲۰۲۰، اکنون وارد فصل جدیدی شده است.پس از تهدید حملات موشکی از سوی یونان و اظهارات وزیر امور خارجه این کشور در اتهام زنی به ترکیه به عنوان فصل مشترک تمامی چالش‌های منطقه ای، متین کولونک یکی از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و از نزدیکان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در اظهارات تندی گفت: شنیده ام که یونان قصد حمله موشکی را به ترکیه دارد، اجازه دهید اینکار را انجام دهند، آنگاه ما ۵ ساعت دیگر در آتن خواهیم بود.

خبرگزاری فارس:  نخست‌وزیر ارمنستان با تأکید بر اینکه جمهوری آذربایجان یک سیاست تهاجمی در قبال ارمنستان در پیش گرفته است، گفت کریدور زنگه‌زور هیچ مفهومی ندارد و بررسی نخواهد شد.«نیکول پاشینیان» در جریان یک کنفرانس خبری آنلاین «ادعاهای ارضی» جمهوری آذربایجان درباره «دالان زنگه‌زور» را به شدت محکوم کرد و گفت که باکو سیاست تجاوز مستمر به قلمرو ارمنستان را در پیش گرفته است و این مسئله باید در جامعه بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد. پاشینیان درباره ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان گفت: « آذربایجان ظاهراً ادعاهای ارضی درباره قلمرو ارمنستان مطرح می‌کند. “دالان زنگه‌زور» یعنی چی؟ “زنگه‌زور شرقی” یعنی چی؟ چه کسی این اصطلاحات را ابداع کرده است و معنی آن چیست؟»

خبرگزاری ایرنا: روسیه و آمریکا در حالی مشغول تدارک برای برگزاری دومین مذاکره ولادیمیر پوتین و جو بایدن برای ماه آینده میلادی (دسامبر) هستند، که مسکو-واشنگتن در رویارویی شدیدی در زمینه های مختلف دوجانبه و بین المللی بسر می برند. تلاش برای از سرگیری مذاکرات پوتین و بایدن در حالی است که به گفته کارشناسان رویارویی واشنگتن و مسکو در مسائل گوناگون به اوج رسیده است و واشنگتن آشکارا در کنار چین، روسیه را نیز دشمن شماره یک خود اعلام می کند. دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه در برنامه تلویزیونی کانال «روسیه ۱» تحت عنوان «مسکو. کرملین. پوتین» اعلام کرد که تاریخ دقیق ملاقات بعدی ولادیمیر پوتین و همتای آمریکایی او هنوز مشخص نیست اما در عین حال او این خبر را تأیید کرد که ملاقات بعدی دو رئیس جمهوری بصورت مجازی برگزار شود.

اسپوتنیک روسیه: وزرای دفاع فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین، نقشه راه توسعه همکاری نظامی برای سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۵ را به امضاء رساندند.نقشه راه توسعه همکاری در زمینه نظامی بین فدراسیون روسیه و چین برای سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۵ روز سه شنبه توسط سرگئی شایگو و وی فنگه وزرای دفاع فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین به تصویب رسید.وزارت دفاع روسیه گزارش داد، طرفین توافق کردند که تعامل بین نیروهای مسلح دو کشور را از طریق مانورهای نظامی راهبردی و گشت زنی مشترک افزایش دهند.

 ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا و تایوان توافق کرده اند که برای تقویت زنجیره تأمین کالا و مقابله با اعمال قدرت و تهدیدهای اقتصادی با یکدیگر همکاری کنند.دو طرف دومین دور گفتگوهای اقتصادی را که سال پیش راه اندازی شد برگزار کردند. آنها همچنین درباره همکاری برای مقابله با فشار اقتصادی ای که بر خلاف قوانین تجارت بین المللی است، گفتگو کردند. ظاهرا این اشاره آنها در مورد چین بوده است.

تی.آر.تی ترکیه: دبیرکل ناتو گفتار تحریک‌آمیز در صربستان را نگران کننده دانست. ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)  پس از دیدار با زدراوکو کریوکاپیچ، نخست‌وزیر مونته‌نگرو در مقر ناتو در بروکسل در نشست خبری مشترک باوی ضمن اعلام حمایت این نهاد از وحدت بوسنی و هرزگوین اقدامات و اظهارات تحریک‌آمیز در صربستان را نگران کننده توصیف کرد.وی با بیان اینکه با نخست‌وزیر مونته‌نگرو وضعیت در بالکان غربی را مورد بحث قرار داد‌ه‌اند، گفت: متحدان از حاکمیت و یکپارچگی خاک بوسنی و هرزگوین شدیدا حمایت می‌کنند. بنابراین گفتارهای تحریک‌آمیز در صربستان بسیار نگران کننده است.

خبرگزاری ایلنا: رژیم صهیونیستی به زودی از طرح جدید شهرک سازی در قدس رونمایی می کند. یک منبع بلند‌پایه در کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم بنا دارد به زودی طرح جدید شهرک‌سازی در قدس شرقی را اعلام کند. وی بدون ارائه جزیئات بیشتر گفت: «این طرح شامل ساخت هزاران واحد مسکونی در شهر و ایجاد یک شهرک جدید است».

یورونیوز: استرالیا تمامی شاخه‌های حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد .دولت استرالیا روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است. استرالیا در حالی کلیت گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار داده است که پیش تر فقط فعالیت شاخه نظامی این گروه را ممنوع اعلام کرده بود.

خبرگزاری مهر : «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی ادعاهای جدیدی را علیه فناوری پهپادی ایران مطرح کرد. بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی امروز سه شنبه مدعی شد که ایران تلاش داشته تا به کمک یک پهپاد، مواد منفجره را از سوریه به کرانه باختری انتقال دهد. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که پیشتر رسانه صهیونیستی جروزالیم پست در خبری اعلام کرده بود کارگر نظافتچی منزل بنی گانتز به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده است.

آناتولی  ترکیه: نخست وزیر رژیم اسرائیل اعلام کرد اگر بازگشتی به برجام صورت گیرد، تل‌آویو به آن مقید نخواهد بود. نفتالی بنت در سخنانی در دانشگاه رایشمن اعلام کرد که توافق بین‌المللی احتمالی هسته‌ای با ایران آنها را ملزم نمی‌کند و از آزادی عمل خود محافظت خواهند کرد.بنت افزود: پس از سرمایه‌گذاری بسیار بر روی تهدید ایران، باید نتایج آنها را ارزیابی کرد.

خبرگزاری تسنیم: کمیساریای عالی انتخابات عراق ضمن واکنش نشان دادن به موضع گیری بلاسخارت مبنی بر سلامت انتخابات اکتبر، از پایان بازشماری دستی آراء در روز پنجشنبه خبر داد.کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد اظهارات «جینین هینیس بلاسخارت»، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق در شورای امنیت درباره انتخابات عراق، تاکیدی بر سلامت انتخابات اکتبر عراق است.

العالم فارسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تام وست نماینده ویژه این کشور در امور افغانستان هفته آینده برای گفتگو با مقامات طالبان به دوحه قطر سفر خواهد کرد.ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت که تام (توماس) وست هفته آینده به دوحه سفر خواهد کرد تا به مدت دو هفته با مقامات طالبان گفتگو کند.این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: آنها درباره منافع ملی حیاتی ما در ارتباط با افغانستان گقتگو خواهند کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): همزمان با پیشروی نیروهای جبهه آزادسازی تیگرای به سمت آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی و سلطه این نیروها بر شهر “دبری سینا” در شمال شرق آدیس آبابا، تصاویری از استقرار گسترده نیروهای ارتش اتیوپی و خودروهای نظامی در پایتخت برای مقابله با حملات احتمالی تیگرای منتشر شده است. برخی منابع اعلام کردند، نیروهای جبهه آزادی تیگرای در اتیوپی کنترل شهر استراتژیک “دبری سینا” در شمال شرق آدیس آبابا(در 130 کیلومتری پایتخت) را در دست گرفتند. این نیروها پیش از این کنترل شهر “شیفا-روبیت” را در دست گرفته بودند.به دنبال تشدید درگیری‌ها میان نیروهای فدرال اتیوپی و نیروهای جبهه آزادی تیگرای، دولت آلمان هم پس از فرانسه و آمریکا از اتباعش خواست اتیوپی را ترک کنند.این درگیری‌ها از یک سال پیش آغاز شده است و اخیرا دامنه آن به مناطق نزدیک آدیس آبابا کشیده شده است.

دویچه وله: سازمان جهانی بهداشت هشدار داد : صدهاهزار اروپایی در معرض مرگ کرونایی هستند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید تا بهار سال آینده صدها هزار نفر در اروپا جان خود را از دست خواهند داد. بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که بر اساس ارزیابی‌ها، بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ۴۹ کشور از ۵۳ کشور حوزه بزرگ اروپایی در بازه زمانی امروز تا اول مارس ۲۰۲۲ متحمل بار سنگین هجوم بیماران کرونایی خواهند بود.

رادیو چین: آمریکا 50 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی را آزاد می کند.کاخ سفید اعلام کرد، وزارت انرژی ایالات متحده به منظور کاهش قیمت نفت و رفع عدم تطابق بین تقاضای ایجاد شده در پی خروج از دوره همه گیری و عرضه نفت، 50 میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک این کشور (SPR) را در دسترس قرار خواهد داد.به گفته کاخ سفید، از 50 میلیون بشکه، 32 میلیون بشکه در چند ماه آینده مبادله خواهد شد و نفت آزاد شده در نهایت در سال های آینده به ذخایر استراتژیک باز خواهد گشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *