جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

رسانه‌ها؛ آغاز رایزنی های برجامی آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۶/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: سفر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به مسکو و پاریس، هشدار روسیه به غرب درباره امتیازگیری از برجام، توافق ایران و روسیه در زمینه تجهیزات نظامی، تشکیل دولت جدید طالبان و واکنش ها ، غیرقانونی اعلام کردن دولت جدید طالبان از سوی جبهه مقاومت پنجشیر، تایید حمله هوایی پاکستان به پنجشیر از سوی آمریکا، واکنش بایدن به رویکرد چین در قبال طالبان، گفت و گوی روسای جمهوری چین و تاجیکستان با محور افغانستان، نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان به میزبانی پاکستان،گسیل نیروهای آمریکایی به عدن برای حمایت از "منصورهادی" ، تاسیس دومین قرارگاه ناتو در اربیل ، محاکمه متهم اصلی طرح ریزی حملات 11 سپتامبر در آمریکا و اقدام بی‌سابقه کوبا در واکسیناسیون کرونا  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد هیات آمریکا به سرپرستی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از 7 تا 10 ماه جاری از مسکو و پاریس دیدار می کنند. این هیات با روسیه و شرکای اروپایی خود درباره مساله هسته ای ایران و دستیابی به شناخت مشترک گفت و گو خواهند داشت.

خبرگزاری فارس: معاون وزیر خارجه روسیه ضمن بیان این که امروز با نماینده آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات احیای برجام رایزنی می‌کند، گفت مسکو به غرب هشدار می‌دهد که به فکر گرفتن امتیازات از این مسئله از جمله از طریق شورای حکام نباشد. «سرگئی ریابکوف» گفت مسکو به غرب در خصوص گرفتن امتیازات از مسئله احیای برجام از جمله از طریق شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار می‌دهد و قصد دارد این موضوع را در دیدار امروز  (چهارشنبه) خود با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران مطرح کند.

خبرگزاری ایلنا: ایران و روسیه توافقی در زمینه تجهیزات نظامی امضا کردند.آژانس فدرال حمل و نقل هوایی روسیه و سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران در ۶ سپتامبر ۲۰۲۱ تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که هدف آن ایجاد شرایط مطلوب برای تصویب طراحی استاندارد تجهیزات هوانوردی غیرنظامی ساخت روسیه به ایران است.روسیه در بیانیه‌ای توضیح داد که این توافق نتیجه مذاکراتی است که بین دو مقام هوانوردی در ژوئن ۲۰۲۱ انجام شد.

یورونیوز: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در جریان یک کنفرانس خبری از تشکیل دولت جدید در افغانستان خبر داد.بنا بر اعلام او ملا محمدحسن آخوند به عنوان رئیس‌الوزرا و ملا عبدالغنی برادر، به عنوان معاون اول و عبدالسلام حنفی نیز به عنوان معاون دوم او انتخاب شده است. هر دو معاون رئیس الوزار از جمله بنیانگذاران طالبان در افغانستان محسوب می‌شوند.ذبیح‌الله مجاهد همچنین در پاسخ به خبرنگاران اعلام کرد که طالبان خواستار برقراری یک ارتباط خوب با جامعه بین‌الملل از جمله ایالات متحده، همچنین برقراری رابطه با کشورهای مسلمان است. اما تاکید کرد که طالبان به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که در امور داخلی افغانستان دخالت کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معرفی دولت طالبان که ملا حسن آخوند ، که از سال ۲۰۰۱ تحت تحریم های سازمان ملل متحد است ، در راس آن قرار دارد. واکنش های متفاوت جهانی را به دنبال داشت. لوئیجی دی مایو ،وزیر خارجه ایتالیا به رسانه ملی La۷ گفت: دولت اعلام شده توسط طالبان در افغانستان ، با نخست وزیر در لیست تروریست ها و وزیر خارجه تحت تعقیب اف بی ای ، نه تنها نشانه خوبی برای جامعه بین المللی نیست ، بلکه بدترین نشانه است.

خبرگزاری مهر : جبهه پنجشیر با بیان اینکه کابینه معرفی شده از سوی طالبان مشروعیت ندارد اعلام کرد که این جبهه بعد از مشورت با شخصیت‌های سیاسی، ساختار حکومت انتقالی مردم سالار را اعلام خواهد کرد. جبهه پنجشیر در بیانیه‌ای اعلام کابینه موقت از سوی طالبان را غیر قانونی و آن را نماد بارز دشمنی با مردم افغانستان تعبیر کرد.جبهه پنجشیر همچنین از سازمان ملل، اتحادیه اروپا و دیگر سازمان‌های بین‌المللی خواسته است که از همکاری سیاسی و دیپلماتیک با طالبان خودداری کنند.

اسپوتنیک روسیه: ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا دست داشتن ارتش پاکستان، در حمله به پنجشیر برای کمک به طالبان را تائید کرد. فاکس نیوز به نقل از یک منبع آگاه در سنتکام مدعی شد: ارتش پاکستان، با ۲۷ هلیکوپتر پر از نیروهای ویژه و پهپادهای پاکستانی، در حمله به پنجشیر به طالبان کمک کرده است.اشرف غنی تا آخرین روزهای پیش از فرارش، طالبان را آلت دست پاکستان و پاکستان را حامی طالبان می‌دانست و تاکید داشت که پاکستان باید دست از حمایت طالبان بردارد و اجازه دهد که طالبان خواسته‌های خود را به طور مستقیم با دولت افغانستان مطرح کند.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که اطمینان دارد چین پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان تعاملاتی با این گروه انجام خواهد داد. جو بایدن در پاسخ به این سوال که آیا نگران تامین مالی طالبان از سوی چین خواهد بود یا خیر به خبرنگاران گفت: چین دارای مشکلات واقعی با طالبان است. بنابراین آنها تلاش خواهند کرد که تعاملاتی با طالبان داشته باشند. من مطمئن هستم. همانطور که پاکستان، روسیه و ایران این کار را انجام خواهند داد.

خبرگزاری ایرنا: روسای جمهوری چین و تاجیکستان روز چهارشنبه ضمن گفت و گو در مورد وضعیت افغانستان، توافق کردند که به گسترش همکاری های امنیتی در مبارزه با تروریسم ادامه دهند. در این تماس «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین و «امامعلی رحمان» رییس جمهوری تاجیکستان همچنین متعهد شدند امنیت و ثبات منطقه را به طور مشترک حفظ نمایند.

خبرگزاری صداوسیما: نشست وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان به میزبانی پاکستان روز چهارشنبه به صورت برخط برگزار می‌شود.وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان ریاست این نشست را بر عهده دارد و نمایندگانی از کشور‌های چین، ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از طریق ویدیو کنفرانس در آن شرکت خواهند کرد.این بیانیه افزود: در این نشست وضعیت در حال تحول در افغانستان برای رسیدگی به چالش‌های مشترک و دستیابی به فرصت‌های نوظهور برای اطمینان از ثبات و رفاه منطقه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

العالم فارسی: کنشگران وابسته به آنچه “شورای انتقالی جنوب” نامیده می شود، از رسیدن نیروهای آمریکا به شهر عدن اشغالی خبر دادند. این اقدام با هدف ایجاد زمینه برای بازگشت هادی رئیس جمهور فراری یمن طی روزهای آینده انجام شده است.کنشگران شورای مذکور وابسته به امارات، انتشار عناصری از نیروی دریایی آمریکا در مواضع مختلفی در نزدیکی محوطه قصر المعاشیق را تایید کردند.

آناتولی  ترکیه: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ناتو قصد دارد دومین قرارگاه خود را در اربیل باز کند.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مشترک خبری با نچیروان بارزانی، رئیس اداره اقلیم کُرد شمال عراق در اربیل اعلام کرد که ناتو قصد دارد در این شهر دومین قرارگاه خود را باز کند.بورل به نقش مهم اداره اقلیم کُرد عراق در ثبات عراق و منطقه اشاره کرده و وعده داد که اتحادیه اروپا برای تقویت روابط میان بغداد و اربیل تلاش خواهد کرد.

ایران پرس: چند روز مانده به بیستمین سالگرد حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، محاکمه «خالد شیخ محمد» متهم به مغز متفکر این حملات و چهار نفر دیگر بار دیگر از روز سه شنبه در آمریکا آغاز شد.«خالد شیخ محمد» و دیگر متهمان که به مدت 15 سال در زندان گوانتانامو نگهداری می شدند برای اولین بار از اوایل سال 2019 تاکنون در دادگاه حاضر می شوند. روند رسیدگی به پرونده متهمان در 17 ماه گذشته به دلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود.

دویچه وله: کوبا به عنوان نخستین کشور جهان واکسینه کردن کودکان خردسال را آغاز کرد و قصد گشایش مرزهای خود را دارد. قرار است تا ماه نوامبر ۹۰ درصد شهروندان کوبایی با واکسن‌های ساخت کوبا علیه ابتلا به بیماری کووید۱۹ واکسینه شوند.واکسیناسیون کودکان خردسال علیه کرونا در کوبا از روزهای ابتدایی سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شده بود. جمهوری سوسیالیستی کوبا برای مقابله با پاندمی کرونا به استفاده از واکسن‌های تولید داخل روی آورده و راهی کاملا متفاوت با اغلب کشورهای جهان در پیش گرفته است؛ راهی که موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسد.واکسیناسیون در کوبا به طور عمده با دو واکسن کوبایی “آبدالا” و “سوبرانا” انجام می‌شود که نخستین و تا کنون تنها واکسن‌های بومی تولید شده در آمریکای جنوبی هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *