جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

مکرون: توافق تجاری اتحادیه اروپا با مرکوسور «بسیار بد» است  

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه توافق تجاری پیشنهادی بین اتحادیه اروپا و بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به گروه مرکوسور را به دلیل فقدان ملاحظات آب و هوایی مناسب، توافقی «بسیار بد» توصیف کرد.

گام‌های اساسی برای شکوفایی اقتصاد هسته‌ای در سال ۱۴۰۳

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: سال ۱۴۰۳ تکیه شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها بر شکوفایی اقتصادی فناوری هسته‌ای در حوزه کاربرد پرتو‌ها است و یکی از اولویت‌های اصلی راه‌اندازی پی‌درپی سامانه‌های پرتودهی در کشور خواهد بود.

رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس غزه برای تنبیه اسرائیل بود

تهران- ایرنا- وزیر پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «نتانیاهو به خطری برای اهداف غرب تبدیل شده است»، گفت: رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس در غزه برای تنبیه اسرائیل بود و نتانیاهو متقاعد شده که واشنگتن می‌خواهد او را سرنگون کند.

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

Loading

چشم‌انداز عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا و پیامدهای آن

۱۴۰۰/۰۸/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل آفریقا با بیان اینکه در صورت موفقیت سناریوی عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، کشورهای آفریقایی در مسائل بین‌المللی دچار تشتت آراء خواهند شد، گفت: با توجه به مواضع برخی کشورها و انتقادات آن‌ها، این عضویت به سادگی محقق نخواهد شد و محتمل به نظر نمی‌رسد.

یاسر کنعانی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تصمیم شورای اجرایی اتحادیه آفریقا مبنی بر بررسی پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه در نشست فوریه آتی و همچنین بحث و جدل چند ساعته میان وزرای خارجه دولت‌های عضو در این خصوص، اظهار داشت: کشورهای مخالف این عضویت، خصوصا الجزایر و آفریقای جنوبی مخالفت‌ها در خصوص این عضویت را مدیریت کردند.

 

هماهنگی برای مخالفت با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا

وی به اظهارات «رمطان لعمامره» ،وزیر امور خارجه الجزایر اشاره کرد که گفته بود «بسیاری از کشورها به ویژه الجزایر با این تصمیم تاسف‌بار و خطرناک مخالفت و از منافع عالی آفریقا مبنی بر وحدت ملت‌های آن حمایت کرده‌اند» و افزود: الجزایر و خصوصا آفریقای جنوبی در جنبش‌های مبارزه با آپارتاید تجربه خوبی دارند و یکی از حامیان اصلی فلسطین در قاره آفریقا، آفریقای جنوبی است. این تلاش‌ها باعث شد موفق شوند 24 کشور آفریقایی را در مخالفت با عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا با خود همراه کنند.

این کارشناس مسائل آفریقا ادامه داد: موسی فقی محمد، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا، بدون مشورت با هیات اجرایی این تصمیم را دنبال کرد و در نطقی که هفته گذشته برای اعضا داشت بدون اشاره مستقیم به این موضوع، جذب شرکای جدید مالی برای اتحادیه آفریقا و ساختار امور اجرایی را لازم دانست.

کنعانی گفت: از همان روز که بحث عضویت ناظر رژیم صهیونیستی مطرح شد، کشورهای مختلف، خصوصا با محوریت آفریقای جنوبی و الجزایر فعال شدند. این تحولات و مواضع نشان می‌دهد هنوز رژیم صهیونیستی برای ورود به قاره سیاه، خصوصا ورود به ساختار اتحادیه آفریقا که از ساختاری قانونی و منسجم برخوردار است، مشکلاتی دارد.

 

تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ورود به نهادهای اصلی آفریقا

وی با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای امضای قراردادهای دوجانبه با کشورهای آفریقایی و انجام پروژه‌های اقتصادی در این کشورها افزود: رژیم صهیونیستی حضور محدودی در برخی کشورها داشته و نمایندگی‌های سیاسی خود را فعال کرده است، خصوصا با توجه به تجاربی که در مباحث کشاورزی و مدیریت خشکسالی داشته است، روی مدل‌های فنی و همکاری‌های تکنیکی با برخی از کشورهای قاره آفریقا تمرکز و تبادل تجارب و اجرای پروژه‌هایی داشته است.

کنعانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال این است که حضور خود در آفریقا را تثبیت و قانونمند کند، اضافه کرد: این رژیم تلاش می‌کند با برخورداری از حمایت ساختار اتحادیه آفریقا، خصوصا رئیس کمیساریای اتحادیه، این برنامه را محقق کند و از امتیازات بیشتری بهره ببرد. بنابراین دیپلماسی فعالی در پیش گرفته است تا در سطح نهادهای اصلی به عنوان ناظر حضور پیدا کند.

 

ایجاد تزلزل و شکاف در اتحادیه آفریقا با عضویت رژیم صهیونیستی

این تحلیلگر مسائل آفریقا با بیان اینکه کویت، اردن، مصر، الجزایر، یمن، مجمع الجزایر قمر، جیبوتی، لیبی، موریتانی، تونس، قطر، فلسطین و هیئت اتحادیه عرب در کمیساریای اتحادیه آفریقا در سندی رسمی به شدت به اقدام یکجانبه این اتحادیه درباره عضویت رژیم صهیونیستی با عنوان ناظر اعتراض کرده و از اتحادیه آفریقا خواسته‌اند تصمیم خود را لغو کند، تصریح کرد: اگر عضویت این رژیم در اتحادیه آفریقا محقق شود، با توجه به یکپارچگی و اتحادی که این اتحادیه تاکنون در بحران‌های جهانی و مسائل بین‌المللی از خود نشان داده، دچار تزلزل و ریزش خواهد شد و روحیه پان افریکن این اتحادیه از هم خواهد پاشید.

کنعانی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه الجزایر که عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقا را سبب ایجاد شکاف و تجزیه در این اتحادیه دانسته بود، ادامه داد: کشورهایی مانند الجزایر و آفریقای جنوبی که درک صحیحی از تحولات جهان و آفریقا دارند، تلاش می‌کنند همچنان با حفظ این روحیه، با ایجاد جبهه‌ای قدرتمند اجازه ندهند که رژیم صهیونیستی از طریق کمیسیون اتحادیه آفریقا و وعده و وعید بتواند به اهداف خود دست یابد و در این اتحادیه نفوذ پیدا کند.

 

نقش پشت پرده قدرت‌های بین‌المللی

وی تأکید کرد: قطعاً پشت پرده این عضویت ناظر در اتحادیه آفریقا، قدرت‌های بین‌المللی هم ایفای نقش می‌کنند؛ چرا که آن‌ها با توجه به جایگاهی که در عرصه آفریقا و سازمان اتحادیه آفریقا دارند، در حال لابی‌گری و دنبال کردن دیپلماسی پنهان در سطح وسیع هستند.

این کارشناس مسائل آفریقا به سفر اخیر «یائیر لاپید»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به مغرب و ابراز ناخرسندی او از نقش و جایگاه الجزایر در راه اندازی کارزار علیه پذیرش اسرائیل در اتحادیه آفریقا اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در این خیانت و تلاش برای عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، نقش پادشاهی مغرب زیاد باشد. در این رابطه باید رقابت‌های سنتی که مغرب با دولت الجزایر دارد مدنظر قرار داد.

 

بعید بودن عضویت رژیم صهیونیستی

کنعانی تأکید کرد: با توجه به تحولات و مواضع اخیر کشورهای آفریقایی، در صورت موفقیت سناریوی عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، کشورهای آفریقایی در مسائل بین‌المللی دچار تشتت آراء خواهند شد.

وی در عین حال گفت: با توجه به مخالفت کشورها با عضویت ناظر این رژیم در اتحادیه آفریقا، این اقدام به سادگی محقق نخواهد شد و محتمل به نظر نمی‌رسد. در واقع پذیرش این عضویت، اساس روحیه پان آفریکن در اتحادیه آفریقا را متزلزل می‌کند و در افکار عمومی و میان مبارزان ضد آپارتاید تاثیر منفی خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *