جدیدترین مطالب

نگرانی رژیم صهیونیستی از حکم بازداشت نتانیاهو

کابینه رژیم صهیونیستی نشستی اضطراری را برای بررسی احتمال اقدام دیوان بین المللی دادگستری به صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیل به علت نسل کشی در غزه برگزار کرد.

تاکید ایران و امارات بر توسعه روابط دو جانبه

امیرعبداللهیان و شیخ عبدالله بن زاید درباره آخرین تحولات غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و ضرورت توقف این جنایات و نیز دیگر تحولات منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کردند.

موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح

حمله به رفح بر اساس «اسلوب جابجایی» انجام خواهد شد در این طرح، رفح به مربع‌های مختلف تقسیم می‌شود که پی در پی هدف قرار می‌گیرند تا افراد مجبور شوند به خان یونس فرار کنند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

آثار تحریم‌های آمریکا بر ملت‌ها و ضرورت هم‌افزایی کشورها برای دفاع از حقوق بشر

۱۴۰۰/۰۴/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، تحریم های آمریکا علیه ایران را مصداق کامل نقض حقوق‌بشر دانست.

علیرضا فرقانی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اهداف ایران از نام‌گذاری هفته‌ای با نام «هفته حقوق بشر آمریکایی» و ضرورت تبیین ابعاد جنایات آمریکا نسبت به حقوق ملت‌ها، اظهار داشت: آمریکا درواقع تحت عنوان مکتب ویلسونی، شعارهایی با عنوان گسترش دموکراسی و رد جنگ مطرح کرد و از این منظر پیگیر سیاست ایجاد توازن قدرت در جهان است.

وی با بیان اینکه تحریم برای آمریکا ابزاری مدرن و دوبعدی محسوب می‌شود که می‌تواند ضمن رد جنگ، منافع ایجاد جنگ را برایشان به همراه داشته باشد، گفت: اعمال تحریم کاملاً برخلاف بندهای اعلامیه حقوق بشری است که خود طراحی کرده‌اند و آمریکا در سیاست‌های خود نسبت به کشورها همه بندهای این اعلامیه را نقض کرده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ضمن تشریح تناقض‌های سیاست خارجی آمریکا با بندهای اعلامیه حقوق بشر، ادامه داد: آمریکا سالی 48 کشور را بر مبنای اعلامیه حقوق بشر مورد ارزیابی قرار می‌دهد و درواقع هر چهار سال همه کشورها را رصد می‌کند. چرا مصادیق نقض حقوق بشر در خصوص کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرارگرفته‌اند دیده و بررسی نمی‌شود!

فرقانی تصریح کرد: بر اساس منشور سازمان ملل، یکـی از اهداف این سازمان همکاری بین‌المللی در پیشبرد و تشویق احترام به حقوق بشر عنوان شده است. در این سند، دولت‌ها، سازمان ملل و ارکان ذی‌ربط آن الزام دارند در جهت ارتقاء سطح زندگی، حق اشتغال، توسعه امور اقتصادی و اجتماعی، بهداشت عمومی و احترام و رعایت حقوق بشر گام بردارند.

وی با تأکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا برخلاف میثاق‌هایی مانند میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی، میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک و همچنین کنوانسیون‌های حقوق بشردوستانه ژنو است، گفت: حتی رژیم تحریم‌های بسیار محدود هم ضد اصول عمومی حقوق بشر عمل می‌کنند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مسلماً تحریم‌های اقتصادی مصداق نقض حقوق بشر است، ادامه داد: به آثار زیان‌بار تحریم‌ها بر حقوق مردم عراق در دوره صدام بسیار پرداخته شده و گزارش‌های متعددی هم توسط آژانس‌های سازمان ملل، سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های مستقل به‌صراحت مردم غیرنظامی عراق را قربانی اولیه این تحریم‌ها معرفی کرده و نقش تحریم را در نقض همه‌جانبه حقوق اساسی بشر در عراق، انکارناپذیر دانسته است.

وی افزود: ضمن اینکه مطالعات متعددی که در مورد تحریم‌های برمه، هائیتی، افغانستان، کوبا و کره شمالی، ونزوئلا انجام شده، نشان می‌دهد تحریم‌ها آثار بسیار زیانباری بر حقوق مردم این کشورها بر جای گذاشته‌اند.

فرقانی با اشاره به پیامدهای اعمال تحریم آمریکا علیه برخی کشورها، تأکید کرد: برخی کشورهایی که متحد آمریکا هستند با اینکه آشکارا اصول اساسی اعلامیه حقوق بشر را نقض کرده‌اند هرگز مورد مواخذه قرار نگرفته‌اند؛ بنابراین فارغ از اینکه مبنای اعمال تحریم‌ها ظالمانه است، در تحمیل آن‌هم مبنا و شاخص یکسانی به کار گرفته نمی‌شود.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل ضمن تأکید بر آثار اعمال تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران و برخی کشورهای دیگر ازجمله سوریه، لبنان، عراق، کوبا، ونزوئلا، کره شمالی و به چالش کشیدن حقوق مردم در این کشورها، گفت: مهم‌ترین قسمت تحریم‌هایی که آمریکا علیه این کشورها دارد با هدف ایجاد محرومیت‌ها و ممنوعیت‌های پولی است.

فرقانی توضیح داد: این محدودیت‌ها تولید را هدف قرار داده و در پی آن بیکاری، تورم، گسترش فقر، کمبود مواد غذایی، مشکلات در تأمین دارو و بهداشت عمومی، فساد، اعتیاد، افت سطح آموزش، مهاجرت و طیف وسیعی از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی در کشورها ایجاد می‌شود و این مهلک‌ترین ضربه‌ای است که آمریکا به کشورهای تحریم شده می‌زند، مسئله‌ای که کاملاً برخلاف اعلامیه حقوق بشری است که ادعا می‌کنند و به تصویب رسانده‌اند و به همه ارکان حقوق ملت‌ها ضربه می‌زند.

وی با اشاره به گزارش تفصیلی سازمان دیده‌بان حقوق بشر درباره تاثیر منفی تحریم‌های آمریکا بر سلامت ایرانیان که تأکید کرده بود اگر وضعیت تغییر نکند سلامت میلیون‌ها ایرانی در معرض تهدید قرار می‌گیرد، یادآور شد: بر طبق اذعان این نهاد بین‌المللی، تحریم‌های تمدیدشده آمریکا واردات دارو به ایران را دشوار و مستقیماً قدرت خرید خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار داده و در نرخ تورم نقش ایفا کرده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اظهارات یک نماینده پارلمان اروپا که گفته بود آمریکا در حال حاضر علیه 38 کشور در جهان تحریم اعمال کرده است، ضمن تشریح پیامدهای این تحریم‌ها در برخی کشورها، با تأکید بر اینکه اعمال این تحریم‌ها، تروریسم اقتصادی و نقض فاحش حقوق بین‌الملل است، گفت: با توجه به وسعت و تعدد تحریم‌ها و همچنین کشورهای تحریم شده، لازم است این کشورها در مقابل این اعمال فشارها هم افزایی داشته باشند.

وی اضافه کرد: بسیاری از کشورها دراین‌باره توجیه شده‌اند و خواهان انجام اقدامات عملی هستند. درواقع تحریم‌ها این اقدام را به یک ضرورت تبدیل کرده است.

فرقانی گفت: کشورهای تحریم شده در کنار هم می‌توانند تمام ابعاد یک اقتصاد پویا را از حیث مسائل پولی- مالی، بازار و تأمین مواد اولیه، انتقال فنّاوری داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *