جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

کره جنوبی و استرالیا به دنبال گسترش روابط دوجانبه

تهران – ایرنا – وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد دیپلمات‌های ارشد این کشور و استرالیا امروز (سه‌شنبه) در سئول درباره تلاش‌های مشترک برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه استراتژی‌های منطقه هند-آرام و موضوعات با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار امنیتی پیونگ یانگ به سئول و…

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: هشدار کره شمالی به کره جنوبی درباره ادامه رزمایش های مشترک با آمریکا، واکنش عملی پیونگ یانگ به خبر برگزاری رزمایش آمریکا و کره جنوبی، پایان نشست‌ دوحه همزمان با تشدید بحران افغانستان، واکنش کاخ سفید به پیشروی سریع طالبان در افغانستان، سفارش جو بایدن به نیروهای افغان،تاکید سخنگوی دفتر سیاسی طالبان برادامه  مذاکره،هشدار مجدد سازمان ملل نسبت به تشدید درگیری‌ها در افغانستان، برگزاری رزمایش هوایی رژیم ‌صهیونیستی و آمریکا، برگزار ی رزمایش نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی نوار غزه، شرط عربستان برای کمک به لبنان، سفر وزیر دفاع ترکیه به پاکستان، دیدار رئیس جمهوری مصر با مقام امنیتی امارات، تنش در روابط چین و لیتوانی، تشدید تحریم‌های آمریکا و بریتانیا علیه بلاروس، تایید  طرح بازسازی و ترمیم  زیرساخت‌های آمریکا در مجلس سنا، انتقاد آمریکا و چین از یکدیگر برسر موضوعات مرتبط با دریای چین جنوبی و هشدار روسیه در مورد استقرار پدافند هوایی آمریکا در اوکراین  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر: در انتقاد از رزمایش سئول-واشنگتن، پیونگ یانگ درباره بحران امنیتی در شبه جزیره کره هشدار داد.کره شمالی می گوید حسن نیت این کشور با پاسخ خصمانه سئول-واشنگتن مواجه شده و این می تواند اوضاع امنیتی در شبه جزیره کره را وخیم کند.کره شمالی امروز چهارشنبه هشدار دارد که سئول-واشنگتن فرصت بهبود رابطه با پیونگ یانگ را از دست داده اند و با انتخاب مسیر افزایش تنش از راه برگزاری رزمایش های مشترک، به خطر ایجاد یک بحران امنیتی جدی دامن می زنند.

العالم فارسی: کره شمالی به دنبال نادیده گرفتن هشدارهای پیونگ یانگ در مورد مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی، از روز سه شنبه تماس های ارتباطی با سئول را قطع کرده است.با گذشت تنها یک هفته از برقراری ارتباطات دوجانبه میان مقامات کره شمالی و کره جنوبی که بیش از یک سال پیش توسط پیونگ یانگ قطع شده بود، کره جنوبی اعلام کرد همسایه شمالی به خطوط ارتباطی هات لاین جواب نمی دهد. عدم پاسخگویی به خطوط ارتباطی پس از آن صورت گرفت که کیم یو جونگ خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هفته های گذشته هشدار داد که رزمایش نظامی آمریکا و کره جنوبی به روند آشتی و کاهش تنش میان دو کشور را خدشه دار می کند.

خبرگزاری صدا و سیما: نشست‌های هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله با هیئت‌های کشور‌های شرکت کننده در کنفرانس بین المللی درباره افغانستان در دوحه قطر پایان یافت.نشست های هیئت مذاکره کننده دولت افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله با هیئت های کشورهای شرکت کننده در کنفرانس دوحه، پایان یافت. هدف از برگزاری این کنفرانس، بررسی آخرین تحولات پرونده افغانستان در سایه نبردهای فعلی بین نیروهای دولتی و طالبان است. هیئت مذاکره کننده طالبان هم به این کنفرانس پیوست.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی کاخ سفید در واکنش به پیشروی سریع نیروهای طالبان در افغانستان، در کنفرانسی خبری گفت که اعتقاد ما این است که نیروهای امنیتی افغان، توانایی دفاع از خود را دارند.«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در واکنش به پیشروی سریع نیروهای طالبان در افغانستان، در کنفرانسی خبری گفت که اعتقاد ما این است که نیروهای امنیتی افغان، توانایی دفاع از خود را دارند.وی ادامه داد: «معتقدیم که نیروهای امنیتی افغانستان دارای تسلیحات، تجهیزات و آموزش کافی برای دفاع از خود هستند».

یورونیوز: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پشیمان نیست.خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید تا ۳۱ اوت تکمیل شود و این در حالی است که ۲۰ سال پیش نیروهای آمریکایی و ناتو پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند و در این کشور باقی ماندند.رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که افغان‌ها «باید اراده برای جنگیدن داشته باشند.» وی افزود: «آن‌ها باید برای خود، برای ملت خود بجنگند.»

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی دفتر سیاسی طالبان افغانستان مدعی شد که این گروه به مسیر مذاکرات در دوحه پایبند است و نمی‌ خواهد این روند از بین رود. سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان در مصاحبه با شبکه الجزیره اظهار کرد: دولت افغانستان وعده‌ها و تعهدات خود در خصوص حمله به نیروهای ما در طول عید را نقض کرد.

آناتولی  ترکیه: استفان دوژاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل نسبت به تشدید درگیری‌ها و عدم توقف خشونت‌ها در افغانستان هشدار داد. وی طی نشست خبری در نیویورک به بیانیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در باره افغانستان اشاره کرد و گفت: «عدم توقف خشونت‌های فزاینده در افغانستان، نقض حقوق بشر و سوءاستفاده‌ها پیامدهای فاجعه باری برای مردم افغانستان دارد».

خبرگزاری فارس: ارتش رژیم صهیونیستی از پایان رزمایش هوایی با نیروی هوایی آمریکا خبر داد که طی آن سناریوهای عملیاتی مختلفی شبیه‌سازی شد.بر اساس اعلام ارتش رژیم صهیونیستی، در این رزمایش که در نوع خود برای اولین بار برگزار شد، سناریوهای عملیاتی مختلفی شبیه‌سازی شد.در این رزمایش که با نام «عقاب صحرا» برگزار شد، اسکادران ۱۳۳ نیروی هوایی رژیم کودک‌کش، در کنار اسکادران ۴۹۴ نیروی هوایی آمریکا در پایگاه هوایی «اودا» در جنوب فلسطین اشغالی به تمرین پرداخت.

الکوثر فارسی: ارتش رژیم صهیونیستی رزمایش نظامی در نزدیکی مرز نوار غزه برگزار کرد. در این رزمایش نظامی همزمان با شلیک منورها، پیشروی خودروهای نظامی ارتش اسرائیل به بخش جنوبی شهرک صهیونیستی اشکلون تمرین شد.

خبرگزاری تسنیم: هیئت دولت عربستان اعلام کرد که هرگونه کمک به لبنان چه در زمان حاضر و چه در آینده بستگی به انجام اصلاحات «جدی و ملموس» دولت این کشور دارد. هیئت دولت سعودی پس از پایان جلسه سه شنبه شب خود در بیانیه‌ای عنوان کرد که کمک به لبنان قبل از اقدام دولت این کشور به انجام اصلاحات جدی امکانپذیر نیست.دولت عربستان در این بیانیه خود ضمن اعلام همبستگی با ملت لبنان تأکید کرد که به دولت فعلی و یا آینده لبنان قبل از اقدام آن به انجام اصلاحات چشمگیر و جدی، هیچ گونه کمکی نخواهد شد.

تی.آر.تی ترکیه: آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه برای دیدار رسمی به اسلام آباد پایتخت پاکستان رفت.خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه با پرویز ختک وزیر دفاع، زبیده جلال وزیر تولیدات دفاعی و قمر جاوید باجوا فرمانده نیروی زمینی در پاکستان دیدار می‌کند. انتظار می‌رود در طول مذاکرات، همکاری دو کشور در زمینه نظامی، امنیتی و صنایع دفاعی مورد بحث قرار گیرد.با این حال، پس از آخرین تحولات در افغانستان، پیشبینی می‌شود که مسائل منطقه‌ای یکی دیگر از موضوعات مورد بحث این مذاکرات باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری مصر در جریان استقبال از هیئت اماراتی به ریاست مشاور امنیت ملی این کشور اعلام کرد، قاهره خواستار تقویت روابط دوجانبه و گسترش آن در همه زمینه هاست. سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر اعلام کرد، عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور با یک هیئت عالی رتبه اماراتی به ریاست طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی این کشور در مقر ریاست جمهوری دیدار کرد.وی افزود، در این دیدار روابط همکاری دوجانبه به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری، تقویت سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور در بخش های مختلف مصر بررسی شد.

خبرگزاری ایرنا: وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، پکن در مخالفت با اقدام لیتوانی برای صدور مجوز گشایش دفتر نمایندگی تایوان در این کشور، سفیر خود از لیتوانی را فراخوانده است. پذیرش تایوان به عنوان بخشی از چین و عدم تأیید این منطقه به عنوان کشوری مستقل یکی از شرایط برقراری روابط دیپلماتیک چین با دیگر کشورها از جمله لیتوانی است.در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: صدور مجوز از سوی لیتوانی به تایوان برای گشایش دفتر نمایندگی در این کشور مغایر بیانیه مشترک چین و لیتوانی هنگام برقراری روابط دیپلماتیک و همچنین ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی چین است.

دویچه وله: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا فرمانی را امضا کرده که در آن اقدامات تنبیهی علیه اشخاص و شرکت‌های بلاروس در نظر گرفته شده است.بریتانیا نیز به نوبه‌خود صنعت نفت و پتاسیم بلاروس را هدف تحریم‌های خود قرار داده است.علاوه بر این، در آینده صنعت هوانوردی و پرواز هواپیماهای بلاروس نیز در زمره تحریم‌ها قرار خواهند گرفت.

رادیو چین: مجلس سنای آمریکا پس از چند هفته رایزنی طرح یک هزار میلیارد دلاری بازسازی و ترمیم زیرساخت های این کشور موسوم به طرح “زیرساخت ها” را تایید کرد.این طرح روز سه شنبه در مجلس سنا به رای گذاشته شد و در اتفاقی کم سابقه بخشی از سناتورهای جمهوری خواه با دموکرات ها همراه شدند و  این طرح که یکی از برنامه های انتخاباتی جو بایدن بود، با ۶۹ رای موافق در برابر ۳۰ رای مخالف تصویب و به مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شد.

  ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا و چین در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل، همدیگر را بر سر موضوعات مرتبط با دریای چین جنوبی به باد انتقاد گرفتند. سران و وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان ملل برای بحث و گفتگو درباره امنیت دریایی در این نشست شرکت کردند.شرکت کنندگان دوباره تاکید کردند که برای رسیدگی به فعالیت های غیرقانونی در دریا از جمله تروریسم، با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

ایران پرس: رئیس کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه در مورد امکان استقرار موشک‌های پدافند هوایی آمریکا در اوکراین هشدار داد. “لئونید سلوتسکی” در کانال تلگرامی خود نوشت: اظهارات الکسی رزنیکوف معاون نخست وزیر و وزیر امور همگرایی مناطق خارج از کنترل اوکراین مبنی بر اینکه در خاک اوکراین سیستم‌های پدافند هوایی آمریکا قرار می‌گیرد، اقدام تحریک آمیز است. مقام پارلمانی روس گفت: اظهارات رزنیکوف اقدام تحریک آمیز است و استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در اوکراین، موازنه قوا نه فقط در منطقه بلکه خارج از آن را برهم می‌زند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *