جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

رسانه‌ها؛ سقوط کابل و تعیین دولت انتقالی و…

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تسلط طالبان بر شهر کابل و انتشار خبرهایی مبنی برتعیین رئیس جدید دولت انتقالی، هشدار بایدن به طالبان و اعزام نظامیان بیشترآمریکایی به کابل، تاکید اشرف غنی بر  بسیج نیروهای مسلح افغانستان، تلاش رهبران سیاسی افغان برای استعفای غنی،  واکنش مسکو به تحولات افغانستان، جنگ لفظی ترامپ و بایدن بر سر مقصر وضع موجود در افغانستان، هشدار سازمان ملل نسبت به بروز فاجعه جدی انسانی در افغانستان، برگزاری نشست مشترک گروه‌های مقاومت فلسطین، خرید نظامی عربستان از اوکراین ، تنش در روابط تل‌آویو – ورشو، برگزاری  رزمایش 10 روزه آمریکا-کره جنوبی ، واکنش شدید چین  و دو کره به بازدید مقامات ژاپن از معبد«یاسوکونی»، ادامه سیاست اخراج  مهاجران افغان از اتریش،امضای توافق‌نامه حل بحران میان دولت ونزوئلا و مخالفان و افزایش سه برابر آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبر طالبان با وساطت کرزی و عبدالله عبدالله وارد فرودگاه کابل شد. نیروهای طالبان به دستور رهبر این گروه در دروازه‌های کابل مستقر شده و شهر به شدت ملتهب است، طالبان گفته است به نیروهای خود دستور داده به زور وارد شهر نشوند. طالبان می‌گوید آنها قصد انتقام ندارند، همه مقامات کابل ایمن خواهند بود اما اخباری از آماده شدن هواپیمای ریاست جمهوری برای انتقال غنی گزارش شده است. همچنین گزارش می شود  علی احمد جلالی ، وزیر کشور سابق افغانستان به عنوان رئیس دولت انتقالی این کشور منصوب می شود.گروه طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: همه مناطق کشور تحت کنترل امارت اسلامی است.

الکوثر فارسی: جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که با استقرار پنج هزار نیروی نظامی در افغانستان برای تسهیل خروج اتباع آمریکایی از این کشور موافقت کرده است.واشنگتن پیش از این  اعلام کرده بود سه هزار نیروی نظامی برای خروج کارکنان سفارت خود  از کابل همزمان با پیشروی طالبان در افغانستان اعزام کرده است.رئیس جمهوری آمریکا ای اظهار داشت ‌در روزهای گذشته  در ارتباط نزدیکی با تیم امنیت ملی بوده ام  تا به آنها دستوراتی برای حفاظت از منافع و ارزش‌های خود همزمان با پایان مأموریت نظامی در افغانستان دادم.

دویچه وله: نخستین گروه از سربازان آمریکایی وارد کابل شد. آمریکا بر آن است دیپلمات‌های خود را از افغانستان خارج کند. شماری از سربازان وابسته به نیروی دریایی آمریکا روزهای جمعه و شنبه وارد کابل شدند و قرار است تا روز یکشنبه ۱۵ اوت حدود 5000 سرباز آمریکایی در کابل مستقر شوند.

خبرگزاری مهر : وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان در حال ورودکامل به شهر کابل هستند و مرکز ولایت بامیان نیز به تصرف این گروه درآمده است. وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که نیروهای طالبان از تمامی جهات در حال ورود به شهر کابل هستند. منابع مردمی نیز در عین حال از تسلط طالبان بر شهر کابل خبر می‌دهند. در حال حاضر از ۳۴ ولایت افغانستان، طالبان کنترل ۲۶ مورد را در دست دارد.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد بازسازی نیرو‌های مسلح این کشور اولویت اصلی دولت وی در برابر پیشروی طالبان در کابل است. محمد اشرف غنی در پیام ویدئویی پیرامون تحولات اخیر این کشور اظهار داشت: من به عنوان رئیس جمهور افغانستان به دفاع از سرزمین خود ادامه داده و تلاش می‌کنم از گسترش بیشتر بی ثباتی، خشونت و آوارگی مردم خود جلوگیری کنم.

خبرگزاری ایرنا: منابع خبری افغان از تلاش “عبدالله عبدالله “رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و رهبران سیاسی این کشور برای ترغیب ” محمد اشرف غنی ” رئیس جمهوری به استعفا و فراهم کردن زمینه تشکیل دولت موقت برای دستیابی به صلح خبر می دهند. «فخرالدین قاری‌زاده» از افراد نزدیک به صلاح الدین ربانی وزیر خارجه سابق افغانستان و مشاور سابق وزارت خارجه در مطلبی نوشت که  در نشست روز گذشته رهبران سیاسی افغانستان در کاخ سپیدار که حمایت سیاسی سازمان ملل و کشورهای مقتدر جهان از جمله آمریکا را با خود دارد، تصمیم گرفته شد که با اعطای تندیس قهرمان صلح “اشرف غنی” را قانع به استعفا کنند.

خبرگزاری فارس: معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل خواستار نشست فوری شورای امنیت درباره افغانستان و صدور قطعنامه‌ای برای وادار کردن طرفین درگیر برای شرکت در میز مذاکرات شد. «ولادیمیر جباروف» معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل امروز (یکشنبه) طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری روسی «تاس»، خواستار تصویب قطعنامه‌ای درباره افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل به منظور آغاز گفت‌وگوها در این کشور شد.

خبرگزاری فارس: در حالی که بایدن، ترامپ را مقصر قدرت بخشیدن به طالبان دانسته، ساکن سابق کاخ سفید می‌گوید جانشینش به جای پیروی از برنامه‌ای که دولت او برایش به جا گذاشته بود، از افغانستان فرار کرده است.«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که برنامه‌اش برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با توجه به پیشروی سریع طالبان در این کشور انتقادهای زیادی را در داخل آمریکا برانگیخته، روز شنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور را مقصر «قدرت بخشیدن به طالبان و قرار دادن آن‌ها در قوی‌ترین وضعیت نظامی از سال ۲۰۰۱» دانست.

 ان. اچ.کی ژاپن: با گسترش تسلط طالبان بر بخش های وسیعی از افغانستان، مردم این کشور در حال آواره شدن هستند.دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می گوید حدود ۴۰۰ هزار نفر در این کشور آواره شده اند که از این تعداد ۱۲۰ هزار نفر به کابل، پایتخت افغانستان، گریخته اند.این سازمان با اعلام آن که حدود ۸۰ درصد از کسانی که از ماه مه به بعد آواره شده اند زنان و کودکان هستند، نسبت به وقوع یک فاجعه عمیق انسانی در نتیجه عدم حمایت از این افراد هشدار داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): گروه‌های مقاومت فلسطین دوشنبه نشست برگزار می‌کنند.سخنگوی کمیته‌های مقاومت فلسطین اعلام کرد، رهبری مقاومت برای تعیین موضع سیاسی واحد در قبال عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به لغو محاصره غزه و بازسازی این منطقه روز دوشنبه نشستی خواهد داشت. در مقابل یک منبع فلسطینی نیز اعلام کرد، با توجه به سیر صعودی شهرک سازی در کرانه باختری و تشدید محاصره غزه، گروه های مقاومت در غزه گزینه‌های “تشدید مردمی” را بررسی می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم: براساس گزارش یک شرکت اوکراینی عربستان سعودی خودروهای نظامی جدیدی از اوکراین خریداری کرده است. نیروهای ویژه عربستان خودروهای نظامی جدیدی از اوکراین برای استفاده در تهاجمات و سرکوب تظاهرات خریداری کرده‌اند.شرکت اوکراینی « پراکتیکا» فاش کرد که به تازگی دسته‌ای از خودروهای نظامی خود را به ارتش عربستان فروخته است.

العالم فارسی: علی‌رغم هشدارهای پیونگ‌یانگ، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی تأیید کرد که رزمایش مشترک با ایالات متحده به مدت 10 روز بین 25 مرداد تا چهارم شهریور برگزار می شود. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی امروز (یکشنبه) اعلام کرد که سئول و واشنگتن هفته جاری، رزمایش ترکیبی تابستانی مهمی را در مقیاس کوچک‌تر در مقایسه با سال‌های قبل برگزار آغاز خواهند کرد.

رادیو چین: بر اساس گزارش رسانه ها، «نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن به مناسبت فرا رسیدن روز یادبود شکست ژاپن در جنگ دوم جهانی از معبد «یاسوکونی» دیدن کرد. این دومین بازدید وزیر دفاع فعلی ژاپن از این مکان است. «وو چیان» سخنگوی وزارت دفاع چین در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این باره گفت: چین قاطعانه مخالف بازدید وزیر دفاع ژاپن از معبد یاسوکونی بوده و ضمن ابراز نارضایتی شدید، مراتب اعتراض خود را به اطلاع ژاپن رسانده است. وی تاکید کرد: همه می دانیم، معبد یاسوکونی ابزار معنوی و نماد نظامی گری ژاپن در آغاز جنگ تجاوزکارانه است.

خبرگزاری فارس: مشاجره دیپلماتیک بین دو کره و ژاپن بالا گرفت. کره شمالی و جنوبی حضور مقامات ژاپنی در یک بنای یادبود جنگ جهانی دوم را محکوم کرده و عذرخواهی توکیو را خواستار شدند. در پی حضور مقامات ژاپنی در بنای یادبود جنگ جهانی دوم، جدال دیپلماتیک میان این کشور و شبه جزیره کره بالا گرفت.

یورونیوز: اتریش می‌گوید همچنان سیاست خود در اخراج افغان‌هایی را که درخواست پناهندگی آنها مورد قبول قرار نگرفته است، ادامه می‌دهد.این اتفاق در حالیست که نیروهای طالبان در افغانستان در حال پیشرفت هستند و هر روز مناطق بیشتری از خاک این کشور را تصرف می‌کنند.کارل نهامر، وزیر کشور اتریش در این زمینه گفت: « کسانی که به حفاظت احتیاج دارند باید تا آنجا که ممکن است به کشورهایی، نزدیک کشور مبدا خود بروند.»

ایران پرس: با ادامه بحران سیاسی در ونزوئلا، دولت این کشور و مخالفان یادداشتی را در راستای جستجوی راه حل برای حل بحران سیاسی جاری در ونزوئلا امضا کردند.مذاکرات نمایندگان دولت و مخالفان ونزوئلا با هدف غلبه بر بحران سیاسی و اقتصادی این کشور با میانجی‌ گری نروژ از روز جمعه در شهر مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک آغاز شده است.

اسپوتنیک روسیه: بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت ایالات متحده، این کشور با افزایش سه برابری مبتلایان و ۲ برابری فوتی ها به خاطر کرونا مواجه شده است.طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۶ هزار و ۸۴۰ نفر به تعداد مبتلایان آمریکایی اضافه شده است و روز گذشته نیز ۱۳۸ هزار و ۶۵۳ نفر مبتلا شده بودند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *