أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading
رصد اندیشکده‌های غربی

از حقوق بشر در عصر دیجیتال تا تحرکات جدید ترکیه در شرق مدیترانه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: حقوق بشر در عصر دیجیتال، دیپلماسی واکسن روسیه، مذاکرات تسلیحاتی آمریکا و روسیه، تحرکات جدید ترکیه در شرق مدیترانه، برزخ ناخوشایند روابط آمریکا و پاکستان در بحبوحه خروج از افغانستان و چانه‌زنی بزرگ با کره شمالی ازجمله برجسته‌ترین موضوعات موردتوجه اندیشکده‌های خارجی در هفته گذشته بودند.

گزیده‌ای از این مطالب برای کمک به غنای مطالعاتی نخبگان و علاقه‌مندان به موضوعات راهبردی بین‌المللی در پی ازنظرتان می‌گذرد. رصد و ارائه چکیده‌ای از این مطالب به‌منزله تائید دیدگاه نویسندگان یا این اندیشکده‌ها نیست.

رند

حقوق بشر در عصر دیجیتال: اداره امور خارجه، کشورهای مشترک‌المنافع و توسعه انگلیس به موسسه رند در اروپا مأموریت داده است تا پژوهشی را باهدف شناسایی و گسترش ایده‌های مؤثر برای مداخلات و فعالیت‌ها به‌منظور تقویت و حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در عصر دیجیتال انجام دهد. این پژوهش مروری دارد بر حقوق بشر در عصر دیجیتال، روندها و چالش‌های مرتبط با آن و رویکردهای افزایش ظرفیت که برای پرورش و حمایت از آن‌ها اتخاذشده است.

کارنگی

دیپلماسی واکسن روسیه : در اوت 2020 مقامات روس از آغاز تولید واکسن اسپوتنیک به‌عنوان یک پیروزی بزرگ برای علم، نوآوری و دیپلماسی روسیه استقبال و ادعا کردند که روسیه با سرعت در وارد کردن این واکسن دومرحله‌ای به بازارهای جهانی، غرب را مغلوب کرده است و این موفقیت در سراسر جهان طنین‌انداز خواهد شد.

آیا روسیه و چین می‌توانند آمریکا را از قزاقستان دور کنند؟: برای قزاقستان روابط صمیمانه با آمریکا بخش مهمی از راهبرد مقابله بانفوذ روسیه و چین است.

آیا یوان می‌تواند جایگزین دلار روسیه شود؟: آزمودن امکان بین‌المللی ساختن ارز رایج چین در روسیه، چشم‌اندازی وسوسه‌برانگیز برای پکن و مسکو است اما برای تغییر واقعیت فقط توافق بر روی کاغذ کافی نیست.

محرک توسعه هسته ای چین چیست؟: اطلاعات ماهواره‌ای نشان می‌دهد که سیلوهای موشکی هسته‌ای جدیدی در گانسو و سین کیانگ در غرب چین ساخته‌شده است. چگونگی تفسیر این توسعه و انگیزه‌های پشت آن توسط کارشناسان آمریکایی و چینی می‌تواند رابطه امنیتی آن‌ها را تا حد زیادی تغییر دهد.

مرکز تحلیل سیاست خارجی اروپا

در جستجوی پیروزی: تهدیدهای روسیه و چین متفاوتند اما باهم همپوشانی دارند. من زمان زیادی را صرف مقابله با کرملین کرده‌ام اما اکنون بر چین متمرکزشده‌ام. کدام‌یک بدتر هستند؟ ظاهراً پاسخ ساده است. برای همسایگان روسیه، روسیه تهدید بزرگی است. برای دیگر کشورها چین تهدید است.

ملتی در زنجیر: بلاروس، یک سال بعد: بدیهی است که مخالفان امیدوارند فشار بین‌المللی به سرنگونی رژیم بلاروس کمک کند. اما واقعیت این است که بلاروس باید خودش را آزاد کند.

مذاکرات تسلیحاتی آمریکا و روسیه: کشمکشی دشوار در ژنو: هدف اعلام‌شده از مذاکرات ژنو درباره ثبات راهبردی میان آمریکا و روسیه این است که برای یک توافق کنترل تسلیحات هسته‌ای در آینده پایه‌هایی بنا شود.

گرجستان: اولین قربانی جنگ روسیه علیه دموکراسی: صبر راهبردی 13 ساله ناتو درحالی‌که تحت حمله ترکیبی روسیه قرار داشت، به روسیه اجازه داده است تا هدف راهبردی خود را پیش ببرد.

بگین سادات

تحرکات جدید ترکیه در شرق مدیترانه: در ژوئیه 2021، در پی بازگشایی یک‌جانبه خط ساحلی واروشا توسط ترکیه، اسرائیل از جمهوری قبرس به‌طور کامل حمایت کرد و سال گذشته، در جریان تنش‌های یونان و ترکیه در شرق مدیترانه، همبستگی خود را با آتن نشان داد. آنکارا به دنبال گسترش جایگاه خود در منطقه است و یک‌راه حل دو دولتی را در قبرس دنبال می‌کند. این کشور همچنین از متدولوژی جدید سیاست خارجی در یونان استفاده می‌کند درحالی‌که در خصوص خواسته‌های خود سرسخت است.

بروکینگز

برزخ ناخوشایند روابط آمریکا و پاکستان در بحبوحه خروج از افغانستان: رابطه آمریکا-پاکستان بعد از گذشت شش ماه از روی کار آمدن دولت بایدن و در بحبوحه خروج آمریکا از افغانستان و افزایش خشونت در آن کشور، در برزخی ناخوشایند به سر می‌برد. پاکستان بارها اعلام کرده است که می‌خواهد این رابطه به شکلی گسترده‌تر از آنچه به افغانستان مربوط می‌شود، تعریف شود و اصرار داشته که نمی‌خواهد به‌عنوان مقصر شکست‌ها در افغانستان شناخته شود.

محدودیت‌های سفر بین‌المللی چندان منطقی نیست: روش یک‌جانبه‌ای که کشورها در پاسخ به شیوع کرونا برای طراحی، اعمال و اجرای محدودیت‌های سفر به‌کاربرده‌اند، و اغلب دلیلش این بوده که این گزینه در مقایسه با متوقف کردن ویروس در خانه کاری ساده‌تر است، می‌تواند جهان ما را به‌طور اساسی به سمت بدتر شدن بکشاند.

بلفر

ورود به جنگ ساده‌تر از خروج از آن است: مورد افغانستان: فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی عملاً به جنگ سرد پایان داد و آمریکا را به‌عنوان کشوری قدرتمند، امن‌ و مرفه‌ برجای گذاشت. برتری نظامی ناشی از آن، فقدان رقبا و وجود ثروت فراوان، آزادی بی‌نظیری را برای آمریکا در انجام مأموریت‌های هدفمند جهانی برای شکل‌دهی به جهان فراهم کرد. در دهه 1990، آمریکا منافعش را برای ارتقای حکمرانی دموکراتیک و اقتصاد بازار آزاد، تقویت آزادی فردی و حمایت از حقوق بشر پیش برد. بااین‌حال، پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، سیاست خارجی آمریکا بر مبارزه و شکست تروریسم، عمدتاً در خاورمیانه و آفریقا متمرکز بود.

چانه زنی بزرگ با کره شمالی: تغییر در شبه‌جزیره کره در حال انجام است. در هشتمین کنگره حزب کارگران کره در ماه ژانویه، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تغییر قاطعی را در سیاست‌های اقتصادی و نظامی این کشور ترتیب داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *