جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: ملاک آل سعود و امارات رضایت صهیونیست‌هاست

رهبر انصارالله یمن تاکید کرد که حکومت عربستان سعودی اقدام به تغییر شیوه های درسی و آموزشی خود کرد و پایه اساسی و سقف عملی تغییرات آموزشی را موضوع یهودیان صهیونیست و اسرائیل قرار داد(هرگونه مطلبی علیه صهیونیستها از شیوه های آموزشی حذف کرد)

وزارت بهداشت غزه: رژیم صهیونیستی عامدانه کودکان را ترور می‌کند

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت بهداشت غزه امروز(شنبه) با اشاره به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مراکز درمانی، گفت که بیمارستان‌های شمال نوار غزه به طور کامل تخریب شده‌اند و کودکان به طور عمدی و سازماندهی‌شده هدف قرار گرفته‌اند.

Loading

رسانه‌ها؛ نشست گروه بیست در رم  و…

۱۴۰۰/۰۸/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: نشست گروه 20 در رم با محور  تبعات اقتصادی شیوع کرونا و بحران قیمت انرژی، سفر اروپایی جو بایدن، اولین دیدار رهبران آمریکا و فرانسه بعد از پیمان آکوس، ادامه تنش در اروپا و احضار  سفیر بلژیک به وزارت خارجه لهستان،  افزایش تنش میان عربستان و لبنان، اظهارات مقام اروپایی درخصوص  زمان از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، استقبال چین از بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای، تحریم های جدید آمریکا ضد ایران، تاکید واشنگتن بر مقابله با توسعه صنعت پهپادی ایران، انتقاد شدید رئیس کمیسیون اروپا از طالبان، هشدار آمریکا،اروپا و سازمان‌ملل به کودتاچیان سودان، گسترش  همکاری های  روسیه و عربستان، آماده باش کُردها در شمال سوریه و حمله قریب الوقوع ترکیه، فراخوان مجدد اتحادیه اروپا از اسرائیل برای توقف شهرک‌سازی‌های غیرقانونی، تاکید سازمان ملل به از سرگیری مذاکرات مربوط به مناقشه صحرای غربی،آغاز عملیات نیروی دریایی آمریکا و نیروهای پشتیبانی ناتو در دریای سیاه و مدیترانه و گزارش جدید سرویس های اطلاعاتی آمریکا درباره کرونا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: رهبران کشورهای عضو گروه بیست در حالی برای شرکت در اجلاس سران این گروه وارد رم، پایتخت ایتالیا شده‌اند که این نشست اولین اجلاس حضوری مهمترین قدرت‌های اقتصادی جهان از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود.احیای اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری بیماری «کووید ۱۹» محور اصلی مذاکرات سران گروه بیست خواهد بود. با این حال برگزاری این نشست در آستانه اجلاس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد در گلاسگو این امید را پدید آورده است که کشورهای گروه بیست بر سر تعیین ضرب الاجلی برای به صفر رساندن میزان خالص انتشار گازهای گلخانه‌ای توافق خواهند کرد.

دویچه وله: رئیس جمهوری آمریکا که برای شرکت در نشست “گروه ۲۰” و کنفرانس تغییرات اقلیمی به اروپا سفر کرده قبل از این نشست با پاپ فرانسیس دیدار کرد. یکی دیگر از دیدارهای مهم او با امانوئل مکرون و موضوع تنش اخیر میان دو کشور بود.بایدن در دیدار با  پاپ از او برای “نقش رهبری در مبارزه با بحران آب و هوا”، تلاش رهبر کاتولیک‌های جهان برای “دسترسی همگان به واکسن کرونا” و “بهبود اقتصادی عادلانه” و همچنین “تعهد پاپ به فقرای جهان و کسانی که از گرسنگی و بحران” رنج می‌برند قدردانی کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: در اجلاس روز یکشنبه سران گروه ۲۰ در رم، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در صدد ترمیم روابط با همتای فرانسویش امانوئل مکرون خواهد بود. روابط این دو کشور پس از اعلام پیمان اتحاد امنیتی بین آمریکا، بریتانیا و استرالیا به سردی گراییده است.برای اولین بار پس از امضای پیمان مشارکت موسوم به «آکوس»، بایدن و مکرون با یکدیگر دیداری داشتند. مقامات فرانسه با انتقاد از این پیمان گفته اند که قبل از امضای این پیمان، با آن ها هیچ مشورتی نشد.بایدن گفت که آمریکا رفتاری بدون دقت و ملاحظه انجام داده است و او فکر می کرده که اقدامات لازم و مشخص انجام شده اند در حالی که چنین نبوده است.

ایران پرس: با تداوم تنش میان ورشو و بروکسل، دولت لهستان سفیر بلژیک را بابت اظهارات اخیر نخست‌وزیر این کشور احضار کرد وزارت امور خارجه لهستان اعلام کرد «لوک جیکوب» سفیر بلژیک احضار شد تا با معاون وزیر امور خارجه لهستان ملاقاتی داشته باشد.این وزارتخانه با اشاره به اظهارات اخیر «الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک اعلام کرد: «بیان چنین اظهارات به‌صورت عمومی، نمی‌تواند در ایجاد فضایی خوب برای روابط دو کشور سهم داشته باشد».این تنش‌ها از ماه گذشته و زمانی آغاز شد که دادگاه قانون اساسی لهستان طی حکمی اعلام کرد، قوانین این کشور بر قوانین اتحادیه اروپا تقدم دارد.

العالم فارسی: عربستان سعودی به سفیر لبنان در این کشور 48 ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کرده و واردات تمامی کالاهای لبنانی به این کشور را نیز متوقف کرد.عربستان سعودی همچنین سفیر خود در بیروت را فراخوانده است.تنش‌ها میان سعودی‌ها و لبنان پس از آن افزایش یافت که نقل قولی از وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن منتشر شد.

آناتولی  ترکیه:  سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران مشخص نشده است. پتر استانو در نشست رسانه‌ای خبری در بروکسل، پایتخت بلژیک گفت که تلاش‌ها برای تعیین تاریخ جدید از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران همچنان ادامه دارد.وی ملاقات علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل و دبیر سیاسی سرویس خارجی این اتحادیه در 27 اکتبر را مفید ارزیابی کرد.

رادیو چین: وزارت خارجه چین ضمن اعلام حمایت قاطعانه دولت این کشور از توافق برجام، اعلام کرد که همه طرف‌ها باید تلاش‌های تازه‌ای را برای پیشرفت در مذاکرات بر اساس اصل عینیت و عدالت انجام دهند.«وانگ ون بین» در واکنش به اظهارات معاون وزیر خارجه ایران مبنی بر از سرگیری مذاکرات احیای برجام، اعلام کرد که پکن از اعلام بازگشت ایران به مذاکرات وین استقبال می‌کند.وانگ ون بین در این رابطه گفت: این در راستای منافع مشترک جامعه بین‌المللی است که برجام را در اسرع وقت به مسیر خود بازگرداند و صلح و ثبات منطقه را ارتقا دهد.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خزانه‌داری آمریکا از اضافه شدن نام ۲ شرکت و ۴ شخص حقیقی ایرانی به فهرست اشخاص و نهادهای تحت تحریم این وزارتخانه خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد نام 2 شرکت و 4 شخص حقیقی ایرانی به فهرست اشخاص تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری به شمار می‌رود، اضافه شده است.وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود در خصوص تحریم این 2 شرکت و 4 شهروند ایرانی مدعی شد که آنها نقش حیاتی در توسعه برنامه‌های پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس سپاه دارند.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه آمریکا در پی اقدام ضدایرانی جدید کشورش در خصوص اعمال تحریم علیه چهار فرد و دو نهاد، اذعان کرد که واشنگتن از همه ابزارهای موجود برای ممانعت از تامین مواد و فناوری مرتبط با صنعت پهپادی ایران استفاده خواهد کرد. «آنتونی بلینکن» با اشاره به تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا، گفت که واشنگتن از همه ابزارها برای مقابله با نفوذ ایران از جمله توسعه برنامه پهپادی این کشور استفاده خواهد کرد و آمریکا با اعمال این محدودیت‌ها، در صدد مقابله با فعالیت‌های ایران است.

خبرگزاری صدا و سیما: اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا تاکیدکرد؛ طالبان هم اکنون باید به وعده های خود عمل کند. اما ما تاکنون شاهد این موضوع نبوده ایم.اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گفت: طالبان به وعده های خود عمل نکرده است.رئیس کمیسیون اروپا گفت: زمستان در راه است بنابراین اتحادیه اروپا یک راه حل ابتکاری برای فراهم کردن کمک های بشردوستانه به مردم افغانستان دنبال می کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در آستانه تظاهرات ۳۰ میلیونی امروز (شنبه) در سودان در محکومیت کودتای نظامی، سازمان ملل، آمریکا و اروپا از ارتش سودان خواستند به سرکوب معترضان پایان دهد.واشنگتن از عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان خواسته است تا اقداماتی را برای بازگرداندن دولت غیرنظامی انجام دهد. یک مقام آمریکایی گفت: اگر ارتش به تلاش خود برای رهبری این کشور به تنهایی ادامه دهد، کاهش بدهی ده‌ها میلیارد دلاری که سودان به دنبال آن است، محقق نخواهد شد. اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود از ارتش و نیروهای پلیس سودان خواست در تظاهرات امروز شنبه خویشتنداری کنند.

خبرگزاری فارس: مدیر یک شرکت روسی سازنده پهپادهای پیشرفته اعلام کرد که این شرکت قصد دارد عربستان و چند کشور دیگر را به پهپاد مجهز کند.«الکساندر لیمیک» مدیر شرکت روسی «Future Laboratory» گفت که این شرکت تصمیم دارد عربستان، ویتنام و چند کشور دیگر را به پهپادهای نوع «Kanatokhod» مجهز کند. مدیر شرکت سازنده این نوع پهپاد گفت که استفاده از این پهپاد نیاز به یک تیم کامل ندارد بلکه وجود دو نفر یکی خلبان و دیگری مهندس متخصص کافی است.

الکوثر فارسی: منابع سوری از آماده باش کُردها در مناطق «عامودا»، «الدرباسیه» و «ابو راسین» در مرز با ترکیه در حومه حسکه با توجه به تحرکات ترکیه خبر دادند.این منابع از تدابیر امنیتی و ایجاد پست‌های بازرسی و کنترل عبور و مرور خودروها و عابران خبر دادند و علت آن را مقابله با نفوذی های سرویس اطلاعاتی ترکیه و عناصر وابسته به آنکارا هم دانستند.همزمان منابع سوری اعلام کردند که شمار زیادی از عناصر وابسته به ترکیه از طریق گذرگاه «کلس» در شمال شرق حلب به اراضی ترکیه و از آنجا عازم مناطقی در حومه الرقه و حسکه شده‌اند.

  تی.آر.تی ترکیه: اتحادیه اروپا بار دیگر از اسرائیل خواست شهرک سازی‌های غیرقانونی را متوقف کند.دفتر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با شهرک‌سازی‌های اسرائیل اعلام کرد: «شهرک‌سازی‌ها خلاف قوانین بین‌المللی بوده و مانع بزرگی برای دستیابی به صلح عادلانه، پایدار و جامع بین طرف‌های راه‌حل دو کشوری هستند».در این بیانیه بار دیگر تاکید شده است که «اتحادیه اروپا به شدت با گسترش شهرک سازی‌ها مخالف بوده و هیچ تغییری را در مرزهای قبل از 1967 به جز آنچه طرفین توافق کرده‌اند، به رسمیت نمی‌شناسد».

خبرگزاری ایرنا: سازمان ملل خواستار از سرگیری مذاکرات مربوط به مناقشه صحرای غربی شد. سازمان ملل متحد در تازه‌ترین رویکرد خود پیرامون مناقشه صحرای غربی که ۸۰ درصد آن در اختیار کشور مغرب قرار دارد، از تمامی طرف‌های درگیر خواست که مذاکرات را از سر بگیرند. شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه در یک نشست علنی، قطعنامه ۲۶۰۲ را – که در آن تمدید ماموریت سازمان ملل برای نظارت بر همه‌پرسی در صحرای غربی موسوم به «مینورسو – MINURSO » منتهی به ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲  خواستار شده بود – تصویب کرد.قطعنامه ۲۶۰۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد «تداوم» روند مذاکرات را به عنوان تنها چارچوب برای حل و فصل مناقشه منطقه‌ای پیرامون صحرای غربی میان مغرب، الجزایر، موریتانی و پولیساریو تایید می‌کند.

اسپوتنیک روسیه: نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که ستادهای ناوگان ششم نیروی دریایی ایالات متحده و نیروهای دریایی تهاجمی و پشتیبانی ناتو عملیات خود را در دریای سیاه و مدیترانه آغاز می کنند. جزئیات این عملیات ارائه نشده است.در همین روز، ناوگان ششم نیروی دریایی ایالات متحده همچنین اعلام کرد که یو اس اس پورتر(USS Porter)، ناوشکن موشکی کلاس آرلی بورک ایالات متحده حرکت به سوی  دریای سیاه را برای تعامل با متحدان و شرکای ناتو در منطقه آغاز کرده است.

خبرگزاری مهر : آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در به روز رسانی جدید از تحقیقاتشان درباره منشاء ویروس کرونا اعلام کردند که ممکن است منشاء ویروس مذکور هیچ گاه مشخص نشود، چرا که اختلاف نظرها در این زمینه زیاد است. دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا (ODNI) در گزارشی در همین رابطه اعلام کرد که منشاء طبیعی و نشت آزمایشگاهی هر دو فرضیه‌های قابل قبولی هستند که چگونه کرونا برای اولین بار انسان‌ها را آلوده کرد، اما همزمان تحلیلگران در مورد اینکه کدام نظریه محتمل‌تر است یا اصلاً می‌توان ارزیابی قطعی در این زمینه انجام داد، اختلاف نظر دارند. گزارش مذکور همچنین این ادعا را که ویروس کرونا به عنوان یک سلاح بیولوژیک توسعه یافته است، رد کرد و گفت که طرفداران این نظریه «دسترسی مستقیم به مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان ندارند» و به انتشار اطلاعات نادرست متهم شده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *