جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ خروج آمریکا از افغانستان، زنگ هشداری برای همسایگان و …

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ | گزیده های راهبردی

اعتراض چین به خروج آمریکا از افغانستان به سبک کنونی، برنامه آمریکا برای کوچک‌سازی سفارتش در افغانستان، انتقاد روسیه از مداخله آمریکا در انتخابات نیکاراگوئه، فعال شدن پویش مجازی علیه محمد بن سلمان در عربستان و ... از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که امروز در رسانه‌ها بازتاب یافت. گزیده‌ای از این اخبار را در ادامه مرور می‌کنیم.

ایرنا: شبکه خبری بلومبرگ نوشت: پیشروی های سریع طالبان و سلطه آن بر بخش های زیادی از افغانستان، همزمان با اقدام جو بایدن برای خارج کردن نیروهایش از افغانستان، زنگ هشدار را برای روسیه و چین به صدا در آورده است. این شبکه خبری افزود: خروج نیروهای آمریکایی ازافغانستان توازن قدرت در آسیای جنوبی را که در دو دهه گذشته روند یکنواختی داشته است، مختل کرده است.

ایسنا: سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، آمریکا مایل است نیروهایش را از افغانستان خارج کند و این به هم ریختگی را برای مردمان افغان و کشورهای منطقه‌ای بگذارد. به نقل از پایگاه ینی شفق، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: با این کار ریاکاری واشنگتن پشت لباس دفاع از دموکراسی و حقوق بشر افشا میشود.

وال استریت ژورنال: با وجود نگرانی های امنیتی، ایالات متحده کوچک سازی سفارت خود در افغانستان را بررسی می‌ کند. به گفته مقامات و پیمانکاران سفارت، مقامات سفارت آمریکا در افغانستان در حال تدوین برنامه هایی برای کاهش تعداد زیادی از پیمانکاران در مجتمع عظیم سفارت آمریکا هستند. طبق اظهارات یک مقام سفارت، مقامات وزارت امور خارجه در حال بررسی دوباره تعداد پیمانکاران و سایر پرسنل سفارت هستند که تقریباً 4000 دیپلمات، پیمانکار و دیگر پرسنل را شامل می‌شود. مقامات گفتند که انتظار می رود این بررسی ها منجر به کاهش قابل توجه هزاران پیمانکار افغان و آمریکایی و غیره شود. وضعیت امنیتی در افغانستان مقامات سفارت ایالات متحده را در موقعیت دشواری قرار داده است. ایالات متحده سعی کرده است به مقامات افغان سیگنال دهد که به پشتیبانی خود از دولت ادامه خواهد داد، ضمن اینکه آماده پاسخگویی به نگرانی های امنیتی نیز هست.

فرارو: نخست‌وزیر اسبق قرقیزستان در پایگاه خبری «پراجکت سندیکیت» نوشت: در اواخر ماه ژوئن سال جاری میلادی، جامعه اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که شش ماه پس از خروج نیرو‌های آمریکایی و ناتو از افغانستان، احتمال می‌رود که دولت افغانستان سقوط کند. پیشروی‌های طالبان در مرز‌های بین المللی افغانستان قابل توجه بوده است و احتمال اینکه طیف عظیمی از پناهجویانِ افغان در روز‌های آتی وارد کشور‌های آسیای میانه، روسیه و اروپا شوند، افزایش یافته است. روسیه که همواره متهم به همکاری‌ با طالبان بوده، اکنون نگرانی‌های زیادی را در مورد بی ثبات شدن منطقه آسیای مرکزی دارد. همچنین ظهور مجدد طالبان در افغانستان، علاوه بر اینکه تا حدی ابتکار مشهور دولت چین با عنوان «یک کمربند، یک راه» را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند تا حد زیادی موجب تقویت برخی گروه‌های افراطی در مرز‌های غربی چین نیز شود.

تسنیم: سخنگوی کاخ سفید با اعتراف به شکست آمریکا در افغانستان گفت که اگر بایدن تصمیم به خروج نیروها از این کشور نمی‌گرفت، پیامدهای جدی برای نظامیان آمریکایی داشت. «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید پس از سخنرانی جو بایدن درباره افغانستان گفت که پس از بازگرداندن نظامیان آمریکایی به خانه «لحظه‌ای را به‌عنوان اینکه مأموریت ما در افغانستان موفقیت‌آمیز انجام شد نخواهیم داشت». وی با اعتراف به شکست آمریکا در افغانستان بدون استفاده از این واژه افزود: این جنگی 20 ساله است که از طریق نظامی پیروزی صورت نگرفته است.

سی ان ان: بایدن فرمان اجرایی را امضا می کند که شرکت های بزرگ تکنولوژی را هدف قرار داده و هدف آن ایجاد رقابت در اقتصاد ایالات متحده است. این فرمان اجرایی برای کاهش قیمت داروهای تجویز شده و ممنوع کردن یا محدود کردن توافق نامه های غیررقابتی است که کاخ سفید اعتقاد دارد مانع تحرک اقتصادی بوده و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و شرکت های بزرگ تکنولوژی را تحت فشار قرار می دهد.

خبرگزاری صداوسیما: وزارت امور خارجه روسیه افزایش فشار‌ها را از سوی دولت آمریکا علیه نیکاراگوئه در آستانه برگزاری انتخابات عمومی این کشور، مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد: «تلاش‌ها برای دخالت خارجی را در امور داخلی نیکاراگوئه به شدت محکوم می‌کنیم». به گزارش تارنمای شبکه ونزوئلایی تله سور، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در نشستی مطبوعاتی بیان کرد: «با نزدیک شدن به انتخابات عمومی این کشور که برای ۷ نوامبر برنامه ریزی شده است، موج قوی فشار خارجی بر دولت قانونی دانیل اورتگا افزایش یافته است».

ایرنا: کاخ سفید در حالی به زودی میزبان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان است که روابط دو کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دلیل اختلافات بر سر پروژه نورد استریم ۲، استقرار نیروهای آمریکایی در آلمان و به تازگی حقوق مالکیت معنوی مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. این اولین دیدار مرکل از واشنگتن از زمان روی کار آمدن بایدن است. مرکل اکنون چهارمین دوره صدراعظمی خود را طی می کند و گفته است بعد از انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر (شهریور) از این پست کناره گیری خواهد کرد. عفو بین الملل، نهاد مدافع حقوق بشر موسوم به «پابلیک سیتیزنز» و انجمن مهمانداران آمریکا و دیگر گروها در نامه ای خطاب به بایدن در روز جمعه از او خواستند مرکل را پذیرش حمایت از تعلیق حقوق مالکیت معنوی واکسن های کرونا تحت فشار قرار دهد.

تسنیم: بسیاری از فعالان سعودی در شبکه‌های اجتماعی با راه اندازی کمپینی به کمرنگ شدن مراسم حج و کاهش صدای بلندگوهای مساجد هنگام اذان اعتراض کردند. سعودی لیکس گزارش داد، فعالان سعودی کمپین بی‌سابقه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده و خواستار تحریم «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی شدند. فعالان 10 ژوئیه از راه اندازی کمپین هشتگ تحریم محمد بن سلمان خبر دادند. راه اندازی این کمپین به معنای عصبانیت گسترده مردم در عربستان از جنایات ولیعهد سعودی و نقض حقوق بشر و همچنین سیاست متزلزل اقتصادی وی است.

تسنیم: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس از اهالی کرانه باختری خواست در پاسخ به جنایات نظامیان و شهرک‌نشینان اسرائیلی و ادامه شهرک‌سازی آنان در اراضی فلسطینی، به مقابله با صهیونیست‌‌ها برخیزند. «عبداللطیف قانوع» سخنگوی حماس امروز شنبه در اظهاراتی مطبوعاتی ضمن تمجید از پایداری و مقاومت دلاورانه فلسطینیان ساکن کرانه باختری به‌ویژه ساکنان شهرک‌های بیتا، بیت‌دجن، کفر قدوم، قصره، جبع، ترقومیا و دیگر شهرها و شهرک‌های فلسطینی و حتی ساکنان سرزمین‌های اشغالی 1948 در برابر اشغالگران اسرائیلی، تأکید کرد که ادامه تظاهرات‌ها و فعالیت‌های مردمی فلسطینیان علیه شهرک‌سازی و درگیری با اشغالگران اسرائیلی، طرح‌های شوم و استعمارگرانه این رژیم را به شکست خواهد کشاند.

ایسنا: وزیر خارجه عمان بر حمایت کشورش از تحقق صلح عادلانه و فراگیر بر اساس راهکار تشکیل «دو کشور» تأکید کرد. بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفت: ما هرگز سومین کشور شورای همکاری خلیج فارس نخواهیم بود که به عادی سازی روابط با اسرائیل بپردازد بلکه ما از حقوق مشروع فلسطین حمایت می‌کنیم و به تصمیمات حاکمیتی کشورها احترام می‌گذاریم همانطور که انتظار داریم دیگران به تصمیمات حاکمیتی ما احترام بگذارند. ما به اصل تحقق صلح عادلانه و فراگیر و دائم براساس راهکار تشکیل دو کشور ایمان داریم و این تنها گزینه‌ای است که طرح صلح عربی و جامعه بین المللی بر آن تأکید دارند.

ایسنا: وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در دولت جدید شهرک‌سازی تحت هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود. به نقل از خبرگزاری فلسطینی «سما»، آیلت شاکد، وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم» خاطرنشان کرد، دولت شهرک‌سازی در کرانه باختری را متوقف نخواهد کرد. وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی تصریح کرد، دولت جدید این رژیم، طبقه‌بندی مناطق کرانه باختری از «ج» تا «الف» یا «ب» حتی در صورت درخواست آمریکا در این خصوص را تغییر نخواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *