جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

اوربان: ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد

تهران- ایرنا- ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان در اظهاراتی با بیان اینکه رهبران اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مناقشه بین مسکو و کی‌یف را مساله خود می‌دانند و خطرات ناشی از دخالت بیشتر در آن را در نظر نمی‌گیرند، هشدار داد که ناتو تنها یک قدم با اعزام نیرو به اوکراین فاصله دارد.

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ حمایت تمام قد اروپا از فرانسه و…

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:حمایت قاطع اتحادیه اروپا از فرانسه، جلسه وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای بررسی بحران «پیمان آکوس»، نگرانی کشورهای جنوب شرق آسیا نسبت به پیمان آمریکا، بریتانیا و استرالیا ، تکذیب دیدار وزرای 4+1  درباره توافق هسته‌ای ایران در سازمان ملل ، ردتشکیل "ارتش اروپایی"، هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد درخصوص وضعیت چالش برانگیز جهان، تماس غیرمنتظره تل‌آویو با قاهره برای فعال کردن پرونده راکد تبادل اسرا، فشار اتحادیه اروپا ضد عربستان در زمینه حقوق بشر، نشست ایران، روسیه، چین و پاکستان درباره افغانستان‌، تلاش برای کودتا علیه دولت انتقالی سودان، روسیه در پی احداث پایگاه نظامی در دریای سرخ، انتشار جزئیات ماموریت بی‌سابقه امارات و رژیم صهیونیستی در افغانستان، رای اعتماد پارلمان لبنان به کابینه میقاتی، پیروزی حزب «روسیه واحد» درانتخابات پارلمانی روسیه و حزب جاستین ترودو در انتخابات پارلمانی کانادا، اعلام زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و رزمایش مشترک ترکیه و آذربایجان در نخجوان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین: اتحادیه اروپا رفتار با فرانسه را غیر قابل قبول خواند.اورسلا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا رفتاری که با فرانسه در امضای قرارداد استرالیا ( آکوس) با انگلیس و آمریکا شده را غیر قابل قبول خواند. فون در لاین در گفت وگویی با شبکه سی‌ان‌ان افزود که با یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا رفتار غیر قابل قبولی صورت گرفته است. رییس کمیسیون اروپا خواستار توضیح  در این مورد شد و گفت: ما می‌خواهیم بدانیم چرا و چه اتفاقی افتاده است.

آناتولی  ترکیه: وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا امشب در نیویورک پیرامون بررسی بحران ایجاد شده پس از امضای «پیمان آکوس» تشکیل جلسه می‌دهند.اریک مامر، سخنگوی ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا در نشست خبری روزانه خود نسبت به بحرانی که پس از لغو پیمان استرالیا با فرانسه در زمینه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای و توافق با آمریکا ایجاد شد، واکنش نشان داد.وی تاکید کرد: در آخرین دور مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا و استرالیا در ماه ژوئن، برای برگزاری نشست آتی در ماه اکتبر تصمیم گرفته شد و این وضعیت تغییر نخواهد کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: کشورهای جنوب شرق آسیا نسبت به این که چهارچوب امنیتی میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا ممکن است موجب تشدید رقابت تسلیحاتی و افزایش تنش ها در این منطقه شود ابراز نگرانی کردند. طبق این پیمان موسوم به اوکوس (AUKUS)، آمریکا و بریتانیا با توجه به فعالیت های دریایی فزاینده چین، به استرالیا در ساخت زیردریایی هایی که با سوخت هسته ای کار می کنند کمک خواهند کرد.این شراکت موجب افزایش نگرانی در میان کشورهایی شده است که بر سر ادعاهای ارضی یا منافع دریایی در دریای چین جنوبی با پکن اختلاف دارند.

العالم فارسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، وزرای اروپایی عضو گروه ۵ + ۱ در مجمع عمومی سازمان ملل برای بازگشت به برجام با همتای ایرانی خود دیداری انجام نخواهند داد. «جوزپ بورل» گفت وزرای کشورهای انگلستان، فرانسه، چین، روسیه و آلمان درباره بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیداری با ایران نخواهند داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کمیسیون اروپایی اعلام کرد، اتحادیه اروپا برنامه‌ای برای تشکیل یک ارتش اروپایی ندارد و بر روی تقویت ظرفیت‌های نظامی اعضای کشورهای عضو تمرکز دارد.”نابیلا ماسرالی” سخنگوی کمیسیون اروپایی گفت: فعالیت کنونی ما تمرکز بیشتر بر حمایت از ظرفیت‌های کشورهای عضو برای توسعه و تقویت صنایع دفاعی است.وی درباره استراتژی دفاعی حوزه استراتژیک اتحادیه اروپا نیز گفت، پیش‌نویس کار بر روی چگونگی اینکه اتحادیه مسئولیت امنیت خود را به عهده بگیرد و اینکه چطور در این استراتژی چنین مساله‌ای مطرح شده، تا پایان سال ارائه می‌شود.ایده ایجاد ارتش اروپایی پس از خروج بی نظم اروپایی‌ها از افغانستان و پیمان امنیتی هفته گذشته بین ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا موسوم به آکوس (AUKUS) اعلام شد و فرانسه و اتحادیه اروپا از این حلقه خارج شدند.

خبرگزاری صدا و سیما:آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنانی گفت: جهان هیچ گاه به این اندازه به چالش کشیده نشده است، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا مناقشه‌ها و کووید-۱۹ که همه و همه توسعه پایدار را بیش از پیش خارج از دسترس قرار می‌دهد. وی گفت: از دست دادن امید آسان است، اما ما امیدمان را از دست نداده ایم و ناامید نشده ایم. وی تصریح کرد: ما بهترین ابزار را برای بهبود در اختیار داریم، البته اگر از آن استفاده کنیم. این ابزار همین لحظه‌ای است که ما در آن هستیم: گرد هم آمدن برای نجات سیاره و خودمان.

خبرگزاری فارس: منابع مصری از تحولات غافلگیر کننده در پرونده تبادل اسرای فلسطینی و تماس‌های غیرمنتظره مقامات تل‌آویو با قاهره و اعلام امتیازدهی چشمگیر در قبال فعال کردن این پرونده راکد خبر می‌دهند. منابع بلندپایه مصری فاش کردند که قاهره پیام‌هایی «ناگهانی و بی سابقه» از اسرائیل در خصوص به حرکت درآوردن و فعال کردن پرونده تبادل اسرا  با جنبش حماس دریافت کرده است. این در حالی‌است که طی ماه‌های گذشته این پرونده شاهد رکود و بن‌بست در مورد نکات اساسی توافق نهایی بود.

خبرگزاری تسنیم:  سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا از یک دیدار رسمی با یک مقام سعودی برای تحت فشار قرار دادن رژیم آل سعود در راستای جلوگیری از نقض حقوق بشر استفاده کردند.برخی منابع فاش کردند که دیدار سفیران اتحادیه اروپا در عربستان سعودی با «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان شامل پیامهای اروپایی در رابطه با سوابق حقوق بشر ریاض بود.منابع سعودی در مورد این دیدار گفتند که الجبیر دیدگاه عربستان سعودی را در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک روشن کرد.

خبرگزاری ایرنا: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کردکه بزودی این کشور به همراه ایران، پاکستان و چین در پایتخت تاجیکستان درباره افغانستان گفت و گو خواهند کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در نشستی گفت:” در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار است دیدار چهارجانبه وزرای خارجه روسیه، چین، پاکستان و ایران (دستیار وزیر خارجه ایران) برگزار شود؛ در این دیدار برخی مسائل منطقه ای از جمله اوضاع افغانستان بررسی خواهد شد.وی پیش از این اعلام کرده بود: “ما متقاعد شده ایم که این کشورهای غربی بودند که مستقیماً در مورد افغانستان تصمیم گرفتند و این کار را کاملاً جدا از الزامات شورای امنیت سازمان ملل انجام دادند. به شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی گزارش ندادند.

 خبرگزاری ایلنا: رسانه‌های سودان صبح امروز -‌سه‌شنبه- اعلام کردند که گروهی کودتاگر ‌ تلاش دارند بر اوضاع کشور مسلط شوند.سخنگوی شورای انتقالی حاکمیتی سودان با انتشار بیانیه‌ای مردم را به خروج از خانه‌هایشان و حمایت از دولت انتقالی فرا خواند.یکی از اعضای شورای انتقالی سودان در پیامی اعلام کرد که دولت بر اوضاع مسلط شده است.

خبرگزاری مهر : براساس اعلام مقامات مسکو، روسیه با جدیت احداث پایگاه نظامی در دریای سرخ را پیگیری می کند. «میخائیل بوگدانف»، معاون وزیر خارجه روسیه از ادامه مذاکرات میان روسیه و سودان درباره تأسیس پایگاه لجستیک نظامی در دریای سرخ خبر داد وگفت: ارتش و معاون وزیر دفاع روسیه با سفر به سودان در حالی پیگیری و مذاکرات جدی درباره پایگاه نظامی لجستیکی در دریای سرخ هستند و این موضوع با جدیت دنبال می‌شود.پایگاه دریایی مورد نظر روسیه در ساحل دریای سرخ در شهر پورتسودان تأسیس می‌شود، اما دولت سودان اعلام کرده که خواستار بازبینی اساسی و بنیادین این توافق نامه و اختصاص امتیاز متناسب برای خارطوم در مقابل واگذار کردن این پایگاه استراتژیک برای روسیه است.

الکوثر فارسی: روزنامه انگلیسی تلگراف جزئیات ماموریت مشترک محرمانه امارات و اسرائیل را که اولین بار در نوع خود بود، فاش کرد. این روزنامه در گزارش خود نوشت: این ماموریت در اوایل ماه جاری میلادی انجام گرفت و جزئی بوده و اولین “پروژه انسانی” بین امارات و اسرائیل محسوب می‌شد که بدون اطلاع طالبان اجرا شد.طبق گزارش این روزنامه، تیمی که ماموریت را اجرا کرد از تماس‌های محلی برای جمع‌آوری ۴۱ شهروند افغان از مخفیگاه‌های مختلف در کابل استفاده و آنها را با اتوبوسی از نقاط ایست بازرسی طالبان عبور داد و پس از عبور از مرزها به سمت تاجیکستان و سپس به صورت هوایی به امارات منتقل کرد.

یورونیوز: پارلمان لبنان با رای‌اعتماد به دولت جدید به ۱۳ ماه خلاء سیاسی پایان داد.پارلمان لبنان دوشنبه شب در پایان جلسه‌ای هشت ساعته به دولت نجیب میقاتی، نخست‌وزیر جدید این کشور رای اعتماد داد.دولت نجیب میقاتی که ۲۴ عضو دارد توانست نظر مساعد ۸۵ نماینده پارلمان را جلب کند. این در حالی است که ۱۵ نماینده به دولت جدید رای اعتماد ندادند.

ایران پرس:  کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که حزب «روسیه واحد» حدود 50 درصد آرا در انتخابات دومای روسیه را بدست آورده است که از حفظ اکثریت پارلمانی این حزب حکایت دارد.حزب «روسیه واحد» با این پیروزی ۳۱۵ کرسی پارلمان را در اختیار خواهد داشت و حزب کمونیست روسیه نیز در مکان دوم قرار گرفته و حدود 20 درصد آرا را از آن خود کرده است و پس از آن، حزب لیبرال دموکرات روسیه با کسب ۷.۵ درصد آرا در مکان سوم قرار گرفت.پیروزی قاطع حزب «روسیه واحد» تحولی چشمگیر و مهم درعرصه داخلی روسیه محسوب می شود. بدین ترتیب  این حزب می‌تواند هر لایجه یا طرح قانونی را بدون نیاز به کسب توافق با احزاب دیگر در پارلمان، به تصویب برساند.

دویچه وله: حزب لیبرال کانادا که جاستین ترودو نخست‌وزیر نیز عضو آن است، در انتخابات پارلمانی این کشور با به دست آوردن بیشترین کرسی‌ها برنده شد. بر اساس اولین نتایج شمارش آرا این حزب توانسته ۱۵۶ کرسی در پارلمان را به دست آورد.این نتیجه اما آن چیزی نبود که ترودو می‌خواست. او علیرغم مخالفت‌ها و نیز در دوران پاندمی کرونا انتخابات را با این امید برگزار کرد که حزبش اکثریت مطلق را به دست آورد و او دیگر ناچار به اداره یک دولت اقلیت نباشد. برای به دست آوردن اکثریت مطلق باید ۱۷۰ کرسی به دست آید.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه فرانسه اعلام داشت که نشست کمیسیون مشترک برجام در این هفته برگزار می‌گردد. ژان ایو لودریان اظهار داشت که نشست کمیسیون برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران این هفته برگزار می‌شود.از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و گروه “پنج” (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به شکل اولیه در حال انجام است.

تی.آر.تی ترکیه: رزمایش مشترک «برادری خدشه‌ناپذیر2021» با حضور نیروهای مسلح ترکیه و آذربایجان در جمهوری خودمختار نخجوان آغاز شد. براساس اطلاعیه صادره از سوی وزارت دفاع آذربایجان، سربازان ترکیه طی مراسمی در پل امید بر روی رود ارس در مرز شهرستان سدرک مورد استقبال رسمی قرار گرفتند.جمهوری آذربایجان پیش از این نیز میزبان رزمایش نظامی مشترک سه جانبه نیروهای این کشور با ترکیه و پاکستان بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *