جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ریزپرنده‌های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

ببینید | پاسخ جالب همراه امیرعبداللهیان به سوال خبرنگار درباره حمله اسرائیل به ایران!

ویدیوی جالبی که امروز در رسانه‌های نزدیک به اسرائیل پربازدید شده را ببینید. خبرنگاری در نیویورک از امیرعبداللهیان می‌پرسد «درباره “حمله” شب گذشته نظری ندارید؟» که یکی از همراهان وزیر امور خارجه در جواب، به کنایه می‌گوید «چه حمله‌ای؟»/بیسیمچی

Loading

رسانه‌ها؛ اوکراین در مدار آتش جنگ و…

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: احتمال اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین به روایت آمریکا، درخواست اوکراین از پنتاگون برای حمایت نظامی در برابر روسیه، واکنش روسیه به پیش‌نویس قطعنامه کنگره آمریکا علیه پوتین، هشدار لاوروف درباره خطرات همکاری‌های نظامی ترکیه با اوکراین، ممانعت آمریکا از ساخت مخفیانه یک پایگاه نظامی در امارات توسط چین، برگزاری دومین دور از گفتگوهای اقتصادی آمریکا-تایوان، واکنش نماینده آمریکا در امور افغانستان به نامه‌ طالبان، انحلال یک تیپ وابسته به جریان صدر و یک تیپ از گردان‌های حزب‌الله عراق، تکذیب  شایعه تمدید حضور نظامیان آمریکایی  درعراق، خوش خدمتی جدید لندن به تل آویو با تروریستی اعلام کردن حماس، تایید شرایط جسمی جو بایدن برای ادامه وظایف رئیس‌جمهوری، تصویب لایحه ۱،۷۵ تریلیون دلاری بایدن در مجلس نمایندگان آمریکا، خشم آلمان و فرانسه از انتشار مکاتبات وزرای خارجه خود با لاوروف ، دیدار علی‌اف و پاشینیان در بروکسل ، گفتگوی وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه ، تاکید چین بر حفظ و رعایت برجام  و درخواست آمریکا برای تقویت اتحادیه «کوآد» از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا مدعی احتمال اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین شد. نشریه نیویورک تایمز نوشت، آمریکا با توجه به تجمع نیروهای نظامی روسیه در مرزهای غربی، به متحدان خود در باره احتمال یک اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین هشدار داد و اعلام کرد که فرصت اندکی برای بازداشتن مسکو دراین زمینه وجود دارد. مقامات اطلاعاتی غربی معتقدند که رئیس جمهوری روسیه قصد دارد تا مناطق بیشتری از قلمرو اوکراین را تحت اختیار خود در آورد.بنابراین گزارش ، آمریکا روز گذشته (جمعه ) اطلاعاتی را دراین زمینه توسط  ژنرال «مارک میلی»  رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اختیار ژنرال «والری زالوژنی»  فرمانده کل نیروهای ارتش اوکراین قرار داد.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع اوکراین از پنتاگون خواست که به کشورش در برابر افزایش تنش‌های نظامی در مرز با روسیه کمک کند.«الکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خواسته است تا به کشورش در دفاع از خود در برابر تقویت فعالیت‌های نظامی روسیه در نزدیکی مرزهایش کمک کند. وی در جمع خبرنگاران گفت که اوکراین به پوشش نظامی در هوا و دریا نیاز دارد.

خبرگزاری صدا وسیما: سخنگوی کرملین، پیش‌نویس قطعنامه کنگره آمریکا در مورد به رسمیت نشناختن ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس‌جمهور روسیه را نمونه کاملی از مداخله واشنگتن در امور دیگران دانست. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «ما قطعاً از این موضع کنگره آمریکا آگاه هستیم. هر بار که فکر می‌کنیم دیگر هیچ چیز مضحک، تهاجمی، غیردوستانه و غیرسازنده‌ای از آن سوی اقیانوس نمی‌آید، معلوم می‌شود اشتباه کرده ایم و چنین کار‌هایی انجام می‌شود».

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، بر نگرانی‌های جدی مسکو درباره عواقب افزایش همکاری‌های نظامی-فنی آنکارا با اوکراین که تنها باعث افزایش نظامی‌گری مقامات کی‌یف می‌شود، تأکید کرد. “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه و “مولود چاووش‌اوغلو” همتای ترکیه‌ای وی مذاکراتی تلفنی با یکدیگر داشتند که در جریان آن علاوه بر برخی مسائل مهم در روابط دوجانبه، اوضاع منطقه‌ای، به‌خصوص وضعیت کنونی در اوکراین مورد بررسی قرار گرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک رسانه آمریکایی از ممانعت دولت این کشور از ساخت محرمانه یک پایگاه توسط چین در بندری در امارات خبر داد. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع فاش کرد که آژانس‌های اطلاعاتی این کشور چند ماه قبل متوجه شدند که چین به صورت محرمانه ساخت یک موضع شبیه به یک مقر نظامی را در امارات آغاز کرده است.این روزنامه در گزارشی در این باره نوشت که اقدامات ساخت مقر مذکور که در داخل بندر خلیفه در ابوظبی واقع شده است پس از فشارهای آمریکا و دیدارهای مقامات این کشور با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی متوقف شد.طبق این گزارش، همچنین فشارهای آمریکا منجر به بازدید جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و فرستاده جو بایدن به خاورمیانه از محل احداث مقر مذکور در ابوظبی شد.

خبرگزاری مهر : در ادامه سیاست های غیرشفاف واشنگتن، دومین دور از گفتگوهای اقتصادی آمریکا-تایوان برگزار می شود.دولت واشنگتن درحالی خود را آماده دومین دور از گفتگوهای اقتصادی با تایوان می کند که رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین اظهارنظر خود مدعی شده که به اصل چین واحد پایبند می ماند.اعلام این خبر در حالی است که بیش از چند روز از دیدار مجازی جو بایدن و همتای چینی نمی گذرد که طی آن رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که قصدی برای تحریک جریان های جدایی طلب تایوان ندارد و به اصل چین واحد پایبند می ماند.

خبرگزاری فارس:  توماس وِست، نماینده آمریکا در امور افغانستان به نامه‌ طالبان به کنگره‌ آن کشور واکنش نشان داد و‌ گفت که این گروه بحران اقتصادی افغانستان را اشتباه تفسیر کرده است. وِست گفت که طالبان در این نامه حقایق مربوط به بحران اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان را اشتباه تفسیر کرده‌اند. توماس وِست افزود که افغانستان حتی پیش از ماه آگوست از بحران بشردوستانه‌ وحشتناک رنج می‌برد و جنگ، خشکسالی‌های پی‌درپی و کرونا وضعیت را بدتر کرده بود.

الکوثر فارسی: منابع عراقی از انحلال یک تیپ مسلح وابسته به جریان صدر و یک تیپ از گردان‌های حزب‌الله عراق خبر دادند. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق یک روز پس از آنکه خواستار انحلال گروه‌های مسلح “بی‌انضباط” در عراق شده بود در توییتی نوشت: دستور انحلال تیپ “الیوم الموعود” صادر و برای نشان دادن حسن نیت تمامی مقرهای آن بسته شد.وی افزود: اگر اعضای این تیپ پیشتر سلاح‌هایشان را به سرایا السلام، (شاخه نظامی جریان صدر) و تیپ‌های 313، 314 و 315 در سامراء تحویل نداده بودند، به آنها دستور می‌دادم که سلاح‌هایشان را تحویل دهند و آنها اطاعت می‌کردند؛ چراکه همچنان به ما و میهن خود وفادار هستند.در همین حال، گردان‌های حزب‌الله عراق نیز در اقدامی مشابه از انحلال گروه موسوم به “سرایا الدفاع الشعبی” وابسته به خود خبر داد.

العالم فارسی: ارتش عراق شایعه تمدید حضور نظامیان آمریکایی را تکذیب کرد.سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، تصریح کرد که مدت زمان حضور نظامیان آمریکایی در عراق تمدید نشده و هنوز تاریخ خروج نهایی یگان‌های رزمی آمریکا، همان 31 دسامبر سال جاری است. در پی هشدار روز گذشته کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در خصوص مقابله با اشغالگران آمریکایی پس از پایان مهلت پایان سال جاری میلادی، فرماندهی عملیات مشترک در ارتش عراق طی بیانیه‌ای، هرگونه شایعه تمدید حضور نیروهای رزمی آمریکا در این کشور را که برای پایان سال جاری برنامه ریزی شده، رد کرد.

ایران پرس: بریتانیا در چارچوب سیاست ضد فلسطینی و حمایت از رژیم صهیونیستی، جنبش مقاومت اسلامی فسطین (حماس) را تروریستی اعلام کرد.«پریتی پاتل» وزیر کشور دولت محافظه کار بریتانیا روز جمعه هرگونه فعالیت گروه حماس در بریتانیا را ممنوع اعلام کرد.پاتل در بیانیه‌ ای با تکرار اتهام‌ زنی‌های بی‌اساس اسرائیل علیه حماس گفت: “حماس از قابلیت‌های تروریستی قابل توجهی از جمله دسترسی به تسلیحات گسترده و پیشرفته و همچنین امکانات آموزشی تروریست‌ ها برخوردار است، به همین دلیل امروز اقدام به ممنوعیت کامل حماس کردم.”

یورونیوز: پزشک کاخ سفید پس از انجام آزمایش‌هایی که براساس روال عادی انجام شد اعلام کرد که شرایط جسمی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ۷۹ ساله آمریکا برای انجام وظایفش «مناسب» است.رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جریان انجام این آزمایش‌ها قدرت را به طور موقت به کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری منتقل کرده بود. انجام آزمایش کولونوسکوپی بر روی جو بایدن نیازمند بیهوشی بود و به همین دلیل او روز جمعه در نامه‌هایی جداگانه به رهبران کنگره آنها را از انتقال موقت قدرت به کامالا هریس آگاه کرد.جو بایدن که مسن‌ترین فردی است که به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده است روز شنبه ۷۹ ساله شد.

دویچه وله: پس از مدت‌ها کشمکش و تغییرات اساسی در لایحه سرمایه‌گذاری اجتماعی و اقلیمی جو بایدن، اکثریت اعضای کنگره آمریکا به آن رای دادند. ارائه کمک‌هزینه به خانواده‌ها و مبارزه با بحران آب‌وهوایی از نکات مهم این لایحه هستند. از جمله موارد مهم دیگر این بسته حمایتی ۱،۷۵ تریلیون دلاری، کاهش هزینه‌های مراقبت از کودکان است که در حال حاضر برای بسیاری از خانواده‌های آمریکایی کمرشکن است. قرار است که در برخی موارد این هزینه‌ها به طور کامل توسط دولت پرداخت شود.

اسپوتنیک روسیه: آلمان و فرانسه از انتشار مکاتبات هایکو ماس و ژان ایو لودریان، وزرای امور خارجه خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خشمگین شدند. در بیانات سخنگویان وزارتخانه های خارجه آلمان و فرانسه گفته می شود ما تصمیم لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برای علنی کردن این گفتگوهای محرمانه را مورد توجه قرار داده ایم. ما این اقدام را نقض رویه دیپلماتیک می دانیم.

 آناتولی  ترکیه: شورای اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان ماه آینده در بروکسل دیدار خواهند کرد.براساس این بیانیه، این دیدار به دعوت شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس مشارکت شرقی انجام خواهد گرفت.انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان در این دیدار راه‌های کاهش تنش در منطقه را بررسی کنند.

تی.آر.تی ترکیه: وزیران امور خارجه ترکیه و روسیه پیرامون روابط دوجانبه و مسائل منطقه تلفنی گفت‌وگو کردند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه کشور با سرگئی لاوروف، همتای روس خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد، حفظ و رعایت توافقنامه برجام تنها راه حل موثر مساله هسته ای ایران به شمار می رود. جائو لی جیان  اظهار کرد، ما امیدواریم آژانس بین المللی انرژی با ایران بر اساس احترام به یکدیگر، از طریق گفتگو و مذاکرات اختلافات موجود در برنامه های بازرسی و نظارت را حل کنند.سخنگوی وزارت خارجه چین افزود، از همه طرف‌های ذی‌ربط دعوت می کنیم که نقش سازنده‌ای در این مورد ایفا کنند. چین همیشه بر این باور است که حفظ و رعایت مطلوب توافقنامه برجام تنها راه مؤثر برای حل مسئله هسته‌ای ایران است.

 ان. اچ.کی ژاپن:  یک مقام ارشد آمریکایی که بر منطقه اقیانوس های هند و آرام نظارت می کند، در مواجهه با تشدید رقابت از سوی چین، خواستار اتحاد بیشتر میان چهار کشور موسوم به «کوآد» شده است. کوآد شامل ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند است.کورت کمپبل، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی در امور منطقه اقیانوس های هند و آرام گفت که این گروه به تعهدات خود عمل خواهد کرد و به دنبال ابتکارهای جدید در اقیانوس های هند و آرام است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *