جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی آخرین تحولات منطقه در رایزنی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با گالانت

تهران- ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع این کشور روز جمعه (به وقت محلی) تلفنی با یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره آخرین تحولات منطقه و غزه گفت وگو کرده است.

امیرعبداللهیان:درخصوص ایده‌های در دست پیگیری توسط دبیرکل سازمان ملل درباره غزه گفتگو کردیم

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در پایان برنامه های سفر کوتاه خود به نیویورک اعلام کرد: در دیدار با آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ایده هایی که می تواند توسط او و در هماهنگی با همه کنشگران اصلی موضوع غزه در دست پیگیری قرار گیرد، بحث و تبادل نظر کردیم.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

Loading

رسانه‌ها؛ ورود دالایی لاما به موضوع تایوان و …

۱۴۰۰/۰۸/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ابراز امیدواری دالایی لاما به بهبودی روابط میان چین و تایوان، هشدار پکن به کنگره آمریکا درخصوص هرگونه تماس رسمی با تایوان، اعلام آمادگی چین برای همکاری با آمریکا جهت مدیریت اختلافات، ساخت سومین ناو هواپیمابر پیشرفته چین در شانگهای، طرح کشورهای تروئیکا برای حل بحران سودان، برگزاری سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در دهلی نو، تصویب ۶ قطعنامه ضد اسرائیلی در سازمان ملل متحد، اقدام بایدن به تمدید وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران ، ابراز نگرانی مشترک آمریکا و مصر درباره فعالیت‌های ایران، درخواست فرانسه برای حل فوری مناقشه ماهیگیری با انگلیس، تصمیم ماکرون برای ساخت رآکتورهای هسته ای  جدید در فرانسه، بحران هجوم پناهجویان به سوی مرزهای اروپا، افزایش تنش درروابط  لهستان و بلاروس، ارائه لایحه تمدید مجوز ماموریت نیروهای مسلح ترکیه در آذربایجان به مجلس، افزایش اکتشافات گازی ترکیه در دریای سیاه و آغاز بکار رسمی دولت ژاپن  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: رهبر دینی بوداییان تبت در تازه ترین مصاحبه خود نسبت به بهبود روابط میان چین و تایوان و همچنین وضعیت گروه‌های مختلف در این کشور اظهار امیدواری کرد.وی در مصاحبه‌ای به گفتگو درباره شرایط داخلی چین، تحریم بازی‌های المپیک زمستانی، تنش پکن و تایوان و همچنین دیدار با رهبران چین صحبت کرد.وی در این مصاحبه هرچند خواستار شرایط بهتری اقلیت های مختلف در این کشور شد اما با اینحال گفت که حرفی علیه برادران و خواهران چینی خود به عنوان یک انسان نمی‌زند و حتی از ایده کمونیسم و مارکسیسم حمایت می‌کند!وی در پاسخ درباره تایوان و تنش  اخیر میان چین و این جزیره گفت که به نظر او این جزیره منبع فرهنگ و سنت‌های چین از گذشته است.

خبرگزاری مهر : شماری از اعضای کنگره آمریکا با یک هواپیمای نظامی وارد تایوان شدند؛ اقدامی که واکنش تند پکن را در پی داشت.«ژو فنگ لیان» سخنگوی دفتر امور تایوان در شورای دولتی چین، هشدار داد که پکن شدیداً مخالف هرگونه تماس رسمی و نظامی میان تایپه و واشنگتن است و از آمریکا می خواهد که به اصل چین واحد احترام بگذارد.این اظهارات واکنشی است به گزارش خبرگزاری رسمی تایوان که از فرود هواپیمای حامل شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در این جزیره خبر داد.

خبرگزاری ایلنا: رئیس‌جمهوری چین بر آمادگی پکن برای همکاری با آمریکا جهت مدیریت درست اختلافات خبر داد. « شی جین پینگ» در بیانیه‌ای که در وب‌سایت سفارت کشورش در واشنگتن منتشر شد، گفت: «چین آماده همکاری با ایالات متحده برای مدیریت صحیح اختلافات است».شی در نامه تبریکی به کمیسیون ملی روابط آمریکا و چین که توسط «کین گانگ»، سفیر پکن در واشنگتن قرائت شد، تاکید کرد: «چین بر اساس اصول احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد، آماده همکاری با ایالات متحده برای تقویت مبادلات و همکاری در همه زمینه‌ها است».

خبرگزاری صدا و سیما: عکس‌های ماهواره‌ای جدید و گزارش جدیدی که در آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد که چین از لحاظ فناوری نظامی، خود را به آمریکا نزدیک می‌کند. عکس‌های ماهواره‌ای جدید افشا کرد که ارتش چین ماکت کشتی‌های جنگی آمریکا را ساخته است که احتمالا از آن‌ها برای تمرین هدف قرار دادن کشتی‌های آمریکایی استفاده می‌کند. گزارش جدید دیگری هم که امروز منتشر شد، نشان می‌دهد چین به سرعت ارتش خود را از لحاظ فناوری برای مقابله با آمریکا آماده می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کشورهای عضو تروئیکا (نروژ، آمریکا و انگلیس) پنج گام را برای ازسرگیری انتقال دموکراسی در سودان از جمله بازگشت عبدالله حمدوک به قدرت به فرمانده ارتش این کشور ابلاغ کردند.کشورهای تروئیکا (نروژ، آمریکا و انگلیس) در بیانیه‌ای که سفارت انگلیس در سودان آن را منتشر کرد، اعلام کردند که سه شنبه با عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل ارتش دیدار کرده و نسبت به اقدامات یکجانبه هشدار دادند.در این بیانیه آمده است: ما بر لزوم بازگشت به سند قانون اساسی و بازگشت عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان به منصبش به عنوان اساس مذاکرات درباره چگونگی تحقق شراکت مدنی-نظامی و دولت انتقالی تأکید کردیم.

العالم فارسی: سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور دبیر امنیت ملی ایران در دهلی نو برگزار شد. در سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه ای، دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، هندوستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان و قزاقستان حضور دارند.

خبرگزاری فارس: کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب ۶ قطعنامه ضد اسرائیلی،‌ اقدامات این رژیم در نقض سیستماتیک حقوق بشر، کاربرد زور علیه شهروندان فلسطینی و شهرک سازی را محکوم کرد.در این قطعنامه‌ها همچنین محاصره زمینی، هوایی و دریایی غزه، شهرک سازی در سرزمین‌های اشغالی، ‌اقدامات تحریک آمیز شهرک نشینان علیه شهروندان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی و نیز تخریب منازل و بازداشت‌های خودسرانه و زندانی کردن فلسطینی‌ها محکوم و بر بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه و کاشانه خود، تاکید شده است.

یورونیوز: جو بایدن «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا پس از بیان اینکه روابط واشنگتن با تهران هنوز عادی نشده است، «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰برای نخستین بار در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ و در زمان ریاست‌ جمهوری جیمی کارتر و ۱۰ روز پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان «پیرو خط امام» صادر شد.

دویچه وله: سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در  دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود  در واشنگتن درباره مسائل متنوعی از جمله درباره فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی گفت‌وگو  کرد. بلینکن در این نشست خبری از نگرانی جدی و مشترک آمریکا و مصر نسبت به اقدامات بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی ایران در منطقه و همچنین فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی اش سخن گفت.

خبرگزاری ایرنا: به دنبال شکست مذاکرات برای خروج از بن بست در روابط بین فرانسه و انگلیس بر سر مجوزهای ماهیگیری، پاریس خواستار یافتن «راه حلی فوری» برای حل و فصل اختلافی شد که خطر تبدیل شدن به یک جنگ تمام عیار تجاری بین دو کشور را دارد. «کِلمن بون» وزیر امور اروپای فرانسه بعد از مذاکره با دیوید فراست وزیر امور برگزیت انگلیس در توئیتی نوشت: فرانسه از مذاکره استقبال می کند اما باید راه حلی سریع در راستای اجرای توافقات دو کشور برای ماهیگیران ما بدست آید.

رادیو چین: امانوئل ماکرون، رئیس ‌جمهور فرانسه گفت که فرانسه قصد دارد ساخت رآکتورهای هسته ‌ای را درکشور خود از سر بگیرد.ماکرون درباره تامین انرژی و پیشگیری و کنترل همه گیری کرونا سخنرانی تلویزیونی ایراد کرد و گفت که برای تامین استقلال انرژی و انجام تعهدات درباره کاهش تخلیه، فرانسه ساخت رآکتورهای هسته ‌ای را پس اولین بار در ده ها سال  گذشته از سر می ‌گیرد و در عین حال به توسعه انرژی ‌های تجدیدپذیر ادامه می ‌دهد.

ایران پرس: هجوم پناهجویان به سوی مرزهای اروپا بار دیگر این قاره را با بحران روبه رو کرده است.کشورهای مختلف اتحادیه اروپا در برابر سیل پناهجویان مرزهای خود را بسته و شرایط را برای پذیرش آنان سخت تر کرده اند. در این زمینه کشورهای شرق اروپا با تعداد بیشتری از پناهجویان روبه رو هستند به طوری که مقام های لهستان با ابراز نگرانی از این وضعیت؛ از استقرار بیش از 12 هزار نظامی برای مقابله با موج پناهجویان در مرزهای خود خبر دادند.ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد، صدها پناهجو به سوی مرز لهستان پیش می روند.

اسپوتنیک روسیه: نخست وزیر لهستان اذعان کرد: مواجهه با پناهجویان در مرزهایمان یک هجمه هماهنگ شده تمام عیار است و دارای ماهیت جنگ از نوعی جدید است. ماتئوش موراویسکی نخست وزیر لهستان، در سخنانی در پارلمان این کشور، مواجهه با پناهجویان در مرزهای این کشور را جنگ جدیدی با بلاروس خواند.

آناتولی  ترکیه:  لایحه تمدید مدت انجام ماموریت نیروهای کشور برای ادامه وظیفه در فرماندهی مشترک روسیه-ترکیه در جمهوری آذربایجان به ریاست مجلس ملی کبیر ترکیه ملی ارائه شد.لایحه تمدید مدت انجام ماموریت نیروهای کشور در مناطق آزاد شده در جمهوری آذربایجان که از جانب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امضا شده، به ریاست مجلس ارائه شد.در این لایحه تاکید شد فعالیت نیروهای کشور در مناطق آزاد شده از دست ارمنستان در جمهوری آذربایجان در چارچوب توافق‌نامه سه جانبه که در نهم نوامبر سال گذشته توسط آذربایجان، ارمنستان و روسیه مبنی بر تشکیل مرکز فرماندهی مشترک روسیه- ترکیه برای برقراری صلح و ثبات در منطقه به امضا رسیده‌است، ادامه دارد.

تی.آر.تی ترکیه: وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه: برای شنیدن خبرهای خوب جدیدی که بر میزان و ارزش اکتشافات ما در دریای سیاه خواهد افزود، روزشماری می‌کنیم. فاتح دونمز با اشاره به ذخایر گاز طبیعی ترکیه که در دریای سیاه کشف شده است، گفت: برای شنیدن خبرهای خوب جدیدی که بر میزان و ارزش اکتشافات ما در دریای سیاه خواهد افزود، روزشماری می‌کنیم. دونمز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه ساختمان خدمات جدید و نیروگاه های تکمیل شده توسط سازمان تنظیم مقررات بازار انرژی گفت: ترکیه حماسه موفقیت بزرگی در هر زمینه‌ای از انرژی‌های تجدیدپذیر گرفته تا انرژی هسته‌ای، از بهره‌وری انرژی گرفته تا معدن خلق کرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیئو نخست وزیر ژاپن در پی پیروزی ائتلاف حاکم به رهبری حزبش «حزب لیبرال دموکرات» در انتخابات سراسری ماه اکتبر، قصد دارد کابینه دوم خود را روز چهارشنبه تشکیل دهد.کیشیدا طی جلسه ویژه ای که قرار است بعد از ظهر چهارشنبه تشکیل شود، به احتمال زیاد در هر دو مجلس نمایندگان و سنای پارلمان ژاپن به عنوان نخست وزیر انتخاب خواهد شد.او قصد دارد تمام وزرای کابینه اول خود بجز وزیر خارجه را در سمت های خود ابقا کند. همچنین از جمله اقدامات دیگر او ، پرداخت یارانه به ارزش حدود ۹۰۰ دلار به افراد ۱۸ سال به پایین است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *