جدیدترین مطالب

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان:رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد و زمان پایان دادن به این چرخه انتقام خونین فرا رسیده است. پایان دادن به خصومت‌ها در غزه تنش‌های گسترده در خاورمیانه را خنثی خواهد کرد. عملیات نظامی اسرائیل در غزه که ۷ ماه است ادامه دارد، جهنمی ایجاد کرده است.

رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد / عربستان و امارات که خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، هیچ حمایتی از فلسطین نکردند

الحوثی، رهبر انصارالله گفت: کمک به ملت فلسطین، مسئولیت بزرگی بر دوش کشورهای اسلامی است، بیشتر کشورهای عربی به فلسطین کمک نکردند؛ برخی از آنان با اسرائیل همدستی کردند و برخی دیگر نیز شریک این رژیم بودند.

Loading

رسانه‌ها؛ ورود ناتو به پرونده اوکوس و…

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: هشدار ناتو درباره لغو فروش زیردریایی فرانسوی به استرالیا، ادامه اعتراض فرانسه به آمریکا، دفاع لودریان از احضار سفرای کشورش از واشنگتن و کانبرا، واکنش استرالیا به اعتراضات فرانسه در زمینه توافق زیردریایی‌ها، اعتراض‌ مالزی و اندونزی به پیمان اوکوس، هشدار پنتاگون در خصوص بزرگتر بودن تهدید امنیتی روسیه نسبت به چین، توافق هند و فرانسه درباره شراکت استراتژیک دوجانبه ، واکنش آنکارا به بیانیه پایانی نشست سران کشورهای جنوب اروپا، استقرار سامانه های پاتریوت یونان در عربستان، آشوب و ناآرامی در اعتراضات چپ گراها در آلمان، موضع گیری  زودهنگام ناظران مستقل به انتخابات روسیه ، درخواست غرامت  خانواده کشته شدگان حمله پهپادی آمریکا در افغانستان، آغاز مذاکرات پاکستان با طالبان برای تشکیل دولت فراگیر، شکایت لبنان از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت و تظاهرات  در تونس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: پیمان آتلانتیک شمالی هشدار داد که لغو قرارداد خرید زیردریایی‌های فرانسه توسط استرالیا، پیامدهایی را برای ناتو به همراه خواهد داشت.پیمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد که اختلاف بر سر قرارداد زیردریایی استرالیا میان فرانسه و آمریکا، بر همکاری نظامی داخل این ائتلاف تاثیر نخواهد گذاشت. ناتو اضافه کرد:‌ «لغو قرارداد زیردریایی استرالیا، پیامدهایی در پی خواهد داشت اما این موضوع بر عملکرد ناتو تاثیر نمی‌گذارد».پیمان آتلانتیک شمالی اضافه کرد که استرالیا شریکی مهم برای این پیمان به شمار می‌آید اما بخشی از ناتو نیست.سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه فرانسه آمریکا را به دروغگویی متهم کرد.ژان لودریان وزیر خارجه فرانسه در پی لغو قرارداد ساخت زیردریایی برای استرالیا اذعان کرد: این توافق پیامدهایی را برای آینده ناتو به همراه خواهد داشت. وزیر خارجه فرانسه همچنین آمریکا و استرالیا را به دروغگویی متهم کرد.لودریان این اظهارات را در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا اتخاذ کرده و درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا نیز، این موضوع را نشان دهنده عمق بحران عنوان کرد.

یورونیوز: وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: نیازی به احضار سفیرمان از بریتانیا نداشتیم، با فرصت‌طلبی لندن آشناییم.لو دریان در بخش خبری شامگاهی شبکه دولتی فرانس ۲ حضور یافته بود، از احضار سفرای کشورش از واشنگتن و کانبرا دفاع کرد و گفت: «یک بحران جدی میان ما وجود دارد. این وضعیت، که برای نخستین بار در تاریخ روابط پاریس و واشنگتن به وجود آمده، بسیار نمادین است. پای دروغ، دورویی، قطع اعتماد و نادیده گرفتن در میان است و به این ترتیب، اوضاع بین ما و آن‌ها [ایالات متحده] خوب نیست.»

خبرگزاری ایلنا: استرالیا اعلام کرد که در زمینه توافق زیردریایی با فرانسه «با صداقت و صراحت» رفتار کرده است.«پیتر داتون»، وزیر دفاع استرالیا امروز -‌یکشنبه- گفت که این کشور در زمینه سفارش فرانسه نگرانی‌هایی داشته است. وی افزود که کشورش در این زمینه با فرانسه روراست بوده است.

خبرگزاری صدا و سیما: در ادامه اعتراض‌ها به پیمان اوکاس، مالزی و اندونزی نیز به استرالیا هشدار دادند.«اسماعیل صبری یعقوب» نخست‌وزیر جدید مالزی، با اعلام اینکه در گفتگوی تلفنی با همتای استرالیایی خود، نگرانی‌اش را از اجرایی شدن این توافق اعلام کرده، نسبت به آغاز یک مسابقه تسلیحاتی جدید در منطقه و به خطر افتادن امنیت آن هشدار داده است.اندونزی نیز به جمع مخالفان این توافق پیوسته و یکی از سخنگویان وزارت خارجه این کشور با انتشار بیانیه‌ای رسمی، نگرانی عمیق خود را از آغاز یک مسابقه تسلیحاتی و قدرت‌نمایی‌های کشور‌های منطقه اعلام کرد.

 خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا عنوان کرد، روسیه در کوتاه مدت برای آمریکا و اروپا نسبت به چین منشا چالشهای امنیتی بزرگتری می تواند باشد.کالین کال، معاون امور سیاست وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس نظامی بالتیک که با میزبانی لیتوانی برگزار شد، گفت: در سالهای آینده ممکن است روسیه عملا چالش امنیتی اصلی را پیش روی ما و در عرصه نظامی برای آمریکا و مسلما برای اروپا ایجاد کند. روسیه رقیبی با جسارت فزاینده و مصمم به ارتقای نفوذ جهانی خود است و در صحنه جهانی نقشی اخلالگر از جمله به موجب تلاشهایش برای ایجاد چند دستگی در غرب ایفا می کند.

خبرگزاری مهر: وزرای خارجه فرانسه و هند در گفتگوی تلفنی، موضوع توافق تسلیحاتی جدید میان استرالیا، انگلیس و آمریکا را مورد بحث قرار دادند. در این ارتباط تلفنی، فرانسه همچنین در واکنش به معاهده نظامی و امنیتی آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام، از گسترش همکاری‌ها با دولت دهلی‌نو خبر داد.

آناتولی  ترکیه:  سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه رویکرد کشورهای جنوب عضو اتحادیه اروپا در مورد مدیترانه شرقی، قبرس و مهاجرت غیرقانونی را «غیر واقع‌بینانه» دانست. تانژو بیلگیچ، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه ضمن اعتراض به مسائل مطرح شده در مورد مدیترانه شرقی، قبرس و مهاجرت غیرقانونی در بیانیه پایانی مشترک کشورهای جنوب عضو اتحادیه اروپا، رویکرد این کشورها نسبت به این مسائل را «یک جانبه» و «غیر واقع‌بینانه» دانست.روز گذشته سران 9 کشور جنوبی عضو اتحادیه اروپا شامل فرانسه، کرواسی، اسپانیا، ایتالیا، مالت، پرتغال، اسلوونی، یونان و بخش روم نشین قبرس در آتن گردهم آمده بودند.

خبرگزاری ایرنا: در حالی که کشور و مردم یمن چند سال است که در تحریم کامل و همه جانبه به سر می برند، یونان اعلام کرده که با خروج سامانه های پدافند هوایی آمریکایی “پاتریوت” و “تاد” از عربستان، سامانه پاتریوت خود را به جای آن در این کشور مستقر می کند.چندی پیش رسانه های اعلام کردند که یونان سامانه دفاع هوایی موشکی پاتریوت و ۱۲۰ نفر از پرسنل این سامانه ها را برای استقرار در عربستان، به صورت قرضی و برای مدتی نامعلوم به این کشور اعزام می کند. قرارداد ارسال سامانه‌های پاتریوت یونان به عربستان در آوریل امضا شد و گامی رو به جلو در همکاری یونان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود.

خبرگزاری تسنیم: هزاران نفر از گروه‌های چپگرا در شهر لایپزیگ آلمان به خیابان‌ها آمدند و خواستار آزادی یک دانشجوی بازداشتی وابسته به این طیف شدند که این اعتراضات به خشونت و هرج و مرج کشیده شد. دلیل این اعتراضات اتهام دولت آلمان علیه یک دانشجوی چپ گرا بود که دادستانی فدرال وی را متهم به تشکیل یک سازمان جنایی و حملات خشونت آمیز به راستگرایان افراطی کرده بود.

دویچه وله: درانتخابات پارلمانی روسیه که از روز جمعه آغاز شده و تا عصر امروز یکشنبه ادامه دارد به گفته ناظران مستقل تقلب صورت گرفته است. نهاد گولو در اولین روز این انتخابات دو هزار مورد نقض قانون را فهرست کرده است. این درحالیست که خانم پام‌فیلووا، رییس کمیته مرکزی انتخابات از روند تا کنونی انتخابات دوما قدردانی کرده است.در انتخابات پارلمانی روسیه مجموعا ۱۱۰ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. رأی‌گیری تا پایان روز یک‌شنبه ۱۹ سپتامبر ادامه خواهد داشت.

 ان. اچ.کی ژاپن: یک مرد افغان که در حمله هوایی اشتباهی آمریکا اعضای خانواده اش را از دست داد به یک رسانه آمریکایی گفت که می خواهد مسئولان این حمله مجازات شوند. ایمل احمدی طی مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که فقط «عذرخواهی» آمریکا کافی نیست. روز جمعه، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا با اعتراف به این که این حمله یک «اشتباه اسفناک» بود، عذرخواهی کرد.احمدی گفت که عذرخواهی، خانواده اش را به او بر نمی گرداند و خواهان تحقیقات شد.

خبرگزاری صدا و سیما: عمران خان نخست وزیر پاکستان مذاکرات با طالبان را به منظور تشکیل دولت فراگیر در افغانستان آغاز کرده است. عمران خان گفت: برای امنیت پایدار در افغانستان تاجیک ها، هزاره‌ها و ازبک‌ها در دولت موقت گنجانده خواهند شد. وی افزود: پس از ۴۰ سال منازعه، بر روی کار آمدن تمام جناح‌ها، علاوه بر ثبات افغانستان منافع منطقه را نیز تضمین می‌کند.

خبرگزاری فارس:  در پی انتشار اخباری مبنی بر برنده شدن یک شرکت آمریکایی برای حفاری در منطقه مورد منازعه میان لبنان و رژیم صهیونیستی، وزارت خارجه لبنان از این رژیم به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرد. دیروز (شنبه) خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت آمریکایی «هالیبرتون» برنده قراردادی برای استخراج نفت و گاز در منطقه مورد منازعه میان لبنان و رژیم صهیونیستی شده است.این خبر با واکنش «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان روبه‌رو شد. بری از وزارت خارجه لبنان خواست اقداماتی فوری در شورای امنیت و جامعه بین‌الملل درباره احتمال تجاوز جدید رژیم اسرائیل به حاکمیت و حقوق لبنان انجام دهد.

ایران پرس: هزاران شهروند تونسی در اعتراض به اقدامات اخیر “قیس سعید” رئیس‌جمهور این کشور در برکناری نخست وزیر و تعطیلی پارلمان تونس، به خیابان ها آمدند. مردم تونس در این تظاهرات با سردادن شعار‌هایی از جمله «مردم خواهان سرنگونی کودتا هستند»، «قانون اساسی» و «آزادی و کرامت ملی»، خواستار بازگشایی پارلمان تونس شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *