جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا معتقد است کی‌یف نباید از همان نوع حمایتی که غرب از رژیم صهیونیستی در جریان حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی ارائه کرد، درخواست کند، زیرا این دو وضعیت قابل مقایسه نیستند.

قدردانی احزاب ملی لبنان و فلسطین از عملیات «وعده صادق»

نمایندگان احزاب ملی لبنان و نیز فلسطین در جریان نشستی که روز گذشته با سفیر کشورمان در بیروت داشتند، با اشاره به اینکه ایران یک جهش بزرگ و موثر در عرصه تقابل با اشغالگران رقم زد، از عملیات موفق «وعده صادق» ضد دشمن صهیونیستی تمجید و قدردانی کردند.

آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد

تهران- ایرنا- دولت آمریکا اعلام کرد معافیت ونزوئلا را از تحریم‌های بخش نفت و گاز به دلیل نگرانی در مورد مسائل مربوط به انتخابات در این کشور آمریکای لاتین، از امروز پنج شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) تمدید نخواهد شد و دولت کاراکاس نیز اعلام کرد کاخ سفید با این اقدام، مرتکب اشتباه شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ دولت ائتلافی بنت ـ لاپید در سراشیبی سقوط و…

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: نشست پارلمان رژیم صهیونیستی برای سلب اعتماد از دولت ائتلافی بنت ـ لاپید، لفاظی جدید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران، سخنان جدید بایدن درباره آینده برجام، دیدار وزرای خارجه چین و فرانسه با محوریت برجام، بیانیه پایانی نشست رم ، برگزاری نشست گلاسکو؛ آخرین امید به پایان سوخت‌های فسیلی، سخنان شی جین پینگ درباره تغییرات اقلیمی، ادامه تنش فرانسه و استرالیا بر سر  ماجرای زیردریایی ها،اظهارات جدید زلمی خلیل زاد درخصوص خروج آمریکا از افغانستان، تأکید لاوروف بر لزوم جلوگیری از بی‌ثباتی اوضاع در منطقه آسیای مرکزی،گسترش همکاری های عراق و عربستان در بخش انرژی ، مخالفت هیات هماهنگی شیعیان عراق با تمدید نخست وزیری الکاظمی، ادامه اقدامات کودتاچیان در سودان، انتقاد اردوغان از حمایت آمریکا از گروه تروریستی پ.ک.ک، پیروزی قاطع حزب لیبرال دموکرات در انتخابات سراسری مجلس نمایندگان ژاپن و حمایت دوباره بلینکن از تایوان در برابر چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: منابع عبری زبان اعلام کردند که جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو رهبر لیکود و نخست وزیر پیشین، امروز (دوشنبه) طرحی را برای سلب اعتماد از دولت ائتلافی نفتالی بنت ـ یائیر لاپید به رای خواهد گذاشت. شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی عنوان کرد که در آغاز جلسه امروز (دوشنبه) کنست در مورد این طرح رای‌گیری خواهد شد.این شبکه خاطرنشان کرده که ائتلاف حاکم رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته جلسه امروز را در اعتراض به ارائه این طرح در غیاب نفتالی بنت نخست وزیر این رژیم تحریم کند.درهمین حال نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این در جلسه‌ای غیرعلنی گفته بود که کابینه این رژیم احتمالاً پیش از نخست‌وزیری «یائیر لاپید» سقوط خواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا: «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که ایران در پیشرفته‌ترین نقطه توانایی خود برای غنی‌سازی اورانیوم قرار دارد.وی با تاکید بر این‌که پیشرفت هسته‌ای ایران مساله پنهانی نیست، با تکرار برخی ادعاهای پوشالی گفت که ما علیه آنها وارد عمل می‌شویم و از تمام انرژی، تمام نوآوری، فناوری و اقتصاد خود استفاده خواهیم کرد تا به نقطه‌ای برسیم که از آنها چند قدم جلوتر باشیم. بنت که با نشریه «تایمز» گفت‌وگو می‌کرد، افزود که الگوی وی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، برنامه «جنگ ستارگان» است که «رونالد ریگان» رئیس جمهوری اسبق آمریکا در دهه ۸۰ میلادی در پیش گرفته بود.

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن پس از نشست سران گروه 20 اعلام نمود که سرنوشت برجام به اقدامات آمریکا و متحدان ایران بستگی دارد.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشست سران گروه 20 گفت که بازگشت به توافقات هسته ای برجام به اقدامات ایران و همچنین فشار متحدان آمریکا بستگی دارد.جو بایدن گفت: «اینده برجام به اقدامات آنها (ایران) و تمایل دوستان ما، بستگی دارد که در کنار ما بمانند و اطمینان حاصل کنیم که (ایران) در صورت عدم بازگشت به برجام، از نظر اقتصادی چه چیزی را پرداخت خواهد کرد.»

خبرگزاری ایلنا: وزرای خارجه چین و فرانسه با محوریت برجام دیدار کردند. «وانگ یی» وزیر خارجه چین و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با یکدیگر دیدار کردند. دو طرف درباره موضوع هسته‌ای ایران و سایر موضوعات مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند و هر دو از انتظار از سرگیری مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در ماه آینده خبر دادند و بر اشتیاق برای دستیابی به توافق در اسرع وقت تاکید کردند.

یورونیوز: رهبران کشورهای عضو گروه بیست در بیانیه پایانی نشست خود در رم خواستار اقدامی «معنادار و موثر» برای محدودسازی گرمایش کره زمین به یک و نیم درجه سانتیگراد شدند.با این حال در این بیانیه تعهدات مشخصی برای دستیابی به این هدف تعیین نشده است. در بیانیه پایانی نشست سران گروه بیست اشاره‌ای به سال ۲۰۵۰ میلادی به عنوان مهلت دستیابی به شرایط «کربن خنثی» (تعادل بین میزان انتشار و زدودن گاز دی اکسید کربن) نشده و تنها از اهمیت تحقق آن در «میانه قرن» سخن گفته شده است.

دویچه وله: فعالان اقلیمی از نتایج نشست قدرت‌هایی که عامل انتشار ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای هستند، ابراز سرخوردگی کردند. دبیرکل سازمان ملل از “امیدهای برآورده نشده” در نشست رم  سخن گفت.فعالان اقلیمی می‌گویند، اقتصادهای نوظهور و کشورهای پیشتاز در سوخت‌های فسیلی، وظیفه خاصی در اجلاس برای حفاظت از آب و هوا تعیین نکرده‌اند و این در حالی است که کشورهای عضو گروه ۲۰ عامل انتشار ۸۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان است.

رادیو چین:  شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین در شانزدهمین اجلاس سران گروه بیست دیدگاه های خود را درباره مسایلی همچون، تغییرات اقلیمی، انرژی و توسعه پایدار بیان کرد.شی جین پینگ خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی و مسایل مربوط انرژی در حال حاضر چالش های بزرگ جهانی هستند که به منافع مشترک جامعه بین المللی و آینده زمین مربوط می شود. تمایل و انگیزه جامعه بین المللی برای همکاری در رویارویی با چالش ها همچنان در حال افزایش است و نکته کلیدی این است که اقدامات عملی انجام شود.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور فرانسه در قضیه لغو قرارداد چند میلیارد دلاری ساخت زیردریایی برای دولت کانبرا، نخست وزیر استرالیا را به دروغگویی متهم کرد.امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، می‌گوید اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در موضوع لغو قرارداد ساخت زیردریایی به او دروغ گفته است و اعتماد سازی میان آنها مستلزم تلاش بیشتری است. او که برای نخستین بار بعد از رونمایی از پیمان آکوس در ماه میلادی سپتامبر، با موریسون در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رُم، مواجه شد؛ در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید «آیا گمان می‌کنید موریسون به شما دروغ گفته است»، جواب داد: گمان نمی‌کنم، بلکه مطمئنم که او چنین کاری را کرده است.آکوس پیمانی امنیتی در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک است که به ساخت دست کم ۸ فروند زیردریایی هسته‌ای برای استرالیا، از جانب انگلیس و آمریکا منجر می‌شود. این پیمان به قیمت لغو قرارداد چند میلیارد دلاری منجر شد که فرانسه برای ساخت زیردریایی‌های متعارف با استرالیا منعقد کرده بود.

خبرگزاری صدا و سیما: نماینده دو رئیس جمهور آمریکا در افغانستان اعلام کرد: چاره‌ای جز خروج از افغانستان نبود. نماینده دو رئیس جمهور آمریکا در افغانستان گفت، داشتیم شکست می‌خوردیم؛ چاره‌ای جز خروج از افغانستان نداشتیم.زلمای خلیل زادکه به تازگی استعفا کرد در گفتگو در برنامه GPS فرید زکریا در سی ان ان اذعان کرد آمریکا در هفت سال اخیر در افغانستان در مسیر شکست افتاده بود و هزینه‌های سنگین جنگ، تغییر در وضعیت جهان و از دست رفتن اهمیت افغانستان برای آمریکا باعث شد در نهایت تصمیم به خروج کامل از این کشور گرفته شود.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر امور خارجه روسیه اصلی‌ترین وظیفه این کشور را تأمین امنیت و تثبیت اوضاع در کشورهای متحد مسکو در منطقه آسیای مرکزی به منظور جلوگیری از هر نوع تهدیدات احتمالی از جانب افغانستان نامید.”سرگئی لاوروف” در مصاحبه با برنامه مستند «مسکو.کرملین.پوتین» اعلام کرد که مهمترین وظیفه این کشور جلوگیری از بی ثبات شدن اوضاع در کشورهای متحد روسیه در منطقه آسیای مرکزی، پس از به قدرت رسیدن جنبش طالبان در افغانستان است.

خبرگزاری ایرنا: عراق قصد دارد تا پایان دوره دولت کنونی «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر این کشور میلیاردها دلار قرارداد سرمایه گذاری در بخش انرژی با عربستان امضا کند. «احسان عبدالجبار اسماعیل»، وزیر نفت و رئیس هیات مذاکره کننده عراقی در کمیته انرژی و تولید عراق و عربستان فاش کرد که بغداد قصد دارد در این حوزه تا پیش از پایان دوره دولت کنونی، قراردادهای بزرگی را با عربستان سعودی امضا کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): هیئت هماهنگی احزاب شیعه عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی شیعیان» بار دیگر مخالفتش را با تمدید دوره دوم نخست وزیری مصطفی الکاظمی اعلام کرد.یک منبع گفت که فرستاده هیات هماهنگی احزاب شیعه عراق در پیامی به هیئت مذاکره‌کننده جریان صدر اعلام کرده رهبران جناح‌های شیعه در جلسه قبلی توافق کردند نخست‌وزیر آتی به صورت توافقی و از درون احزاب شیعه باشد و با رضایت همگان و براساس منافع عالی عراق انتخاب شود.این منبع افزود: در داخل هیات هماهنگی درباره مخالفت با تمدید دور دوم نخست وزیری مصطفی الکاظمی توافق و اجماع وجود دارد.

ایران پرس:  منابع خبری گزارش دادند، فرمانده ارتش سودان، دادستان و هفت تن از دادستان‌های عمومی این کشور را برکنار کرده است. «عبدالفتاح برهان» فرمانده ارتش سودان، «مبارک محمود» دادستان این کشور را پس از تصمیم وی برای آزادی شماری از اعضای رژیم عمر البشیر رییس جمهوری پیشین سودان برکنار کرد.برهان همچنین هفت تن از دادستان‌های عمومی سودان را برکنار کرده است.شورای امنیت در بیانیه‌ای اعلام کرده که اعضای شورای امنیت از کودتای نظامی سودان در ۲۵ اکتبر، توقف فعالیت تعدادی از موسسات انتقالی، اعلام وضعیت اضطراری بازداشت عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و همچنین بازداشت سایر مقامات غیر نظامی در دولت انتقالی بسیار نگران هستند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه دیدار با همتای آمریکایی خود را مثبت ارزیابی کرده و اظهار داشت که حمایت واشنگتن از گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د از این پس بدین شکل ادامه نخواهد یافت.رجب طیب اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی در مرکز کنگره نوولا محل برگزاری اجلاس سران گروه 20 ضمن انتقاد از حمایت تسلیحاتی واشنگتن از گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د اظهار داشت: در دیدار با رئیس جمهور آمریکا، تاسف خود از حمایت واشنگتن از گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د در سوریه را ابراز کردیم. معتقدم این روند بدین شکل ادامه نخواهد یافت.

 ان. اچ.کی ژاپن: حزب لیبرال دموکرات ژاپن اکثریت قاطع در انتخابات سراسری مجلس نمایندگان را بدست آورد.حزب نخست وزیر کیشیدا فومیئو توانست حتی بدون نیاز به کمک شریک ائتلافیش اکثریت قاطع را در مجلس نمایندگان بدست آورد. به این ترتیب این حزب از این پس می تواند لوایح را به راحتی در مجلس به تصویب برساند.حزب لیبرال دموکرات ۲۶۱ کرسی از ۴۶۵ کرسی مجلس نمایندگان را از آن خود کرد.

 خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه واشنگتن در کنار تایپه ایستاده، گفت این کشور تلاش می‌کند تا تایوان ابزار لازم برای دفاع از خود در برابر هرگونه تهاجمی را داشته باشد. حدود یک هفته پس از آن که رئیس جمهور آمریکا قول داد از تایوان در برابر هرگونه تهاجم چین محافظت می‌کند، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور نیز بار دیگر این وعده‌های پوشالی را تکرار کرد.بلینکن در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «هیچ تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *