أحدث المقالات

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

رسانه‌ها؛سفر ناگهانی بشاراسد به مسکو و…

۱۴۰۰/۰۶/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: دیدار پوتین و بشار اسد در کرملین، انتقاد پوتین از حضور غیرقانونی نظامیان خارجی در سوریه، برگزاری اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای برای بررسی مسائل منطقه،روایت  رسانه آمریکایی از جلسه شورای حکام درباره ایران، برنامه‌ اسکاتلند برای برپایی همه‌پرسی جدید استقلال در این کشور، نشست سه جانبه ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در توکیو برای بررسی مساله کره شمالی،آزمایش موشک کروز دوربرد جدید از سوی کره شمالی، برگزاری نشست چهارجانبه سران گروه کوآد به میزبانی آمریکا، دفاع بلینکن از خروج آمریکا از افغانستان در نشست مجلس نمایندگان، جلسه پارلمان اروپا برای بررسی وضعیت افغانستان و روابط با روسیه و چین، انتقاد دوباره ترامپ بابت اجرای آشفته خروج آمریکا از افغانستان،وعده جامعه بین‌المللی برای اهدای بیش از 1.1 میلیارد دلار به مردم افغانستان،تحریم های امارات علیه  38 نفر از جمله چند ایرانی،قول سیسی به بنت برای توقف موشک‌های مقاومت، پیروزی ائتلاف چپ‌ها در انتخابات نروژ و اقدام تاکتیکی بلاروس؛ استقرار«اس-400» در مرز با اوکراین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: روسای جمهور روسیه و سوریه در کرملین با یکدیگر مذاکره کردند. پیشتر در خصوص این دیدار خبری منتشر نشده بود. پوتین در آغاز این دیدار گفت: « بسیار خوشحالم که شما را یکبار دیگر در مسکو ملاقات می کنم. قبل از همه می خواهم به شما تولدتان را تبریک بگویم.»

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری روسیه در دیدار با بشار اسد که به مسکو سفر کرده، نتیجه انتخابات اخیر را به وی تبریک گفته و اصلی‌ترین مشکل کنونی سوریه را حضور غیرقانونی نظامیان خارجی نامید که مانع یکپارچگی این کشور شده است. دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه با “بشار اسد” رئیس جمهوری سوریه که در یک سفر اعلام نشده، به مسکو عزیمت کرده، دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری ایرنا: سران ۱۲ کشور منطقه از جمله آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس شانگهای در ۱۶ و ۱۷ سپتامبر(۲۵ و ۲۶ شهریور) به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر می کنند. به نظر تحلیلگران بحران افغانستان یکی از موضوعات اصلی این اجلاس خواهد بود. شهر دوشنبه این روزها خود را برای دو نشست مهم منطقه ای شامل سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و سازمان همکاری شانگهای (SCO) در آخر این هفته آماده کرده است.

الکوثر فارسی: وال‌ استریت ژورنال به نقل از منابع اروپایی گزارش داد در جلسه این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود.«لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد به نقل از منابع اروپایی گزارش کرد که ظاهراً در جلسه این هفته شورای حکام آژانس بین‌الملل انرژی اتمی، قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر نمی‌شود.نشست چهار روزه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ازدیروز با محور اصلی برنامه هسته‌ای ایران در «وین» آغاز شده است .

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبر اسکاتلند برنامه خود برای استقلال از بریتانیا را ارائه داد.وزیر اول اسکاتلند برنامه‌های خود را برای برپایی همه‌پرسی جدید استقلال در این کشور اعلام کرد و قول همکاری مساعد جهت به نتیجه رسیدن این فرایند داد. نیکولا استورجن ضمن تاکید بر این همکاری در عین حال یاد آور شد که بریگزیت و همه‌گیری ویروس کرونا، اسکاتلند را در مسیری متفاوت از مابقی بریتانیا قرارداده است.

خبرگزاری مهر : جهت بررسی مسئله کره شمالی، نشست سه جانبه ژاپن، آمریکا و کره جنوبی در توکیو برگزار شد.نماینده آمریکا در امور کره شمالی طی جلسه ای با همتایان خود از سئول و توکیو مدعی شد که تحولات اخیر در کره شمالی، اهمیت ارتباط و همکاری نزدیک سه کشور را یادآوری می کند.گفته می شود که سه کشور مذکور در حال مذاکره بر سر یافتن راه حل اختلاف با کره شمالی بر سر مسئله تسلیحات هسته ای و برنامه موشک های بالستیک پیونگ یانگ هستند.

رادیو چین: فرهنگستان علوم دفاعی کره شمالی از انجام آزمایش موفقیت آمیز موشک کروز دوربرد جدید در روزهای شنبه و یک‌شنبه خبر داد.بر اساس این گزارش، موشک با پیمودن 7580 ثانیه به طور دقیق به هدفی در 1500 کیلومتری اصابت کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: نشست حضوری چهارجانبه سران گروه کوآد به میزبانی آمریکا برگزار می شود. دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، جن ساکی، در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهور جو بایدن اواخر ماه سپتامبر میزبان اولین نشست حضوری سران کشورهای گروه کوآد (Quad) در واشنگتن خواهد بود.او گفت که بایدن شخصا مشتاق استقبال از رهبران ژاپن، استرالیا و هند در کاخ سفید در روز ۲۴ سپتامبر است.گفته می شود که دولت آمریکا چارچوب این اتحاد چهارجانبه امنیتی موسوم به کوآد را برای مقابله با چین مهم می داند.

دویچه وله: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مقابل انتقادات شدید نمایندگان از عملکرد دولت ایالات متحده در افغانستان بار دیگر از خروج نظامیان آمریکایی دفاع کرد.آنتونی بلینکن در نشست کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده تمامی انتقادات تند نمایندگان جمهوری‌خواه از عملکرد دولت جو بایدن در ارتباط با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را رد کرد.او در یک کنفرانس ویدیویی با نمایندگان این کمیته تصریح کرد: «حتی بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها هم نگفته بود که دولت کابل در حالی که نیروهای آمریکایی هنوز در آنجا هستند، سقوط می‌کند.»

خبرگزاری ایلنا: نمایندگان پارلمان اروپا وضعیت افغانستان و لبنان و دو گزارش درباره روابط اتحادیه اروپا با چین و روسیه را بررسی خواهند کرد.نمایندگان پارلمان اروپا امروز -‌سه‌شنبه- در نشست عمومی در استراسبورگ درباره وضعیت افغانستان و لبنان و دو گزارش درباره روابط بین اتحادیه اروپا، روسیه و چین بحث خواهند کرد. در دستور کار این نشست آمده است: «اعضا به همراه جوزپ بوررل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره چگونگی مقابله با بحران انسانی و مهاجرت، نحوه کمک به نیازمندان در افغانستان و محافظت از کسانی که در معرض خطر هستند، فکر خواهند کرد».

خبرگزاری صدا و سیما: با اتهام به روسیه و چین، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بار دیگر از دولت «جو بایدن» بابت اجرای آشفته خروج این کشور از افغانستان انتقاد کرد. «دونالد ترامپ» در مصاحبه‌ای با شریل اتکینسون، مجری آمریکایی به آنچه که روند خروج “ناشایسته” از افغانستان خواند حمله کرده و مدعی شد که رقبای آمریکا از جمله چین و روسیه می‌توانند از تجهیزات نظامی آمریکا که در افغانستان رها شدند، بهره برداری کنند.ترامپ عنوان کرد: حالا من می‌گویم چطور آن‌ها می‌توانند این تجهیزات را به دست بیاورند و من تضمین می‌کنم که چین و روسیه تا کنون بالگرد آپاچی ما را به دست آورده و قطعه قطعه باز کرده تا بفهمند آن‌ها دقیقا چطور ساخته شده‌اند.

آناتولی  ترکیه: دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که وی از کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس افغانستان وعده اهدای بیش از 1.1 میلیارد دلار برای کمک به مردم این کشور دریافت کرده است. آنتونیو گوترش در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه کنفرانس افغانستان در ژنو اعلام کرد که کشورهای شرکت‌کننده وعده داده‌اند برای کمک به مردم فغانستان بیش از 1.1 میلیارد دلار اهدا خواهند کرد.دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت که رقم دقیق مبلغ اهدا شده امروز پس از کنفرانس افغانستان اعلام خواهد شد.

ایران پرس: امارات 38 فرد و 15 شرکت را به لیست افراد حامی تروریسم خود اضافه کرد که در بین این افراد تعدادی ایرانی نیز دیده می‌شوند. این تصمیم در چارچوب تلاش امارات برای هدف قرار دادن و تعطیل کردن شبکه‌های مرتبط با تامین مالی تروریسم و فعالیت‌های مرتبط با آن انجام می‌گیرد.اکثر شرکت‌هایی که در لیست تحریم‌های امارات قرار گرفته‌اند در بخش تجارت، دریانوردی و صرافی فعالیت دارند.

العالم فارسی: در حالی که همزمان با دیدار بنت با سیسی، قاهره از برقراری خط هوایی بین شرم الشیخ و اللد سخن گفت، بنت دیدار خود با سیسی را زیر بنایی توصیف کرد.نفتالی بنت نخست وزیر رژیم اسرائیل دیدار خود با عبدالفتاح سیسی را مهم و بسیار خوب توصیف و تاکید کرد باید به بهترین شکل ممکن از این روابط استفاده کرد.روزنامه یدیعوت احارانوت که گزارش کاملی از این دیدار منتشر کرده در خبر دیگری هم اعلام کرد، سیسی به بنت قول داده است مانع از شلیک موشک‌های مقاومت به سوی شهرک‌های مهاجر پذیر اسرائیلی شود.

یورونیوز: با اعلام نتایج اولیه انتخابات نروژ حزب حاکم محافظه‌کارِ راستگرا در این کشور رقابت را به بلوک چپ میانه واگذار کرده است.با شمارش اولیه حدود ۹۳ درصد آرا در نروژ حزب کارگر و دو متحد چپ این حزب یعنی سوسیالیست‌ها و حزب مرکز اروپایی می‌توانند اکثریت پارلمان را در اختیار بگیرند. بر این اساس و با شکست حزب محافظه‌کار، حزب کارگر که بزرگترین حزب سیاسی نروژ به شمار می‌رود، به سمت تشکیل دولت ائتلافی خواهد رفت و یوناس گاهر استوره، به عنوان رهبر بعدی نروژ تعیین خواهد شد.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که بلاروس قصد دارد سامانه‌های موشکی اس-400 را پس از دریافت از روسیه در مرز با اوکراین مستقر کند. «آلکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس این موضوع را اعلام کرده است. وی گفت: «ما با آتشبارهای اس-۳۰۰ غرب کشور را به طور کامل در پوشش داریم. اما، همانطور که می‌دانید، ما جنوب را نیز داریم. ما این موضوع را با ژنرال‌های بلاروس و روس‌ها مورد بحث قرار دادیم. ما باید آماده شویم . مرز با اوکراین ۱۲۰۰ کیلومتر است. بنابراین ما مجبوریم این منطقه  را کنترل کنیم و اس-۴۰۰ برای ما مناسب خواهد بود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *