جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای تداوم سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ مذاکرات استراتژیک روسیه و آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۷/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: برگزاری دومین دور مذاکرات استراتژیک روسیه و آمریکا، ادامه کار روس ها روی  پروژه  «نورد استریم- ۲» ، ادامه جنجال زیردریایی‌ها و تعویق مذاکرات تجاری استرالیا با اتحادیه اروپا، لغو تعطیلی دولت آمریکا، فعال شدن تعرفه‌های دوران ترامپ برای مقابله باچین، نگرانی صهیونیست‌ها از رشد توان سایبری ایران، ضیافت طالبان برای سفرای خارجی، انتقاد روسیه از افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان، ابراز نگرانی روسیه از تنش بین افغانستان و تاجیکستان،  درخواست ترکیه از آمریکا برای استرداد  پول جنگنده‌های اف‌۳۵، ساخت دونیروگاه اتمی جدید در ترکیه با کمک روسیه ، واکنش ترکیه به اظهارات وزیر دفاع یونان، واکنش چین به درخواست آمریکا درباره کاهش واردات نفت از ایران، حمله اتحادیه اروپا به اتیوپی در پی اخراج ۷ مقام سازمان ملل، پرتاب آزمایشی موشک زمین به هوا توسط کره شمالی، بیانیه مشترک 30 کشور جهان علیه تحریم‌های یکجانبه و  هشدارها درخصوص آغاز دوره سخت کرونا در روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: دیپلمات‌های روس و آمریکایی دومین دور مذاکرات استراتژیک دو کشور را پشت درهای بسته برگزار کردند.دور قبلی مذاکرات در ماه ژوئن بین «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی انجام شده بود.در دور جدید مذاکرات، «وندی شرمن» فرد شماره دو وزارت خارجه آمریکا و «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، نمایندگی دو کشور را بر عهده دارند.

خبرگزاری مهر : سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه امروز در سخنانی تصریح کرد: هیچ وقفه ای در کار پروژه «نورد استریم- ۲» ایجاد نشده است.«دیمیتری پسکوف» امروز جمعه در سخنانی اعلام کرد: هیچ وقفه ای در کار «نورد استریم- ۲» ایجاد نشده است و همه چیز طبق روال پیش می رود. با انجام پروژه نورد استریم، گاز طبیعی روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان انتقال می‌یابد؛ اما ایالات متحده مخالف آن است.

یورونیوز: دور تازه مذاکرات تجاری میان استرالیا و اتحادیه اروپا که از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود در پی تصمیم کانبرا برای لغو قرارداد بزرگ خرید زیردریایی از فرانسه به تعویق افتاد.یک مقام اروپایی روز جمعه با اعلام این موضوع تصریح کرد که مذاکرات تجارت آزاد میان استرالیا و اتحادیه اروپا به دلیل بحران زیردریایی‌ها که همبستگی اروپایی‌ها با فرانسه را به همراه داشت در زمان پیش‌بینی شده در ماه جاری میلادی برگزار نمی‌شود.استرالیا ماه گذشته قرارداد ۵۶ میلیارد یورویی خرید ۱۲ زیردریایی‌ از فرانسه را به نفع توافقی امنیتی با ایالات متحده و بریتانیا پس‌گرفت و در ازای آن اعلام کرد که زیردریایی‌هایی با سوخت هسته‌ای از آمریکا خریداری خواهد کرد.

دویچه وله:  طرح موقتی برای تامین دولت آمریکا پس از تصویب آن توسط مجلس سنا اکنون از طرف کنگره نیز پذیرفته شد. نمایندگان کنگره در آخرین لحظه به توافق رسیدند. اختلاف بین دموکرات‌ها و نیز بالا بودن سقف بدهی از چالش‌های بزرگ بایدن هستند. سال مالی جدید آمریکا روز جمعه اول اکتبر (۹ مهر) آغاز می‌شود و تا  آن‌زمان بودجه باید تعیین شود. کنگره آمریکا اندکی قبل از مهلت مقرر به لایحه بودجه رای داد تا هزینه‌های دولت را تا سوم دسامبر تضمین کند.

خبرگزاری تسنیم: یک مقام ارشد کاخ سفید گفته دولت آمریکا برای مقابله با چین تعرفه‌های وضع‌شده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را ادامه می‌دهد. «کاترین تای»، نماینده چین در امور تجاری در مصاحبه‌ای گفته دولت «جو بایدن» قصد دارد تعرفه‌های گمرگی وضع‌شده در دوران دونالد ترامپ برای واردات کالاهای چینی را زیربنای سیاست‌های خود در قبال چین قرار دهد.

الکوثر فارسی: اندیشکده صهیونیستی در مقاله ای از توانمندی سایبری ایران ابراز نگرانی کرد. اندیشکده صهیونیستی بگین – سادات در مقاله ای با بررسی توانمندی سایبری کشورمان نوشت؛ بعد از حمله ویروس استاکس نت به تاسیسات اتمی ایران، تهران توانایی های سایبری خود را با حکم رهبر انقلاب اسلامی به شدت افزایش داد و خود را از یک قدرت سایبری درجه سوم به یک نیروی تهدید کننده جدی تبدیل کرده است.این اندیشکده فاش کرد ایران در سال 2012 بعد از حمله سایبری ویروس استاکس نت، در یک عملیات انتقامی به موسسات مالی آمریکا حمله سایبری کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: ملا عبدالغنی برادر در دیدار با سفیران کشور‌های خارجی در کابل تصریح کرد؛ طالبان می‌خواهد که با همه کشور‌های جهان روابط حسنه داشته باشد. معاون اول ریاست کابینه طالبان گفت: ما خواستار روابط نیک با همه کشور‌های جهان هستیم.با گذشت بیش از یک ماه از تشکیل دولت طالبان، هیچ کشوری این دولت را به رسمیت نشناخته است حتی سازمان ملل متحد نیز هنوز نماینده معرفی شده طالبان در سازمان ملل را  نپذیرفته است.

اسپوتنیک روسیه: معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: افغانستان به زودی در تولید مواد مخدر پیشرو خواهد شد. گنادی کوزمین، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: افغانستان به زودی در تولید مواد مخدر “مت آمفتامین” پیشرو خواهد شد.وی افزود: در طول 20 سال حضور گروهی از کشورهای عضو ناتو، این کشور به یک کشور مواد مخدر تبدیل شده است.

آناتولی  ترکیه: الکسی زایتسف، معاون بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه در کنفراس مطبوعاتی از تنش بین افغانستان و تاجیکستان ابراز نگرانی کرد.وی افزود: شاهد افزایش تنش در روابط بین تاجیکستان و افغانستان هستیم، گزارش‌هایی مبنی بر مستقر شدن نیروهای مسلح دو کشور در مرز مشترک وجود دارد.

العالم فارسی: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از آمریکا خواسته بعد از کنار گذاشتن آنکارا از پروژه ساخت جنگنده اف‌۳۵ مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار پول کشورش را برگرداند.آمریکا بعد از اقدام ترکیه در خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ ترکیه را از برنامه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ خارج کرد.

خبرگزاری فارس: ترکیه با کمک روسیه دو نیروگاه اتمی جدید می‌سازد. سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که موضوع ساخت دو نیروگاه اتمی جدید در ترکیه در دیدار پوتین و اردوغان در سوچی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.«دیمیتری پسکوف» گفت، «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» رهبران روسیه و ترکیه در دیدار خود در سوچی که اخیرا برگزار شد درباره امکان ساخت دو نیروگاه اتمی در خاک ترکیه با کمک مسکو رایزنی و تبادل نظر کرده‌اند.گفتنی است ترکیه و روسیه در سال 2010 نخستین توافقنامه احداث نیروگاه مرسین- آق قویو را امضا کردند.

تی.آر.تی ترکیه: ترکیه به اظهارات وزیر دفاع یونان مبنی بر اینکه توافق دفاعی با فرانسه حوزه صلاحیت‌های دریایی را نیز شامل می‌شود، واکنش نشان داد. تانژو بیلگیچ سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که ادعاهای یونان در مورد “حداکثر صلاحیت‌های دریایی و حریم هوایی” مغایر با حقوق بین‌المللی می‌باشد. بیلگیچ اعلام کرد که ادعای یونان که از سوی جامعه بین‌المللی نیز زیر سوال رفته و همینطور تلاش یونان برای ایجاد اتحاد نظامی دوجانبه علیه ترکیه، به گونه ای که به اتحاد ناتو آسیب برساند، چیزی بجز یک رویای پوچ نیست.

رادیو چین: هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری در واکنش به گزارش اخیر رویترز مبنی بر درخواست مقامات آمریکا و اروپا از چین درباره کاهش خرید نفت از ایران اعلام کرد: موضع چین درباره همکاری عادی اقتصادی و تجاری خود با ایران روشن و همیشگی است. چین و ایران همواره بر اساس برابری، سود متقابل و منافع مشترک و اصول تجاری و در چارچوب قوانین بین المللی به همکاری پرداخته اند. سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین تاکید کرد،  کشورش قاطعانه با هر گونه تحریم یک جانبه مخالف است و از آمریکا می خواهد هرچه سریع تر به دخالت های درازدستانه و تحریم علیه شرکت ها و اشخاص طرف ثالت خاتمه دهد. 

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تصمیم اتیوپی در اخراج هفت مقام سازمان ملل متحد از خاک این کشور به بهانه “دخالت” در امور داخلی این کشور انتقاد کرد. بورل در حساب توئیتر خود نوشت: “من صدای خود را به صدای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اضافه می‌کنم. اخراج ۷ کارمند سازمان ملل از اتیوپی با میلیون‌ها نفر که به شدت به کمک نیاز دارند غیر قابل قبول است.”

 ان. اچ.کی ژاپن: یک روزنامه کره شمالی می گوید که این کشور یک نوع موشک ضد هوایی تازه توسعه داده شده را روز پنجشنبه به صورت آزمایشی شلیک کرد.رودونگ سینمون، روزنامه حزب حاکم کارگران کره شمالی، نوشت که «آکادمی ملی علوم دفاعی» این شلیک آزمایشی را به منظور تایید دقت سامانه هدایت ‌و برد افزایش یافته موشک انجام داد.در این گزارش آمده است که پاک جونگ چون، یکی از مقام های ارشد حزب که به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی نزدیک است، این پرتاب را از نزدیک نظاره کرده است.

ایران پرس:  سی کشور جهان در بیانیه ای مشترک با ابزار نگرانی از اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم‌ها علیه کشورهای در حال توسعه اعلام کردند، این اقدامات برخلاف منشور سازمان ملل متحد، چند جانبه گرایی، قوانین بین المللی و اصول پایه ای روابط بین الملل است. بیانیه 30 کشور از جمله ایران، چین، روسیه، سوریه، فلسطین، بلاروس، پاکستان، مصر، ونزوئلا و بولیوی در محکومیت توسل به اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم ها علیه کشورهای در حال توسعه را نماینده چین روز پنجشنبه در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قرائت کرد.

خبرگزاری ایرنا:  تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر و رئیس ستاد مقابله با کرونا در روسیه اعلام کرد دوره سخت و دشوارتر کرونا در این کشور در راه است.گولیکووا در جلسه ستاد مقابله با کرونا تحت نظارت دولت روسیه گفت: بار دیگر دوره دشوار بیماری کرونا در روسیه فرا می‌رسد، ما شاهد افزایش همه‌گیری کرونا در کشور هستیم. گولیکووا که سخنان وی از شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه پخش می‌شد، خطاب به روس‌ها اظهار کرد: از شما می‌خواهم دقت بیشتری داشته باشید و همه تدابیر محدودکننده را رعایت کنید و به این وسیله سلامتی خود و نزدیکانتان را حفظ کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *