أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading

رسانه‌ها: مخالفت پوتین با طرح بایدن برای تأسیس پایگاههای نظامی در خاورمیانه و…

۱۴۰۰/۰۵/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام آمادگی گوترش برای گفت‌وگو با طالبان، درخواست طالبان از جامعه بین الملل، نگرانی روسیه از قصد آمریکا برای افزایش حضور نظامی خود در لهستان، احتمال تمدید استقرار نیروهای آمریکایی در افغانستان، استقرار نیروی نظامی ترکیه در مرزهای ایران، شکایت لبنان از اسرائيل به سازمان ملل، مخالفت پوتین با طرح بایدن برای تأسیس پایگاههای نظامی در خاورمیانه، اعتراض به اعطای عضویت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، اذعان رئیس جمهوری چک به شکست ناتو در افغانستان، اسماعیل صبری نخست وزیر جدید مالزی، وعده یک مقام ناتو بر خروج سریعتر از افغانستان، توافق دوحه با سازمان ملل و رژیم صهیونیستی برای کمک مالی به غزه و تصویب قانون سه فرزندی در چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته تمایل طالبان برای به رسمیت شناخته شدن در صحنه بین‌المللی، تنها اهرم فشار شورای امنیت برای مجاب کردن این گروه به تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق مردم به ویژه زنان است. گوترش گفت که در نشست غیرعلنی شورای امنیت در روز دوشنبه با ۱۵ عضو این شورا درباره این اهرم فشار گفت‌وگو کرده و از آنها خواسته که متحد باشند. گوترش تصریح کرد که خودش حاضر است با طالبان گفت‌وگو کند البته به شرطی که مشخص باشد که باید با چه کسی و برای چه هدفی گفت‌وگو کند. او در ادامه تصریح کرد مقام‌های سازمان ملل در کابل در حال حاضر با طالبان در تماس نزدیک هستند.

الکوثر فارسی: ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان خاطرنشان کرد، این گروه خواهان توسعه روابط دوستانه با همه کشورهاست و انتظار دارد جامعه بین الملل  آن را به رسمیت بشناسد. این سخنگو در سخنانی به مناسبت روز استقلال افغانستان گفت، جهان نباید از طالبان بترسد، ما خواهان روابط دوستتانه با همه کشورها  هستیم و باید به رسمیت شناخته شویم. مجاهد افزود، بین طالبان امروز و طالبان بیست سال پیش تفاوت بزرگی وجود دارد. ما تلاش داریم که همه رهبران افغانستان که در میان مردم جایگاهی دارند در نظام آینده مشارکت داشته باشند. سخنگوی طالبان با گفتن این که افغانستان جای اشغالگران نیست افزود، در حکومت آینده همه گرایشات، اقوام و مردم در آن سهیم خواهد بود.

العالم فارسی: به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “ماریا زاخارووا” سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو نگران برنامه‌های ایالات متحده برای افزایش حضور نظامی خود در خاک لهستان است. زاخارووا گفت: «مسلماً ما نگران افزایش حضور نظامی آمریکایی در لهستان هستیم. برنامه ریزی شده تا تعداد واحدهای نظامی آمریکا در این کشور افزایش یافته و علاوه بر 4 هزار و 500 نظامی مستقر، نیروهای مضاعفی به لهستان اعزام شود. زیرساختارهای نظامی ایجاد شده در خاک لهستان این امکان را بوجود آورده تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن تا 20 هزار نیروی نظامی آمریکایی در آنجا مستقر شوند.» این دیپلمات بلندپایه همچنین تأکید کرد، روسیه از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درخواست می‌کند تا به رعایت اصل بازدارندگی نظامی بازگردند.

 ان. اچ.کی ژاپن: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای اولین بار گفت که نیروهای آمریکایی برای کمک به خروج اتباع آمریکایی از افغانستان می توانند پس از پایان مهلت مقرر روز سی و یکم ماه اوت در این کشور باقی بمانند. بایدن روز چهارشنبه در مصاحبه ای با تلویزیون ای بی سی، ​​از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرد و گفت که نمی داند آیا «راهی برای خروج بدون هرج و مرج متعاقب آن» وجود داشت یا خیر. بایدن افزود که ماموریت تسهیل خروج آمریکایی ها و کسانی که به نیروهای آمریکایی در افغانستان کمک کرده اند، قابل تمدید است. او گفت اگر شهروندان آمریکایی باقی مانده باشند، «ما می مانیم تا همه آنها را خارج کنیم.» رئیس جمهور آمریکا همچنین پذیرفت که سازمان اطلاعات آمریکا انتظار نداشت طالبان به این سرعت کنترل را در دست بگیرد. او گفت که گزارشهای اطلاعاتی حاکی از آن بودند که طالبان احتمالا تا پایان سال کنترل را در دست خواهد گرفت.

خبرگزاری ایلنا: ترکیه ۷۵۰ نیروی نظامی را برای مقابله با مهاجران افغان در مرز خود با ایران مستقر کرد؛ زیرا نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تسلط طالبان می‌تواند موج دیگری از مهاجرت به اروپا را به دنبال داشته باشد، افزایش یافته است. اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ترکیه به “هتل مهاجران” تبدیل نخواهد شد.

آناتولی  ترکیه: وزارت امور خارجه لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از طریق امال مدللی، نماینده لبنان در سازمان ملل نقض مکرر حریم هوایی این کشور توسط اسرائیل را به سازمان ملل شکایت کرده است. در همین راستا زینه عکر، وزیر دفاع و سرپرست وزارت خارجه لبنان نقض حریم کشورش توسط جنگنده های اسرائیل به منظور حمله به سوریه را محکوم کرد. وی افزود: این اقدام اسرائیل باعث رعب و وحشت بین شهروندان لبنانی شد وتهدیدی مستقیم برای روند دریانوردی و ایمنی پرواز هواپیماهای مدنی لبنان به شمار می رود. این در حالی است که حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان پیشتر تاکید کرد که تداوم نقض حاکمیت لبنان توسط اسرائیل، تهدیدی مستقیم برای قطعنامه 1701 سازمان ملل است. شب گذشته جنگنده های اسرائیل چندین بار حریم هوایی لبنان را نقض کردند که باعث وحشت بین شهروندان این مناطق شده است.

خبرگزاری مهر: روزنامه وال‌استریت ژورنال چاپ آمریکا در گزارشی مدعی شد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در گفتگو با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، با تأسیس پایگاه نظامی در نزدیکی افغانستان مخالفت کرده است. بر اساس این گزارش، جو بایدن در گفتگو با پوتین پیشنهاد تأسیس چند پایگاه نظامی در خاورمیانه به منظور کنترل تحولات داخلی در افغانستان در دوران به قدرت رسیدن طالبان مطرح کرده بود. گفتنی است که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز  (چهارشنبه) هم در ارتباط تلفنی با «سرگئی شویگو» همتای روسیه‌ای خود پیرامون حمایت از تلاش‌های واشنگتن و مسکو برای حصول ثبات راهبردی گفتگو کرده بود.

خبرگزاری صدا و سیما: بیانیه پایانی اجلاس سران کشور‌های توسعه یافته جنوب آفریقا، تصمیم کمسیون آفریقا در اعطای عضویت ناظر به رژیم صهیونیستی اسرائیل را محکوم کرد. ۱۴ کشور آفریقایی در بیانیه پایانی چهل و یکمین اجلاس سران کشور‌های توسعه یافته جنوب آفریقا در پایتخت مالاوی، ضمن اعتراض به تصمیم یک جانبه کمیسیون اتحادیه آفریقا در اعطای عضویت ناظر به اسرائیل نگرانی خود را نسبت به این تصمیم ابراز داشتند.

ایران پرسرئیس‌ جمهوری چک به شکست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان اذعان کرد. «میلوش زمان» گفت، تصرف افغانستان از سوی گروه طالبان به معنی شکست ناتو در این کشور است. رئیس‌ جمهوری چک همچنین ضمن انتقاد از ناتو به علت خروج نیروهایش از افغانستان مدعی شد موافق جنگیدن با گروه طالبان است. طالبان عصر روز ( یکشنبه ) 15 اوت ، وارد کابل شد و محمد اشرف‌غنی رئیس جمهوری افغانستان همزمان با ورود این نیروها از کابل فرار کرد. با خروج اشرف غنی از کابل، دولت نیز سقوط کرد. گروه طالبان با تصرف کابل پایان جنگ در افغانستان را اعلام کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از توافق با دوحه و سازمان ملل درباره مکانیزم تحویل کمک‌های مالی قطر به غزه خبر داد. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: براساس توافق حاصل شده و مکانیزم جدید کمک‌های مالی قطر توسط سازمان ملل به صورت مستقیم و تحت نظارت اسرائیل به حساب بانکی هزاران غزه‌ای می‌ریزد. وی گفت: ما همچنان به فشارها برای بازگرداندن سربازان و شهروندان اسرائیلی که حماس آن‌ها را گروگان گرفته ادامه خواهد داد. در این راستا، کمیته قطری مسئول بازسازی غزه به نمایندگی از محمد العمادی، رئیس اسن کمیته تفاهم نامه‌ای را با سازمان ملل امضا کرد. العمادی توضیح داد که این تفاهم نامه شامل مکانیزم توزیع کمک‌های نقدی دولت قطر به خانواده‌های فقیر در نوار غزه است.

خبرگزاری ایرنا: اسماعیل صبری یعقوب از اعضای حزب سازمان ملی مالایی‌های متحد با تایید پادشاه این کشور به عنوان نهمین نخست وزیر مالزی منصوب شد. انتصاب وی به سمت نخست وزیر پس از مذاکره دو ساعته پادشاه مالزی با رهبران این کشور صورت گرفت.  صبری ۶۱ ساله که در گذشته سابقه نخست وزیر را نیز در کارنامه داشته، به دنبال عدم موفقیت محی الدین یاسینی نخست وزیر پیشین مالزی در کسب حمایت اکثریت پارلمان (متعاقبا استعفای وی) به این سمت دست پیدا کرد. یاسین کفیل نخست وزیری مالزی در پی استعفای روز دوشنبه اعلام کرد که تا زمان انتصاب نخست وزیر جدید با برخی محدودیت‌ها به وظایف اجرایی خود ادامه خواهد داد.

خبرگزاری تسنیم: یک مقام ناتو امروز (جمعه) با بیان اینکه پس از کنترل طالبان بر پایتخت افغانستان بیش از 18 هزار نفر از کابل خارج شده اند وعده داد که تلاش ها برای خروج از این کشور افزایش خواهد یافت. یک مقام ناتو که نخواست نامش فاش شود گفت هزاران نفر از مردم ناتوان از خروج از کشور همچنان به سمت فرودگاه هجوم می آورند. همزمان با انتشار تصاویر هجوم مردم افغانستان به فرودگاه کابل در سراسر دنیا انتقادها از ناتو و دیگر قدرتهای غربی به شدت افزایش یافته است.

اسپوتنیک روسیه: چین برای افزایش نرخ زاد و ولد به طور رسمی قوانین خود را در مورد داشتن فرزند تغییر داده تا به این ترتیب به زوج‌ها اجازه دهد که سه فرزند داشته باشند. به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا،‌ این قانون امروز (جمعه) در نشست کنگره ملی چین به تصویب رسیده است. چین در ماه مه سال جاری در چرخشی بزرگ در سیاست این کشور اعلام کرد که به زوج‌ها اجازه خواهد داد تا سه فرزند داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *