جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ترکیه به تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان به باکو: این تحول مثبت گام مهمی در جهت امضای توافقنامه صلح است

امور خارجه ترکیه  روز شنبه از  تحویل چهار روستا از سوی ارمنستان به  جمهوری آذربایجان استقبال کرد. وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما از توافقی که در نشست کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای دولتی بین آذربایجان و ارمنستان مورد بازگشت چهار روستا  به باکو استقبال می‌کنیم.»

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.
Loading

رسانه‌ها؛نشست گروه هفت درباره افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اجلاس ویژه سران گروه هفت در مورد مسئله پناهجویان افغان،تشکیل شورای دوازده نفره برای اداره افغانستان، مخالفت طالبان با تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان،گفتگوی دبیر شورای امنیت روسیه و مشاور امنیتی ملی آمریکا درباره اوضاع افغانستان،گفت‌وگوی تلفنی بایدن و جانسون درباره تحولات افغانستان،درخواست فرانسه از آمریکا در مورد افغانستان،تخلیه 42 هزار نفر از طریق فرودگاه کابل، محاصره پنجشیر از سوی طالبان، واکنش کرملین به  مناقشه احتمالی بین طالبان و مقاومت پنجشیر، هشدار سازمان ملل درخصوص وضعیت یمن، خط لوله «نورداستریم-۲» در مرحله پایانی ، امضای توافق‌نامه همکاری نظامی میان روسیه و عربستان، برگزاری رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در خلیج فارس، بیانیه مشترک نشست کریمه، تحریم رئیس ستاد ارتش اریتره  از سوی آمریکا، افشای جزئیاتی از طرح ضدایرانی «بنت» و هشدار پکن به ادامه سیاست چین هراسی آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: سران کشورهای هفت کشور صنعتی روز سه‌شنبه ۲۴ اوت (دوم شهریور) نشست اضطراری ویدئویی برگزار می‌کنند. تنها موضوع مورد بحث خروج همکاران نیروهای ائتلافی ناتو در افغانستان و فعالان مدنی و حقوق بشر است.گروه هفت از آمریکا، بریتانیا، کانادار، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن تشکیل شده است. برخی منتقدان می‌گویند که ابعاد بزرگ مسئله افغانستان ایجاب می‌کند که کشورهای بزرگ دیگر و کشورهای همسایه افغانستان نیز در مشورت‌ها و اقدامات هماهنگ مشارکت داده شوند.

اسپوتنیک روسیه: شورای دوازده نفره اداره افغانستان تشکیل خواهد شد. گروه طالبان در تلاش است تا دولتی قابل قبول برای جامعه بین المللی را اعلام کند.« فارن پالیسی» نوشت، سران طالبان قرار است برای اداره امور افغانستان شورایی ۱۲ نفری را تشکیل دهند، اما با این حال جزئیات بیشتری از شورا و هیئت طالبان برای اداره افغانستان اعلام نشده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: یک مقام ارشد طالبان به آمریکا هشدار داده است که نباید مهلت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تمدید کند.سهیل شاهین که سخنگوی طالبان هم هست به شبکه اسکای نیوز بریتانیا گفت که تمدید مهلت خروج ۳۱ اوت به مثابه تمدید اشغال افغانستان توسط آمریکا است.او گفت که چنین اقدامی واکنش طالبان را به دنبال خواهد داشت.

العالم فارسی: دبیر شورای امنیت روسیه و مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی درباره همکاری‌های امنیتی دو کشور و همچنین اوضاع افغانستان بحث و تبادل نظر کردند. «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه به ‌صورت تلفنی در خصوص مسائل دوجانبه و اوضاع افغانستان گفتگو کردند.

خبرگزاری ایلنا:کاخ سفید طی بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس درباره تحولات افغانستان خبر داد.بنا بر اعلام کاخ سفید، جانسون و بایدن در این تماس تلفنی درباره عملیات جاری برای تخلیه شهروندان، کارکنان محلی و پناهجویان افغان از فرودگاه کابل گفت‌وگو کرده‌اند.در این بیانیه آمده است که دو طرف بر اهمیت هماهنگی نزدیک دو کشور و اتخاذ رویکردی مشترک در برابر افغانستان تاکید کردند.

تی.آر.تی ترکیه: ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه با هفته‌نامه ” ژورنال دمانش ” وضعیت افغانستان را مورد ارزیابی قرار داد.لودریان ضمن یادآوری اینکه در اجلاس 20 اوت وزرای امورخارجه کشورهای عضو ناتو، از ایالات متحده آمریکا خواستار برعهده گیری مسئولیت در خصوص افغانستان شده بودند گفت : آمریکا باید امور خارج سازی افغانی‌ها از این‌کشور را تسهیل سازد.

الکوثر فارسی: جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که از آغاز روند تخلیه از افغانستان تاکنون ۴۲ هزار نفر را از این کشور خارج کرده ایم. وی در ادامه افزود:«ورود به فرودگاه کابل مستلزم هماهنگی مستمر با طالبان است و واشنگتن در تلاش برای کاهش میزان ازدحام جمعیت در اطراف فرودگاه کابل است. احتمال انجام روند تخلیه نیروها در افغانستان از طریق استفاده از فرودگاه‌های دیگر مانند بگرام، از جمله دیگر موضوعات مورد بررسی است».

یورونیوز: گروه طالبان می‌گوید اعضای گروه «جبهه مقاومت» تحت امر احمد مسعود در دره پنجشیر را محاصره کرده است. این گروه همزمان اعلام کرد تا زمان خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان از تشکیل دولت خبری نخواهد بود. دراین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر اینکه واشنگتن معتقد است حل و فصل سیاسی در افغانستان باید «متعلق به افغان‌ها و تحت رهبری افغان‌ها» باشد، گفت که این کشور از زمان به قدرت رسیدن طالبان در کابل، در مذاکرات بین طرف‌های افغان دخیل نبوده است.

ایران پرس: دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه امکان دخالت روسیه در مناقشه بین طالبان و مقاومت منطقه پنجشیر را رد کرد. پسکوف به رسانه ها گفت: وضعیت استان پنجشیر احتمال آغاز جنگ داخلی جدید در افغانستان را بوجود می آورد اما مسکو قصد مداخله در مناقشه بین طالبان و نیروهای مقاومت را ندارد. «احمد مسعود» پسر «احمد شاه مسعود» رهبر مقاومت افغانستان روز یکشنبه گفت: طالبان برای پایان دادن به جنگ از گفت‌وگو خودداری کردند و ما می خواهیم جنگ را در افغانستان به پایان برسانیم و برای گفت‌وگو تلاش می‌کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در نشست شورای امنیت گفت بندر الحدیده و فرودگاه صنعای یمن باید بازگشایی شوند.مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در نشست شورای امنیت گفت: با دشواری‌هایی برای رساندن کمک به یمنی‌ها روبرو هستیم. برای جلوگیری از قحطی در یمن از طرف‌های کمک کننده می‌خواهیم، میزان کمک‌های خود را افزایش دهند.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد تنها چند هفته دیگر عملیات احداث خط لوله «نورداستریم-۲»  (Nord Stream ۲) که گاز روسیه را به اروپا منتقل می کند به پایان می رسد. «دمیتری بیریچوسکی»  مدیر اداره همکاری اقتصادی وزارت امورخارجه روسیه از اتمام این پروژه طی هفته های آینده خبر داد و گفت: این پروژه در حال کامل شدن است و تنها چند هفته دیگر زمان باقی مانده تا عملیات ساخت آن از لحاظ فیزیکی تکمیل شود.با تکمیل  خط لوله نورد استریم-۲  قرار است  سالانه ۱.۹ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی از روسیه مستقیما به آلمان صادر شود.

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری از امضای توافق نامه نظامی میان روسیه و عربستان خبر دادند.عربستان سعودی و روسیه در جریان سفر شاهزاده «خالد بن سلمان» ، معاون وزیر دفاع عربستان به مجمع «ارتش 2021» در روسیه ، توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند.مراسم امضای این توافق روز دوشنبه با حضور «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه برگزار شد که از سفر معاون وزیر دفاع عربستان در حاشیه نمایشگاه هفتمین بازی‌های بین‌المللی «ارتش 2021» تمجید و اعلام کرد که معاون وزیر دفاع عربستان می‌تواند در جریان آخرین مدل سلاح‌های روسی قرار بگیرد از جمله سلاح‌هایی که کارآیی خود در سوریه را ثابت کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین در خلیج فارس برگزار می‌شود.سفیر مسکو در تهران می‌گوید نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین در اواخر سال جاری میلادی یا اوایل سال بعد، رزمایش نظامی با تمرکز بر امنیت دریانوردی و مبارزه با راهزنی دریایی در خلیج فارس برگزار می‌کنند.«لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران اعلام کرد که نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲، رزمایش نظامی در خلیج فارس برگزار می‌کند.

آناتولی  ترکیه: شرکت‌کنندگان نشست کریمه با انتشار یک بیانیه مشترک بر حمایت خود از تمامیت ارضی، حاکمیت و اتحاد اوکراین تاکید کردند.شرکت‌کنندگان نشست کریمه پس از این نشست با انتشار یک بیانیه مشترک با عنوان «پلتفرم بین‌المللی کریمه» بر حمایت خود از تمامیت ارضی، حاکمیت و اتحاد اوکراین در مرزهایی که در عرصه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده‌اند، تاکید کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خزانه‌داری آمریکا رئیس ستاد ارتش اریتره را به خاطر دست داشتن در نقض حقوق بشر در درگیری‌های اقلیم تیگرای تحریم کرد. این وزارتخانه اعلام کرد، نیروهای تحت امر ژنرال فیلیپوس ولدیوهانس، رئیس ستاد ارتش اریتره مسوول ارتکاب قتل عام، غارت و تجاوزهای جنسی است.

خبرگزاری مهر : ادعا می شود که طرح پیشنهادی نخست وزیر رژیم صهیونیستی که قرار است این هفته با بایدن به بحث گذاشته شود؛ شامل مهار ایران بدون نیاز به بازگشت به توافق هسته ای است. پیشتر رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند که «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم قرار است این هفته با یک طرح ضد ایرانی جدید به کاخ سفید برود که به زعم او مانع از نزدیک شدن ایران به نقطه گریز هسته‌ای می‌شود.اکنون، تایمز اسرائیل مدعی شده که این طرح شامل راهبردی است که با اجرای آن، آمریکا از بازگشت به برجام بی نیاز شده و در عین حال، می‌تواند به تقابل جویی با برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بپردازد.

رادیو چین: وزارت خارجه چین اعلام کرد:آمریکا باید تلقی کردن چین به عنوان “دشمن خیالی” را خاتمه دهد.وانگ ون بین، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری هفتگی خود گفت: آمریکا باید تلقی کردن چین به عنوان “دشمن خیالی” خود را خاتمه دهد و دست از سیاهنمایی علیه چین با بهانه تراشی و مانع شدن از همکاری و تبادلات عادی چین و ایالات متحده در زمینه های علمی و فرهنگی پایان دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *