جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ آغاز فرایند پذیرش ایران در سازمان همکاری شانگهای و…

۱۴۰۰/۰۶/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تایید عضویت ایران در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، چین و پاکستان با محوریت تحولات افغانستان، واکنش شدید چین به توافق جدید آمریکا با استرالیا، تاکید کانبرا برگسترش همکاری نظامی این کشور با آمریکا، درخواست رسمی چین برای عضویت در پیمان تجاری جدید اقیانوس آرام، رشد 22.3 درصدی جلب سرمایه خارجی چین، برنامه ۹ میلیارد دلاری تایوان برای تقویت بودجه نظامی، تصمیم کره شمالی برای گسترش تأسیسات تولید اورانیوم غنی شده خود، اتحادیه اروپا به‌دنبال افزایش حضور در منطقه هند و اقیانوس آرام، تلاش  پارلمان اروپا  برای به‌رسمیت نشناختن انتخابات روسیه ، رزمایش نظامی اوکراین و ۱۵ کشور در پاسخ به رزمایش روسیه و بلغارستان، رای عدم شناسایی پارلمان اروپا به طالبان، استعفای وزیر خارجه هلند در پی بحران افغانستان، درخواست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای کاهش تنش با ایران ، موافقت آمریکا با قرارداد نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری با عربستان، تحویل اولین سامانه‌های دفاع هوایی اس-500 روسیه به ارتش این کشور و هشدار صلیب سرخ به بحران انسانی بی‌سابقه درجهان  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای امروز جمعه با حضور سران ۱۲ کشور عضو و ناظر از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد. علاوه بر رئیس جمهوری تاجیکستان، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور دارند و روسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز به صورت آنلاین در این نشست شرکت کرده اند. در این نشست نتایج اصلی فعالیت های سازمان همکاری شانگهای در ۲۰ سال گذشته، وضعیت و چشم انداز همکاری های چندجانبه درون سازمان در طول نشست سالگرد مورد بحث قرار خواهد گرفت.پس از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، انتظار می رود سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای درباره روند پذیرش جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو کامل این سازمان و اعطای موقعیت شریک گفت و گو به جمهوری عربی مصر، قطر و عربستان تصمیم گیری کنند.

خبرگزاری صدا وسیما:  وزیر امور خارجه کشورمان که در اجلاس شانگهای در تاجیکستان به سر می‌برد، در فضای مجازی نوشت: سند عضویت جمهوری اسلامی ایران به تائید سران اجلاس شانگهای رسیده است. امیر عبداللهیان نوشته است:با کمال خرسندی اکنون سند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه با حضور رئیس جمهور محترم کشورمان به تایید سران رسید. این عضویت راهبردی تاثیر مهمی بر روند همکاری‌های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد.

خبرگزاری ایلنا: در حاشیه اجلاس سران شانگهای، نشست چهار جانبه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان برگزار شد.در این نشست نمایندگان چهار کشور از تشکیل دولتی فراگیر و با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت کردند.افغانستان عاری از تروریسم، عاری از مواد مخدر و عاری از تهدید علیه همسایگان از دیگر محورهای مباحث این نشست بود.در این نشست از برگزاری دور بعدی اجلاس همسایگان افغانستان که قرار است با حضور وزرای امور خارجه کشورهای همسایه به علاوه روسیه در اواخر مهر ماه در تهران تشکیل شود، استقبال شد.

خبرگزاری تسنیم: نماینده چین در سازمان ملل کمک آمریکا و انگلیس به استرالیا برای ساخت زیردریایی هسته‌ای را برخلاف تعهد پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و حرکتی در راستای خدشه دار کردن صلح و امنیت منطقه تلقی کرد. نماینده دائم چین در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی در وین طی اظهاراتی در شورای حکام آژانس بین المللی اتمی ضمن ابراز نگرانی از کمک آمریکا و انگلیس به استرالیا برای دسترسی به زیردریایی‌های اتمی گفت که این یک اقدام آشکار برای گسترش سلاح هسته‌ای است.وانگ کان تاکید کرد: چنین کمک‌های آشکاری به استرالیا که یک کشور غیر اتمی است باعث گسترش مواد و تکنولوژی‌های اتمی خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: استرالیا و آمریکا به توافقات تازه‌ای با موضوع آرایش نیرو‌های نظامی دست یافتند.وزیر دفاع استرالیا گفت استرالیا و آمریکا به توافقات تازه‌ای با موضوع آرایش نیرو‌های نظامی دست یافتند که موجب همکاری هوایی بیشتر از طریق استقرار گردشی انواع هواپیما‌های نظامی آمریکا در استرالیا خواهد شد.همکاری نظامی استرالیا با آمریکا گسترش چشمگیری خواهد یافت.وی در یک کنفرانس خبری مشترک بعد از دیدار میان وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا و استرالیا در واشنگتن گفت دو طرف همکاری فی ما بین را به طور معنا داری افزایش خواهند داد و قابلیت عملیات دوسویه را گسترش و فعالیت‌های ائتلافی را تعمیق خواهند کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: دولت چین اعلام کرده است که به طور رسمی برای پیوستن به پیمان تجاری منطقه آسیا و اقیانوس آرام،‌ موسوم به موافقتنامه جامع و پیشرو برای پیمان تجاری اقیانوس آرام یا CPTPP اقدام کرده است. پکن اعلام کرد که وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین درخواست پیوستن به این موافقتنامه را به دامین اوکانر، وزیر تجارت نیوزیلند تحویل داده است.پیمان CPTPP (یا TPP11) در دسامبر ۲۰۱۸ اجرایی شد و نیوزیلند، ژاپن، کانادا، سنگاپور و هفت کشور دیگر در آن عضویت دارند.

رادیو چین: بر اساس داده های منتشر شده وزارت بازرگانی چین، از ماه ژانویه تا اگوست سال جاری، چین از 758 میلیارد و 50 میلیون یوان سرمایه خارجی استفاده کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 22.3 درصد افزایش یافته است. سو یو تینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری اعلام کرد: سرمایه گذاری کشورهای مسیر کمربند و جاده و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا در چین در این مدت به ترتیب 37.6 و 36.8 درصد فزونی گرفته است. وی افزود که پکن ضمن کاهش محدودیت ورود سرمایه خارجی به بازار چین، تضمین خدمات به شرکت های خارجی و اجرای پروژه های خارجی در چین و همچنین حفظ حقوق و منافع مشروع آن ها را تقویت خواهد بخشید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تایوان هزینه‌های مازاد دفاعی به ارزش ۲۴۰ میلیارد دلار تایوان (۸.۶۹ میلیارد دلار) را برای پنج سال آینده از جمله برای موشک‌های جدید پیشنهاد کرد و هشدار داد که نیاز فوری برای ارتقاء سلاح‌ها در مواجهه با “تهدید شدید” از سوی چین وجود دارد.تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان، مدرن‌سازی نیروهای مسلح و افزایش هزینه های دفاعی را در اولویت خود قرار داده است، به ویژه در شرایطی که پکن فشارهای نظامی و دیپلماتیک خود را علیه جزیره‌ای که ادعا می‌کند قلمرو “مقدس” چین است، افزایش می‌دهد.

اسپوتنیک روسیه: تصاویر ماهواره ای جدید نشان می دهد که کره شمالی در حال توسعه تاسیسات کلیدی غنی سازی اورانیوم خود برای سلاح های هسته ای است.جفری لوئیس، کارشناس تسلیحات و استاد موسسه روابط بین الملل میدلبری به این شبکه تلویزیونی گفت تصاویر گرفته شده توسط شرکت ماکسار نشان می دهد که کارخانه غنی سازی اورانیوم در مجتمع تحقیقاتی هسته ای یونگ بیون در حال ساخت است. به گفته این کارشناس، این امر ممکن است به کره شمالی اجازه دهد تولید مواد هسته ای با درجه غنای تسلیحاتی را 25 درصد افزایش دهد.

العالم فارسی: اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از معاهده همکاری بین آمریکا، انگلیس و استرالیا، راهبرد رسمی خود برای افزایش حضور در حوزه هند-آرام را اعلام کرد. بروکسل روز پنجشنبه راهبرد رسمی خود برای افزایش حضور در منطقه هند و اقیانوس آرام و مقابله با قدرت رو به افرایش چین را اعلام کرد.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این راهبرد در قبال مسائلی همچون همکاری در زمینه تجاری و تغییرات اقلیمی رویکردی باز اتخاذ کرده است.با این حال رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی نوشت، اروپا به‌دنبال افزایش همکاری با هند، ژاپن، استرالیا، تایوان با هدف محدود کردن قدرت چین خواهد بود.

یورونیوز: پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواست برای به‌رسمیت نشناختن انتخابات روسیه آماده باشد.در حالی‌که ولادیمیر پوتین دیروز از شهروندان روسیه خواست تا با شرکت در انتخابات پارلمانی، میهن دوستی خود را به نمایش بگذارند، پارلمان اروپا با تصویب یک قطعنامه از اتحادیه اروپا خواست تا برای عدم پذیرش نتیجه این انتخابات، در صورت نقض فاحش معیارهای بین‌المللی، آماده باشد.آندریوس کوبیلیوس، گزارشگر این قطعنامه از کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا به نمایندگان گفت: «امروز شکلی از تضاد آشتی‌ناپذیر میان روسیه غیر دموکراتیک و اروپا وجود دارد.

خبرگزاری فارس: اوکراین به همراه ۱۵ کشور قصد دارد رزمایش نظامی را در پاسخ به رزمایش بزرگ روسیه و بلغارستان در منطقه شرق اروپا برگزار کند. رزمایش روسیه و بلغارستان که با نام «زاپاد ۲۰۲۱» در جناح‌های غربی دو کشور از جمله مناطق نزدیک به مرزهای اتحادیه اروپا برگزار شد، ابراز نگرانی کشورهای مختلف و انتقاد اوکراین و ناتو را در پی داشت. اکنون اوکراین نیز نام «رَپید ترایدِنت ۲۰۲۱» را برای رزمایش مشترک خود با آمریکا برگزیده و اعلام کرد در این تمرینات نظامی، حدود ۶ هزار نیرو از ۱۵ کشور شامل آمریکا و تعدادی از اعضای ناتو حضور خواهند داشت و تا تاریخ یکم اکتبر ادامه می‌یابد.

آناتولی  ترکیه: پارلمان اروپا به طرحی رای داد که براساس آن اتحادیه اروپا دولت تشکیل شده توسط گروه طالبان در افغانستان را به رسمیت نخواهد شناخت.با این حال اتحادیه اروپا در چارچوب این طرح می‌توان با گروه طالبان روابط و همکاری عملیاتی برقرار کند.پارلمان اروپا همچنین نسبت به آینده افغانستان شدیدا ابراز نگرانی کرده است.در لایحه تصویب شده از سوی پارلمان اروپا، نسبت به خروج یکجانبه آمریکا از افغانستان بدون هماهنگی کافی با متحدین خود در ناتو نیز ابراز تاسف شده است.

ایران پرس: سیگرید کاگ، وزیر خارجه هلند پنجشنبه شب درپی پس‌لرزه‌های خروج مفتضحانه آمریکا و متحدانش از افغانستان استفعای خود را اعلام کرد.استعفای وزیر خارجه هلند پس از آن صورت گرفت که اکثریت نمایندگان پارلمان این کشور تشخیص دادند او وظیفه خارج کردن پناهجویان از افغانستان را به درستی انجام نداده است.

الکوثر فارسی: وزرای امور خارجه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روز پنجشنبه کاهش تنش ها با ایران را خواستار شدند.در بیانیه پایانی نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس که در سطح وزیران خارجه در ریاض برگزار شد، وزیران با تاکید بر اهمیت مذاکرات درباره مسائل هسته ای و “رسیدگی به رفتارهای بی ثبات کننده ایران در منطقه” گفتند: ما امیدواریم که رئیس جمهور جدید ایران نقش مثبتی در کاهش تنش ها بین شورای همکاری خلیج فارس و تهران داشته باشد.

خبرگزاری مهر: به بهانه پشتیبانی از ناوگان بالگردی در ارتش سعودی، آمریکا با قرارداد نظامی ۵۰۰ میلیون دلاری با عربستان موافقت کرد. آژانس همکاری امنیتی دفاعی آمریکا اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده به منظور ارائه خدمات تعمیر و نگهداری از ناوگان بالگرد عربستان سعودی، با فروش تجهیزات نظامی به این کشور عربی با ارزشی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار موافقت کرده است.گفتنی است که این قرارداد ارائه خدمات تعمیر و نگهداری شامل ناوگان بالگردهای بلک هاوک، بل و شوایزر متعلق به ارتش عربستان سعودی می شود.

تی.آر.تی ترکیه: اولین سامانه‌های دفاع هوایی اس-500 روسیه به ارتش این کشور تحویل داده شد. یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه در یک مصاحبه مطبوعاتی در شهر تیومن اعلام کرد که تحویل اولیه سیستم‌های دفاع هوایی اس-500 به ارتش این کشور آغاز شده است.به گفته وی این سیستمها توسط شرکت صنایع دفاعی «Almaz-Antey» ساخته شده و پس از موفقیت آمیز بودن آزمایشات اولیه به ارتش تحویل داده شده است.

دویچه وله: فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر (IFRC) مستقر در ژنو می‌گوید جهان در یک بحران انسانی بی‌سابقه قرار دارد.روکا اظهار داشت ترکیبی از کرونا و بحران آب و هوا تأثیر عمیقی بر معیشت مردم خواهد داشت. او افزود ۶۵۸ میلیون نفر بالای ۶۵ سال یا زیر پنج سال از گرمای شدید رنج می‌برند. بیش از شش هزار نفر تنها در اروپا در نتیجه موج گرما در سال ۲۰۲۰ جان خود را از دست دادند. همچنین بیش از ۱۳۹میلیون نفر در سراسر جهان از زمان شروع بحران کرونا تحت تأثیر شدید حوادث جوی و تغییرات اقلیمی قرار گرفته‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *