جدیدترین مطالب

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

با این رفتارها منطقه امن نمی شود

استفان والت می نویسد: وقتی اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران حمله کرد واشنگتن حتی پلک هم نزد، در حالی که این کشور حمله اخیر اکوادور به سفارت مکزیک در کیتو را محکوم کرده بود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

رهبر انقلاب یمن در بخش پایانی سخنان خود به عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که به سمت بندر ایلات (ام الرشراش) حرکت می‌کنند پرداخت و گفت که در ۲۰۲ روز گذشته ۱۰۲ کشتی مورد هدف قرار گرفته‌اند.

حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها

تهران-ایرنا- حزب‌الله لبنان و گردان‌های مجاهدین و القسام، مرکز تازه تاسیس جاسوسی ارتش رژیم صهیونیستی را در مرکز نوار غزه و مقر فرماندهی لشکر غزه را در شهرک «رعیم» و همچنین توپخانه «عین مارگالیوت» را هدف حمله موشکی، راکتی و پهپادی قرار داده‌اند.

استفاده از گوشی آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد

ارتش کره جنوبی استفاده از گوشی تلفن همراه آیفون را برای پرسنل نظامی این کشور ممنوع و دلیل آن را عدم انطباق دستگاه‌های آیفون با محدودیت‌های مشخص شده در سند امنیت دفاع ملی ارتش این کشور برای کنترل دستگاه‌های تلفن همراه و نشت اطلاعات حساس از طریق ضبط صدا اعلام کرده است.

استفاده از گوشی آیفون در مراکز نظامی کره‌جنوبی ممنوع شد

ارتش کره جنوبی استفاده از گوشی تلفن همراه آیفون را برای پرسنل نظامی این کشور ممنوع و دلیل آن را عدم انطباق دستگاه‌های آیفون با محدودیت‌های مشخص شده در سند امنیت دفاع ملی ارتش این کشور برای کنترل دستگاه‌های تلفن همراه و نشت اطلاعات حساس از طریق ضبط صدا اعلام کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛قدرت گرفتن راستگراها در اروپا و…

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تصمیم شانزده حزب راست‌گرا برای  تشکیل یک جبهه جدید در پارلمان اروپا، روسیه در پی تاسیس پایگاه دریایی در سودان، انتقاد  روسیه از رزمایش ژاپن و آمریکا،تایید نهایی استراتژی امنیت ملی روسیه توسط پوتین، اظهارات رئیس جمهور بلاروس درخصوص دخالت غرب برای سرنگونی حکومت وی، تاکید پوتین بر ادامه حمایت از بلاروس در مقابل فشارهای غرب، افشای استراتژی آمریکا برای جنگ با روسیه و چین،ادامه پیشروی طالبان وسقوط ۱۳ شهر افغانستان طی شبانه‌روز گذشته، لفاظی جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران، تظاهرات علیه رئیس جدید رژیم صهیونیستی در تل آویو، حمله به یک کشتی رژیم صهیونیستی در اقیانوس هند،انتخاب رئیس جدید جنبش حماس در کرانه باختری، واکنش نخست وزیرلیبی به شکست مذاکرات ژنو، بحران برق؛ دستاویز جدید آمریکا برای ناامن سازی عراق، انتقاد ترکیه از اتحادیه اروپا، هشدار سازمان بهداشت جهانی درخصوص گسترش کرونای دلتا و راه اندازی خط آهن چین- اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: تعدادی از احزاب راست‌گرا در پارلمان اروپا از تلاش برای تشکیل جبهه‌ای خبر دادند که هدف خود را “اصلاح اروپا” عنوان می‌کند. جریان‌های راست‌گرای مجارستان، لهستان، فرانسه، اسپانیا و اتریش از جمله این احزاب هستند.اوربان، مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه و شمار دیگری از رهبران احزاب راست‌گرا در پارلمان اروپا با انتشار بیانیه‌ای از برنامه خود برای تشکیل یک جبهه جدید در این پارلمان خبر دادند.حزب حاکم لهستان موسوم به” قانون و عدالت”، و احزاب راست‌گرا و پوپولیست اسپانیا، ایتالیا و اتریش از جمله تشکل‌هایی هستند که برای اتحاد و تشکیل یک جبهه جدید در پارلمان اروپا به توافق رسیده‌اند.

العالم فارسی: منابع رسانه‌ای از ارسال پیش نویس ساخت پایگاه دریایی روسیه در سودان از سوی رئیس جمهوراین کشور به دومای روسیه خبر دادند.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیش نویس این توافق را برای تصویب به مجلس دومای این کشور ارسال کرده است. این در حالی است که سودان پیشتر از طریق مجاری دیپلماتیک و نظامی مخالفت خود با این اقدام مسکو را اعلام کرده بود. روسیه نهم ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ از قصد خود برای احداث یک پایگاه تدارکات و حمایت از نیروهای دریایی در نزدیکی بندر پورت سودان خبر داده بود.

خبرگزاری ایرنا: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، رزمایش مشترک ژاپن و آمریکا در شمال ژاپن را دارای اهداف و منافع کوته بینانه خواند و از آن انتقاد کرد.زاخارووا در بیانیه ای اعلام کرد: نمی توانیم به رزمایش بی سابقه و دارای ابعاد بسیار گسترده ای که محدوده ای وسیع در ژاپن را فرا گرفته است توجه نکنیم. وی افزود: این رزمایش را که در جزیره هوکایدو واقع در نزدیکی مرزهای روسیه برگزار می شود با توجه به اهمیت تامین امنیت مرزهای ما در خاور دور به دقت زیر نظر داریم.

 ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای نخستین بار طی ۶ سال گذشته، شیوه نامه امنیت ملی این کشور را مورد بازبینی قرار داده است. پوتین با نسخه بازبینی شده استراتژی امنیت ملی این کشور موافقت کرد.در این سند بر مشارکت فراگیر و همکاری های استراتژیک با چین و همچنین ایجاد یک مشارکت استراتژیک ویژه با هند تاکید شده است.همچنین افزایش حضور نظامی ناتو تهدیدی برای روسیه توصیف شده است.

یورونیوز: الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوربلاروس آلمان و آمریکا و نیز برخی همسایگان این کشور یعنی لیتوانی، اوکراین و لهستان را به تلاش برای برکناری خودش متهم کرد.لوکاشنکو که ۲۶ سال است بر بلاروس حکمرانی می‌کند، گفت که «هسته‌های خفته تروریستی» پدیدار شده و پیش از این به یکی از تأسیسات نظامی روسیه حمله کرده‌اند.

ایران پرس: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در هشتمین نشست سران مناطق روسیه و بلاروس که به صورت مجازی برگزار شد بر ادامه کمک‌های همه جانبه مسکو به بلاروس تاکید کرد. الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس نیز درسخنرانی خود در این نشست گفت: روسیه و بلاروس در برابر تحریم‌ها و فشارهای غرب مقاومت خواهند کرد.به‌ دنبال افزایش تنش‌ها میان اروپا و بلاروس در پی فرود اضطراری هواپیمای مسافربری رایان ایر و بازداشت یک روزنامه‌نگار مخالف بلاروسی، غربی ها این اقدام را محکوم و تحریم‌هایی را برای مجازات بلاروس اعمال کردند.

اسپوتنیک روسیه: کارشناسان نظامی می گویند که ایالات متحده قادر نیست بطور همزمان دو جنگ با مسکو و پکن به راه بیاندازد.به عقیده کارشناسان، جای اصلی بروز عملیات جنگی در صورت بروز درگیری در چین، اقیانوس آرام خواهد بود که در آنجا، آمریکا از تمام قدرت نیروی دریایی خود استفاده خواهد کرد، زیرا متحدان واشنگتن در جنگ در این منطقه  ذینفع نیستند و ترجیح می‌دهند بیطرف باقی بمانند.به گفته کارشناسان، جنگ با روسیه در خاک اروپا رخ خواهد داد. نیروی زمینی آمریکا از حمایت نیروهای متحدان ناتو نیز برخوردار خواهد شد. نیروی هوایی آمریکا مجبور خواهد شد در هر دو جبهه بجنگد.

خبرگزاری ایلنا: گزارش‌ها حاکی از پیشروی طالبان و تصرف ۱۳ شهر افغانستان توسط این گروه طی شبانه‌روز گذشته است.بر اساس این گزارش، طالبان طی شبانه‌روز گذشته کنترل شهرهایی در استان‌های بدخشان، تخار، قندهار و پکتیا را به دست گرفتند.گفته می‌شود که ۹ شهرستان بدخشان بدون هیچ‌گونه درگیری به دست طالبان افتاده است.

خبرگزاری مهر : نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس جمهور آلمان به طرح اتهامات بی اساس درباره برنامه هسته ای ایران پرداخت. «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار اتهامات بی پایه و اساس علیه ایران مدعی شد که وی مصمم است تا از «دست یابی ایران به توانمندی های نظامی هسته ای» جلوگیری کند.بنت این ادعاها را در جریان دیدارش با «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان مطرح کرده است.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های صهیونیستی از برگزاری تظاهرات مقابل منزل رئیس جدید رژیم صهیونیستی در تل آویو خبر دادند.مخالفان «اسحاق هرتزوگ » رئیس رژیم صهیونیستی با تجمع مقابل اقامتگاه وی در شهر تل آویو نسبت به عملکرد وی اعتراض کرده و شعار سر دادند. دلیل این تظاهرات انتخاب «نائور ایهایا» سخنگوی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق این رژیم به عنوان سخنگوی رئیس رژیم صهیونیستی است.

الکوثر فارسی: رسانه‌های رژیم صهیونیستی حمله به یک کشتی اسرائیلی را در شمال اقیانوس هند تایید کردند. یک مقام اسرائیلی تائید کرد کشتی مورد حمله قرار گرفته در اقیانوس هند متعلق به یک تاجر اسرائیلی است.رسانه‌های اسرائیلی به نقل از یک مقام وزارت جنگ اسرائیل ضمن تایید حادثه برای کشتی باری اسرائیل گفتند علت این حادثه نامشخص است.

خبرگزاری صدا و سیما: جنبش مقاومت فلسطین (حماس) از انتخاب “صالح العاروری” به عنوان رئیس این جنبش در منطقه کرانه باختری خبر داد.صالح العاروری قرار است طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ رئیس حماس در منطقه کرانه باختری باشد.العاروری یکی از سران ارشد مقاومت فلسطین و معاون دفتر سیاسی جنبش حماس است که در تأسیس گردان‌های القسام نقش مستقیم داشت .

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست وزیر لیبی تأکید کرد که نمی‌توان اجازه بازگشت جنگ و اختلافات در این کشور را داد. عبدالحمید الدبیبه گفت: نمی‌توانیم اجازه بازگشت جنگ و اختلافات را بدهیم. سفارتخانه‌های لیبی در خارج شاهد آشوب هستند. بعد از گذشت سه ماه از فعالیت دولت هنوز در پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سفیر نداریم درنتیجه لیبی صدایی ندارد که سخن بگوید. ما نمایندگی منظمی در سفارتخانه‌ها نداریم.

خبرگزاری  تسنیم: تشدید بحران برق عراق از طریق حملات ز به دکل‌های برق این کشور در آستانه انتخابات پارلمانی با موج تازه‌ای از ناامنی و هرج و مرج همراه خواهد بود؛ یعنی همان چیزی که آمریکا می‌خواهد. در حالی که بغداد طی 18 سال گذشته بیش از 40 میلیارد دلار برای بهبود وضعیت برق هزینه کرده اما به دلیل سیاست‌های آمریکا و جلوگیری آن از چرخش بغداد به سوی دیگر شرکتهای بزرگ جهانی برای برون رفت از بحران برق، مشکل برق این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است.چندی پیش «سعد الخزعلی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق درباره دلیل عدم حل و فصل بحران برق در عراق گفت: آمریکا پشت پرده بحران برق در عراق قرار دارد.

آناتولی  ترکیه:  سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با انتقاد از رویکرد اتحادیه اروپا در حمایت از پناهجویان سوری در کشور گفت که این اتحادیه «ضعیف» و «بی‌برنامه» است.ابراهیم کالین با بیان اینکه اتحادیه اروپا فاقد چشم اندازی که روابطش با ترکیه را از نو شکل‌ دهد، است، تصریح کرد: این اتحادیه «ضعیف و بی‌برنامه» است.بر اساس گزارشی که در روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ» منتشر شد، کالین اظهار داشت: برای من جای سوال است که چرا نمی‌توانیم در هیچ زمینه‌ای پیشرفت کنیم. دلیل این نمی‌تواند فقط ترکیه باشد. اتحادیه اروپا ضعیف و بی‌برنامه است.

تی.آر.تی ترکیه:آدهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی هشدار داد نوع دلتا که بسیار راحت‌تر منتقل می‌شود، حداقل در 98 کشور جهان دیده شده است.سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد کرونای دلتا که اولین بار در هند مشاهده شد، در حدود 100 کشور و منطقه مشاهده شده است. تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی هشدار داد نوع دلتا که بسیار راحت‌تر منتقل می‌شود، حداقل در 98 کشور جهان دیده شده است.

رادیو چین: خط آهن قطار چین- اروپا موسوم به خط چانگ ان از مبدا شهر شی آن چین به مقصد شهر ایمینگهام انگلستان رسما راه اندازی شد.  این خط به خط طلایی بین شهر شی ان و انگلستان تبدیل می شود. بر اساس گزارش ها، این قطار که حامل محصولات تجارت الکترونیکی فرامرزی مانند لباس، کفش و کلاه و همچنین کالاهای صادراتی مانند لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی و ماشین آلات می شود، پس از ورود به منطقه کالینینگراد در روسیه از طریق کشتی وارد بندر ایمینگهام انگلستان می شود.  مدت این حمل و نقل حدود 16 روز است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *