جدیدترین مطالب

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

آلمان کمک مالی به آنروا را از سر می‌گیرد

لندن – ایرنا – وزارت امور خارجه آلمان در پی انتشار گزارش تحقیقاتی که ادعاهای رژیم صهیونیستی علیه آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا را رد می‌کند، اعلام کرد که کمک‌های خود به این سازمان بین‌المللی را از سر می‌گیرد.

مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی

تهران– ایرنا- نیروی هوایی کره جنوبی امروز چهارشنبه اعلام کرد سئول و واشنگتن رزمایش فضایی مشترکی را برای آنچه که «دفع حملات مختل کننده سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) و سایر تهدیدات فضایی کره شمالی» عنوان شد، برگزار کردند.

Loading

رسانه‌ها؛ پایان حضور آمریکا در عراق از سراب تا واقعیت و…

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پایان مأموریت نظامی آمریکا در عراق تا آخر سال، اذعان نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی به پایان هژمونی جهانی آمریکا، استعفای دو کارمند کاخ سفید، ورود واشنگتن به مرحله جدید تنش با مسکو، آغاز موج پنجم کرونا در اروپا و تظاهرات علیه محدودیت‌ها، انتقاد وزیر کشور بریتانیا از باز بودن مرزها در اتحادیه اروپا، تکرار تراژدی مهاجرت به اروپا و غرق 75 پناهجو در سواحل لیبی، انتقال مهاجران منتظر در مرز بلاروس و لهستان به مکان سربسته، اعزام نظامیان فرانسوی به  جزیره "گوادالوپ"، کاهش روابط دیپلماتیک چین با لیتوانی، هشدار دوباره چین به هرگونه رفتار تجزیه‌طلبانه برای جدایی تایوان ، نگاهی به تحولات سودان، ادامه روند عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی ،پیشنهاد بغداد برای ایجاد بلوک اقتصادی قدرتمند با مشارکت ایران، عراق و ترکیه، تداوم عملیات نیروهای مسلح ترکیه در شمال عراق  و تصمیم  ژاپن برای مهار افزایش بهای نفت خام به درخواست آمریکا  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: وزیر دفاع آمریکا در دیدار با همتای عراقی خود از پایان مأموریت نظامی نیروهای آمریکایی در عراق تا پایان سال 2021 خبر داد. بیانیه منتشر شده در وبگاه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، از دیدار «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا با «جمعه عناد» همتای عراقی او خبر داد.«جان کربی» سخنگوی پنتاگون به نقل از این بیانیه گفت در جریان این دیدار آستین اعلام کرد تا پایان سال جاری میلادی (2021) مأموریت نظامی آمریکا در عراق خاتمه خواهد یافت.در بخش دیگرِی از این بیانیه آمده است: «آمریکا به تعهدات خود در مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق در ژوئیه 2021 (تیر 1400) پایبند خواهد ماند.

خبرگزاری فارس: نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی با اذعان به پایان هژمونی جهانی آمریکا، نوشت، پایان دوران آمریکا خیلی زود فرا رسید و اگر نتواند مشکلات داخلی را حل کند، دیگر در جهان أثرگذار نخواهد بود. «فرانسیس فوکویاما» نظریه‌پرداز و متخصص روابط بین‌الملل آمریکایی طی یادداشتی نوشت: «به نظر می‌رسید که تصاویر وحشتناک افغان‌های ناامید برای خروج از کابل پس از فروپاشی دولت مورد حمایت غرب در ماه آگوست، نشان دهنده یک مقطع بزرگ در تاریخ جهان است، زیرا آمریکا از جهان رویگردان شده است. با این حال در حقیقت، پایان دوران آمریکا خیلی زودتر از موعد رسیده بود.

خبرگزاری ایلنا: دو کارمند کاخ سفید کمتر از یک سال از آغاز فعالیت دولت دموکرات این کشور از سمت خود استعفا می‌دهند. «اما رایلی» رئیس دفتر ارتباطات کاخ سفید  با انتشار پیامی توئیتری اعلام کرد که از سمت خود استعفا می‌دهد و به وزارت کار آمریکا خواهد پیوست. همچنین «اشلی اتین» مدیر ارتباطات «کاملا هریس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز استعفای خود را اعلام کرده است. اتین سابقه فعالیت به عنوان مشاور ارشد «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و دو دوره مدیریت ارتباطات وی را در کارنامه خود دارد. وی همچنین در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا نیز  در کاخ سفید فعالیت می‌کرد.

العالم فارسی: یک کشتی آمریکایی در حمایت از نیروی دریایی اوکراین از تنگه داردانل عبور کرد و راهی دریا سیاه شده است. کشتی آمریکا پیش از این در ۸ نوامبر (۱۷ آبان) بالتیمور را به مقصد بندر اودسا اوکراین ترک کرده بود، ملوانان اوکراینی قبلاً آموزش های گسترده ای را در ایالات متحده گذرانده اند. نام، نوع و جزییات ماموریت کشتی آمریکایی را اعلام نکرده است.آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز شنبه پس از آن‌که اوکراین با ابراز نگرانی مدعی شد که روسیه در تدارک یک حمله است، گفت که کشورش نگرانی های خود را در مورد فعالیت های روسیه در مرز اوکراین به متحدان اروپایی اعلام کرده است.

یورونیوز: موج پنجم شیوع ویروس کرونا در قاره اروپا شماری از کشورها را از نظر بهداشتی و در برخی موارد از نظر امنیتی و اجتماعی در تنگنا قرار داده است.شهر روتردام صحنه ناآرامی‌های خیابانی در اعتراض به محدودیت‌های وضع شده برای پیشگیری از شیوع بیماری «کووید ۱۹» بود. این در حالی است که دولت اتریش اولین دولت اروپایی است که در جریان موج جدید همه‌گیری کرونا به اعلام قرنطینه سراسری متوسل شده است. از سوی دیگر ایالت بایرن در جنوب آلمان همزمان با افزایش موارد شناسایی ابتلا به کرونا تصمیم به لغو بازارچه‌های کریسمس گرفت.همزمان سازمان جهانی بهداشت با تکرار هشدار قبلی خود، شیوع موج جدید ویروس کرونا در قاره سبز را «بسیار نگران کننده» خواند.

دویچه وله: وزیرکشور بریتانیا باز بودن مرزهای حوزه شنگن در اتحادیه اروپا را مقصر اصلی افزایش شمار “مهاجران غیرقانونی” در بریتانیا دانسته است. او با مقصر دانستن اتحادیه اروپا گفته این اتحادیه هیچ حفاظتی از مرزهایش نمی‌کند. پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا، اتحادیه اروپا را به دلیل داشتن سیاست‌ مرزهای باز مورد انتقاد قرار داده و گفت افزایش شمار مهاجرانی که از طریق کانال مانش خود را به بریتانیا رسانده‌اند به دلیل همین سیاست “نادرست” اتحادیه اروپا بوده است. پتل که در جریان سفری رسمی در واشنگتن بسر می‌برد به خبرنگاران گفت: «مشکل اصلی مهاجرت غیرقانونی اینست که اتحادیه اروپا هیچ حفاظتی از مرزها ندارد و در عوض در منطقه شنگن سیاست مرزهای باز را پیش می‌برد.»دولت محافظه‌کار بریتانیا با ورود مهاجران به این کشور از طریق کانال مانش مشکل جدی دارد.

ایران پرس: سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داد که دستکم 75 پناهجوی غیرقانونی به دنبال واژگون شدن قایق خود در سواحل لیبی، جان خود را از دست دادند. سازمان بین‌المللی مهاجرت واقع در فرانسه در توییتی اعلام کرد که به دنبال غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان، ۱۵ سرنشین توسط ماهیگیران محلی نجات یافته و به شهر ساحلی «زواره» در لیبی آورده شدند. در این حاثه متاسفانه بیش از ۷۵ مهاجر غرق شدند. این منبع خبری به ملیت جان باختگان این حادثه هیچ اشاره‌ای نکرده است. این فاجعه اخیر شمار جانباختگان در مرکز مدیترانه را در سال جاری به بیش از ۱۳۰۰ نفر رساند.

تی.آر.تی ترکیه: مهاجران منتظر در مرز بلاروس و لهستان برای مهاجرت به اروپا به مکان سربسته منتقل و امکانات بهداشتی در اختیارشان قرار گرفت.مهاجرانی که اغلب از عراق به بلاروس آمده و قصد عبور به لهستان و سپس مهاجرت به اروپا را دارند، شب را در فضای سربسته که برای آنها در شهر مرزی گرودنو در نظر گرفته شده بود، سپری کردند. این افراد که شمار آنها به حدود دو هزار نفر رسیده و اغلب آنها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، پس از گذشت روزها انتظار در مرز لهستان برای نخستین بار در مکانی گرم خوابیدند.

خبرگزاری صدا و سیما: دولت فرانسه برای مقابله با شورش‌های خیابانی در جزیره “گوادالوپ ” در دریای کارائیب نیرو‌های ضد شورش به این منطقه اعزام کرد. بعد از پنج روز تظاهرات خشونت آمیز در جزیره گوادالوپ بعنوان یکی از مناطق تحت قیمومیت دولت فرانسه در خارج از مرز‌های این کشور، معترضان شب گذشته بسیاری از موانع ایجاد شده توسط مقامات محلی را به آتش کشیدند. اعتراض‌ها در این منطقه اوائل هفته جاری زمانی شروع شد که مقام‌های محلی اعلام کردند واکسیناسیون کارکنان بخش سلامت در برابر ویروس کرونا الزامی است و ساکنان این جزیره باید تاییدیه تزریق واکسن کرونا داشته باشند.

خبرگزاری ایرنا: چین روابط دیپلماتیک خود با لیتوانی را کاهش داد. وزارت خارجه چین روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که پکن تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک با لیتوانی را به سطح کاردار کاهش دهد. وزارت خارجه چین روز یکشنبه طی بیانیه ای که در تارنمای این وزارت خانه منتشر شد آورده است: لیتوانی بی توجه به اعتراض شدید چین، به مقامات تایوان اجازه داد تا «دفتر نمایندگی تایوانی در لیتوانی» را راه اندازی کنند. این اقدام، تصور نادرست “یک چین، یک تایوان” را در جهان ایجاد می کند، حاکمیت و تمامیت ارضی چین را تضعیف می کند و دخالت در امور داخلی چین محسوب می شود.

رادیو چین:  «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین در نشست جهانی اتاق‌های فکر سخنرانی آنلاین انجام داد و پیرامون مساله تایوان و موضع چین صحبت کرد.وی اظهار داشت: «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در دیدار آنلاین با همتای آمریکایی خود، با اشاره به توطئه حکومت فعلی تایوان مبنی بر اتکا به آمریکا به دنبال جدایی از چین و همچنین درباره اقدامات برخی مقامات آمریکایی در خصوص مهار چین با استفاده از تایوان، بشدت هشدار داده و موضع محکم چین را ابراز کرد.وانگ یی در ادامه تاکید کرد: در جهان فقط یک کشور چین وجود دارد و تایوان نیز بخشی از چین است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع سودانی صبح امروز یکشنبه از توافق عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و عبدالله حمدوک، نخست وزیر پیشین بر سر یک سند سیاسی درباره قدرت پرده برداشتند. همزمان معترضان سودانی روز شنبه طی فراخوانی خواهان حضور در تظاهرات میلیونی امروز در مخالفت با کودتای نظامی و درخواست برای بازگشت غیرنظامیان به قدرت شدند. بین عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی و عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق بر سر این سند سیاسی توافق شده است. این منابع افزودند که سند مذکور طی ساعات آینده امضا خواهد شد.در همین راستا، جریان «ابتکار ملی» سودان اعلام کرد که توافق بین بخش نظامی و حمدوک شامل بازگشت حمدوک به عنوان نخست وزیر و آزادی همه زندانیان سیاسی است که در جریان تحرکات اخیر توسط ارتش دستگیر شده بودند. ۲۵ اکتبر عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان اقدام به کودتای نظامی کرد.

خبرگزاری مهر : وزیر انرژی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه برای امضای توافقنامه همکاری به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی سفر خواهد کرد.کارین الحارار روز یکشنبه به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی سفر خواهد کرد.گفته شده هدف از این سفر، امضای یادداشت‎ تفاهم با اردن و آمریکا و امارات خواهد بود و براساس برنامه پیش بینی شده، امضای این یادداشت تفاهم با عنوان «برق در مقابل آب» صبح دوشنبه در غرفه امارات متحده در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۱ دوبی، در کنار محمد النجار، وزیر منابع آبی اردن و جان کری، فرستاده ویژه آمریکا در امور تغییرات آب و هوایی و سلطان الجابر، همتای اماراتی او صورت خواهد گرفت.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت بازرگانی عراق از ایده بلوک اقتصادی با مشارکت ایران و ترکیه خبر داد که قدرت رقابت با بلوک‌های تجاری جهان را داشته باشد. «محمود حنون»، سخنگوی وزارت بازرگانی عراق گفت که در نشست مشترک بازرگانی عراق و ترکیه که با حضور بخش دولتی و خصوصی دو کشور در استانبول برگزار شد، پیغام اصلی هیئت عراقی تشکیل بلوک تجاری میان ایران- عراق – ترکیه بود به عنوان بلوکی که توانایی رقابت با بلوک‌های تجاری جهان را دارد.به گفته حنون، در این نشست هیئت عراقی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های کشاورزی و بهداشت و موضوع افتتاح بانک‌های عراقی در ترکیه و اهمیت حضور شرکت‌های ترکیه‌ای در عراق و حل مشکل آب را بررسی کرد.

آناتولی  ترکیه: نیروهای مسلح ترکیه در عملیات هفت ماه اخیر در شمال عراق 831 تروریست را از پای درآورده‌اند. نیروهای مسلح ترکیه از جمله کماندوها در راستای عملیات‌ مختلف 831 تروریست را طی 7 ماه گذشته از پای درآورده و به مقابله علیه عناصر تروریستی در مناطق صعب العبور ادامه‌ می‌دهند. بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت دفاع ملی ترکیه، عملیات پنجه صاعقه و پنجه رعد و برق نیروهای مسلح کشور که به طور همزمان در ماه آوریل در شمال عراق آغاز شد، کماکان ادامه داشته و مخفیگاه‌های تروریست‌ها یکی پس از دیگری نابود می‌شوند.

ان. اچ.کی ژاپن: دولت ژاپن تصمیم دارد به درخواست آمریکا، به منظور کمک به مهار افزایش بهای نفت خام، از ذخیره نفتی خود نفت برداشت کند. تا پایان سپتامبر امسال، ذخیره نفتی دولت ژاپن برابر با ۱۴۵ روز مصرف در داخل کشور بود.طبق ضوابط جاری، برداشت از ذخیره نفتی تنها در زمان کمبود تامین یا بلایای طبیعی مجاز است اما امکان برداشت در شرایط افزایش بهای نفت خام در آنها لحاظ نشده است.دولت کیشیدا فومیئو، نخست وزیر ژاپن، در نظر دارد در هماهنگی با آمریکا و کره جنوبی، نفت به بازار تزریق کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *