أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها: شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان و…

۱۴۰۰/۰۵/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، ورود رییس دفتر سیاسی طالبان به کابل، شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان، تشدید جستجوهای طالبان به دنبال افراد مرتبط با دولت پیشین، گزارش کنگره آمریکا درباره تهدیدهای روسیه و چین در فضا، حمله داعش به مواضع حشد‌الشعبی در بغداد، آزمایش دو کلاهک موشکی جدید توسط چین، دیدار وزیران امور خارجه ایران و ژاپن فردا در تهران، ، اروپا در آستانه موج سوم کرونا، بیعت برادر اشرف غنی با طالبان، فشار آمریکا بر قطر و دیگر کشورهای عرب برای میزبانی از پناهجویان افغان، نفوذ موشک سوریه به عمق حریم هوایی فلسطین اشغالی و ادعای پنتاگون درباره حضور داعش در افغانستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: وزارت خزانه‌داری آمریکا با متهم کردن دولت روسیه به تلاش برای مسموم کردن آلکسی ناوالنی، از مخالفان ولادیمیر پوتین، اسامی ۹ شخص و ۲ شرکت روسیه‌ای را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد با انگلیس برای تحمیل تحریم‌های اضافی به روسیه به دلیل تلاش این کشور برای مسموم کردن الکنسی ناوالنی همراه شده است. واشنگتن مدعی شده اشخاص و شرکت‌هی تحریم شده در مسموم کردن ناولنی یا «برنامه تسلیحات شیمیایی روسیه» نقش داشته‌اند. خزانه‌داری آمریکا گفته علاوه بر این، وزارت خارجه آمریکا هم دو آزمایشگاه وابسته به وزارت دفاع روسیه که در توسعه توانمندی‌های روسیه برای ساخت سلاح‌های شیمیایی نقش داشته‌اند را تحریم کرده است.

الکوثر فارسی: منابع نزدیک به طالبان اعلام کردند، ملاعبدالغنی برادر وارد کابل شده است و مذاکرات برای تشکیل دولت جدید افغانستان را آغاز کرده است.هنوز جزئیات بیشتری گزارش نشده است. رییس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر روز سه شنبه دوحه را ترک کرده و وارد قندهار افغانستان شده بود. برخی منابع خبری هم گمانه زنی کرده اند که احتمال دارد که رهبر بعدی طالبان ملابرادر باشد، زیرا هنوز در پی پیشروی سریع طالبان از رهبران این گروه که در رسانه ها نام برده می شود خبری نیست.ملاعبدالغنی برادر یکی از چهار موسس اصلی گروه طالبان می باشد که در سال ۱۹۹۴ این گروه را با رهبری ملامحمدعمر در استان قندهار تأسیس کرده و بعد از آن این گروه بسرعت در این کشور پیشروی کرد و تا ۹۵ درصد خاک افغانستان را تصرف کردند.

العالم فارسی: وزیر امور خارجه روسیه برای به رسمیت شناختن گروه طالبان شرط تعیین کرد و گفت این موضوع به اقدامات آنها و مطابقت یافتن رفتار و اعمال این گروه با وعده هایشان بستگی دارد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: واقعیت هایی در میدان عمل (کنترل طالبان بر افغانستان) وجود دارد که همه می پذیرند. اما بقیه مسائل در مورد به رسمیت شناختن طالبان بستگی به آن دارد که رفتار این گروه تا چه اندازه با بیانیه ها و وعده های آن مطابقت می کند. وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی در باره امکان پذیرش پناهندگان افغانی گفت: روسیه در مساله پذیرش پناهندگان به تعهدات خود در عرصه حقوق انسانی بین المللی توجه می کند. لاوروف افزود: ما در این زمینه فقط از تعهدات بین المللی خود پیروی می کنیم.

 ان. اچ.کی ژاپن: طالبان علیرغم لحن آشتی جویانه ی رهبران خود از زمان در دست گرفتن قدرت، در حال تشدید جستجو در پی افراد مرتبط با دولت برکنار شده افغانستان هستند. اعضای ارشد این گروه اسلام گرا تاکید کرده اند که به دنبال مجازات افرادی که برای دولت پیشین یا نیروهای خارجی کار می کردند، نخواهند بود. اما جنگجویان طالبان در حال تفتیش مردم در ایست های بازرسی و جستجوی منزل به منزل هستند که نشانه بارزی از تشدید کنترل آن ها است.

خبرگزاری ایلنا: کنگره آمریکا در گزارشی جدید اعلام کرد که روسیه و چین تهدیدی بالقوه برای ایالات متحده در فضا هستند. این گزارش که توسط سرویس تحقیقات کنگره تهیه شده است، عنوان کرد: «دشمنان ایالات متحده مانند روسیه و چین نظریه‌های انجام جنگ را مطالعه کرده‌اند و بر سیستم‌های فضایی به عنوان نقطه ضعف آمریکا تمرکز کرده‌اند». در این گزارش آمده است که در میان اختراعات جدیدی که اعتبار نتایج آن قابل تایید است، می‌توان به وسایل تاثیر غیر جنبشی شامل لیزر‌، سلاح‌های مایکروویو و برخی دیگر از انواع سلاح‌ها اشاره کرد‌. کارشناسان این سرویس توصیه می‌کنند که اقداماتی برای پاسخ به این تحرکات به منظور محافظت از ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی آمریکا اتخاذ شده و همچنین توافق‌نامه‌های بین‌المللی که بر فعالیت در فضا نظارت می‌کنند، به روز رسانی شوند‌.

آناتولی  ترکیه: طبق گزارش‌ رسانه‌های محلی عراق، گروه تروریستی داعش به مواضع شبه نظامیان حشد الشعبی در بغداد، پایتخت این کشور حمله کرده که طی آن چندین عنصر حشدالشعبی کشته شده‌اند. بر این اساس، گروه تروریستی داعش به دوازدهمین تیپ حشدالشعبی در منطقه «الطارمیه» در شمال بغداد حمله کرده و معاون فرمانده این تیپ نیز کشته شده‌ است. هنوز دولت عراق و گروه حشدالشعبی بیانیه‌ای در این رابطه صادر نکرده‌اند.

خبرگزاری مهر: شبکه دولتی «سی سی تی وی» چین امروز شنبه طی گزارشی اعلام کرد که نیروی موشکی ارتش آزادی بخش خلق چین، دو نوع جدید از کلاهک‌های متعارف موشک‌های نقطه زن را با موفقیت آزمایش کرده است. هر دو موشک که از منطقه‌ای کویری در شمال غرب چین پرتاب شدند، با نفوذ در دفاع چند لایه دشمن فرضی در صدها کیلومتر دورتر، هدف را منهدم کردند. گفته می‌شود که موشک‌های جدید که نوع آنها فاش نشده است، با توسعه بیشتر توان موشکی چین، قابلیت‌های موشک‌هایی با کلاهک‌های متعارف را افزایش داده است. این آزمایش همچنین به طور چشمگیری باعث تقویت قابلیت‌های آفندی و پدافندی نیروی موشکی ارتش آزادی بخش خلق چین شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: پدیدار شدن نشانه‌های موج سوم همه گیری کووید در قاره اروپا به ویژه با سویه‌های جهش یافته، نگرانی‌ها را در این قاره دوباره افزایش داده است. بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و مهار بیماری‌ها در اتحادیه اروپا، تا هفته پیش، بیش از ۳۶ میلیون مبتلای قطعی فقط در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا شناسایی شده و بیش از ۷۵۰ هزار نفر هم به علت ابتلا به کووید در کشور‌های عضو این اتحادیه جان باختند. هانس کلاگ مدیر اروپایی سازمان بهداشت جهانی با هشدار درباره بروز موج سوم کرونا در قاره سبز گفت کاهش شمار مبتلایان در ۵۳ کشوری که در فهرست کشور‌های اروپایی سازمان ملل قراردارند یایان یافت و شمار مبتلایان به کووید در هفته گذشته ده درصد افزایش یافت.

ایران پرس«موتگی توشیمیتسو» وزیر امورخارجه ژاپن و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران  صبح روز یکشنبه در محل  وزارت امور خارجه با یکدیگر دیدار و در مورد مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی رایزنی می کنند. وزیر امور خارجه ژاپن در جریان  سفر دو روزه خود به تهران با تعدادی دیگر از مقامات ایران نیز رایزنی می کند. این سفر به دعوت وزیر امور خارجه ایران صورت گرفته است. پیش از این نیز «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود، «موتگی توشیمیتسو» به دعوت «محمد جواد ظریف» از تاریخ یکشنبه 31 مرداد ماه سفر دو روزه ای به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت. «سعید خطیب زاده» افزود، این سفر که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است، در پاسخ به سفر سال 1398 «محمد جواد ظریف» به توکیو انجام می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جنبش طالبان امروز شنبه اعلام کرد که با حشمت غنی، برادر رئیس جمهور پیشین افغانستان بیعت کرده است. به گزارش اسپوتنیک، این جنبش در حساب توئیتری خود نوشت: حشمت غنی، برادر اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین، در برابر حاجی خلیل رحمان حق با “امارت اسلامی افغانستان” بیعت کرد. حشمت غنی گفته بود که خروج آمریکا از این کشور ناگهانی نبوده و برادرش به افغانستان بازخواهد گشت.

خبرگزاری ایرنا: جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا در ساعات پایانی شب گذشته با شیخ « تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر تلفنی تماس گرفت و براساس بیانیه دیوان امیری قطر دو طرف برضرورت حمایت از غیرنظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان تاکید کردند. در این بیانیه آمده است که شیخ تمیم و بایدن همچنین برضرورت کاهش شدت بحران با هدف دستیابی به راه حل سیاسی همه جانبه برای تضمین امنیت و ثبات و تامین منافع ملت افغانستان تاکید کردند. تماس تلفنی بایدن با شیخ تمیم در حالی صورت گرفت که قطراز پذیرش پناهجویان افغانستانی بیشتر به دلیل تکمیل ظرفیت و گنجایش این کشور امتناع کرد. قطر با استقبال از ۸۰۰۰ متقاضی ویزای مهاجرتی ویژه افغانستان (SIV) و خانواده آنها موافقت کرده بود و این ظرفیت تکمیل شده است. مشکل دیگر آمریکا و دولت بایدن این است که کشورها به طور مشروط میزبانی پناهجویان افغانستانی را می پذیرند و مهمترین شرط آنها اقامت کوتاه مدت این پناهجویان است.

خبرگزاری تسنیم: شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل بالاخره اعتراف کرد دست کم یکی از موشک‌های پدافند هوایی سوریه تا عمق فلسطین اشغالی، جنگنده اسرائیلی را تعقیب کرده است. این رسانه عبری زبان بعد از ساعت‌ها سکوت و سخنان ضد و نقیض مسئولین اسرائیلی اعتراف کرد به رسانه‌ها اجازه داده شده است تا خبر ورود دست کم یک فروند موشک زمین به هوای پدافند هوایی سوریه به عمق حریم هوایی اسرائیل را منتشر کنند. به اعتراف شبکه 13 تلویزیون اسرائیل، این موشک بعد از ورود به حریم هوایی فلسطین اشغالی بر فراز بحر المیت منفجر شده است. بر اساس این گزارش، بخشی از بقایای این موشک نیز در خاک اردن سقوط کرده است.

اسپوتنیک روسیه: جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت که جنگجویان سازمان های تروریستی بین المللی القاعده و دولت اسلامی در افغانستان حضور دارند، اما تعداد آنها به اندازه ای نیست که بتواند تهدیدی جدی برای ایالات متحده باشد. وی در یک نشست خبری گفت: “ما می دانیم که القاعده مانند داعش در افغانستان حضور دارد … ما معتقد نیستیم که تعداد آنها بسیار بالا باشد، اما ارقام مشخصی در دست نداریم.” کربی افزود: “ما فکر نمی کنیم حضور آنها به اندازه ای باشد که بتواند مانند 20 سال پیش در 11 سپتامبر تهدیدی برای کشور ما باشد.”

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *