جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این منبع گفت: یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین / رویترز: دو مورد از این تحریم‌ها می‌توانند در صورت اجرا بطور مستقیم بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران گنجاندند. این تحریم‌ها در صورت تصویب در هر دو مجلس نمایندگان و سنا و امضای آن توسط جو بایدن و سپس اجرایی شدن، می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند. زمان دقیق تصویب و اجرای این تحریم‌ها مشخص نیست، زیرا این اقدامات همچنان در حال بررسی است و به رئیس جمهور آمریکا اختیار تخصیص معافیت نیز می‌دهد.

واکنش وزیر خارجه ایران به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading

رسانه‌ها؛ فعال شدن تحریم های چین ضدآمریکا و…

۱۴۰۰/۰۵/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تحریم های تلافی جویانه‌ی چین علیه آمریکا، واکنش آمریکا به تحریم‌های چین، واکنش طالبان به حملات هوایی آمریکا، رایزنی  بایدن و اشرف غنی، تاریخ خروج آمریکا از عراق، سفر وزیر خارجه آمریکا به هند و کویت با محوریت ایران، تأکید آمریکا و قطر بر ضرورت توافق منطقه‌ای برای حل بحران یمن، برگزاری مذاکرات روسیه و آمریکا، درخواست آمریکا و اروپا از طالبان ، تلاش آمریکا برای مسدود کردن راه صادرات نفت ایران به چین ، ادامه تنش ها در قره باغ ، تلاش رژیم صهیونیستی برای ادامه شهرک‌سازی در کرانه باختری، تصویب لایحه ضد اسلامی در مجلس  فرانسه، انتقاد چین به برنامه منشاءیابی ویروس کرونای سازمان بهداشت جهانی و ناکامی وزیران گروه ۲۰ در توافق بر سر مقابله با تغییرات اقلیمی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: پکن تحریم های تلافی جویانه ای را علیه واشنگتن به دلیل روابط تجاری بین آمریکا و هنگ کنگ اعمال کرد. وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته توصیه‌هایی را برای شرکت‌های تجاری آمریکایی فعال در هنگ کنگ منتشر کرد و به آنها درباره قانون امنیت ملی پکن درباره هنگ کنگ هشدار داد. وزارت امور خارجه چین می‌گوید ۷ فرد آمریکایی از جمله ویلبر راس، وزیر تجارت پیشین آمریکا را تحریم کرده است.در بیانیه وزارت خارجه چین که توسط رسانه‌های چینی منتشر شد، آمده است:” در پاسخ به اقدامات اشتباه طرف آمریکایی، چین تصمیم گرفت تحریم‌های متقابل را اعمال کند.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کاخ سفید تحریم‌های چین علیه نهادها و شهروند آمریکایی را محکوم کرد و گفت که این اقدام پکن باعث توقف ایالات متحده نخواهد شد. «جن پساکی» سخنگوی کاخ سفید عصر روز جمعه به وقت واشنگتن در سخنانی به تحریم‌های چین علیه چند نهاد و شهروندان آمریکایی واکنش نشان داد و اعلام کرد که این اقدام چین ایالات متحده را متوقف نخواهد کرد. وی اظهار داشت که «اینگونه اقدامات چین باعث توقف ما نخواهد شد و ما در اجرا کردن تحریم‌های خود علیه چین مصمم هستیم».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی گروه طالبان با تأیید بمباران مواضع این گروه در ولایت قندهار و شماری دیگر از مناطق از سوی نیروهای آمریکایی گفت طالبان در برابر این حملات بی‌تفاوت نخواهند ماند. مقامات ایالات متحده آمریکا تأیید کرده‌اند که ارتش این کشور در روزهای گذشته چندین حمله هوایی را برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان درگیر با طالبان انجام داده‌ است.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور افغانستان در پیامی توئیتری از گفتگوی تلفنی خود با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خبر داد.«اشرف غنی» در توئیتر نوشت که عصر جمعه با جو بایدن همتای آمریکایی خود به صورت تلفنی درباره روابط بین دو کشور گفتگو کرده است.رئیس جمهور افغانستان همچنین افزود که بایدن به وی درباره تداوم پشتیبانی و حمایت از نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان اطمینان داده است.

الکوثر فارسی: مشاور امنیت ملی عراق با تاکید بر عدم نیاز کشورش به حضور نیروهای رزمی آمریکایی، به صورت تلویحی از زمان خروج این نیروها از عراق خبر داد«قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق که برای حضور در نشست‌های دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا در واشنگتن به سر می‌برد، به صورت تلویحی از زمان خروج نیروهای رزمی آمریکایی از خاک کشورش خبر داد.وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «الفرات»، منتشر شد، اعلام کرد که عراق به طرف آمریکایی تاکید کرد که نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاکش ندارد.

العالم فارسی:وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد در بازه زمانی چهارم تا ششم مرداد به هند و کویت سفر کند و ایران یکی از محورهای مهم گفت‌وگوها است.«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده هفته آینده به هند و کویت سفر می‌کند تا با مقام‌های این دو کشور در خصوص موضوعاتی چون خروج آمریکا از افغانستان و موضوعات جهانی مربوط به همه‌گیری کووید-۱۹ و تغییرات اقلیمی و ایران و موضوعات دیگر گفت‌وگو کند.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه قطر و فرستاده آمریکا در امور یمن دیدار و درباره راهکارهای حل بحران این کشور گفت‌وگو کردند.«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر که به واشنگتن سفر کرده است با «تیم لیندرکینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن دیدار کرد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که لیندرکینگ در این دیدار از قطر به دلیل اعطای ۱۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای مقابله با خطر قحطی در یمن، تشکر کرد.

ایران پرس: دور جدید مذاکرات روسیه و آمریکا در مورد مسائل مربوط به ثبات راهبردی 28 ژوئیه برگزار خواهد شد.سرپرستی هیات روسیه در این مذاکرات برعهده سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه است و هیات آمریکایی نیز به سرپرستی وندی شرمن معاون اول وزیر خارجه این کشور در مذاکرات ژنو شرکت می کند.  علاوه بر آن بونی جنکینز معاون امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در قالب هیات این کشور در مذاکرات با روسیه شرکت خواهد کرد. 

اسپوتنیک روسیه: ایالات متحده و اتحادیه اروپا از طرفین در افغانستان می خواهند که آتش بس برقرار کنند و به دنبال راه حل سیاسی برای وضعیت باشند، طالبان (که به عنوان تروریست شناخته شده و در فدراسیون روسیه ممنوع است) باید حمله را متوقف کرده و دسترسی بشردوستانه به مناطق را فراهم کند. تحت کنترل آن، امنیت مأموریتهای دیپلماتیک در این کشور باید تضمین شود. این مطالب در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمده است.در متن بیانیه که توسط وزارت خارجه آمریکا منتشر شده آمده است: “ما از هر دو طرف می خواهیم که در مورد آتش بس دائمی و جامع و در مورد اصول اساسی کشور آینده افغانستان و جزئیات ترتیبات حکومتی انتقالی تا زمان توافق نهایی سیاسی توافق کنند.”

یورونیوز: دولت ایالات متحده در راستای آماده کردن خود برای رویارویی با احتمال عدم بازگشت تهران به میز مذاکرات، در حال بررسی موضوع مسدود کردن راه فروش نفت ایران به چین است.این خبر روز جمعه از سوی یکی از مقامات این کشور به شرط ناشناس ماندن اعلام شد.به گفتۀ او، واشنگتن در اوایل سال جاری میلادی به پکن گفته بود که در حال حاضر هدف اصلی‌اش، احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی با ایران است و با فرض بازگشت به موقع به این توافق، نیازی به مجازات شرکت‌های چینی که با خرید نفت خام ایران، تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کنند نیست.

آناتولی  ترکیه:  وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که مواضع این کشور در منطقه کلبجر توسط نیروهای ارمنستان هدف قرار گرفته است. در این اطلاعیه، ضمن اشاره به اقدامات تحریک آمیز ارمنستان آمده است: پاسخ لازم به این اقدامات بلافاصله از سوی نیروهای مسلح کشورمان داده شد. درگیری در این منطقه میان نظامیان دو کشور همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایلنا:یکی از مسئولان دولت رژیم صهیونیستی گفت که شورای عالی نقشه‌کشی و ساخت و ساز اداره شهرسازی وابسته به ارتش صهیونیستی طی چند هفته آینده به منظور تصمیم‌گیری و تصویب طرح‌های شهرک‌سازی جدید در کرانه باختری، تشکیل جلسه می‌دهد. روزنامه عبری زبان «ماکور ریچون» ضمن اشاره به این مطلب، افزود که تشکیل جلسه این شورا منوط به چراغ سبز «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.

خبرگزاری ایرنا: لایحه ضد اسلامی دولت فرانسه از تصویب مجلس گذشت. مجلس ملی فرانسه با وجود رأی منفی مخالفان دولت، یک لایحه «ضد اسلامی» جنجالی را تصویب کرد.دولت استدلال کرده که این قانون برای تقویت نظام سکولار فرانسه مورد نیاز است، اما منتقدان می‌گویند که آزادی‌های مذهبی را نقض می‌کند.احزاب اصلی اپوزیسیون از جمله سوسیالیست‌ها و جمهوری‌خواهان همراه با حزب کمونیست، علیه این لایحه رأی دادند.

رادیو چین: چین اعلام کرد : برنامه مرحله دوم منشاءیابی سازمان بهداشت جهانی مورد اختلال جدی سیاسی قرار گرفته است.جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: این برنامه با قطع نامه هفتاد و سومین نشست سازمان و نتیجه و پیشنهادهای گزارش تحقیقات ائتلافی چین و سازمان هماهنگ نیست. چین و بسیاری کشورهای عضو سازمان متاسفانه متوجه شده اند که برنامه یاد شده مورد اختلال سیاسی جدی قرار گرفته و دور از اصول علمی، عینی و فارغ از روحیه همکاری است.

 ان. اچ.کی ژاپن: وزیران محیط زیست کشورهای «گروه ۲۰» گفتگوهای خود را بدون دستیابی به توافقی در اتخاذ اقدامات ویژه جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی پایان دادند.این وزیران روز جمعه در شهر ناپل ایتالیا درباره اقداماتی برای دستیابی به خنثی سازی انتشار کربن در جامعه گفتگو کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *