جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

در وزارت خارجه آمریکا از اوکراین خواستند که حقیقت را حتی در مورد ناکامی هایش در جبهه بگوید

جیمز روبین، فرستاده ویژه و هماهنگ کننده مرکز تعامل جهانی، وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا گفت که کی یف باید اطلاعات واقعی را حتی در مورد شکست های خود در جبهه فاش کند و دسترسی روزنامه نگاران و خبرنگاران را به “مناطق حساس درگیری” محدود نکند، که با مفهوم آزادی اطلاع رسانی که برای ایالات متحده هنجار است، در تضاد قرار دارد.

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

رسانه‌ها؛پایان ۱۶سال صدراعظمی مرکل و…

۱۴۰۰/۰۷/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: برگزاری انتخابات پارلمانی آلمان، درخواست روسیه از آمریکا برای اتخاذ رویکرد فعال‌تر در احیای توافق هسته‌ای با ایران، "مذاکرات محرمانه آمریکا و اسرائیل" درباره طرح جایگزین برجام، دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با وزرای کشورهای حاشیه خلیج فارس، واکنش رسمی عراق به کنفرانس صهیونیستی صلح در اربیل، هشدار چین  به سفر سناتورهای فرانسه به تایوان، انتقاد تند پیونگ‌یانگ از نخست وزیر ژاپن، تاکید اروپا بر پایان نفوذ روسیه در آفریقا، گزارش اطلاعاتی غیر حرفه ای آمریکا درباره منشاء ویروس کرونا، درخواست عمران خان از جامعه بین‌المللی برای حمایت از طالبان، هشدار هند درخصوص  استفاده  گروههای تروریستی از خاک افغانستان، تاکید یونان بر ادامه همکاری با ترکیه، واکنش وزارت خارجه چین به بازگشت مدیر مالی هواوی به وطن، بیانیه مشترک رهبران اتحاد کوآد، تنش در روابط سودان و اتیوپی و تاکید گوترش بر از سرگیری مذاکرات درباره سد النهضه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: انتخابات پارلمانی آلمان امروز ساعت ۸ صبح به وقت محلی در حالی آغاز شد که آنگلا مرکل در این دور دیگر نامزد نشده و کرسی صدراعظمی را بعد از چهار دور پیاپی به شخص دیگری تحویل خواهد داد. امروز شهروندان آلمانی در شعب اخذ رای در این باره تصمیم گیری می کنند که چه کسانی به پارلمان راه یابند.فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در آلمان از همه شهروندان واجد شرایط خواست در این انتخابات شرکت کنند. وی تاکید کرد: هر رای به حساب می آید؛ از این رو من از شما می خواهم امروز به سوی این انتخابات بروید.

یورونیوز: روسیه از ایالات متحده آمریکا خواست تا برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده با ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای، رویکردی فعال‌تر اتخاذ کند.سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در جمع خبرنگاران گفت: «اکنون بحث درباره بازگرداندن کامل توافق هسته‌ای با ایران است. به دنبال احیای کامل این توافق، ایران هیچگونه توجیهی برای استثناء قائل شدن در اجرای تعهدات خود نخواهد داشت.»

دویچه وله: بنابرگزارش‌ها آمریکا و اسرائیل برای تدوین یک برنامه جایگزین در صورت شکست مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کرده‌اند. تا کنون شش دور از این مذاکرات در وین برگزار شده اما تاریخ از سرگیری احتمالی آن مشخص نیست.اسرائیل با این ارزیابی که جمهوری اسلامی تا دست یافتن به بمب اتمی چند ماه بیشتر فاصله ندارد خواهان تدوین یک طرح جایگزین یا “طرح ب” برای به بن‌بست رسیدن احتمالی مذاکرات وین است.وب‌سایت اکسیوس (Axios) پنج‌شنبه، اول مهر به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی که نامشان فاش نشده گزارش داد که آمریکا و اسرائیل هفته گذشته بر سر طرح جایگزین مقابله با برنامه‌های اتمی ایران درصورت ادامه نیافتن مذاکرات وین رایزنی کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است بعد از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، با وزرای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در نیویورک دیدار داشته باشد. «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی بامداد یکشنبه برای سخنرانی در هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل،‌ فلسطین اشغالی را به مقصد نیویورک ترک کرد.به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، بنت که قرار است برای اولین‌بار به عنوان نخست‌وزیر این رژیم در سازمان ملل سخنرانی کند، در حاشیه این اجلاس با وزرای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و سران جوامع یهودی و صهیونیستی آمریکا نیز دیدار خواهد داشت.

العالم: دولت عراق برگزاری کنفرانس صلح با رژیم صهیونیستی را که در اربیل با حضور برخی رهبران و شخصیت‌های قبیله‌ای برگزار شد، قاطعانه رد کرد. “مصطفی الکاظمی” نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای، “کنفرانس صلح و استرداد” در اربیل که شعار عادی سازی روابط با اسرائیل را مطرح کرده بود، به شدت محکوم کرد.دولت عراق تأکید کرد این نشست‌ها به نمایندگی از اهالی و ساکنان شهرهای عراق نیست و فقط نشان‌دهنده مواضع مشارکت‌کنندگان در آن عراق است که تلاش می‌کنند وضعیت کلی را بر هم بزنند و لحن نفرت‌انگیز فرقه‌ای را در سایه آماده شدن شهرهای عراق برای ورود به انتخاباتی شفاف و زودهنگام احیا کنند.

خبرگزاری ایرنا: سفارت چین در فرانسه به سناتورهای این کشور که درصدد سفر به تایوان هستند، هشدار داد در تصمیم خود بازنگری کنند تا نه به روابط چین-فرانسه صدمه بزنند و نه اعتبار و منافع کشورشان را زیر سئوال ببرند. سخنگوی سفارت چین در فرانسه روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخش جدا نشدنی از خاک چین محسوب می شود و دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی نماینده کل چین است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت امور خارجه کره شمالی از اظهارات یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت انتقاد و تاکید کرد پیونگ یانگ در صورت تداوم “سیاست خصمانه” توکیو، با جانشین سوگا شراکت نخواهد کرد.سایت وزارت خارجه کره شمالی با انتشار مطلبی به قلم ری بیونگ دوک، محقق انستیتوی ژاپن، پژوهشگر و کارشناس این کشور به سخنان یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن خطاب به اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل که گفته بود پرتابهای موشکی اخیر کره شمالی منجر به تهدید صلح در ژاپن، منطقه و جهان می‌شوند، واکنش نشان داد.

خبرگزاری مهر : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که آفریقا عرصه جولان اروپایی ها است و روسیه باید فکر نفوذ در آن را از سر بیرون کند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می گوید در دیداری که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با جوزف بورل داشته است؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دقیقاً به او گفته است «بهتر است روسیه با آفریقا کاری نداشته باشد چرا که آنجا برای ما (اروپایی ها) است».لاوروف در واکنش به این ادعا، افزود: اما بهتر است اقدامات اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم، نه تنها در کشور مالی بلکه در منطقه موسوم به صحرا- ساحل آفریقا، هماهنگ شود.

اسپوتنیک روسیه: گزارش سازمان اطلاعات آمریکا در خصوص منشاء ویروس کرونا شامل ارزیابی های سیاسی شده است. رئیسی سازمان اطلاعات خارجی روسیه سرگی ناریشکین بیان داشت که گزارش سازمان اطلاعات آمریکا در خصوص منشاء ویروس کرونا شامل ارزیابی های سیاسی است و برای گزارش اطلاعاتی غیر معمول بوده و غیر حرفه ای است.وی خاطر نشان کرد: « اخیرا جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش خود را منتشر کرد که حاوی ارزیابی های بسیار مبهم و سیاسی بود. البته برای سازمان اطلاعات غیر معمول است و بسیار غیر حرفه ای به نظر می رسد.» 

آناتولی  ترکیه:  نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که برای بهبودی وضعیت انسانی در افغانستان باید ثبات دولت فعلی در این کشور تقویت شود.عمران خان طی اظهاراتی از طریق ویدیو کنفرانس در هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به بحران انسانی در افغانستان گفت: برای بهبودی وضعیت مردم افغانستان باید دولت فعلی حمایت شده و به ثبات برسد. این تنها راه پیشرفت در این زمینه است.وی متذکر شد: بی‌ثباتی در افغانستان، این کشور را به مامن گروه‌های تروریستی بین‌المللی تبدیل خواهد کرد.

ایران پرس: نخست وزیر هند در جریان اظهارات خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد نباید از خاک افغانستان برای اهداف تروریستی استفاده شود. نارندرا مودی روز شنبه گفت: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا کسی نتواند از وضعیت شکننده و حساس در افغانستان سوء استفاده کند.  نخست وزیر هند از جهان خواست تا برای محافظت از حقوق مردم افغانستان از جمله تامین امنیت و حقوق زنان و دختران و اقلیت‌های افغان اقدام کنند. 

تی.آر.تی ترکیه: نخست وزیر یونان خواستار همکاری با ترکیه شد. میتسوتاکیس روابط ترکیه و یونان را مورد ارزیابی قرار داد و اعلام کرد: در راه پیدایش راهکار همکاری با ترکیه هر نوع تلاش لازمه را بعمل خواهم آورد.میستوتاکیس ضمن اشاره به اینکه خواهان باز گذاشتن کانال‌های دیالوگ با ترکیه هستند گفت: ما نمی‌خواهیم تا تنش حاصله بین دو کشور در سال 2020 دوباره تکرار شود.

رادیو چین: خانم «منگ وان جو» مدیر مالی شرکت هواوی با تلاش های مستمر دولت چین با هواپیمای چارتر دولت چین کانادا را به مقصد میهن ترک کرده و به آغوش خانواده خود بازگشت.«هوا چون یینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین همان روز در نشست خبری خود گفت که موضع چین در خصوص بازداشت «منگ وان جو» توسط دولت کانادا و آمریکا روشن است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین با بیان اینکه بازداشت خانم منگ کاملا ساختگی و بازداشت وی خودسرانه بود،‌ تاکید کرد: این یک آزار سیاسی علیه یک شهروند چینی است و هدف آن سرکوب شرکت های فناوری پیشرفته چین است

 ان. اچ.کی ژاپن: رهبران ژاپن، آمریکا، استرالیا و هند پیرامون نتیجه اولین نشست رسمی حضوریشان تا کنون از آنچه که اتحاد کوآد نامیده می شود، بیانیه مشترکی را صادر کرده اند.در این بیانیه ، این رهبران نسبت به گستره آزاد و باز اقیانوس هند تا اقیانوس آرام مجددا ابراز تعهد کردند. ظاهرا با مد نظر داشتن چین، آنها متعهد شدند تا نظم آزاد، باز و ضابطه محوری را ارتقا دهند که ریشه در قوانین بین المللی داشته و تحت تاثیر زورمداری قرار نداشته باشد.

خبرگزاری ایلنا: مشاور رسانه‌ای رئیس شورای حاکمیتی انتقالی سودان ‌از دفع تلاش نیروهای اتیوپی برای نفوذ به بخش «ام برکت» در شرق این کشور خبر داد.مشاور رسانه‌ای رئیس شورای حاکمیتی انتقالی در سودان امروز -‌یکشنبه- اعلام کرد که نیروهای سودانی تلاش نیروهای اتیوپی برای نفوذ به بخش «ام برکت» در شرق این کشور را دفع کردند. این در حالی است که ارتش سودان از زمان استقرار در اراضی «الفشقه» در نوامبر گذشته با نیروها و شبه‌نظامیان اتیوپی درگیر بوده است.

خبرگزاری صدا و سیما: آنتونیو گوترش در دیدار با وزیر امور خارجه اتیوپی در حاشیه نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت، مذاکرات سد النهضه بین سه کشور اتیوپی، سودان و مصر باید با روحیه توافقی، از سر گرفته شود.هفته گذشته نیز سازمان ملل به صراحت طرفین مناقشه سد النهضه را به ادامه گفتگو بر سر این موضوع دعوت کرده بود.گوترش بر حمایت سازمان ملل از میانجی گری اتحادیه آفریقا در این باره حمایت کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *