جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود / آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند / اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. ملنیکوف تاکید کرد: روزهای خوبی در انتظار عاملان این حمله تروریستی نخواهد بود. آنها تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به «تابوت» (سلولی با ابعاد ۴*۶ مترمربع) محبوس خواهند شد. وی اضافه کرد: آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند. اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید.

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود / آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند / اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. ملنیکوف تاکید کرد: روزهای خوبی در انتظار عاملان این حمله تروریستی نخواهد بود. آنها تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به «تابوت» (سلولی با ابعاد ۴*۶ مترمربع) محبوس خواهند شد. وی اضافه کرد: آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند. اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار دبیرکل سازمان ملل به چین و آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۶/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: هشدارگوترش به چین و آمریکا درخصوص احتمال وقوع «جنگ سرد جدید»، ادامه بحران زیردریایی‌ها، انتقاد شدید فرانسه از سیاست اول آمریکای بایدن،پیشنهاد گفتگوی بایدن به مکرون، انتقاد کره شمالی ازپیمان اوکوس، تظاهرات گسترده استرالیایی ها علیه قرارداد هسته ای با آمریکا، پیشتازی حزب روسیه متحد در انتخابات دوما، درخواست گوترش برای تعامل با طالبان، انتقاد طالبان از اظهارات عمران‌خان درباره تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ، سفر هیات بلندپایه آمریکا به وین برای شرکت در کنفرانس آژانس انرژی اتمی، تداوم اختلافات مهم بین ترکیه و اتحادیه اروپا، خیز ترکیه برای حضور  پررنگ در آفریقا، تهدید آمریکا ضد لبنان ، افشای   شرایط فروش جنگنده اف 22 به ژاپن و اسرائیل ،  برگزاری نشست روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای عضو ناتو در آتن، رونمایی از طرح سازمان همکاری شانگهای برای مقابله با هژمونی دلار آمریکا و برگزاری اولین انتخابات در هنگ کنگ تحت نظام وفاداری به پکن  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به احتمال وقوع «جنگ سرد جدید»، از آمریکا و چین به عنوان دو کشور بزرگ و بانفوذ خواست تا روابط «کاملاً ناکارآمد» خود را پیش از گسترش مشکلاتشان به سایر نقاط جهان، ترمیم کنند.او گفت که دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان با وجود شکاف‌های سیاسی در مورد حقوق بشر، اقتصاد، امنیت سایبری و حاکمیت در دریای چین جنوبی، باید در زمینه تغییرات آب و هوایی همکاری کنند.گوترش پیش از نشست سالانه رهبران کشورهای جهان در سازمان ملل متحد که این هفته برگزار می‌شود، در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت: «متأسفانه امروز ما فقط رویارویی داریم.»

یورونیوز: دولت فرانسه در پی بحران اخیر با کانبرا، لندن و واشنگتن بر سر پیمان امنیتی «آکوس» که منجر به لغو قرارداد فروش زیردریایی‌های این کشور به استرالیا شد گفتگوهای دفاعی با بریتانیا را به حال تعلیق درآورد. خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد که نشست برنامه‌ریزی شده میان فلورانس پارلی، وزیر نیروهای مسلح فرانسه با همتای بریتانیایی خود به همین دلیل لغو شده است.

ایران پرس: “کلمان بون” ، وزیر امور اروپایی فرانسه در مصاحبه ای اعلام کرد که رویکرد آمریکا در قبال قرارداد ساخت زیردریایی برای استرالیا، نشان داد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری این کشور هم مانند دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق همچنان سیاست اول آمریکا را دنبال می کند.وزیر امور اروپایی فرانسه تصریح کرد واشنگتن از منافع خود محافظت می‌کند و توافق “آکوس” نشان داد که اصل اولویت با آمریکا همچنان به قوت خود باقی است.

دویچه وله: باادامه مناقشه خرید زیردریایی اتمی، جو بایدن پیشنهاد داده درباره مناقشه توافق سه‌جانبه با امانوئل مکرون تلفنی صحبت کند. فرانسه این پیمان را نه تنها ضربه مالی به این کشور بلکه ضربه‌ای به ناتو و اتحادیه اروپا دانسته است.این موضوع خشم فرانسه را برانگیخت تا جایی که در اقدامی بی‌سابقه سفرایش از کشورهای آمریکا و استرالیا را فراخواند.جو بایدن پیشنهاد کرده که در این باره تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش صحبت کند اما هنوز قرار مشخصی برای این گفت‌وگو تعیین نشده است.

خبرگزاری مهر : کره شمالی ضمن تاکید بر اقدام متقابل در صورت وجود هر گونه تهدیدی برای امنیت این کشور، تصمیم آمریکا در ساخت زیردریایی های هسته ای تحت توافق تسلیحاتی «اوکوس» را به شدت محکوم کرد. کره شمالی امروز دوشنبه تصمیم آمریکا جهت کمک به ساخت زیردریایی های هسته ای برای استرالیا را به عنوان اقدامی «بسیار نامطلوب و خطرناک» که می تواند باعث آغاز مسابقه تسلیحات هسته ای شود، محکوم کرد.

الکوثر فارسی: شهروندان استرالیا با برگزاری تظاهراتی خشم و مخالفت خود را از قرارداد تسلیحاتی کشورشان با انگلیس و آمریکا اعلام کردند. این اعتراضات از سوی گروه‌های ضدِ برنامه هسته‌ای و همچنین شهروندان استرالیا برگزار شده و معترضان خواستار لغو توافق تسلیحاتی اخیر شده‌اند.اعتراضات در استرالیا پس از آن صورت می‌گیرد که سران سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا شامگاه چهارشنبه با امضای یک توافقنامه همکاری سه جانبه از آغاز برنامه ساخت زیردریایی با سوخت هسته‌ای برای استرالیا خبر دادند.

خبرگزاری صدا و سیما: با شمارش بیش از ۸۰ درصد آراء انتخابات دومای روسیه، حزب حاکم «روسیه متحد» با کسب بیش از ۴۹ درصد آراء، همچنان پیشتاز است.پس از روسیه متحد، حزب «کمونیست‌های فدراسیون روسیه» با کسب ۲۰ درصد آراء در جایگاه دوم قرار دارد. دیگر احزاب روسیه، از جمله «حزب لیبرال دمکرات»، «حزب سبزها»، «حزب سیب» با کمتر از ۱۰ درصد آراء باقیمانده صندلی‌های  دوما را بین خود تقسیم خواهند کرد.سرگئی سابیانین شهردار مسکو، میزان مشارکت پایتخت نشینان را حدود ۵۰ درصد اعلام کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با آسوشیتدپرس عنوان کرد، جامعه بین‌المللی خواستار مشاهده یک دولت فراگیر در افغانستان بوده و این سازمان باید برای حصول این موضوع با طالبان تعامل داشته باشد. آنتونیو گوترش عنوان کرد، جامعه بین‌المللی خواستار آن است یک دولت فراگیر در افغانستان که به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران احترام بگذارد روی کار بیاید و این کشور دیگر پایگاهی برای تروریستها نباشد.

خبرگزاری فارس: درحالی که عمران‌خان از آغاز گفت‌وگوها برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان خبر داد، طالبان اعلام کرد که پاکستان یا هر کشوری حق درخواست از این گروه برای تشکیل دولت همه‌شمول در افغانستان را ندارد.طالبان اعلام کرد که پاکستان یا هر کشور دیگری حقی برای درخواست از این گروه برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان ندارد. هفته گذشته عمران‌خان پس از بازگشت از اجلاس سازمان شانگهای در دوشنبه از آغاز گفتگو با طالبان برای تشکیل دولت فراگیر خبر داده بود.

خبرگزاری ایلنا: هیات بلندپایه آمریکا برای شرکت در کنفرانس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر می‌کند.سرپرستی این هیات بر عهده «جنیفر گرنهولم» وزیر انرژی آمریکا است و مدیر اداره ملی امنیت هسته‌ای و معاون وزارت انرژی در امور امنیت هسته‌ای و معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی نیز وی را همراهی خواهند کرد.

خبرگزاری تسنیم: اتحادیه اروپا در مورد تعیین تکلیف نهایی پرونده حقوقی یک کارآفرین و یک رهبر سیاسی محبوس، تا پایان ماه جاری میلادی به ترکیه فرصت داده است. بیانیه اختتامیه در نشست سران 9 کشور جنوبی عضو اتحادیه اروپا شامل فرانسه، کرواسی، اسپانیا، ایتالیا، مالت، پرتغال، اسلوونی، یونان و بخش روم نشین قبرس با موضوع بررسی وضعیت حقوقی قبرس شمالی ترک نشین در آتن، موجبات اعتراض تند دستگاه دیپلماسی ترکیه را به دنبال آورد. چرا که این کشورها، در بررسی مساله قبرس، حق را به تمامی به دولت رسمی قبرس داده و مواضع ترکیه را محکوم کردند.

خبرگزاری ایرنا: ترکیه در راستای تحقق اهداف خود در قاره آفریقا، بخش مهمی از تجارت خارجی را به کشورهای آفریقایی اختصاص داده است. روزنامه آفریقایی فرانسوی زبان «لو نوول آفریک نوشت، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از طریق نمایندگی‌های مختلف دیپلماتیک خود حضور در قاره آفریقا را  افزایش می‌دهد. این ثابت می‌کند که ترکیه مصمم به توسعه دامنه فعالیت‌های خود در این قاره است.

العالم فارسی: سخنگوی منطقه ای وزارت خارجه آمریکا تهدیدهای واشنگتن علیه لبنان را اینگونه توجیه کرد که اگر این کشور رفتاری مغایر خواست آمریکا انجام دهد، همچون ایران دچار تحریم خواهد شد!

اسپوتنیک روسیه: آمریکا فروش F-22 Raptor ، اولین جنگنده نسل پنجم جهان به متحدان خود از جمله ژاپن، اسرائیل و استرالیا را احتمالا آغاز کند.این مطلب را نشریه  The Drive با استناد به اسناد سابقاً سری منتشر شده اطلاع داده است.این نشریه آمریکایی فاش می کند که یک گزینه دیگر برای فروش این جنگنده نسل پنجم وجود داشت که دو سال توقف در تولید آنرا در نظر می گرفت. در مورد اول، هزینه تولید 40 هواپیما 8.3 میلیارد دلار و  در مورد دوم  11.6 میلیارد دلار می بود.

تی.آر.تی ترکیه:
نشست روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای عضو ناتو در آتن به پایان رسید. در جریان این نشست عملیات‌های ناتو و دشواری‌ها و تهدیداتی که این پیمان با آن مواجه شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای عضو ناتو در جریان نشست آتن، به تغییرات در محافل ژئوپولتیک و کم رنگ شدن مرز بین بحران و صلح تاکید کردند. در جریان این نشست، به لزوم سازگاری سریع پیمان با تحولات تکنولوژیکی تاکید شده و در خصوص اوضاع افغانستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

رادیو چین: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حال بررسی تسویه حساب با کمک ارزهای محلی ضمن تبادل تجربیات خود در زمینه های مالی هستند؛ این اقدامی است که بر اساس گفته کارشناسان می تواند به مقابله با هژمونی دلار آمریکا کمک کند. سازمان همکاری شانگهای از این طرح خود در سندی که در جریان برگزاری بیست و یکمین جلسه سران عضو خود توزیع کرد، رونمایی نمود.«دونگ دونگسین» مدیر مؤسسه مالی و اوراق بهادار دانشگاه ووهان، در این باره گفت که استفاده از ارزهای محلی می تواند به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای کمک کند تا تحریم های احتمالی آمریکا را دور بزنند و از این طریق، امنیت مالی منطقه تضمین گردد.

 ان. اچ.کی ژاپن: روز یکشنبه، تحت نظام انتخاباتی جدید هنگ کنگ شماری از شهروندان تعیین شده هنگ کنگ آراء خود را به صندوق انداختند تا اعضای کمیته انتخابات را که رهبر بعدی این منطقه را بر خواهند گزید انتخاب کنند. انتظار می رود اعضای هوادار دولت مرکزی چین در این کمیته اکثریت داشته باشند. رأی گیری روز یکشنبه در هنگ کنگ اولین مورد از زمان تصمیم کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین در ماه مارس برای بازبینی در نظام انتخابات این منطقه جهت گزینش رئیس اجرایی و اعضای شورای قانون گذاری آن بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *