جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

اوکراین با ده‌ها پهپاد تاسیسات انرژی روسیه را هدف قرار داد

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع اطلاعاتی اوکراین از حمله گسترده این کشور به تاسیسات انرژی روسیه خبر داد. بر اساس این گزارش، پهپادهای اوکراینی یک تاسیسات ذخیره سوخت و سه پست برق را مورد هدف قرار داده‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز حملات گسترده اوکراین با پهپادهای دوربرد در بامداد روز شنبه اول اردیبهشت را تایید کرده است.

واکنش ترکیه به تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان به باکو: این تحول مثبت گام مهمی در جهت امضای توافقنامه صلح است

امور خارجه ترکیه  روز شنبه از  تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان به  جمهوری آذربایجان استقبال کرد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما از توافقی که در نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای دولتی بین آذربایجان و ارمنستان مورد بازگشت چهار روستا  به باکو استقبال می‌کنیم.»

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.
Loading

رسانه‌ها؛ هشدار پوتین به بایدن و…

۱۴۰۰/۰۸/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار پوتین به بایدن درباره استقرار پایگاه‌های نظامی در آسیای مرکزی، فروش سامانه موشکی اس 500 روسی به چین و هند ، برنامه ریزی سال آینده ارتش آمریکا برای آزمایش سلاح لیزری 300 کیلووات، تاکید چین و روسیه برکاهش تحریم های کره شمالی، ادامه تنش  چین و تایوان، دیدار گانتز و مشاور ارشد مالی درباره ایران، نگاهی به تحولات کابینه  رژیم صهیونیستی، تعویق تحریم های فرانسه علیه انگلیس، اعلام پیش شرط عربستان برای  عادی‌سازی روابط با اسرائیل، سفر مخفیانه هیات صهیونیستی به سودان کودتا زده، فرود هواپیمای متعلق به خلیفه حفتر در تل آویو، استقرار نیروهای ارتش بلغارستان در مرزهای با ترکیه، توافق اردوغان و بایدن ، برگزاری کنفرانس اقلیمی گلاسکو و انتقاد شدید گوترش از بی‌عدالتی در دسترسی به واکسن کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت، ولادیمیر پوتین در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه ژوئن در ژنو، به رهبر آمریکا نسبت به تلاش برای ایجاد پایگاه های نظامی در آسیای مرکزی در پس زمینه حوادث در افغانستان هشدار داده است.لاوروف در برنامه 1/6 کریل ویشینسکی در شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت: در این زمینه، ما از همان ابتدا هستیم و رئیس جمهور در ژوئن، زمانی که آنها در ژنو ملاقات کردند، در این باره به بایدن گفت – چون این موضوع مطرح شده است، ما قبلاً پیش بینی کرده ایم که چه اتفاقی خواهد افتاد. و پوتین به بایدن گفت: ما قاطعانه مخالف هستیم، به طوری که همانطور که شنیده ایم، سعی کنید با کشورهای آسیای مرکزی در مورد استقرار بخشی از زیرساخت های نظامی در خاک آنها مذاکره کنید تا در صورت لزوم، به اصطلاح حملات به عمق خاک افغانستان انجام شود.

خبرگزاری ایرنا: دمیتری شوگایف رئیس سازمان فدرال همکاریهای فنی-نظامی روسیه اعلام کرد که این کشور در آینده تسلیحات پدافند موشکی اس-۵۰۰ به چین و هند خواهد فروخت. شوگایف روز سه شنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسی ار. ب.کا خاطرنشان کرد که نخستین خریداران مجموعه های پدافند موشکی اس-۵۰۰ روسیه، هند و چین خواهند بود. به گفته رئیس سازمان فدرال همکاریهای فنی-نظامی روسیه، هر زمان که تسلیحات اس-۵۰۰ به اندازه کافی به ارتش روسیه تحویل شد، امکان صادرات این تسلیحات فراهم خواهد شد.سامانه اس – ۵۰۰ (پرومتی) برای جایگزینی با سامانه پدافند هوایی «اس ۴۰۰ تریومف» طراحی شده است و می تواند همه سلاح های تهاجمی هوافضای موجود و آتی را در ارتفاع حداکثر ۲۰۰ کیلومتر و برد  ۵۰۰ کیلومتر را از بین ببرد.

رادیو چین: پایگاه اینترنتی «نیو ساینتیست» بریتانیا در روزهای اخیر، نیروی زمینی آمریکا برنامه دارد در سال آینده از یک نوع سلاح لیزری 300 کیلووات رونمایی کند که قدرتمندترین سلاح لیزری در تاریخ آمریکا محسوب می شود.از این سلاح که بر روی یک کامیون سنگین نصب می شود، می توان در برابر موشک بالستیک، موشک کروز و پهپاد و غیره دفاع کرد.

خبرگزاری مهر : در قطعنامه ای خطاب به شورای امنیت، چین و روسیه خواستار کاهش تحریم های کره شمالی شدند. مسکو برای دومین بار از سال ۲۰۱۹ به این سو، با ارائه پیش نویس قطعنامه ای به شورای امنیت، خواهان رفع بخشی از تحریم ها در حوزه صادرات و واردات کالا به کره شمالی شدند.چین و روسیه سعی به مجاب کردن شورای امنیت سازمان ملل برای کاهش تحریم ها علیه کره شمالی دارند. این پیشنهاد که پیشتر، یک بار در سال ۲۰۱۹ نیز مطرح شد اما ناکام ماند؛ شامل رفع ممنوعیت صادرات اقلامی چون غذای دریایی، منسوجات و پارچه است حال آنکه تلاش می شود محدودیت سقف واردات نفت تصفیه شده به کره شمالی نیز برداشته شود.

خبرگزاری فارس:  وزارت دفاع تایوان از پرواز جنگنده، بمب‌افکن‌های نیروی هوایی چین به منطقه پدافندی این شبه جزیره خبر داد.بنابر اعلام وزارت دفاع تایوان، ۶ فروند جنگنده و بمب‌افکن نیروی هوایی چین از نوع «وای-۸» ویژه شکار زیر دریایی، «وای-»۸ تجسسی و چهار فروند جنگنده نسل چهار «جی-۱۰» وارد منطقه پدافندی تایوان در جنوب غربی این جزیره شدند.

خبرگزاری ایلنا: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و مشاور ارشد فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران گفت‌وگو کرده است.«بنی گانتز» با «دن شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و مشاور ارشد «رابرت مالی» فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران گفت‌وگو کرده است. وی همچنین با «مایکل رتنی» کاردار سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی نیز دیدار کرده است.گانتز در پیامی توئیتری در این‌باره نوشت که با این مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و سیاست‌های منطقه‌ای این کشور گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری تسنیم: با آغاز جلسات بررسی لایحه بودجه رژیم صهیونیستی، حامیان کابینه آماده دفاع از بودجه و مخالفان آن آماده رد لایحه بودجه هستند. چنانچه لایحه بودجه رأی نیاورد، کنست منحل شده، صهیونیست‌ها باید در انتظار ششمین انتخابات پیش از موعد طی ۳ سال باشند. از صبح سه شنبه کنست رژیم صهیونیستی جلسات بررسی بودجه را در صحن علنی آغاز خواهد کرد. پس از آن اگر لایحه بودجه ارائه شده از سوی کابینه به تصویب نرسد، کنست منحل شده، انتخابات پیش از موعد قریب 3 ماه بعد برگزار خواهد شد. چرا که بر اساس قانون، اگر کابینه‌ای نتواند بودجه سالانه را به تصویب برساند منحل خواهد شد.رای گیری روز چهارشنبه انجام می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری فرانسه از تصمیم کشورش برای به تاخیر انداختن اعمال تحریم‌های تجاری علیه انگلیس با هدف تسهیل کار مذاکره‌کنندگان دو طرف در راستای ارائه پیشنهادهای جدید برای حل و فصل اختلاف بر سر حقوق بهره‌برداری از منابع شیلات در دوران پسابریگزیت خبر داد. فرانسه پیشتر اعلام کرده بود که از ساعت ۲۳ روز دوشنبه به وقت گرینویچ، تجارت از طریق کانال مانش را محدود ساخته تا به این ترتیب تهدید کشاندن نزاع دو طرف بر سر بهره‌برداری از منابع شیلات را به یک مناقشه تجاری گسترده‌تر بین دو اقتصاد بزرگ اول اروپا مطرح کند.اما امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که اوایل روز دوشنبه با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در حاشیه کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در گلاسکو دیدار داشت، به خبرنگاران گفت که طرح فرانسه (برای اعمال این تحریم‌ها) فعلا در انتظار نتیجه مذاکرات مجدد معلق می‌ماند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه عربستان سعودی تشکیل دولت فلسطین در مرزهای 1967 را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل ضروری دانست. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی طی مصاحبه با شبکه تلویزیونی «العربیه» اعلام کرد که عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل به تشکیل یک دولت فلسطین در مرزهای سال 1967 بستگی دارد.وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه شرط ریاض مبنی بر تشکیل یک دولت فلسطین در مرزهای 1967 برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل همچنان مطرح است یا نه؟، گفت: این وضعیت هیچ وقت تغییر نکرده است.

العالم فارسی: رژیم صهیونیستی در بحبوحه کودتای نظامی در سودان یک هیات را به صورت مخفیانه به خارطوم اعزام کرده است.مقام های ارشد رژیم اسرائیل گفتند که یک هیات در روزهای اخیر به دنبال وقوع کودتای نظامی هفته گذشته در سودان به خارطوم سفر کردند. یک دیپلمات غربی اعلام کرد:یکی از افرادی که هیات اسرائیلی با آن دیدار کرده، محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان بوده است. دقلو به عنوان فرمانده نیروهای سودانی کودتای نظامی در این کشور را هدایت کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: اطلاعات پروازها، فرود هواپیمای خصوصی متعلق به خلیفه حفتر فرمانده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی در تل آویو را فاش کرد.بر اساس اطلاعات پروازها، هواپیمای خصوصی متعلق به خلیفه حفتر که از امارات پرواز کرده بود در فرودگاه بن گوریون به زمین نشست. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند این هواپیما پس از تل آویو به مقصد مصر پرواز خواهد کرد.هنوز هیچ اطلاعاتی درباره هویت سرنشینان این هواپیما و علت این پرواز منتشر نشده است.

یورونیوز: بلغارستان نیروهای ارتش را در مرزهای با ترکیه مستقر کرد . گئورگی پانایاتوف، وزیر دفاع بلغارستان اعلام کرد ۳۵۰ نظامی و ۴۰ واجد لجستیک برای تقویت گارد مرزبانی و به منظور جلوگیری از ورود پناهجویان به سرحدات این کشور با ترکیه اعزام شده اند. وزارت کشور بلغارستان می‌گوید از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۱ بیش از ۶هزار و ۵۰۰ مهاجرغیرقانونی را که عمدتا از افغانستان می‌آیند بازداشت کرده است. این رقم سه برابر شمار پناهجویان بازداشت شده در بازه زمانی مشابه یک سال پیش از آن است.

تی.آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه گفت: در دیدار با بایدن علاوه بر همکاری در افغانستان، سوریه، لیبی و دریای مدیترانه در زمینه گسترش روابط اقتصادی نیز به توافق رسیدیم. رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت با بایدن در مورد اف-16 مذاکره کرده و هیچ رویکرد منفی از جانب آمریکا ندیده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: نشست رهبران جهان در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل روز دوشنبه در گلاسگوی بریتانیا آغاز شد.بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا با آغاز گفتگوهای نشست کوپ ۲۶ گفت که بشریت در زمینه تغییرات آب و هوایی وقت را تلف کرده است و اکنون زمان عمل فرا رسیده است.جانسون از کشورهای توسعه یافته خواست تا نسبت به کمک به کشورهای در حال توسعه جهت تامین مالی اقدامات در مقابله با تغییرات آب و هوایی به تعهد خود عمل کنند.

دویچه وله: برخی از سیاستمداران بلندپایه جهان در دومین روز از اجلاس بین‌المللی اقلیمی موسوم به COP26 خواستار پایبندی جهانی به هدف‌گذاری کنفرانس اقلیمی پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین به حداکثر یک و نیم درجه سانتیگراد شدند.آنگلا مرکل در واپسین سخنرانی رسمی خود در یک مجمع جهانی تلاش دولت‌ها برای دست یافتن به اهداف زیست‌محیطی را ناکافی دانست. او می‌گوید باید صنایع را به استفاده از فناوری برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای سوق داد.جو بایدن هم  وعده داد آمریکا به هدف‌گذاری‌های اقلیمی خود پایبند می‌ماند. امانوئل مکرون یکی دیگر از سخنرانان دومین روز کنفرانس گلاسکو بود که از همه کشورهای جهان، به خصوص آنها که سهم بیشتری در تولید گازهای گلخانه‌ای دارند خواست که سیاست‌های متعهدانه‌تری برای مقابله با تغییرات اقلیمی اتخاذ کنند.

ایران پرس: دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه رسیدن شمار قربانیان کرونا در جهان به بیش از پنج میلیون نفر، تنها یک عدد نیست، اظهار داشت بی عدالتی در دسترسی به واکسن کرونا، «شرم جهانی» است.آنتونیو گوترش افزود در حالی که کشورهای ثروتمند مشغول تزریق دز سوم واکسن کرونا به مردم خود هستند، تنها ۵ درصد از مردم در آفریقا کاملا واکسینه شده اند و این یک شرم جهانی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *