جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اپوزیسیون ترکیه که در انتخابات عمومی سال ۲۰۲۳ میلادی مقابل رجب طیب اردوغان شکست خورد، اکنون قصد دارد در انتخابات محلی این کشور که روز یکشنبه برگزار می‌شود، تا حدودی این شکست را جبران کند و برای این کار نیز بزرگترین امیدش کسی نیست جز اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول.

ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading

تحولات افغانستان و اهمیت نقش‌آفرینی و همگرایی همسایگان

۱۴۰۰/۰۶/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک فعال سیاسی افغانستان با تاکید بر اهمیت رایزنی و نقش‌آفرینی کشورهای همسایه افغانستان و حمایت از ایجاد حکومتی فراگیر، گفت: قطعا بروز و نمود واقعی تغییر رویکرد طالبان این خواهد بود که حکومتی متکثر و فراگیر در افغانستان شکل گیرد و همه طرف‌های ذی‌نفوذ در کشور در آن حضور داشته باشند.

محمد اسماعیل قاسم یار، رئیس وقت لویی جرگه اضطراری افغانستان پس از نشست‌های بن در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی و عملکرد کشورهای همسایه افغانستان و ضرورت همگرایی آن‌ها در این خصوص اظهار داشت: قطعا همسایگان ما خصوصا ایران و پاکستان، با همکاری و همگرایی با یکدیگر می‌توانند در حفظ صلح و ثبات در افغانستان ایفای نقش موثری داشته باشند؛ چرا که در غیر این صورت، پیامدهای مشکلات افغانستان بر همسایگانش امری مسلم است.

وی سابقه مواضع ایران و پاکستان را در جهت کمک به حل مشکلات افغانستان و تلاش برای همگرایی را سازنده و مثبت ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون طالبان تاکید کرده‌اند که طالبان دیروز نیستند، به اقتضائات زمان توجه دارند، به آینده فکر می‌کنند، می‌خواهند کشور توسعه یابد و مردم از رفاه برخوردار شوند. بنابراین با چنین دیدگاهی به نظر می‌رسد کشورهای همسایه افغانستان، امکان بیشتری برای ایجاد کانال‌های سازنده مذاکراتی و تداوم گفتگوها خواهند داشت.

این فعال سیاسی افغان گفت: امیدواریم این مواضع طالبان تداوم داشته باشد و اثر مثبتی بر مسائل داخلی و خارجی کشور داشته باشد.

قاسم یار تاکید کرد: قطعا بروز و نمود واقعی تغییر رویکرد طالبان این خواهد بود که حکومتی متکثر و فراگیر در افغانستان شکل گیرد و همه طرف‌های ذی‌نفوذ و علاقه‌مند در کشور در آن حضور داشته باشند. ما چنین وعده‌ای در دوحه گرفته‌ایم و هر دو طرف موافقت کرده‌اند که حکومت مشترکی شکل ‌دهند.

مشاور پیشین روابط بین‌الملل در شورای عالی صلح افغانستان، همکاری و همگرایی کشورهای منطقه در این مسیر را ضروری و سازنده عنوان کرد و ادامه داد: تا کنون به نظر می‌رسد شرایط در افغانستان مناسب است و ما و مردم امیدوار هستیم شرایط بهتر شود.

رئیس وقت لویی جرگه اضطراری افغانستان پس از نشست‌های بن، به مواضع و عملکرد برخی کشورهای همسایه افغانستان در ماه‌های اخیر اشاره و اضافه کرد: ما با همسایگانمان سرنوشت مشترکی داریم و همکاری و توجه به صلح و ثبات منطقه در این راستا ضروری است. البته روسیه و چین اعلام کرده‌اند که قصد هیچ‌گونه مداخله و یا میانجی‌گری ندارند، اما قطعا این دو کشور نقش مهمی در منطقه دارند و اگر با همکاری با کشورهایی مانند ایران، هند و پاکستان اقدامات مثبتی انجام دهند، مورد استقبال واقع خواهد شد.

قاسم یار با تاکید بر ضرورت توجه کشورهای همسایه به عوامل مخرب همکاری میان این کشورها با افغانستان از جمله مداخلات خارجی، گفت: دست نابکار خارجی، خصوصا آمریکا، در افغانستان روزگار ما را در دو دهه خراب کرده است. هر میزان مداخله کمتر شود به نفع صلح و ثبات در کشور ما است. حضور آمریکا با اهداف دور و درازی که در کشور ما دارند و منافعی که در منطقه دنبال می‌کنند، می‌تواند صدمه‌ای به روابطمان با دوستانمان بزند.

وی اضافه کرد: امیدواریم آمریکا و سایر کشورهای فرامنطقه‌ای بگذارند ما با ایجاد صلح و ثبات در منطقه‌مان رابطه برادرانه و همراه با حسن همجواری داشته باشیم. این مداخلات به ضرر ما و همکاری‌هایمان است. ما از کمک‌های انسان‌دوستانه واقعی استقبال می‌کنیم، اما مداخلات آن‌ها باید متوقف شود.

این فعال سیاسی افغان با تاکید بر اینکه سیاست راهبردی کشورهای غربی و در راس آن‌ها آمریکا این است که با ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان به اهداف خود برسند، گفت: افغانستان موقعیت ژئوپلیتیکی و منابع و ثروت‌های زیادی دارد که مورد طمع آن‌ها است. با در نظر داشتن اهداف آنها، کشورهای منطقه باید با یکدیگر همکاری و همگرایی بیشتری داشته باشند.

قاسم یار تصریح کرد: حتی طالبان که تاکید می‌کنند طالبان دیروز نیستند؛ واقعیت‌ها را لمس کرده‌اند و حقایق را دیده اند. باید همواره مد نظر داشته باشیم که چگونه تحریکات بیگانگان در منطقه ما ایفای نقش می‌کند؛ همانطور که «بی نظیر بوتو» ، نخست وزیر پیشین پاکستان، هم علنی و در رسانه‌ها گفته بود پاکستان در ساختن طالبان تنها نبوده و عربستان، انگلیس و آمریکا هم در شکل‌گیری و حمایت از آن‌ها نقش داشته‌اند.

وی با ابراز امیدواری به ایجاد تغییراتی واقعی در رویکرد و عملکرد طالبان نسبت به مسائل داخلی و روابط با کشورهای خارجی و خصوصا همسایگان، ادامه داد: کشورهای همسایه افغانستان باید با رایزنی و همگرایی با یکدیگر از ایجاد حکومتی فراگیر پشتیبانی کنند. آن‌ها می‌توانند در این راستا نقش موثری داشته باشند و عدالت فراگیر به نفع صلح و ثبات منطقه است.

قاسم یار کمک‌های مالی به افغانستان را در این شرایط مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: متاسفانه در مواردی، وضع اقتصادی نابسامان مردم باعث می‌شود از دیگر طرف‌ها کمک بخواهند. بنابراین کمک خودی‌ها بسیار سازنده‌تر است.

در ادامه، رئیس وقت لویی جرگه اضطراری افغانستان پس از نشست‌های بن، به نقش سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مانند شانگهای اشاره کرد و گفت: سازمان شانگهای در این راستا می‌تواند نقش فعال‌تری داشته باشد و ما با آن‌ها ارتباطات و مشترکات فراوانی داریم. افغانستان در شرایطی است که به کمک‌های مالی کشورهای منطقه هم نیاز دارد. امیدواریم به زودی افغانستان هم بتواند به کشورهای منطقه کمک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *