جدیدترین مطالب

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.

 تظاهرات یمنی ها در حمایت از غزه و ایران

میلیونها یمنی در حمایت از غزه و ایران در صنعا و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. این راهپیمایی با شعار “تا پیروزی غزه، نبرد ما ادامه دارد” ، برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

در مسکو قتل یکی از خبرنگاران نظامی روسیه را جنایت خونین اوکراین نامیدند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه قتل سمیون یریومین، خبرنگار روزنامه روسی ایزوستیا را تایید دیگری بر ماهیت تروریستی رژیم ولادیمیر زلنسکی می داند، مسکو از سازمان های بین المللی مربوطه و ساختارهای حقوق بشری می خواهد که قتل او را قویا محکوم کنند.

Loading

رسانه‌ها؛ اروپا در فکر نیروی دفاعی مستقل و…

۱۴۰۰/۰۶/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تشکیل «نیروی دفاعی مشترک اروپایی» در دستورکار اتحادیه اروپا، تاکید بورل بر ضرورت تشکیل نیروهای واکنش سریع اروپا، روسیه آماده برقراری روابط خوب با غرب، انتخاب «هبت الله آخوندزاده» به ریاست دولت افغانستان،آغاز مذاکرات مستقیم کشورها با طالبان، اظهارات رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا درخصوص  طالبان، واکنش طالبان به ادامه مقاومت پنجشیر،عقب نشینی محرمانه آمریکا از سه پایگاه نظامی در سوریه، تلاش گروه‌های افراطی برای تظاهرات مقابل کنگره آمریکا،اقدام آمریکا برای احداث تاسیسات مرزی برای تاجیکستان در مرز افغانستان، دیدار رئیس‌جمهور مصر و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی،گفتگوی تلفنی وزرای خارجه فرانسه و ایران، درخواست رئیس شورای امنیت از  ایران، سفر وزیرخارجه هلند به قطر،گفتگوی اردوغان و رئیس جمهور ازبکستان، واکنش پکن به گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا درباره تایوان و تهدید تجاری پارلمان اروپا علیه چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ایده تشکیل «نیروی دفاعی مشترک اروپایی» به واقعیت نزدیک می‌شود.مقامات ارشد اتحادیه اروپا می‌گویند خروج آشفته نیروهای غربی از افغانستان نشان داده است که اتحادیه اروپا باید بتواند در بحران‌هایی از این دست بدون تکیه بر نیروهای آمریکایی مداخله نظامی کند.در روزهای گذشته مقامات ارشد اتحادیه اروپا، از جمله جوزپ بورل نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خروج آشفته نیروهای اروپایی از افغانستان را نشانه «عدم استقلال و وابسته بودن این نیروها به کاخ سفید» خواندند و بر تشکیل «ارتش مستقل و مشترک اروپایی» تاکید کردند.

خبرگزاری ایرنا: جوسپ بورل دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه گفت: خروج آشفته و بی نظم و ترتیب غرب از افغانستان احتمالا به کاتالیزوری برای سرعت بخشیدن به تلاش ها برای تشکیل نیروی دفاعی مشترک تبدیل خواهد شد که تشکیل نیروهای واکنش فوری بخشی از آن خواهد بود. بورل در  نشست غیر رسمی وزیران دفاع اتحادیه اروپا در اسلوانی گفت: گاهی وقت ها برخی از رویدادها نقش کاتالیزور را ایفا  و پیشرفت هایی را ایجاد می کنند. به نظر من، اوضاع افغانستان یکی از این موارد است. وی گفت: ما باید به دنبال چیزی باشیم که عملیاتی تر است. دفاع قوی تر اروپا اکنون بیش از هر زمان دیگری ضرورت یافته است.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو آماده روابط خوب با کشورهای غربی است.«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو آماده روابط خوب با کشورهای غربی است.وی افزود که چنانچه غرب رفتار ارباب‌منشانه خود را در قبال روسیه کنار بگذارد، مسکو آماده از سرگیری روابط است.

ایران پرس: «بلال کریمی» عضو ارشد طالبان گفت: هبت الله آخوندزاده ریاست دولت افغانستان را به عهده گرفته است. وی همچنین افزود: «ملاعبدالغنی» برادر معاون سیاسی طالبان احتمالا مسئولیت سخنگوی دولت را برعهده بگیرد. همزمان با ورود نیروهای گروه طالبان به کابل پایتخت افغانستان در روز 24 مرداد و فرار «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان از این کشور، دولت افغانستان نیز سقوط کرد و طالبان قدرت را در اختیار گرفت.

 ان. اچ.کی ژاپن: چندین کشور اذعان کرده اند که برای تخلیه ایمن اتباع باقیمانده خود از افغانستان در حال مذاکره با طالبان هستند.علاوه بر اتباع خارجی که هنور در افغانستان سرگردان مانده اند افغان های بسیاری هستند که پس از کار برای دولت قبلی و یا پروژه های خارجی در افغانستان، می خواهند از این کشور خارج شوند.دولت بریتانیا یک فرستاده ویژه نخست وزیر را برای ملاقات با طالبان به قطر اعزام کرده است.

دویچه وله: رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد : ممکن است با طالبان همکاری کنیم. به گفته مارک میلی آمریکا ممکن است در عملیات ضد تروریسم در افغانستان علیه داعش یا گروه‌های دیگر با طالبان همکاری کند. لوید آوستین، وزیر دفاع ایالات متحده اما در این باره تردید دارد.مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در یک کنفرانس خبری مشترک با لوید آوستین وزیر دفاع این کشور در روز چهارشنبه اول سپتامبر به شرح مواضع نظامی آمریکا در برابر طالبان پرداخت.

الکوثر فارسی: یک مقام طالبان گفت، شرطی که فرمانده مقاومت مخالف طالبان در ولایت پنجشیر مبنی بر اعلام این منطقه به عنوان منطقه امن مطرح کرده را نمی‌توان قبول کرد.  این منبع گفت، درخواست‌های احمد مسعود، رهبر مقاومت دره پنجشیر از جمله اینکه گفته پنجشیر باید منطقه امن اعلام شود و طالبان در امور آن مداخله نکنند، غیرقابل قبول است. این رهبر طالبان نسبت به اینکه افرادی در پنجشیر در تلاش برای درگیری و جنگ هستند، هشدار داد و ساکنان این ولایت خواست آنها را به راه حل مسالمت‌آمیز متقاعد کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: نظامیان اشغالگر و تروریست آمریکایی مواضعشان را در سه پایگاه نظامی در سوریه به صورت محرمانه تخلیه کرده اند. یک منبع نظامی سوریه اعلام کرد، دو موضع از مواضع تخلیه شده در الحسکه و سومی در دیر الزور قرار دارد.این منبع افزود نیرو‌های آمریکایی منطقه میدان نفتی العمر در دیر الزور و همچنین تل بیدر و قصرک را در قامشلی در استان الحسکه تخلیه کرده اند.این گام پس از فشار‌های وارده به دولت آمریکا برای خروج از منطقه به سبب ناکامی اش در مدیریت پرونده افغانستان برداشته شده است.

خبرگزاری فارس: سه منبع آگاه به ارزیابی‌های امنیتی می‌گویند گروه‌های افراطی راست‌گرا قصد دارند اواخر ماه جاری مقابل کنگره آمریکا تظاهراتی در حمایت از افراد بازداشت‌شده در جریان حمله ماه ژانویه به کنگره برگزار کنند.خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بامداد پنجشنبه به نقل از سه منبع آگاه از اطلاعات جمع آوری شده توسط مقامات فدرال نوشت: «گروه‌های افراطی راست‌گرا قصد دارند در تجمع اواخر ماه جاری مقابل کنگره آمریکا شرکت کنند که برای مطالبه “عدالت” برای صدها نفر از افرادی است که در ارتباط با تظاهرات ماه ژانویه متهم شدند».

خبرگزاری مهر : آمریکا تاسیسات مرزی برای تاجیکستان در مرز افغانستان احداث می کند. این خبر را سفارت آمریکا در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده و در عین حال گفته است که تأسیسات مرزی جدید علاوه بر مرز تاجیکستان با افغانستان، مرز با دیگر کشورها از جمله ازبکستان را نیز شامل خواه شد.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور مصر و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌زودی دیدار می‌کنند. همزمان با تحرکات، مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری نشستی‌ سه‌جانبه، منابع‌ عبری‌زبان خبر دادند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به زودی با رئیس‌جمهور مصر دیدار خواهد کرد.«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر به زودی و به‌صورت علنی در «شرم الشیخ» (جنوب سیناء) دیدار می‌کند.

یورونیوز: ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفتگویی تلفنی درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کردند.وزیر امور خارجه فرانسه در مکالمه تلفنی با همتای ایرانی خود خواستار آن شد که تهران هر چه سریع‌تر به مذاکرات برجام بازگردد.لودریان با یادآوری «نگرانی» فرانسه از مجموعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به «نقض» توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ منجر شده، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو بین فرانسه و ایران بتواند به از سرگیری و سرانجام یافتن مذاکرات پیرامون موضوع هسته‌ای و نیز به تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای در خاور میانه کمک کند.

اسپوتنیک روسیه: ایرلند، رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد (سپتامبر) در سپتامبر از ایران می خواهد برنامه غنی سازی اورانیوم را رها کرده و به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران بازگردد.این مطلب را  برن ناسون نماینده دائم ایرلند در سازمان ملل روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد.

آناتولی  ترکیه: سیگرید کاگ، وزیر امور خارجه هلند برای رایزنی با مقامات قطری با محوریت بررسی تحولات افغانستان وارد دوحه شد. کاگ با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود اعلام کرد که با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر درباره وضعیت انسانی در افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

تی.آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه با شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان گفتگوی تلفنی انجام داد.اقدامات در جهت بهبود روابط ترکیه و ازبکستان و مسائل منطقه‌ای در این دیدار مورد بحث قرار گرفت.

رادیو چین: هیأت نمایندگی چین در اتحادیه اروپا اعلام کرد: گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا درباره تایوان با اصل یک چین واحد مغایر است. سخنگوی هیات نمایندگی چین در اتحادیه اروپا درباره تصویب گزارش مربوط به تایوان از سوی کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفت: کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا بدون توجه به مخالفت چین با انتشار گزارش موسوم به “روابط سیاسی و همکاری اتحادیه اروپا و تایوان”، به طور علنی ارتقای سطح “روابط اروپا و تایوان” را اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم: پارلمان اروپا پیش نویس طرحی را ارائه داده که می‌تواند منجر به حذف شرکت‌های چینی از مناقصات عمومی اروپا در واکنش به اقدامات تجاری محدود کننده این کشور شود.کمیسیون امور تجاری پارلمان اروپا روز چهارشنبه راه برای پیش نویس طرحی را باز کرد که می تواند منجر به حذف شرکت های چینی از مناقصه های عمومی در اروپا شود.این ابزار تدارکاتی بین‌المللی البته لزوما علیه چین نیست بلکه به صورت عمومی علیه اقدامات محدود کننده رقابتی و همچنین به صورت بالقوه علیه آمریکا هم هست که برخی اقدامات محدود کننده آن تامین کنندگان اروپایی را دچار مشکل می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *