جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از خویشتن‌داری ما آدرس غلط دریافت کرد

وزیر امور خارجه گفت: ما در ۴۵ سال گذشته، اولا در حوزه استقلال سیاسی و ثانیا در حوزه پیشرفت‌های مرتبط با علم، فناوری، صنایع، دفاع و پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم؛ در برخی از موضوع‌ها ما اکنون جزو ۵ یا ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

Loading

رسانه‌ها؛نگرانی شدید پنتاگون از وضعیت افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۵/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: ابراز نگرانی پنتاگون از وضعیت  وخیم افغانستان، سقوط 9 ولایت دیگر افغانستان،تصرف پایگاه هوایی «شیندند» در غرب افغانستان توسط طالبان،  احتمال دیدار  اردوغان با رهبر طالبان، اعلام آمادگی عمران‌خان برای پادرمیانی بین آنکارا و طالبان، دیدار وزرای دفاع ارمنستان و روسیه، گفتگوی  وزرای دفاع روسیه و آمریکا درباره مسائل امنیتی جهانی ،استقرار افسران اطلاعاتی و هوایی رژیم صهیونیستی در ستاد فرماندهی آمریکا، واکنش مینسک به تحریم‌ های جدیدآمریکا، اعتراض شدید کانادا به چین به خاطر محکومیت شهروند کانادایی، رکورد 10 ساله نرخ رشد تجارت خارجی چین، ادامه تخریب خانه های فلسطینیان برای شهرک سازی توسط رژیم صهیونیستی، تصمیم وزارت خارجه سودان برای تحویل «عمر البشیر» به دیوان بین‌المللی کیفری و صدور حکم بازداشت سیف الاسلام قذافی در لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به وخیم شدن وضعیت امنیتی افغانستان در میان پیشروی‌های گروه طالبان و کنترل مناطق بیشتری از خاک افغانستان توسط این گروه اعتراف کرد.جان کربی مسوول مطبوعات در وزارت دفاع آمریکا گفت: ما همچنان به بررسی وضعیت افغانستان ادامه می‌دهیم. ما از وخامت اوضاع امنیتی افغاستان آگاه هستیم. تمرکز ما در حال حاضر بر حمایت هوایی از نیروهای افغان در میدان در هر زمان ممکن و همچنین تکمیل عملیات عقب نشینی به روشی ایمن و منظم است.رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که گروه طالبان می‌تواند کابل پایتخت افغانستان را در ۳۰ روز محاصره کرده و در ۹۰ روز این شهر را تصرف کند.

 ان. اچ.کی ژاپن: طالبان مراکز ۹ ولایت افغانستان را تصرف کرد.طالبان در حالیکه حملات خود علیه نیروهای دولتی را ادامه می دهد و می گوید کنترل مراکز ولایت های بیشتری را در اختیار گرفته است. طالبان اعلام کرد که مرکز ولایت بدخشان در شمال افغانستان که هم مرز با چین است را به تصرف خود درآورده اند.

خبرگزاری تسنیم: درادامه حملات طالبان به غرب افغانستان، پایگاه هوایی استراتژیک «شیندند» در نزدیکی مرز ایران به کنترل طالبان درآمد. «قاری یوسف احمدی» سخنگوی طالبان اعلام کرد که پس از حمله این گروه به پایگاه هوایی «شیندند»، نیروهای امنیتی با آتش زدن بخش زیادی از این پایگاه، محل را ترک کردند.منابع خبری نیز با تایید این خبر می‌گویند که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از دستیابی طالبان به تاسیسات نظامی، پیش از عقب‌نشینی تاسیسات را آتش زده و یا تخریب کردند.

الکوثر فارسی: رئیس جمهوری ترکیه با بیان اینکه احتمال دیدار وی با رهبر طالبان نیز مطرح است، هشدار داد اگر طالبان را در سطح عالی کنترل نکنیم، امکان دستیابی به صلح در افغانستان ممکن نخواهد بود. رجب طیب اردوغان در مصاحبه با شبکه‌های سی‌ان‌ان ترک و کانال دی (Kanal D) به سوالات خبرنگاران درباره مهاجران غیرقانونی و تحولات منطقه پاسخ گفت.

خبرگزاری ایرنا: پس از واکنش شدید گروه طالبان به ادامه حضور نظامی ترکیه در افغانستان به رغم خروج آمریکا و ناتو، نخست وزیر پاکستان از آمادگی این کشور برای تسهیل مذاکرات مستقیم میان آنکارا و طالبان خبر داد. «عمران‌خان» که در اسلام‌آباد میزبان وزیر دفاع ترکیه بود، گفت که حاضر است بین این کشور و طالبان پادرمیانی کند. رسانه‌های پاکستانی امروز نوشتند: ترکیه اعلام کرد که به رغم شرایط نامطلوب امنیتی در افغانستان همچنان مشتاق به تامین امنیت فرودگاه کابل است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیران دفاع ارمنستان و روسیه تنش‌های مرزی نیرو‌های جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان و راه حل برون رفت از این اوضاع را بررسی کردند.وزارت دفاع ارمنستان با اعلام این خبر افرود: در دیدار سرگئی شویگو و آرشاک کاراپتیان وزیران دفاع روسیه و ارمنستان در مسکو به غیر از موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های دفاعی دو کشور مسایلی از قبیل حفظ آتش بس در منطقه قره باغ نیز بررسی شد.در این دیدار شویگو با اشاره به این که ارمنستان در منطقه قفقاز همکار راهبردی و امنیتی روسیه است، تاکید کرد: برای روسیه حفظ امنیت منطقه قفقاز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

خبرگزاری فارس:مسکو اعلام کرد، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه و همتای آمریکایی طی تماس تلفنی درباره مسائلی از قبیل موضوعات امنیتی منطقه‌ای و جهانی رایزنی کردند. سفارت روسیه در آمریکا و سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در بیانیه‌های جداگانه از تماس تلفنی وزرای دفاع دو کشور خبر دادند.در توضیح سفارت روسیه در آمریکا آمده است: «امروز گفت‌و‌گوی تلفنی سرگئی شویگو وزیر دفاع (روسیه) و لوید آستین وزیر دفاع (آمریکا) انجام شد. (در این گفت‌و‌گو درباره) نتایج مشورت‌های دوجانبه درباره ثبات استراتژیک و همچنین موضوعات امنیتی منطقه‌ای و جهانی صحبت شد».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):ابتدای سال‌ جاری میلادی به دنبال تصمیم دولت ترامپ، حوزه رژیم صهیونیستی از «یوروکام» به «سنتکام» منتقل شد. اطلاعات نشان می‌دهد که در پی این اقدام، چند ماهی است افسران اطلاعاتی و نیروی هوایی اسرائیل در ستاد سنتکام حضور یافته و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اطلاعاتی و پشتیبانی آن عملیات‌های شرورانه را طراحی و اجرا می‌کنند. هدف از این تصمیم، فراهم کردن زمینه‌های لازم برای افزایش بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و اختلاف‌افکنی و ایجاد سوءتفاهم میان کشورهای غرب آسیاست.

یورونیوز: در پی تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه بلاروس، مینسک از واشنگتن خواست که شماره کارکنان سفارت خود در این کشور را به ۵ نفر کاهش دهد.آناتولی گلاز، سخنگوی وزارت خارجه بلاروس با محکوم کردن و «آشکارا خصمانه» توصیف کردن تحریم‌های آمریکا گفت: «ما به آمریکایی‌ها پیشنهاد کرده‌‌ایم که تعداد پرسنل سفارتخانه‌شان در مینسک را تا اول سپتامبر به ۵ نفر کاهش دهند.»

دویچه وله: نخست‌وزیر کانادا صدور حکم ۱۱ سال زندان برای یک شهروند کانادایی در چین را ناعادلانه و مطلقا غیرقابل قبول خواند. دادگاهی در چین یک روز پیش حکم اعدام یک شهروند دیگر کانادایی متهم به قاچاق مواد مخدر را تائید کرد.جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا  در بیانیه‌ای حکم دادگاهی در چین علیه مایکل اسپاوور را به شدت محکوم کرد و آن را ناعادلانه خواند.

رادیو چین: وزارت بازرگانی چین گزارش داد که حجم تجارت خارجی این کشور و واردات و صادرات چین در هفت ماه اول سال جاری میلادی (2021) رکورد زد درحالیکه همزمان نرخ رشد سالانه تجارت خارجی این کشور نیز در مقایسه با دوره مشابه سال های گذشته به بیشترین میزان در طول 10 سال اخیر رسید. داده های ارائه شده از سوی اداره کل گمرک چین نشان می دهند که کل واردات و صادرات این کشور از ژانویه تا جولای 2021، رشد سالانه 24.5 درصدی را تجربه کرده و ارزش آن به 21.34 تریلیون یوان (حدود 3.3 تریلیون دلار آمریکا) رسیده است؛‌ صادرات چین نسبت به سال گذشته جهشی 24.5 درصدی را ثبت کرده درحالیکه جهش رشد واردات در هفت ماه اول سال جاری میلادی 24.4 درصد برآورد شده است.

ایران پرس: یک مقام فلسطینی اعلام کرد، رژیم متجاوز صهیونیستی در سال جاری میلادی بیش از 81 خانه فلسطینیان در شرق بیت المقدس را تخریب کرده است.«فادی الحدمی» وزیر امور بیت المقدس در دیدار با نمایندگان برخی کشورهای آمریکای جنوبی در قدس اشغالی گفت: افزایش تخریب‌ خانه های فلسطینیان با افزایش خطر اخراج صدها فلسطینی از خانه‌های خود در محله «شیخ جراح» و شهرک «سیلوان» که چندین دهه در آن‌ها زندگی کرده‌اند، همراه شده است.

خبرگزاری  ایلنا: وزارت خارجه سودان از تصمیم خود برای تحویل «عمر البشیر»، رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور و سایر مقام‌های تحت تعقیب به دیوان بین‌المللی کیفری خبر داد.این اقدام‌ها به طور بالقوه منجر به محاکمه مستقیم البشیر در برابر دیوان کیفری بین‌المللی در زمینه جنایت‌های جنگی و جنایت‌های انسانی در اقلیم دارفور می‌شود.این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که «مریم صادق المهدی» وزیر خارجه سودان با «کریم خان»، دادستان دیوان بین‌المللی در خارطوم گفت وگو و بر همکاری کشورش با این نهاد تاکید کرد.

خبرگزاری مهر: منابع خبری از صدور حکم بازداشت سیف الاسلام قذافی پسر معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی خبر دادند. بر اساس این گزارش، دادستان نظامی لیبی حکم بازداشت سیف الاسلام قذافی را صادر کرده است.حکم بازداشت فرزند معمر قذافی به اتهام ارتکاب قتل و کمک گرفتن از مزدوران اعلام شده است.گفتنی است که پس از سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ این کشور عرصه جنگ داخلی و نا آرامی شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *