جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

رسانه‌ها؛ کنفرانس بین‌المللی افغانستان در مسکو  و…

۱۴۰۰/۰۷/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: برگزاری کنفرانس بین‌المللی افغانستان در مسکو با حضور طالبان، رویکرد مثبت روسیه به اقدامات ثبات ساز طالبان، تاکیدآمریکا برادامه تحریم طالبان، نشست فوق العاده شورای امنیت درباره کره شمالی پشت درهای بسته،گفتگوی نمایندگان ژاپن، آمریکا و کره جنوبی درباره کره شمالی، سفر وزیر خارجه بریتانیا به عربستان و قطر،دیدار ولیعهد «أبوظبی» با فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده آمریکا موسوم به «سنتکام»،تداوم اعتراضات انتخاباتی در عراق،گزارش بنیاد هریتیج از توانایی "اندک" ارتش آمریکا در دفاع از منافع ملی، ابراز نگرانی گروسی از تاثیر پیمان آکوس بر رقابت  هسته ای، سخنرانی رئیس ستاد نیروهای مسلح بریتانیا درخصوص تهدید روسیه، بحران تامین گاز در اروپا با شروع فصل سرما، تمدید لایحه عملیات برون‌مرزی ترکیه ، توقف مذاکرات اتحادیه اروپا و ترکیه، واکنش ترکیه به نشست سران یونان، بخش روم تبار قبرس و مصر، دستگیری چند نظامیان سابق آلمانی درخصوص جنگ یمن و بازداشت استیو بنون مشاور ارشد و استراتژیست ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: در مسکو امروز کنفرانسی بین‌المللی درباره وضعیت امنیتی افغانستان برگزار می‌شود. به گفته مقامات روسیه، در این کنفرانس نمایندگان طالبان در کنار دیپلمات‌های ده کشور از جمله چین، پاکستان و جمهوری اسلامی حضور خواهند یافت. نمایندگان طالبان نیز در این کنفرانس مسکو حضور خواهند یافت.طالبان تلاش دارند از زمان تسلط بر افغانستان از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند و کمک‌های بشردوستانه دریافت کنند.

خبرگزاری ایرنا: وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه طالبان باید به وعده‌های خود عمل کند، گفت تلاش طالبان را برای ایجاد ثبات در افغانستان به رسمیت می‌شناسیم. سرگئی لاوروف روز چهارشنبه قبل از آغاز نشست مسکو با حضور هیاتی از گروه طالبان، افزود: گروه طالبان باید به وعده‌های خود در مورد تامین حقوق و آزادی‌های مردم افغانستان عمل کند. وزیر خارجه روسیه ادامه داد: حمایت از مردم افغانستان با اجرای سیاست‌های اجتماعی کارآمد و رعایت حقوق اساسی و آزادی‌های مردم این کشور باید تحقق یابد. وی ابراز امیدواری کرد آمریکا به وعده‌هایش درخصوص همکاری درباره مسایل مرتبط با افغانستان عمل کند. 

خبرگزاری فارس: یک مقام آمریکا با بیان اینکه طالبان اجازه دسترسی به ذخایر بانک مرکزی را نخواهد داشت، تاکید کرد سیاست واشنگتن حفظ رژیم تحریم علیه طالبان و شبکه حقانی و تسهیل فرآیند کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان است. والی آدیمو،‌ معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا،‌ در جلسه‌‌کمیته‌‌ بانکداری سنای آمریکا گفت تحت هیچ شرایطی به طالبان اجازه‌ دسترسی به ذخیره‌های بانک مرکزی افغانستان داده نمی‌شود.طالبان که به شدت با مشکلات اقتصادی روبرو بوده، بارها از آمریکا خواسته که اجازه دسترسی این گروه به 9 میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی را فراهم کند.

العالم فارسی: شورای امنیت سازمان ملل امروز (چهارشنبه) نشست فوق العاده ای را در خصوص کره شمالی برگزار می‌کند.، به گفته منابع دیپلماتیک شورای امنیت روز چهارشنبه نشستی فوق العاده و پشت درهای بسته درباره آزمایشات موشکی اخیر کره شمالی برگزار می‌کند.این نشست بعد از ظهر امروز و به درخواست آمریکا و انگلیس برگزار می‌شود.کره شمالی دیروز (سه شنبه‌شب) اعلام کرد که یک فروند موشک بالستیک را به صورت آزمایشی و باموفقیت از زیردریایی شلیک کرده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: نمایندگان آمریکا، ژاپن و کره جنوبی روز سه شنبه در واشنگتن برای گفتگو در مورد پرتاب موشک های کره شمالی دیدار کردند. آنها در مورد برنامه های تسلیحاتی پیونگ یانگ و نحوه غیرهسته ای سازی شبه جزیره کره با یکدیگر تبادل نظر کردند. وزارت خارجه ژاپن گفت که این نمایندگان تحلیل های خود از اتفاقات اخیر را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. فوناکوشی تاکه هیرو، مدیر کل امور آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ژاپن گفت که این پرتاب ها نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.سونگ کیم، نماینده ویژه آمریکا، از رهبران کره شمالی خواست که از اقدامات تحریک آمیز بیشتر خودداری کنند. او گفت که دیپلمات های آمریکایی می خواهند بدون هیچ پیش شرطی با آنها دیدار کنند.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه بریتانیا از سفر وزیر خارجه این کشور طی هفته جاری به عربستان سعودی و قطر خبر داد. وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که «لیز تروس»، وزیر خارجه این کشور طی هفته جاری برای گفت‌و‌گو درباره تقویت روابط تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس به عربستان و قطر سفر می‌کند.در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا آمده است که تروس در این سفر با «فیصل بن فرحان»، همتای سعودی و «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر دیدار خواهد کرد.وی قرار است در سفر به قطر درباره همکاری در حوزه افغانستان گفت‌و‌گو کند.بریتانیا در اوایل ماه جاری نخستین گام‌ها را برای آغاز مذاکرات تجاری با شورای همکاری خلیج فارس برداشت.

خبرگزاری مهر : «محمد بن زائد آل نهیان» ولیعهد أبوظبی با «کنت مکنزی» فرمانده ستاد مرکزی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه موسوم به «سنتکام» دیدار و گفتگو کرد. دیدار مذکور در کاخ «الشاطی» واقع در امارات انجام شد. دو طرف در جریان این دیدار در خصوص آخرین تحولات امنیتی منطقه بحث و تبادل نظر کردند.خبرگزاری رسمی امارات در همین زمینه اعلام کرد: ولیعهد ابوظبی و فرمانده ستاد مرکزی نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در منطقه بر لزوم همکاری‌های مشترک در حوزه‌های امنیتی و نظامی تأکید کردند.

خبرگزاری تسنیم: درحالی که تحصن مخالفان به نتایج اعلام شده از سوی کمیساریا در منطقه الخضراء بغداد ادامه دارد، «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» معروف به بیت شیعی، مخالفت خود را با مذاکرات درخصوص تشکیل دولت جدید پیش از تعیین تکلیف سرنوشت نتایج انتخابات اعلام کردند. تحصن مخالفان  به نتایج اعلام شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق در حالی در منطقه الخضراء ادامه دارد که شماری از رای دهندگان عراقی امروز چهارشنبه ضمن مخالفت با نتایج انتخابات اعلام کردند که آرای آنها به سرقت رفته است و نامزدهای آنها رای واقعی خود را به دست نیاورده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شاخص ۲۰۲۲ قدرت نظامی آمریکا که توسط بنیاد محافظه‌کار “هریتیج” تهیه شده، نشان داد که ارتش آمریکا تنها “اندکی” قادر به دفاع از منافع ملی این کشور در داخل و خارج است. به نوشته پایگاه واشنگتن اگزماینر، این شاخص ۶۰۰ صفحه‌ای سه‌شنبه شب منتشر شد و در نتیجه‌گیری آن آمده است: ارتش آمریکا احتمالا قادر به برآورده کردن نیازهای یک جنگ بزرگ منطقه‌ای است اما مطمئنا برای رسیدگی به دو جنگ منطقه‌ای همزمان به اندازه کافی مجهز نخواهد بود. روسیه همچنان “اصلی ترین تهدید برای منافع آمریکا در اروپا” محسوب می‌شود، در حالی که چین “جامع‌ترین تهدید” برای آمریکاست.

ایران پرس: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، پس از امضای پیمان “آکوس” AUKUS، میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا، سایر کشورها نیز الگوی استرالیا را دنبال خواهند کرد و به دنبال ساخت زیردریایی‌ های هسته ای خواهند بود.به گفته «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اکنون کشورها می‌ توانند از استرالیا الگو بگیرند و به دنبال ساخت زیردریایی‌های اتمی خود باشند که این موضوع نگرانی‌ ها از اشاعه سلاح هسته‌ ای و نقض قوانین را افزایش می‌ دهد.استرالیا درچارچوب پیمان آکوس با لغو قرارداد خرید 12 فروند زیردریایی متعارف از فرانسه، 8 فروند زیردریایی هسته ای با کمک های فنی واشنگتن و لندن در بندر آدلاید خواهد ساخت.

اسپوتنیک روسیه: رئیس ستاد نیروهای مسلح بریتانیا در سخنرانی خود روسیه را تهدیدی جدی برای این کشور قلمداد کرد.ژنرال نیکلاس کارتر رئیس ستاد نیروهای مسلح بریتانیا در سخنرانی خود در مرکز امنیت جدید آمریکا گفت که روسیه “تهدید جدی” برای پادشاهی بریتانیا است.به گفته ژنرال، پس از فروپاشی سیستم جهانی دوقطبی، عصر جهان تک قطبی آغاز شد زمانیکه تمرکز توجه به مبارزه با تروریسم متمرکز شد.

خبرگزاری صدا و سیما: گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان گفت در حال حاضر عناوین خبری در بحران گاز، چشمگیر و نگران کننده است.با افزایش شدید بهای گاز در اروپا‏، احتمال روبرو شدن این قاره با بحران تامین انرژی در فصل زمستان بسیار زیاد است. از ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی، چین خرید گاز طبیعی مایع (LNG) از آمریکا را افزایش داده است که بدون عواقب نبوده و باعث افزایش شدید قیمت گاز در اروپا شده است، وضعیتی که اگر پکن و واشنگتن در مورد تحویل گاز آمریکا در دراز مدت به توافق برسند، ممکن است پیچیده‌تر شود.

 آناتولی  ترکیه: لایحه تمدید مدت اعزام نیروهای کشور برای انجام عملیات ضد تروریستی برون مرزی در عراق، سوریه و لبنان که از جانب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امضا شده، به ریاست مجلس ارائه شد.در این لایحه تاکید شد تحولات و ناامنی در مناطق مجاور مرزهای زمینی جنوبی ترکیه و به صورت فزاینده‌ای ادامه دارد.همچنین در این لایحه تاکید شد: «ترکیه برای حفاظت از تمامیت ارضی، وحدت ملی و ثبات همسایه خود عراق اهمیت زیادی قائل است. تداوم حضور عناصر پ.ک.ک و داعش در عراق، اقدامات جدایی طلبی‌ قومی، امنیت و ثبات ترکیه را تهدید می‌کند.

الکوثرفارسی: مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا متوقف شد.شاخه اجرایی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای بی‌سابقه و پرانتقاد اعلام کرد که درخواست عضویت ترکیه در این نهاد با توجه به کاستی‌های جدی دموکراتیک، متوقف مانده است.در بیانیه روز سه‌شنبه کمیسیون اروپا آمده که زیر نظر دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، دموکراسی و قانون‌مداری به صورت مداوم تحلیل رفته و توصیه‌های سال گذشته اتحادیه اروپا نادیده گرفته شده است.

تی.آر.تی ترکیه: ترکیه پس از اجلاس بین سران یونان، بخش روم تبار قبرس و مصر اعلام کرد که در محافظت از حقوق ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی در مدیترانه شرقی همچنان مصمم خواهد بود. در بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه گزارش شده است که بیانیه پس از نشست سه جانبه دیروز با حضور رهبران یونان، مصر و بخش روم تبار قبرس مظهر جدیدی از سیاست‌های خصمانه دولتهای یونان-بخش روم تبار قبرس علیه ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی است. همچنین اشاره شد که گنجاندن مصر در این بیانیه نشان می‌دهد که دولت قاهره هنوز آدرس واقعی محل همکاری خود در مدیترانه شرقی را درک نکرده است.

یورونیوز: مقامات قضایی آلمان روز چهارشنبه از بازداشت دو نظامی پیشین این کشور به ظن تلاش برای تشکیل «یک گروه تروریستی» خبر دادند.طبق بیانیه دادگاه فدرال کارلسروهه، این دو مرد مظنون با سابقه عضویت در بوندس وٍهر(نیروهای دفاعی فدرال آلمان) قصد داشته‌اند از طریق ایجاد یک گروه «تکاوری شبه نظامی» در جنگ داخلی یمن مداخله کنند.این گروه تکاوری قرار بوده است که یک واحد شبه نظامی متشکل از ۱۰۰ تا ۱۵۰ پلیس یا کهنه سربازان آلمان باشد.

رادیو چین: بنون به دلیل شرکت در برنامه ریزی آشوب کنگره آمریکا دستگیر شد.کمیته ویژه بررسی مجلس نمایندگان در مورد اغتشاشات کنگره آمریکا در تاریخ 6 ژانویه، همین روز به دستگیری استیو بنون مشاور ارشد و استراتژیست ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا به دلیل بی احترامی به دادگاه رای موفق داد.هفته گذشته به بنون دستور داده شد در جلسه کمیته شرکت کند اما وکیل وی گفت که طبق دستور تیم حقوقی ترامپ، استیو بنون از شهادت در دادگاه یا ارایه شواهد مربوط خودداری کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *