جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و زمان پایان دادن به این چرخه انتقام خونین فرا رسیده است. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی خواهد کرد. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی ایجاد کرده است.

رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد / عربستان و امارات که خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، هیچ حمایتی از فلسطین نکردند

الحوثی، رهبر انصارالله گفت: کمک به ملت فلسطین، مسئولیت بزرگی بر دوش کشورهای اسلامی است، بیشتر کشورهای عربی به فلسطین کمک نکردند؛ برخی از آنان با اسرائیل همدستی کردند و برخی دیگر نیز شریک این رژیم بودند.

Loading

رسانه‌ها؛ حلب، نقطه چالش سوریه و ترکیه و…

۱۴۰۰/۰۷/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: آرایش نظامی ارتش سوریه در شمال حلب برای رویارویی با ارتش ترکیه، توافق دولت و مخالفان سوریه درباره پیش نویس قانون اساسی ،تاکيد طالبان بر به رسمیت شناخته شدن دولت موقت، برگزاری کنفرانس افغانستان در هند، رایزنی‌های جریان صدر برای تشکیل ائتلاف در پارلمان عراق، نشست اتحادیه اروپا برای بررسی تحولات جهان و روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس، آغاز رزمایش دریایی آمریکا و عربستان، دیدار امیر قطر با نچیروان بارزانی، سفر اردوغان به چند کشور آفریقایی، گفت و گوی وزرای خارجه چین و عربستان سعودی، تعیین زمان گفتگوی ایران و اتحادیه اروپا، رایزنی بوررل و بلینکن درباره برجام، بالا گرفتن اختلافات بلاروس و فرانسه، سفر آستین به مقر ناتو و سه کشور حوزه دریای سیاه با هدف مقابله با روسیه ، واکنش چین به اعزام ناوهای آمریکا و کانادا به تنگه تایوان، اعتراضات بیت کوینی در السالوادور و  راهبرد فقر زدایی پاپ فرانسیس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: منابع سوری از آرایش نظامی ارتش سوریه در شمال حلب برای رویارویی با حمله قریب الوقوع ارتش ترکیه و عوامل وابسته به آن، خبر دادند.این منابع اعلام کرند که نیروهای ارتش سوریه تجهیزات نظامی از جمله تانک تی ۹۰ و توپ و دیگر تجهیزات نظامی به دنبال تهدیدات نظامی ترکیه درباره شروع حمله نظامی به شمال و شمال شرق سوریه، مستقر کرده‌اند.این در شرایطی است که قبلاً برخی منابع وابسته به مخالفان سوری اعلام کردند که ارتش ترکیه از گروههای مسلح وابسته به آنکارا خواسته است که در آمادگی کامل در آستانه عملیات قریب وقوع در شمال سوریه باشند.

العالم فارسی: فرستاده سازمان ملل در امور سوریه از توافق روسای کمیته قانون اساسی سوریه برای آغاز تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید این کشور خبر داد.فرستاده سازمان ملل در امور سوریه یک شنبه شب اعلام کرد که دولت دمشق و گروههای مخالف درباره پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه با یکدیگر به توافق دست یافته‌اند.کمیته قانون اساسی سوریه متشکل از 45 عضو از دولت سوریه، مخالفان و جامعه مدنی این کشور است که ماموریت دارد قانون اساسی جدیدی که منجر به برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل شود را تهیه و تدوین کند.

خبرگزاری صدا و سیما: سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت اجتناب از به رسمیت شناختن دولت طالبان، تأثیرات منفی و خطرناک بر اقتصاد جهانی دارد.سرپرست وزارت امور خارجه دولت طالبان همچنین مسدود کردن دارایی‌های افغانستان را نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق بشر خواند. «امیر خان متکی» با بیان اینکه به رسمیت شناختن این دولت به توسعه امنیتی و اقتصادی منطقه‌ای و جهانی کمک می‌کند، از سفر قریب الوقوع یک هیئت طالبان به روسیه برای رایزنی با مقامات این کشور خبر داد و تأکید کرد ما خواهان حضور نظامی آمریکا در کشور خود و زیر سؤال رفتن استقلال آن نیستیم.

خبرگزاری تسنیم: رسانه‌های هندی از تلاش مقامات این کشور برای برگزاری کنفرانس افغانستان خبر داده و می‌گویند از طالبان برای حضور در این نشست دعوت نشده است. منابع خبری اعلام کردند که هند 10 یا 11 نوامبر (19 یا 20 آبان) میزبان نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه درباره افغانستان خواهد بود.منابع به خبرگزاری «ای‌ان‌آی» هند گفتند که قالب این نشست شبیه به کنفرانس امنیتی منطقه‌ای درباره افغانستان است که سال 2019 به میزبانی ایران برگزار شده بود.براساس این گزارش، به احتمال زیاد نمایندگان کشورهای پاکستان، چین، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان برای شرکت در این نشست دعوت خواهند شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): همزمان با رایزنی‌ها برای تشکیل ائتلاف اکثریت در پارلمان عراق با هدف معرفی فردی برای تصدی پست نخست وزیری، یک منبع سیاسی گفت که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر، طی روزهای آینده در بغداد، پایتخت این کشور حضور خواهد داشت.به گفته این منبع، صدر در بغداد با تعدادی از شخصیت‌های سیاسی ملاقات و بر مذاکرات با احزاب پیروز در انتخابات جهت تشکیل دولت بعدی نظارت می‌کند.در همین راستا ریاض المسعودی، از رهبران جریان صدر و نماینده سابق پارلمان عراق اعلام کرد که در حال رایزنی برای شکل گیری ائتلاف‌های سیاسی “قوی و توانا” جهت اعلام دولت جدید در آینده نزدیک هستیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز دوشنبه درباره روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس و پرونده‌های مهم منطقه‌ای و بین المللی گفتگو می‌کنند.وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز در لوکزامبورگ گردهم می‌آیند تا روابط خود را با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس بررسی کنند.

خبرگزاری ایرنا: عربستان که به همراه آمریکا و امارات از ناامن کنندگان دریای سرخ و کشور یمن می باشند از رزمایش دریایی مشترک ۱۰ روزه خود با نظامیان آمریکایی با ادعا و شعار «تضمین آزادی کشتی‌رانی در دریای سرخ!» خبر داد.رزمایش دریایی Blue Defender-۲۱ بین نیروهای دریایی عربستان و همتایان آمریکایی خود در ناوگان غربی آغاز شده است. اعلام شده که این رزمایش به منظور «تقویت روابط و همکاری نظامی و بالا بردن سطح آمادگی و آمادگی رزمی» نیروهای دوطرف بوده و ۱۰ روز طول خواهد کشید.

آناتولی  ترکیه: امیر قطر با رئیس اداره اقلیم کردستان  عراق در دوحه دیدار و گفت‌وگو کرد. دیوان امیری قطر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر این کشور نچیروان بارزانی، رئیس اداره اقلیم کرد شمال عراق را به حضور پذیرفت.بر این اساس، طرفین در این دیدار همکاری دوجانبه، راههای گسترش آن و مسائل مشترک مختلف را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

تی.آر.تی ترکیه: سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به چند کشور آفریقایی اغاز شد. رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه هرگز به همکاری با کشورهای آفریقایی به صورت کوتاه مدت و منافع محور نگاه نمی‌کنند، اظهار داشت: تا پایان سال 2020، ترکیه با حجم تجارت بیش از 25 میلیارد دلار، به عنوان یک شریک استراتژیک برای کشورهای آفریقایی است.”رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به دعوت همتایان خود به کشورهای آنگولا، توگو و نیجریه در آفریقا سفر کرد. اردوغان در سخنان خود  با تأکید بر اینکه 38 بار از 28 کشور آفریقایی، از جمله در زمان نخست وزیری، بازدید کرده است، اظهار داشت که این سفرها از آنجا که اولین سفرهای رسمی ترکیه در سطح ریاست جمهوری به آنگولا و توگو است، اهمیت ویژه‌ای دارد.اردوغان افزود، بدنبال سفر خود، سومین مجمع تجاری ترکیه- آفریقا را در 21 تا 22 اکتبر در استانبول، برگزار می‌کنیم.

رادیو چین: وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان تلفنی گفت وگو کرد. وانگ یی گفت: در مواجهه با تنش های بین المللی، چین و عربستان سعودی باید ارتباطات استراتژیک نزدیک خود را حفظ کنند، این مسوولیت قید شده در مشارکت استراتژیک جامع بین چین و عربستان است. طی سال های اخیر نیز، با توجه و هدایت راهبردی سران دو کشور، روابط چین و عربستان به طور مستمر توسعه می یابد.وانگ یی افزود که کشورش از موضع قوی عربستان به منظور پشتیبانی از چین در موضوعات مربوط به منافع اصلی چین قدردانی می کند و مانند همیشه قاطعانه از عربستان در حفاظت از حاکمیت ملی، امنیت و ثبات حمایت می کند

اسپوتنیک روسیه: گفتگوی ایران و اتحادیه اروپا در مورد بازگشت احتمالی به توافق هسته ای در 29 مهر ماه آغاز می شود. رایزنی های طرف ایرانی و اتحادیه اروپا درباره احتمال بازگشت تهران به مذاکرات درباره توافق هسته ای از روز پنجشنبه در بروکسل آغاز می شود. از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و “4+1” (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) برای بازگرداندن توافق هسته ای ایران به شکل اولیه در حال انجام است.

خبرگزاری ایلنا: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه آمریکا طی نشستی در واشنگتن، درباره ضرورت از سرگیری مذاکرات برجامی گفت‌وگو کردند.«جوسپ بوررل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی نشستی در واشنگتن، درباره ضرورت از سرگیری مذاکرات برجامی گفت‌وگو کردند.بوررل در پایان سفر خود به واشنگتن، طی یادداشتی که در پایگاه اینترنتی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده است، نوشت که رایزنی درباره توافق هسته‌ای با ایران، از جمله محورهای دیدار وی با بلینکن بوده است.

خبرگزاری مهر : با بالا گرفتن اختلافات، بلاروس سفیر فرانسه را اخراج کرد. سفیر فرانسه در مینسک به درخواست دولت بلاروس این کشور را ترک کرده است حال آنکه احتمال می رود یکی از دلایل این اقدام، میزبانی وی از جمعی از مخالفان دولت بلاروس باشد.  آنگونه که سفارت فرانسه در مینسک می گوید «نیکلا دو بویان دلاکوست» در حال حاضر بلاروس را ترک کرده است. همزمان گفته می شود که بلاروس نیز سفیر خود را از پاریس فراخوانده است. اینکه چه مسئله ای منجر به اخراج سفیر فرانسه شده است به طور رسمی اعلام نشده اما سفارت این کشور در شهر مینسک می گوید که وی روز چهارشنبه گذشته میزبان نمایندگان یک سازمان غیردولتی بوده که به تازگی مشمول ممنوعیت فعالیت شده اند.«جولی فیشر» سفیر آمریکا هم در ماه اوت از بلاروس اخراج شده بود.

یورونیوز: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با هدف تقویت اتحاد با کشورهای تحت فشار روسیه و قدردانی از مشارکت آنها در جنگ دو دهه‌ای در افغانستان روز یکشنبه به منطقه دریای سیاه سفر کرد.آستین قرار است پیش از شرکت در اجلاس حضوری وزرای دفاع ناتو در بروکسل، از گرجستان ، رومانی و اوکراین دیدن کند. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا پیش از سفر وزیر دفاع ضمن تایید این برنامه به خبرنگاران گفت: «ما به کشورهایی که در خط مقدم تجاوز روسیه هستند اطمینان می‌دهیم که در کنار آنها هستیم و این اتحاد را تقویت می‌کنیم.»

ایران پرس: ارتش چین اعزام ناوهای جنگی آمریکا و کانادا به تنگه تایوان را محکوم و اعلام کرد که اقدامات این دو کشور صلح و ثبات را به خطر می‌اندازد. فرماندهی ارتش خلق چین ضمن محکومیت این اقدام در بیانیه‌ای اعلام داشت که نیروهای چینی ناظر بر کشتی‌ها بودند و در مسیر آنها قرار گرفتند.ارتش آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک ناو جنگی کانادا و آمریکا اواخر هفته گذشته همزمان با افزایش تنش بین چین و تایوان، از تنگه تایوان عبور کردند.پکن بارها به واشنگتن بخاطر فروش تسلیحات به تایوان و دخالت در امور این جزیره هشدار داده و تاکید کرده که استقلال تایوان را تحمل نمی کند

خبرگزاری فارس: هزاران نفر از مردم سان سالوادور در اعتراض به تصمیم دولت این کشور برای قانونی کردن ارز دیجیتال بیت کوین به خیابان‌ها ریختند. معترضان که از اقشار مختلف این کشور بودند با در دست داشتن شعارها و پلاکاردهایی، ارز دیجیتال بیت کوین را کلاهبرداری خواندند و علیه دیکتاتوری و اقتدارگرایی در این کشور شعار سر دادند. بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا از جمله چین و آمریکا با قانونی شدن ارز دیجیتال بیت کوین مخالف هستند و آن را به ضرر اقتصاد و پول ملی خود می‌دانند.

دویچه وله: رهبرکاتولیک‌های جهان در یک پیام ویدئویی خواستار تعیین یک درآمد پایه برای همه به منظور تامین نیازمندی‌های اساسی شد. پاپ فرانسیس همچنین گفت این قابل قبول نیست که بسیاری بیش از حد کار کنند در حالی که عده زیادی بیکار هستند.پاپ فرانسیس تا کنون بارها درباره ضرورت تلاش برای فقرزدایی و فراهم کردن شرایط دسترسی همه مردم جهان به نیازمندی‌های ابتدایی سخن گفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *