جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

رسانه‌ها؛ میزبانی ایران از گفتگوهای بین‌الافغانی و …

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی به میزبانی ایران در تهران، آینده برجام با توجه به تغییر شرایط و دولت در ایران، پیش‌بینی درباره گفتگو‌های ایران و عربستان، شادی طالبان از فرار آمریکا از افغانستان، تلاش بایدن برای فرصت‌سازی از شکست در افغانستان، موشک‌باران پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق، نزدیک بودن برگزاری سومین نشست فرسانه درباره لبنان و ... از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که امروز در رسانه‌ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

ایسنا: اجلاس گفتگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت های عالی جمهوریت و هیأت سیاسی طالبان و با سخنرانی ظریف در تهران آغاز شد.

اکونومیست: آیا آمریکا و ایران می‌توانند توافق هسته‌‌ای را زنده کنند؟ برغم تمایل آمریکا و ایران برای بازگشت به برجام، این اقدام چنان که می‌نماید آسان نیست چرا که شرایط، نسبت به زمان توافق اولیه، کاملا تغییر کرده است.

تایمز آو اسرائیل: گفتگوهای سعودی- ایران ممکن است به مسقط منتقل شود. این چرخش، گوشزدی برای اسراییل است. دو دور پیشین گفتگوها در بغداد، بر یمن تمرکز داشت. نشست بعدی ممکن است در مسقط برگزار شود که نشان از دستور کار منطقه ایِ بسیار گسترده تری دارد.

فارین پالیسی: ربات های پرنده قاتل به صحنه آمده اند. اکنون چه باید کرد؟ نسل نوینی از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی، می توانند توسط کشورهای شرور، گروههای جنایتکار و بیماران روانی برای اهداف وحشتناکی به کار گرفته شوند.

نیویورک پست: فیلم های تبلیغاتی منتشر شده از سوی طالبان در فضای مجازی جشن و شادی آن ها در بیرون کردن آمریکایی ها و دست یابی به مواضعی است که آمریکا در حملات خود در طی جنگ 20 ساله به آن دست یافته بود. سرعت خروج آمریکا و واگذاری شتابزده میدان هوایی بگرام یعنی قطب عملیات نظامی آمریکا در طول جنگ 20 ساله به دولت افغانستان بازیابی قدرت توسط طالبان را سرعت بخشیده است.

بیزنس اینسایدر: سربازان آمریکایی در عزیمت از پایگاه نظامی بگرام چنان شتابزده عمل کردند که حجم گسترده ای از تجهیزات نظامی و شخصی خود را جا گذاشته بودند.

فاکس نیوز: افزایش درخواست ها از دولت بایدن برای تسریع در روند مهاجرت افغان های مترجم. برخی نمایندگان کنگره آمریکا از بایدن خواسته اند تا روند پیگیری مهاجرت کارگزاران افغان که در طی حضور آمریکا در کشورشان به نیروهای آمریکایی خدمت کرده اند را سرعت بخشد. در آمریکا به این موضوع به عنوان عاملی برای تامین امنیت ملی نگاه می شود.

فرانس 24: بایدن در تلاش است تا شکست در افغانستان را به پیروزی در خانه تبدیل کند. عقب نشینی شبانه آمریکا از بگرام به نحوی یک شکست تمام عیار برای آمریکا است. در حالی که بایدن در تلاش است با مانور دادن بر موضوع پایان جنگ در افغانستان، از آن یک پیروزی بزرگ برای دولتش بسازد. آمریکا خروج از افانستان را تنها کاهش نیروهای نظامی خود دراین کشور می داند نه عقب نشینی از آن و مدام از حمایت از دولت افغانستان تاکید می کند. با این حال نحوه عملکرد نظامیان آمریکایی در خروج از افغانستان هیچ شکی در مورد اولویت درجه یک بایدن باقی نمی گذارد و آن پایان دادن به 20 سال جنگ بی نتیجه علیه طالبانی است که نمی توان آنها را شکست داد. باوجود بحرانی بزرگ در داخل افغانستان ، بایدن کاملاً بر تصویری متفاوت در داخل آمریکا متمرکز شده است: حمایت گسترده مردم از توقف “جنگ های نا تمام”.

نیویورک تایمز: لابی گروه های کهنه سربازان آمریکایی برای حمایت از تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان – پس از آنکه بایدن اعلام کرد ارتش ایالات متحده از افغانستان خارج خواهد شد ، افراط گراها در کنگره او را به قبول شکست متهم کردند. اما گروه های متنوعی از کهنه سربازان جنگی به عنوان پوشش سیاسی بایدن وارد عمل شدند. طی یک هماهنگی دقیق با شورای امنیت ملی کاخ سفید ، ائتلافی که شامل سربازان با دغدغه برای آمریکا بود تشکیل شده و با کمک گروه های دفاع مشترک شامل مخالفان دونالد ترامپ و خانواده های همسران نظامی شرکت کننده در جنگ های آمریکا کمپین های رسانه های اجتماعی را آغاز کردند. لژیون آمریکایی، بزرگترین سازمان خدمات باسابقه در این کشور نیز در حمایت از سیاست جدید برای خروج از افغانستان ظاهر شد و بسیاری را متعجب کرد. خانواده سربازان نظامی آمریکایی مورد احترام جمهوری خواهان و دموکرات ها بودند اما از نفوذ سیاسی منسجمی برخوردار نبودند. حمایت از برنامه خروج از افغانستان از سوی این گروه ها هدفمند شده و شکل سیاسی تاثیرگذاری می گیرد.

پلیتیکو: پوتین چگونه می تواند برنامه های بایدن پس از خروج از افغانستان سر و سامان دهد؟ در حالی که آمریکا نود درصد از پروژه عقب نشینی از افغانستان را به سرانجام رسانده است، سوال مهمی مطرح می شود و آن این که آیا ایالات متحده می تواند برای خلاص شدن از طولانی ترین جنگ آمریکا روی کمک یک دشمن قدیمی یعنی روسیه حساب کند؟ مقامات و کارشناسان آمریکایی می گویند ، مسکو می تواند از نفوذ اقتصادی و نظامی قابل توجه خود در منطقه برای جلوگیری از درگیری آمریکا در بحران فزاینده افغانستان استفاده کند. ایالات متحده دو درخواست اصلی دارد: یک تامین صحنه ای برای مراقبت از فعالیت های تروریستی در افغانستان و دیگری میزبانی موقت از هزاران افغان که به دنبال ویزا هستند. این پیشنهاد در دستور کار مقامات آمریکایی قرار گرفت و آنتونی بلینکن وزارت امور خارجه آمریکا با همتایان خود در تاجیکستان و ازبکستان دیدار کرد. این دو کشور هم مرز افغانستان بوده و امکان دسترسی سریعتری نسبت به پایگاههای موجود ایالات متحده در خاورمیانه و ناوهای هواپیمابری که صدها مایل دورتر در خلیج فارس هستند را فراهم می آورد. با اینحال وابستگی کشورهای آسیای میانه به روسیه و حتی به چین برنامه آمریکا را دچار مشکل می کند.

خبرگزاری صداوسیما: رسانه‌های عراق به نقل از منابع آمریکائی اعلام کردند که ۱۴ موشک به سمت پایگاه عین الاسد شلیک شده است. سخنگوی ائتلاف بین المللی اعلام کرد پایگاه عین الاسد در غرب عراق هدف ۱۴ فروند موشک قرار گرفت. سخنگوی ائتلاف بین المللی گفت: موشک‌های شلیک شده به پایگاه عین الاسد و مناطق اطراف آن اصابت کرد و تدابیر دفاعی فعال شد. وی افزود: گزارش‌های اولیه حاکی از بر جای گذاشتن سه زخمی در حمله به پایگاه عین الاسد است.

ایسنا: کلود جوزف ، نخست وزیر موقت هائیتی، در بیانیه‌ای گفت: گروهی از افراد ناشناس شبانه به اقامتگاه شخصی رئیس جمهور هائیتی جوینل مویز حمله کرده و وی را به ضرب گلوله کشتند.

ایسنا: سفیر فرانسه در بیروت اعلام کرد که پاریس اواخر ژوئیه میزبان نشست حمایت از لبنان است. روزنامه النهار نوشت، یک مسئول عالی‌رتبه لبنانی گفت: آن گریو، سفیر فرانسه در لبنان تأکید کرده که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه قبل از پایان ژوئیه میزبان سومین نشست حمایت از مردم لبنان است. این نشست این است که چند روز قبل از سالروز انفجار بندر بیروت برگزار می‌شود.

ایسنا: یکی از مقام‌های ارشد ژاپنی با بیان این مساله که جاه‌طلبی‌های چین می‌تواند باعث تهدیدی وجودی برای توکیو باشد، گفت: تهاجم چین به تایوان احتمالا باعث درگیری بزرگی می‌شود که آمریکا و ژاپن را وارد جنگ با پکن می‌کند. به نوشته روزنامه واشنگتن اگزماینر، تارو آسو، معاون نخست وزیر ژاپن ضمن بررسی احتمال حمله چین به تایوان گفت: در صورت بروز چنین اقدامی، ژاپن و آمریکا باید با هم از تایوان دفاع کنند. این روند ممکن است به یک تهدید وجودی برای توکیو بدل شود. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، این بیانیه باعث شد تا آسو، ‌ارشدترین مقام دولتی ژاپن باشد که سناریوی روشنی را بیان می‌کند که در آن، نیروهای ارتش ژاپن در درگیری بر سر خاکی بغیر از قلمروی ژاپن مداخله خواهند کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *