أحدث المقالات

وال استریت ژورنال: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند / رهبری حماس در روز‌های اخیر با حداقل دو کشور از جمله عمان ارتباط برقرار کرده

رسانه‌های آمریکایی‌ به نقل از منابع آگاه فاش کردند که رهبری سیاسی جنبش حماس ‌قصد دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ واکنش طالبان به ایده مکرون و…

۱۴۰۰/۰۶/۰۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: واکنش طالبان به اظهارات مکرون درباره تشکیل «منطقه امن» در کابل، درخواست چین برای تعامل جامعه جهانی با طالبان، نشست امروز واشنگتن و شرکای کلیدی آن درباره افغانستان همزمان با نشست شورای امنیت، جبهه جدید برخی رهبران افغان برای مذاکره با طالبان، واکنش طالبان به حضور داعش در افغانستان، تحرکات داعش در افغانستان، اظهارات جدید رجب طیب اردوغان در رابطه با افغانستان، ادعای طالبان درخصوص تصرف بخش هایی از  فرودگاه کابل ، نگاه جدید روسیه به پیمان امنیت جمعی، دیدار گانتز و محمود عباس در رام‌الله، مخالفت مجدد ایران و سوریه با حضور نیروهای خارجی، پیوستن سفیر سابق آمریکا در تل آویو به میز ایران در وزارت خارجه آمریکا، اظهارات مقام روس درباره جنگ‌های آینده فضایی، راه اندازی دوباره راکتور هسته ای در کره شمالی، گفتگوی تلفنی وزرای خارجه چین و ایالات متحده، هشدار وزیر دفاع ترکیه به  یونان و نگاهی به آخرین تحولات تونس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: گروه طالبان ایده پیشنهادی رئیس جمهور فرانسه برای تشکیل یک «منطقه امن» و تحت کنترل سازمان ملل در کابل، پایتخت این کشور را «غیرضروری» خواند و آن را رد کرد.امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیروز از طرحی برای ایجاد یک «منطقه امن» در کابل، پایتخت افغانستان خبر داد و گفت که پاریس و لندن پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ایجاد منطقه امن در کابل را به سازمان ملل ارائه می‌دهند و هدف از این اقدام را نیز امکان تداوم عملیات‌های بشردوستانه در افغانستان عنوان کرد. در واکنش به این اظهارات، سهیل شاهین سخنگوی طالبان گفت: «این [ایده] ضروری نیست. افغانستان یک کشور مستقل است. آیا می‌توان یک چنین منطقه‌ای را در فرانسه یا انگلیس ایجاد کرد؟»

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت که جامعه جهانی باید با طالبان به عنوان حاکمان جدید افغانستان وارد گفت‌وگو شود. «وانگ یی» در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود گفت که جامعه جهانی باید با طالبان به عنوان حاکمان جدید افغانستان وارد گفت‌وگو شود.وی گفت که جهان باید با طالبان وارد تعامل شده و این گروه را «به شکلی مثبت راهنمایی کند».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزرای خارجه آمریکا و چند کشور دیگر امروز دوشنبه ویدئو کنفرانسی را درخصوص آخرین تحولات در افغانستان و گام‌های بعدی در این پرونده برگزار می‌کنند. وزارت امور خارجه ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد، وزیران خارجه چندین کشور امروز در یک ویدئو کنفرانس برای بحث در مورد مراحل بعدی در افغانستان شرکت خواهند کرد، این درحالی است که تخلیه کارمندان و شهروندان آمریکایی از کابل وارد آخرین مرحله خود شده است.

خبرگزاری مهر : الجزیره از تشکیل جبهه جدیدی میان برخی رهبران افغان از قبیل خالد نور و عبدالرشید دوستم برای مذاکره با طالبان خبر داد.تعدادی از رهبران افغان شامل ۲ فرمانده منطقه ای در این کشور در حال تشکیل جبهه متحدی برای گفتگو با طالبان هستند. یکی از این افراد خالد نور پسر عطا محمد نور است که زمانی والی قدرتمند ولایت بلخ در شمال افغانستان بود. از دیگر افراد متنفذ در این گروه، ژنرال عبدالرشید دوستم است.

خبرگزاری تسنیم: عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که آمریکا برای بزرگنمایی داعش در افغانستان تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده است.«عبدالحق وثیق» عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر ضمن محکوم کردن حملات هوایی آمریکا در افغانستان به بهانه مبارزه با داعش، گفت که آمریکا از حضور این گروه تروریستی بزرگنمایی می‌کند. وثیق با اظهار اینکه امکان ایجاد پایگاه برای داعش در افغانستان وجود ندارد، گفت: «دنیا از داعش یک چیزی (در اذهان خود) ساخته است، اما در افغانستان امکان عملی شدن دیدگاه و تفکر داعش وجود ندارد».

خبرگزاری ایرنا:  اندیشکده دولتی پژوهش‌های سیاسی در پایتخت پاکستان با اشاره به ۳۰ فقره عملیات تروریستی داعش طی پنج سال اخیر در افغانستان و پاکستان، گفت: وجود این گروه تروریستی چالش جدی برای طالبان و همچنین یک تهدید امنیتی بالقوه برای اسلام‌آباد محسوب می‌شود. اندیشکده پژوهش‌های سیاسی اسلام‌آباد (IPRI) که رتبه اول بهترین اندیشکده در پاکستان و هفتاد و چهارمین آن را در جهان دارد، امروز طی گزارشی به بررسی حملات تروریستی داعش در پاکستان و افغانستان از سال ۲۰۱۶ تاکنون پرداخت و اعلام کرد: داعش یک چالش امنیتی مهم برای اسلام‌آباد و همچنین برای طالبان خواهد بود.

تی.آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در پی دیدار از بوسنی و هرزگوین و مونته‌نگرو در رابطه با مسئله افغانستان اظهار داشت، باید روند موجود در این کشور را از نزدیک دنبال کرد، اداره‌کرد این کشور از سوی طالبان و نحوه تشکیل دولت از طرف این سازمان را مدنظر قرار خواهیم داد.

 ان. اچ.کی ژاپن: یک سخنگوی طالبان به ان اچ کی گفته است کنترل بخش هایی از فرودگاه بین المللی کابل که ارتش آمریکا آنجا را ترک کرده برعهده گرفته است. ذبیح الله مجاهد دو روز پیش از مهلت پایانی ۳۱ اوت برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که هنوز ادامه دارد این اظهارات را مطرح کرد.مجاهد گفت طالبان نسبت به خروج کامل نیروهای خارجی از فرودگاه کابل خوشبین است. او اضافه کرد که طالبان در آینده نزدیک کنترل تمام فرودگاه را بدست خواهد گرفت.

یورونیوز: وزیر دفاع روسیه می‌گوید خروج آمریکا از افغانستان تهدیدات امنیتی را برای روسیه پدید می‌آورد و مسکو ناچار است با جمعی از کشورهای همسایه خود و در ائتلافی امنیتی از این خطرات بکاهد.سرگی شویگو، در گفتگو با خبرگزاری دولتی ریانوستی روسیه ضمن بیان این مطلب تاکید کرد که این کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی که اتحادیه‌ای تحت رهبری روسیه و با عضویت شش کشور از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق است، تلاش خواهد کرد با افزایش همکاری‌های امنیتی از خطرات بالقوه برآمده از افغانستان بدون آمریکا جلوگیری کند.

الکوثر فارسی: منابع رسمی فلسطینی و صهیونیستی از دیدار «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در رام‌الله خبر دادند.بر اساس این گزارش، دیداری در این سطح طی یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر خارجه ایران  در سفر به سوریه با وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور در دمشق دیدار و گفتگو کرد.وزیر امور خارجه ایران در سوریه  گفت:‌ هرگونه ترتیبات امنیتی و سیاسی در منطقه با حضور و مشارکت همه کشور‌های منطقه از جمله سوریه محقق خواهد شد.

خبرگزاری فارس: «دان شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی به عنوان مشاور ارشد، به میز ایران در وزارت خارجه آمریکا پیوست.یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که شاپیرو روابط شخصی با تعداد زیادی از مقام‌های صهیونیستی از جمله «نفتالی بنت» نخست وزیر داشته و می‌تواند نقش کلیدی در هرگونه مذاکرات داشته باشد. قرار است که وی نقش هماهنگ کننده با رژیم صهیونیستی درباره جنبه‌های منطقه‌ای موضوع ایران داشته باشد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس شرکت دولتی فضایی روسیه (روس کاسموس) اعلام کرد که جنگ‌های آینده، فضایی خواهد بود و ممکن است جنگ بین کشورها از فضا شروع شود.دیمیتری راگوزین روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه اینترنتی گازتارو گفت: اگر درباره جنگ‌های آینده بخواهیم سخن بگوییم و پیش بینی‌هایی که تحلیل گران می‌کنند، در صورتی که جنگ جدی بین کشورها رخ دهد، از فضا شروع خواهد شد.وی افزود: مناقشه بین دو کشور از نابودی مجموعه ماهواره‌های یک کشور در مدار زمین آغاز خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه: نهاد ناظر بر فعالیت هسته‌ای سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود ادعا کرد که کره شمالی یک راکتور هسته‌ای تولید پلوتونیوم را بار دیگر راه اندازی کرده است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش سالانه خود مدعی شد که کره شمالی ظاهراً یک رآکتور هسته‌ای را که تصور می‌شود پلوتونیوم موردنیاز برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را تولید می‌کند، مجدداً راه اندازی کرده است.

رادیو چین: وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در یک تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در مورد وضعیت افغانستان و روابط چین و آمریکا با یکدیگر تبادل نظر کرد. وانگ یی گفت که وضعیت داخلی افغانستان تغییرات اساسی داشته و  لازم است همه طرف ها ضمن ارتباط با طالبان، آنان را راهنمایی کنند. ایالات متحده باید با جامعه بین المللی همکاری کند تا  فوراً کمکهای اقتصادی، معیشتی و بشردوستانه مورد نیاز افغانستان برای این کشور فراهم شود و با کمک به فرآیند شکل دادن به ساختار نظام جدید افغانستان، شرایط را برای حفظ روند عادی فعالیت نهادهای دولتی و ثبات اجتماعی ایجاد کند.

آناتولی  ترکیه:  وزیر دفاع ترکیه بر لزوم دوری جستن یونان از سیاست‌های موجود خود در دریای اژه تاکید کرد.خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه که به ادیرنه و خط مرزی با یونان رفته است، با اشاره به اقدامات آتن در دریای اژه گفت: یونان باید بداند که با سیاست توسعه طلبانه و رفتار تحریک آمیز چیزی عایدش نخواهد شد، این کشور باید متوجه غیرمنطقی بودن سیاست‌های خود در دریای اژه باشد.وی تصریح کرد: یونان با ادعاهای بی‌سابقه مانند ادعای کنترل کامل حریم دریای و هوایی (دریای اژه) به دنبال محدود کردن ترکیه است.

ایران پرس: رئیس جمهور تونس بیش از 50 مقام این کشور را ممنوع الخروج کرد. سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد «قیس سعید»، رئیس جمهور تونس از زمان تعلیق پارلمان این کشور در ماه گذشته بیش از50 مقام، سیاستمدار و بازرگان را از سفر به خارج از کشور منع کرده است.به گفته سازمان عفو بین الملل، قیس سعید ضمن دور زدن قوه قضائیه، با استفاده از حکم ممنوعیت سفر به خارج بسیاری از مقامات، به نفع خود سود برده و احتملا افراد بسیار بیشتری از 50 اسمی که به ثبت رسانده را ممنوع الخروج کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *