جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌معنی است

وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

Loading

رسانه‌ها؛ تلاش روسیه و آمریکا برای هماهنگی در افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: پیشنهاد پوتین به بایدن در مورد افغانستان، استقبال افغانستان از بیانیه مشترک وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای، مذاکرات طالبان و کابل در دوحه قطر،ورود هزاران جنگجوی خارجی به افغانستان،برگزاری  نشست «افغانستان صلح و امنیت پایدار» در تهران، تنش تازه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، درخواست اتحادیه اروپا برای میانجیگری بین‌المللی برای حل اختلافات ارمنستان‌ و آذربایجان، ابراز نگرانی مسکو از وخامت اوضاع در لبنان، سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا، سفر وزیر خارجه چین به سوریه، طرح چهاربندی چین برای حل بحران سوریه، سفر محمد بن زاید به عربستان در بحبوحه اختلافات ریاض و ابوظبی، شکست رژیم صهیونیستی در نشست عالی اکوسوک، انتقاد «دیاز کانل» از نقش رسانه های اجتماعی در ناآرامی های کوبا، واکنش  جدیدآمریکا به مذاکرات برجام ، لفاظی ضد ایرانی مقام پنتاگون و ادامه ورود کاروان های المپیک به ژاپن از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: روزنامه روسی “کامرسانت” به نقل از منابع آگاه نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در ژنو پیشنهاد کرد دو کشور اقدامات خود را در مساله افغانستان با یکدیگر هماهنگ کنند.کامرسانت روز شنبه در مقاله‌ای به نقل از منابع آگاه و بدون اشاره به نام و سمت آنها نوشت: رئیس جمهوری روسیه در اجلاس ژنو به همتای آمریکایی خود پیشنهاد کرد که از پایگاههای نظامی روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان برای کنترل اوضاع افغانستان استفاده شود.وی افزود: هدف این پیشنهاد روسیه، تبادل اطلاعات تجسسی و استفاده از پهپادهای مستقر در پایگاه های روسیه در آسیای مرکزی برای جمع آوری اطلاعات بود.

آناتولی  ترکیه:  وزارت امور خارجه افغانستان طی بیانیه‌ای از بیانیه مشترک وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد.وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که این این وزارت‌خانه «از بیانیه مشترک وزیران امور خارجه کشورهای سازمان همکاری‌ شانگهای که در چارچوب گروه تماس افغانستان در شهر دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان برگزار شد، استقبال و قدردانی می‌کند».در بیانیه مشترک وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای٬ افزایش خشونت‌ها و تداوم حملات تروریستی در افغانستان محکوم شده و بر مقابله مشترک علیه تروریسم٬ افراط‌گرایی و گسترش همکاری در جهت مبارزه با مشکلات امنیتی در منطقه، تاکید شده‌ است.

رادیو چین: هیات‌های طالبان و دولت کابل دور جدیدی از گفتگوها را در دوحه، قطر و در میان حملات این گروه شبه نظامی در افغانستان آغاز کرده‌اند.مذاکرات صلح میان هیئت جمهوری اسلامی افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، و هیئت طالبان به رهبری عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان، در دوحه آغاز شد.قرار است دو طرف روی پیشنهادهای یکدیگر برای صلح و راه های حل برای حل مشکلات کشور  بررسی تشکیل یک دولت انتقالی، تبادل زندانی‌ها و یک آتش بس را بررسی کنند.

الکوثر فارسی: رئیس جمهوری افغانستان با انتقاد از سیاست های منطقه ای پاکستان مدعی شد: حدود ۱۰ هزار جنگجوی خارجی با هدف کمک به طالبان به تازگی از پاکستان وارد خاک افغانستان شده اند.محمد اشرف غنی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی آسیای مرکزی و جنوبی در ازبکستان، گفت: برآوردهای اطلاعاتی ما نشان می دهد که حدود ۱۰ هزار جنگجوی خارجی در هفته های اخیرا به افغانستان آمده‌اند و در کنار طالبان می‌جنگند.

خبرگزاری ایلنا: نشست «افغاستان، صلح و امنیت پایدار» با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با حضور گروه‌ها و طرف‌های مختلف افغانستانی و بین‌المللی در تهران برگزار می‌شود.نشست «افغاستان، صلح و امنیت پایدار» با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و به همت مجمع جهانی بیداری اسلامی روز دوشنبه ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۰ با سخنرانی علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی برگزار می‌شود.

دویچه وله: وزارت دفاع آذربایجان گفت که مواضع این کشور بارها از سوی نیروهای ارمنستان هدف قرار گرفته‌ است. پیش از این ارمنستان روز جمعه جمهوری آذربایجان را به اقدام مشابه متهم کرده بود. این ادعاها از سوی منابع مستقل تایید نشده‌اند.

یورونیوز: اتحادیه اروپا خواستار میانجیگری بین‌المللی برای حل اختلافات ارمنستان‌ و آذربایجان شد.شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز شنبه در جریان سفر خود به ایروان، پایتخت ارمنستان حمایت خود را از میانجیگری بین‌المللی برای کاهش تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان اعلام کرد.تاکید بر برگزاری نشست‌هایی برای گفتگو با حضور میانجیگران بین‌المللی در حالی است که با وجود پایان جنگ میان دو همسایه در پاییز سال گذشته میلادی، سطح تنش‌ها میان باکو و ایروان بسیار بالا است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو نگران وخیم شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی در لبنان است.زاخارووا در واکنش به استعفای سعدی حریری از تشکیل دولت لبنان افزود: ۱۵ ژوئیه نخست وزیر لبنان، کناره گیری از مأموریت تشکیل دولت را اعلام کرد و متأسفانه، از آنجا که نامزدی وی در اکتبر گذشته تصویب شد، این به آن معنا است که نیروهای سیاسی لبنان نتوانسته‌اند به نتیجه‌ای برسند. مسئله‌ای که نگران کننده است این است که در این دوره اوضاع اقتصادی- اجتماعی دشوار در کشور بدتر شده است.

تی.آر.تی ترکیه: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به زودی به آمریکا سفر می‌کند.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در 26 ژوئیه جاری به ایالات متحده آمریکا سفر می‌کند. وی با بیان اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا میزبان الکاظمی در کاخ سفید خواهد بود، گفت: در این دیدار بر مشارکت استراتژیک و همکاری دو جانبه میان واشنگتن و بغداد تاکید خواهد شد.طرفین در این دیدار پیرامون مسائل مختلف از جمله آموزش، بهداشت، فرهنگ، انرژی و تغیرات آب و هوایی و همچنین تقویت همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

ایران پرس: «وانگ ایی»، وزیر امور خارجه چین که به دمشق سفر کرده است،تأکید کرد که حمایت پکن از مردم سوریه علیه تروریسم و محاصره اقتصادی علیه این کشور ادامه پیدا می‌کند. وزیر امورخارجه چین و هیأت همراه شنبه شب با بشار اسد در دمشق دیدار و گفتگو کرد.در این دیدار همچنین بر آغاز مرحله جدید در تقویت روابط میان دو کشور و یافتن افق‌های دورتر برای همکاری دوجانبه در تمامی زمینه‌ها و در راستای منافع دو کشور توافق شده است.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه چین طی دیدار با همتای سوری خود، با تاکید بر حمایت پکن از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه، طرحی چهاربندی برای حل بحران این کشور ارائه کرد. «وانگ یی» وزیر خارجه چین شامگاه شنبه با «فیصل مقداد» همتای سوری خود در دمشق دیدار کرد.وانگ در دیدار با مقداد با بیان اینکه روابط چین و سوریه بعد از فائق آمدن بر چالش‌های منطقه‌ای و جهانی محکم‌تر شده، از تمایل پکن برای ارتقای روابط و افزایش همکاری‌های با دمشق خبر داد.وزیر خارجه چین در این دیدار همچنین از طرح چهاربندی پکن برای پایان‌دادن به بحران چند ساله سوریه رونمایی کرد.

خبرگزاری تسنیم: ولیعهد ابوظبی قرار است فردا در میان اوج اختلافات عربستان و امارات به ریاض سفر کرده و با همتای سعودی خود دیدار کند. شیخ «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی قرار است فردا دوشنبه برای یک سفر یک روزه وارد عربستان شود و در این سفر با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار خواهد کرد.قرار است در سفر محمد بن زاید به عربستان پرونده‌های متعدد از جمله تصمیم گیری درباره سیاست تولید نفت در اوپک پلاس مورد بررسی قرار بگیرد.

خبرگزاری صدا وسیما: در اجلاس مجمع عالی‌رتبه سیاسی شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای حذف بخشی از بیانیه وزرا درباره رفع موانع تحقق حق تعیین سرنوشت برای ملت‌های تحت اشغال خارجی رد شد.در نشست عالی اکوسوک، نماینده‌ی رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با پاراگراف ۲۹ بیانیه وزرا که در آن بر لزوم اتخاذ اقدامات بیشتر برای رفع موانع تحقق کامل حق تعیین سرنوشت برای ملت‌های تحت استعمار و اشغال خارجی تاکید شده است، اعلام و خواستار رای گیری برای حذف این پاراگراف شد.در نهایت پیشنهاد رژیم صهیونیستی با ۲۶ رای مخالف، ۱۷ رای ممتنع و فقط ۳ رای موافق آمریکا، کانادا و استرالیا از میان ۵۴ عضو اکوسوک، رد شد. ۸ کشور نیز در رای‌گیری شرکت نداشتند.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهور کوبا در اظهاراتی از نقش رسانه های اجتماعی در ناآرامی های اخیر این کشور انتقاد کرد. «میگوئل دیاز کانل» در اظهاراتی رسانه های اجتماعی فعال در این کشور را متهم به تشدید بحران در جریان نآارامی های هفته گذشته کرد.در هفته گذشته شهرهای مختف کوبا صحنه اعتراضات در واکنش به نحوه عملکرد دولت در مهار کرونا بود.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد:هنگامی که دوره انتقالی [قدرت] در ایران به پایان برسد،‌ آماده برنامه‌ریزی برای ادامه مذاکرات وین هستیم. وزارت خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد: آماده ادامه مذاکرات بودیم، اما ایرانی‌ها به خاطر دوره انتقالی در کشورشان، زمان بیشتری را درخواست کرده‌اند.اظهارات وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پس از آن مطرح می‌شود که سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات ایرانی در مذاکرات برجام در توئیتی تاکید کرد که مذاکرات وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند.

اسپوتنیک روسیه: یک مقام پنتاگون ایران را بزرگ ترین چالش و تهدید در برابر منافع منطقه‌ای آمریکا توصیف کرد. دانا سترول، دستیار معاون وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه چالش اصلی مقابل اهداف و منافع آمریکا در کشورهای مختلف خاورمیانه را  ایران و آن چه حمایت این کشور از تروریسم می‌خواند، دانست.این مقام آمریکایی تاکید کرد که کشورش خواهان هماهنگی با شبکه بزرگ از ائتلاف ها و شرکا برای تحقق اهداف ‌و منافع مشترک است.

 ان. اچ.کی ژاپن: ورود خیل ورزشکاران و مسئولان ورزشی از سراسر جهان به ژاپن جهت شرکت در بازی های المپیک ادامه دارد. قرار است این رقابت ها از جمعه آینده آغاز شوند.روز شنبه، یک هواپیما حامل بیش از ۱۰۰ ورزشکار و همراه از هلند، هند و چند کشور دیگر در فرودگاه ناریتا در نزدیکی توکیو به زمین نشست. از مسافرانی که به منظور تماشای رقابت ها آمده بودند خواسته شد که تا پیاده شدن سایر مسافران در هواپیما بمانند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *