جدیدترین مطالب

–    معادلات پیچیده اسرا

-    معادلات پیچیده اسرا

با وجود آنکه رژیم صهیونیستی سعی دارد خود را پیروز معادلات سیاسی و میدانی جنگ غزه نشان دهد، اما واقعیت‌های جاری حکایت از چیز دیگری دارد؛ واقعیت‌هایی که یادآور می‌شوند حماس به رغم ۸ ماه جنایت و کشتار اشغالگران کماکان دست برتر خود را دارد و می‌تواند روند تحولات را بر خلاف ارزیابی و برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها پیش ببرد. در این میان حماس با اظهارنظر جدید فرمانده خود می تواند اشغالگران را به سمتی بکشاند که صهیونیست ها را از کلید زدن جنگ گسترده در رفح باز بدارد و حتی مجبور به بازگشت به میز مذاکره کند. چرا که بسیاری از تحلیلگران و ناظران معتقد بودند به دلیل شکست مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در قطر اکنون نتانیاهو خود را برای حمله به رفع آماده می‌کند. اما مواضع مقامات حماس تمام محاسبات بی بی را به هم خواهد ریخت. چون آنگونه یک چهره کلیدی حماس گفته است این گروه (حماس) به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی شین بت را در اختیار دارد.

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

دست‌و‌دل‌بازی غرب در میان تهدیدهای روسیه ‌

بریتانیا درحالی‌که فقط چند روز از تصویب یک بسته حمایتی چندمیلیاردی برای اوکراین در آمریکا می‌گذرد، وعده داد که ۵۸۰ میلیون یوروی دیگر تجهیزات نظامی جدید ازجمله موشک‌های دوربرد را در اختیار کی‌یف خواهد گذاشت. به‌این‌ترتیب هم‌زمان با تشدید حملات روسیه به اوکراین، متحدان کی‌یف نیز سطح حمایت‌های مالی و نظامی خود را افزایش می‌دهند.

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعتراضات گسترده دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است .

رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام/ از رابطه با یک پورن استار تا خارج کردن اسناد طبقه شده

دونالد ترامپ در حالی وارد یک مسابقه جدید انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری با «جو بایدن» شده که این بار هم‌زمان درگیر بزرگترین پرونده‌های قضایی مرتبط با اتهام‌های متعدد است. برای نخستین‌بار در آمریکا، در کنار نام ترامپ در فهرست رئیسان جمهوری، موارد متعدد اتهام‌ها و پرونده‌های حقوقی_قضایی ثبت شده است.

کشف 140 گور دسته‌جمعی در غزه و افشای جنایات جدید صهیونیست‌ها

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا مدیترانه با اشاره به کشف بیش از 140 گور دسته‌جمعی در نوار غزه اعلام کرد که بسیاری از اجساد فلسطینی‌ها در این گورها تکه تکه هستند و باید یک کمیته تحقیقات بین‌المللی برای رسیدگی به این جنایت وحشتناک اسرائیل تشکیل شود.

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

با افزایش اعتراضات دانشجویی در آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های آمریکا را «یهودستیز» دانست و با «وحشتناک» خواندن این اعتراضات گفت که تظاهرات «باید متوقف شود.»

Loading

راه سخت بایدن و جانسون برای اجرای منشور آتلانتیک جدید

شورای راهبردی آنلاین – رصد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست گروه هفت منشور آتلانتیک جدید را امضا و آمادگی دولت‌های خود برای دفاع از یک جهان آزاد و قانونمند را اعلام کردند.

استوارت پاتریک در یادداشتی که وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا (CFR) آن را منتشر کرد؛ نوشت: منشور آتلانتیک جدید برمبنای منشور «وینستون چرچیل»، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و «فرانکلین روزولت»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تدوین شده است. منشور جدید تصریح می‌کند اگر جهان از سال ۱۹۴۱ تغییر کرده، اما ارزش‌ها در دفاع از دموکراسی، امنیت جمعی و تجارت بین‌الملل به همان شکل باقی مانده‌اند، با این حال چالش‌های جدیدتری مانند لزوم رفع تهدیدهای ناشی از حملات سایبری را به رسمیت می‌شناسند و برای مقابله با تغییرات آب و هوا و محافظت از تنوع زیستی و کمک به مهار پاندمی کرونا اقدام می‌کنند.

منشور آتلانتیک یک معاهده رسمی نبود – در واقع حتی امضا هم نشده بود – بلکه بیانیه‌ای کوتاه از اصولی بود که به تشریح مبانی سیاسی و اخلاقی برای حمایت از جهانی عادلانه، صلح‌آمیز و مرفه می‌پرداخت. ایده این منشور از طرف روزولت بود که تحت تاثیر شرایط وخیم جهانی در تابستان آن سال قرار گرفته بود. قاره اروپا به دست هیتلر افتاده بود، نظامی‌گری ژاپنی در اقیانوس آرام تشدید شده بود و اقتصاد جهانی نیز در معرض فروپاشی قرار گرفته بود.

این منشور دو دولت را به حمایت از یک جهان آزاد پس از جنگ متعهد کرده بود که بر اصول امنیت جمعی، عدم تعرض، تجارت آزاد، آزادی دریاها، تعیین سرنوشت سیاسی و ایجاد مرزهای امن متکی است.

 

از نگاه بایدن و جانسون، نظم لیبرال بین‌المللی در معرض فروپاشی

منشور آتلانتیک جدید نیز خواستار چنین اهدافی است. بایدن و جانسون به وضوح خود را مانند روزولت و چرچیل رهبران «دوران جنگ» تصور می‌کنند، اگرچه امروز با یک همه‌گیری جهانی استثنایی در حال مبارزه هستند. به طور کلی، آن‌ها وضعیت نظم لیبرال بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم را در معرض فروپاشی تلقی کرده و معتقدند هنجارها و نهادهای این نظم توسط رقبای ژئوپلیتیک، حاکمان اقتدارگرا، اقتصادهای چندپاره و چالش‌های فراملی جدید، احاطه شده‌اند.

بایدن و جانسون مجدداً بر تعهد دیرینه خود در دفاع از «دموکراسی و جوامع آزاد»، پیگیری «امنیت جمعی» و رعایت «اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و حل و فصل صلح آمیز اختلافات» تأکید کردند. آن‌ها همچنین متعهد شدند که برای مقابله با خطرات جهان کنونی مانند تغییرات آب و هوایی، از دست رفتن تنوع زیستی، دارایی‌های غیرقانونی، حملات سایبری و موارد اضطراری بهداشت جهانی با سایر کشورها همکاری کنند. ترکیب منشور قدیمی و جدید در عقیده دو رهبر به «[ایجاد] تعهد برای ساخت یک اقتصاد جهانی فراگیر، عادلانه، دوستدار محیط زیست، پایدار و مبتنی بر قوانین برای قرن بیست و یکم» آشکار است. با این حال، منشور آتلانتیک جدید نیز مانند منشور پیشین در مورد اینکه چگونه باید اصول چشمگیر آن اجرایی  شود، شامل جزئیات کمی است.

 

جانسون به دنبال تبدیل انگلیس به عنوان متحد اروپا ولی مستقل از آن و بهرمند از رابطه صمیمی با آمریکا

منشور به روز شده آتلانتیک برای جانسون و بایدن جذابیت سیاسی آشکاری دارد. جانسون همواره چرچیل را به خاطر رویکردهای سه‌گانه‌اش درباره انگلیس، آشکارا تحسین کرده است: متحد با اروپا، اما مستقل از آن، در مرکزیت یک امپراتوری و ثروتمند و بهره‌مند از یک رابطه صمیمی با ایالات متحده. جانسون نیز آرزوهای مشابهی دارد و می‌خواهد نشاط «بریتانیای جهانی» را تا پیش از کنفرانس تغییرات آب و هوایی گلاسگو در اواخر سال جاری، به عنوان پیامد برگزیت نشان دهد.

برای رئیس جمهور ایالات متحده، منشور آتلانتیک جدید فرصتی برای بازیابی رهبری جهانی ایالات متحده است که می‌تواند با حمایت مجدد از ارزش‌های دموکراتیک و پیشبرد «سیاست خارجی برای طبقه متوسط»، دوران ترامپ را پشت سر بگذارد. منشور جدید مانند منشور اول تلویحاً آموزه‌های جزیره‌ای، حمایت‌گرایانه، نهادگرایانه و حاکمیتی «اول آمریکا»ی ترامپ را رد می‌کند. این منشور مجددا ایالات متحده را به حمایت از قانون بین‌المللی و دفاع از آزادی در برابر دشمنان داخلی و خارجی متعهد می‌کند.

با وجود این بازتاب‌های تاریخی، جهان 2021 مشابه 1941 نیست، چرا که آمریکا دیگر به اندازه دهه 1940 بر سراسر جهان مسلط نیست و دوگانگی داخلی آن – و همچنین غرایز ضددموکراتیک بسیاری از جمهوری‌خواهان – باعث می‌شود متحدان ایالات متحده نسبت به اعتبار آن بدبین باشند. ممکن است ایالات متحده دوباره به آغوش غرب برگشته باشد، اما برای چه مدت، هنوز مشخص نیست؟

چشم‌انداز و دستور کار جهانی نیز تغییر کرده است. چین، اصلی ترین دشمن استراتژیک آمریکا، در حال تبدیل شدن به یک رقیب واقعی با قدرت اقتصادی و مهارت فنی قابل توجه است که اتحاد جماهیر شوروی هرگز از آن برخوردار نبود. بایدن با این استدلال که ما در «نقطه عطف تاریخ» هستیم، تلاش می‌کند مجددا هسته دموکراسی‌های غربی را تقویت کند که می‌تواند به طور مشترک پکن و همچنین مسکو را به عقب براند.

اما این رویکرد باشگاهی به نظم جهانی که در هسته‌ای از دموکراسی‌های پیشرفته و ثروتمند بنا نهاده شده، محدودیت‌هایی دارد؛ چرا که ایالات متحده از لحاظ اقتصادی کاملاً به چین گره خورده است و برای حل توده‌ای از تهدیدهای فراملی، از جمله خطرات ناشی از تغییر آب و هوا و گسترش سلاح‌های هسته‌ای به همکاری با رقبای خود به خصوص روسیه نیاز دارد.

چالش‌های پیش روی دولت بایدن و جانشینان آن به آن‌ها خواهد آموخت که ایالات متحده می‌تواند در صورت لزوم و بدون صرفنظر کردن از تصورات خود از یک سیستم بین‌المللی لیبرال و مبتنی بر قوانین، با قدرت‌های بزرگ اقتدارگرا همکاری کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *