جدیدترین مطالب

تحریم‌های جدید علیه ایران

تحریم‌های جدید علیه ایران

کوروش احمدی در یادداشتی می نویسد: اسرائیل بعد از حمله ایران پیگیر اقدامات تحریمی و دیپلماتیک علیه ایران و قرار‌دادن سپاه در فهرست سازمان‌های حامی تروریسم و به‌اصطلاح «ایجاد یک جبهه جهانی و یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران» شده‌ است.

منبع حماس: ۳۰ افسر شاباک اسیر حماس هستند

یک منبع در جنبش حماس گفت: این جنبش ۳۰ نفر از ژنرال‌ها و افسران شاباک را نزد خود اسیر نگه داشته است که در محل‌های کاملا امنی به سرمی برند و نظامیان صهیونیست نمی‌توانند به آنها دست یابند.

اسب‌های سرگردان و زخمی ارتش در خیابان‌های لندن

پنج راس اسب متعلق به واحد سوار نظام سلطنتی که گفته شده هنگام تمرین فرار کرده اند، در خیابان‌های مرکز لندن در برخورد با خودرو‌های عبوری زخمی شدند و رهگذران را در قلب سیاسی لندن حیرت زده کردند.

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

انحراف عمدی آب‌های مشترک ایران و افغانستان؛ طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف‌شده ۴۰۰ کیلومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین رودخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است.

سردبیرالاخبار: عملیات «وعده صادق» قدرت ایران را ثابت کرد

یک تحلیلگر برجسته لبنانی با اشاره به شکست نظریه امنیتی رژیم اشغالگر در نبرد طوفان الاقصی اعلام کرد که شهید سلیمانی تلاش گسترده‌ای برای تقویت مقاومت انجام داد و عملیات تلافی‌جویانه «وعده صادق» قدرت ایران در تقابل مستقیم با دشمن صهیونیستی را ثابت کرد.

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای جمعی در خان یونس

نماینده ایران در ژنو در نامه‌هایی به رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشت: سبعیت رژیم صهیونیستی در غزه دیگر موجب شگفتی هیچکس نیست، این نسل کشی را فورا متوقف کنید.

Loading

رسانه‌ها؛ سناریوی ناآرام سازی لبنان و..

۱۴۰۰/۰۵/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:گفت و گوی تلفنی گانتس و آستین با محوریت ایران و لبنان، حمله هوایی اسرائیل به لبنان و واکنش حزب الله،آمادگی جنبش النجباء برای ورود به معادله بازدارندگی حزب الله، طرح تازه آمریکایی-غربی برای محاصره لبنان با پوشش «کنفرانس پاریس»، درخواست  سازمان ملل، آمریکا و فرانسه برای حفظ آرامش در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی، ابراز نگرانی روسیه از تشدید تنش ها در سرزمین های اشغالی فلسطین، مذاکرات فرستاده ویژه دولت آلمان با نمایندگان طالبان در قطر، درخواست افغانستان از پاکستان برای نابودی خطوط تامین طالبان، خیز اسکاتلندی ها  برای استقلال از بریتانیا، ابراز نگرانی آمریکا از  رشد سریع زرادخانه اتمی چین، هشدار شدید چین به آمریکا بابت فروش سلاح به تایوان، واکنش آمریکا به اظهارات رئیسی درباره مذاکرات وین، بیانیه گروه 7 درخصوص حمله به کشتی اسرائیلی، ابراز تمایل ترکیه و یونان برای همکاری های دوجانبه ، اوضاع وخیم در جنوب شرق آسیا به علت شیوع سویه دلتای کرونا و نشست سران آسیای مرکزی درباره کرونا، اقتصاد و حمل‌ونقل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در مورد درگیری‌ها در جنوب لبنان و مساله ایران گفت و گو کردند.بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در این گفت و گوی تلفنی به درگیری‌ها در جنوب لبنان اشاره کرد و مدعی شد که تل آویو برای هر سناریویی آماده است.وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از آستین خواست تا واشنگتن برای توقف درگیری در این قضیه دخالت کند.

یورونیوز: حزب الله لبنان روز جمعه ششم اوت اعلام کرد که در واکنش به حملات هوایی روز پنجشنبه ارتش اسرائیل به لبنان، این گروه مناطقی را در اطراف مواضع نیروهای اسرائیلی در مزارع شبعا با ده‌ها راکت ۱۲۲ میلیمتری هدف قرار داده است. نیروی هوایی اسرائیل نیز در حساب کاربری خود در توئیتر با تأیید این خبر نوشت که بیشتر راکت های شلیک شده توسط سیستم دفاع هوایی این کشور رهگیری شده‌اند و بقیه آنها در مناطق باز و مورد مناقشه مزارع شبعا فرود آمده‌اند.

خبرگزاری مهر: جنبش النجباء عراق در بیانیه ای اعلام کرد که این جنبش آماده است تا به معادله بازدارندگی که دبیرکل حزب الله اعلام کرد، بپیوندد. جنبش النجباء عراق آمادگی خود را برای ورود به معادله بازدارندگی که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله آن را اعلام کرد، ابراز نمودو اعلام کرد: ما آمادگی کامل خود را برای ورود به معادله بازدارندگی که از سوی سید حسن نصرالله مطرح شد، اعلام می‌کنیم.

خبرگزاری تسنیم: نگاهی به مواضع حاضران در کنفرانس پاریس به بهانه حمایت از لبنان نشان می‌دهد که هدف اصلی از این کنفرانس کاملا متناقض با ادعای سازماندهی‌کنندگان آن است. هیاهو و جنجالی که سازماندهی‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی در پاریس با حضور 40 کشور برای جمع آوری 350 میلیون دلار کمک‌های بشردوستانه برای لبنان به راه انداخته بودند تناسبی با اندازه مبلغ ذکر شده و همچنین توانایی کشورهای مشارکت کننده و تمایل آنها برای کمک به لبنان ندارد. در واقع اگر آنها واقعا می خواستند در این شرایط دشوار از لبنان حمایت کنند میلیاردها دلار به این کشور کمک می‌کنند نه 350 میلیون دلار.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سازمان ملل، آمریکا و فرانسه خواهان آرامش در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی شدند.سازمان ملل نسبت به پیامدهای وضعیت بسیار خطرناک در مرزهای جنوبی لبنان هشدار داد. یوآننا ورونتسکا، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در بیانیه‌ای نگرانی شدید خود را از درگیری‌های چند روز گذشته لبنان و رژیم صهیونیستی و تبادل آتش میان دو طرف اعلام کرد.

ایران پرس: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای از تشدید تنش ها در سرزمین های اشغالی فلسطین ابراز نگرانی کرد.وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود گفت: مسکو با نگرانی شاهد تشدید تنش ها در اراضی اشغالی فلسطین است.  در ادامه بیانیه آمده است: درگیری ها بین فلسطینی ها و اسراییلی ها بخاطر فعالیت های شهرک سازی غیرقانونی ازجمله در نزدیکی شهر نابلس حدود دو ماه است که ادامه دارد.

دویچه وله: گروهی از سیاستمداران دولت آلمان به رهبری یاسپر ویک با نمایندگان طالبان در قطر گفت‌وگو کرده‌اند. هدف از این دیدار کسب تضمین جانی برای آن دسته از شهروندان افغان اعلام شده که با نهادهای آلمانی در آن کشور همکاری داشته‌اند.خبر دیدار و گفت‌وگوی هفته گذشته مقامات دولت آلمان با نمایندگان طالبان در دوحه، پایتخت قطر از سوی شبکه دو تلویزیون آلمان (ZDF) منتشر شده بود.

خبرگزاری ایرنا: درحالی که گزارش‌ها از اقدام طالبان برای بستن گذرگاه «اسپین بولدک» در مرز مشترک افغانستان با پاکستان حکایت دارد، کابل از اسلام‌آباد برای نابودی خطوط تامین شبه نظامیان طالبان و زیرساخت‌های آنان درخواست کمک کرد. رسانه‌های پاکستانی روز شنبه از تعلیق هرگونه تردد غیرنظامیان در مرز چمن واقع در ایالت بلوچستان به عنوان گذرگاه مشترک مرزی با افغانستان (اسپین بولدک) خبر داده و اعلام کردند که طالبان با بستن این گذرگاه مرزی خواستار لغو شرط روادید پاکستان برای افغانی‌ها شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: اسکاتلندی‌ها پس از برگزیت بیشتر به فکر استقلال افتاده اند و این نشان می‌دهد که اسکاتلند روزی از انگلیس جدا خواهد شد. پس از سفر اخیر وزیر خزانه داری انگلیس به اسکاتلند با وعده افزایش کمک‌ها و سرمایه گذاری‌ها در این منطقه، نخست وزیر انگلیس نیز برای دومین بار در شش ماه اخیر بدون دیدار با سروزیر اسکاتلند، به این منطقه سفر کرده است.نیکولا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند و سر وزیر این منطقه در مصاحبه با رسانه‌ها با عجیب خواندن سفر جانسون بدون دیدار با مقامات اسکاتلندی گفت: بوریس جانسون با دولت محلی اسکاتلند اختلافات اساسی دارد به همین علت فرصتی که می‌توانست برای حل مشکلات و بهبود امور صرف شود از دست رفت.

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه آمریکا به وزرای خارجی کشورهای جنوب شرق آسیا گفت که ایالات متحده نگران رشد سریع زرادخانه اتمی چین است.«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا از چین خواست تا از رفتار تحریک‌آمیز خود در قبال کره جنوبی دست بردارد و نگرانی خود را بابت نقض‌های حقوق بشری در تبت،‌ سین‌کیانگ و هنگ کنگ ابراز داشت.

رادیو چین: چین اعلام کرد آمریکا بهای سنگینی بابت فروش سلاح به تایوان می پردازد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در تاریخ 4 آگوست برابر با 13 مرداد ماه اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور طرح فروش تسلیحات به ارزش 750 میلیون دلار به تایوان را تائید کرده است؛‌ این اولین باری است که دولت فعلی (جو بایدن) آمریکا از زمانی که روی کار آمده، از فروش تسلیحات به تایوان خبر می دهد.

اسپوتنیک روسیه: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از آمادگی این کشور برای بازگشت به مذاکرات وین درباره ایران خبر داد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمادگی آمریکا برای بازگشت به مذاکرات وین درباره ایران را اعلام کرد.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ایالات متحده آمریکا هنوز آمادگی بازگشت به مذاکرات در وین را دارد، ایران باید در سیستم سیاسی خود تصمیم مناسب را اتخاذ کند.

آناتولی  ترکیه: کشورهای عضو گروه 7 و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که حمله اخیر به کشتی شرکت اسرائیلی عمدی و هدفمند بوده و همه شواهد آشکارا به ایران اشاره می‌کند.وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، ژاپن، فرانسه، کانادا، آلمان و ایتالیا در این بیانیه تاکید کردند که کشورهای مذکور در تعهد خود به حفاظت از امنیت دریایی و کشتیرانی تجاری متحد هستند.

تی.آر.تی ترکیه: مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه مراتب تاسف و همدردی خود بابت وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی در یونان را به نیکوس دندیاس همتای یونانی‌اش ابراز کرد.وزارت خارجه یونان نیز با انتشار توئیتی نوشت که چاووش‌اوغلو ضمن تماس تلفنی با دندیاس مراتب همبستگی خود با کشورشان را نشان داده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: کشورهای جنوب شرقی آسیا شاهد بدترین وضعیت افزایش تعداد مبتلایان به علت گسترش شدید سویه دلتای ویروس کرونا هستند که به شدت مسری است.تعداد مبتلایان در اندونزی به روزانه ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار نفر رسیده و این کشور شدیدترین افزایش را در این منطقه داشته است. تعداد قربانیان در اندونزی هم از ۱۵۰۰ نفر در روز بیشتر شده است. روز چهارشنبه مجموع تعداد جانباختگان از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفت.

خبرگزاری فارس: سران کشورهای آسیای مرکزی پس از نشست مشورتی در «ترکمن باشی» بیانیه مشترکی را تصویب کردند.در این نشست، «سادیر جباراف»  رئیس جمهور قرقیزستان، «قربانقلی بردی محمداف» ، رئیس جمهور ترکمنستان، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، «قاسم ژامرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان، «امامعلی رحمان» ، رئیس جمهور تاجیکستان شرکت و این بیانیه را امضا کردند. در این نشست، روسای جمهور آسیای مرکزی در مورد مسائل همکاری منطقه‌ای در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و ارتباطات و همچنین اقدامات مشترک برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا بحث کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *