جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

تنش در دریای جنوبی چین / رئیس‌جمهور فیلیپین: به حملات خطرناک چین، واکنش نشان خواهیم داد

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهوری فیلیپین روز پنجشنبه هشدار داد که کشورش به «حملات خطرناک» گارد ساحلی چین واکنش نشان خواهد داد. سخنان رئیس‌جمهوری فیلیپین از تشدید تنش در روابط چین و فیلیپین حکایت دارد. دو کشور بر سر مالکیت و کنترل آب‌های دریای جنوبی چین اختلاف دارند. ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی از دیگر طرف‌هایی هستند که ادعاهایی را در مورد آب‌های جنوبی چین مطرح کرده‌اند.

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی معنی است / احیای مرزهای اوکراین پس از شوروی در سال ۱۹۹۱، غیرقابل قبول است

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته که طرح صلح پیشنهادی اوکراینی از آن جهت بی معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.

Loading

ماجراجویی‌های دولت جدید رژیم صهیونیستی و حق پاسخگویی محور مقاومت

۱۴۰۰/۰۴/۱۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه گرچه دولت جدید در رژیم صهیونیستی از ائتلاف احزاب راست، چپ و میانه تشکیل شده، اما برای ایجاد اتحاد بیشتر میان آن‌ها ممکن است شاهد اقدامات تندروانه‌ای هم باشیم، گفت: اسرائیل انتظار پاسخ قاطع موشکی را از گروه‌های مقاومت در جنگ 12 روزه نداشت، در چنین شرایطی تصمیم برای حمله مجدد به غزه نیز برای رژیم صهیونیستی آسان نخواهد بود.

سید صباح زنگنه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به برخی ماجراجویی‌های صورت گرفته در دولت جدید رژیم صهیونیستی به‌ویژه ادامه حملات به ساکنان محله شیخ جراح و صدور مجوز برای ادامه سیاست شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری، اظهار داشت: سیاست‌های کلی احزاب یهودی صهیونیستی حاکم بر اسرائیل ادامه تسلط بر سرزمین‌های فلسطینی است. ممکن است در این مسیر یک حزب سیاست‌های تندروانه‌تری داشته باشد و حزب دیگر به‌طور متفاوتی این اهداف را پیگیری کند.

وی ادامه داد: این رژیم درمجموع برای حفظ انسجام کلی و ایجاد روحیه مقاومت در مقابل واقعیت‌ها، گاهی به مانورهایی هم دست می‌زند، ازجمله شاهد ورود به مسجدالاقصی و تعرض به منطقه شیخ جراح و صدور مجوز برای ایجاد شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه غربی هستیم.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به اخبار منتشر شده در تعدادی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی درخصوص احتمال حمله نظامی این رژیم به غزه طی دو ماه آینده، گفت: وادادگی دولت خودگردان در قبال رژیم صهیونیستی قابل‌توجه است؛ هراندازه دولت خودگردان بیشتر خود را در خدمت تأمین امنیت اسرائیل قرار دهد، طبعاً آن‌ها هم بیشتر به سمت اشغال اراضی متعلق به فلسطینیان می‌روند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن مقاومت و بروز مظاهری از پدیده مقاومت در مناطق کرانه غربی و تحت اشغال 48، قطعاً عاملی است که در مسیر اقدامات بعدی، سران رژیم صهیونیستی را نگران می‌کند، همان‌طور که شاهد اعتراضات قابل‌توجهی در این مناطق بودیم.

زنگنه حمایت‌های آمریکا از سیاست‌های حاکمان تل‌آویو را از دیگر عوامل تأثیرگذار در سیاست‌های دولت جدید در قبال فلسطینی‌ها عنوان کرد و افزود: هرچند سیاست کلی واشنگتن حمایت از همه سیاست‌های رژیم‌صهیونیستی است، اما سخنان آقای بایدن در اوایل ورود به کاخ سفید، حاکی از تجدیدنظر در سیاست‌های حمایتگرانه قاطع در زمینه‌های جولان، بازگشایی کنسولگری در بخش شرقی قدس و نوعی عدم رضایت از ایجاد شهرک‌های صهیونیست‌نشین بود.

وی گفت: با تشکیل دولت بایدن و رفت‌وآمدهایی که صورت گرفت، آخرین اظهارات اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد فشار زیادی بر بایدن و دولت او ایجاد شده و ممکن است در آن سه مورد هم شاهد تغییر سیاستی نباشیم؛ همان‌طور که اعلام کردند بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل باقی خواهد ماند!

زنگنه تأکید کرد: گرچه دولت جدید از ائتلاف احزاب راست، چپ و میانه تشکیل شده، اما برای ایجاد اتحاد بیشتر میان آن‌ها ممکن است شاهد اقدامات تندروانه هم باشیم. درواقع ائتلاف حاضر در قدرت با ادعای تأمین امنیت اسرائیل، سعی‌ می‌کند دست چپی‌ها را مجبور به همراهی کند و آن‌ها هم اقدامات تندروانه دست راستی‌ها را تائید کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حضور دو حزب عربی فلسطینی در ائتلاف شکننده حاضر در قدرت در رژیم صهیونیستی و تأثیر ماجراجویی‌ها علیه فلسطینی‌ها بر عملکرد این دو حزب، تصریح کرد: در این شرایط این احتمال وجود دارد که احزاب عربی که وارد این ائتلاف شده‌اند، از ائتلاف خارج شوند و کابینه دوباره مجبور به تشکیل ائتلاف جدیدی شود.

وی به تلاش‌های نتانیاهو برای انحلال دولت و ایجاد دولت راست‌گرای دیگر برای حضور خود در قدرت پرداخت و ادامه داد: البته این نگرانی وجود دارد که نتانیاهو با وجود همه مشکلاتی که برایش ایجاد شده و احتمال محاکمه او به دلیل پرونده فسادش، همچنان سعی می‌کند احزاب دست راستی را ترغیب به ایجاد تنش جدید کند و بعد از خروج احزاب عربی و یا چپ، مجدداً خود را به‌عنوان جایگزین مقبول‌تر معرفی نماید.

زنگنه به وضعیت گروه‌های فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی و همچنین حملات موشکی و اقدام هماهنگ این گروه‌ها در جنگ اخیر به مناطق صهیونیستی اشاره و تأکید کرد: با اینکه گروه‌های فلسطینی مشکلات فراوانی دارند، اما جنگ 12 روزه این گروه‌ها را به هم نزدیک کرد و اسرائیل هم انتظار چنین پاسخی را از گروه‌های مقاومت نداشت. در چنین شرایطی هرگونه اقدام جدیدی علیه غزه و حمله به آن برای رژیم صهیونیستی به‌سادگی میسر نخواهد بود.

وی گفت: ضمن اینکه رژیم صهیونیستی در معادلات خود باید سلاح‌ها و تاکتیک‌های جدید مقاومت فلسطین را لحاظ کند. بااین‌حال همچنان دولت خودگردان به‌عنوان عامل تفرقه، عمل و با سازمان‌های امنیتی اسرائیل همکاری می‌کند. این وضعیت گرچه به لحاظ حس ملی برای فلسطینی‌ها تاسف‌بار است، اما همکاری و اصرار گروه‌های فلسطینی مقاوم در برابر رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اظهارات وزیر خارجه مصر درباره رایزنی‌ها با دولت جدید در رژیم صهیونیستی در خصوص پیشبرد «طرح صلح» باوجود اقدامات این دولت علیه فلسطینی‌ها، گفت: مصر در سرزمین‌های فلسطینی دخالت و نفوذ دارد، این کشور حضور تاریخی داشته و امتداد جغرافیایی به‌خصوص برای غزه محسوب می‌شود. زمانی، غزه هم تحت مدیریت مصری‌ها بود و بخشی از صحرای سینا جزء فلسطین محسوب می‌شد.

وی یادآور شد: رفت‌وآمد فلسطینی‌ها از گذرگاه بزرگشان تحت نظر مصری‌ها قرار می‌گیرد؛ بنابراین در هر جنگ و صلحی مصری‌ها حضور پیدا می‌کنند و می‌خواهند همچنان پرونده فلسطین و غزه در دست آن‌ها باشد.

زنگنه اضافه کرد: قطر نیز با تأمین مالی بخشی از گروه‌های فلسطینی سعی می‌کند جای پا و نفوذی در آنجا داشته باشد. ترکیه هم برای ایفای نقش در این مناطق تلاش دارد. قطعاً رقابتی میان این سه کشور وجود دارد. ترکیه سعی می‌کند جای مصر را بگیرد، مصر هم حساسیت‌هایی نسبت به قطر و ترکیه دارد.

وی با اشاره به پاسخ قاطع و محکم محور مقاومت و شکست راهبرد بازدارندگی رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر، گفت: اسرائیلی‌ها به ایفای نقش میانجی گرانه مصر نیاز دارند و نمی‌خواهند این کشور را از دست بدهند. حمله به غزه عموماً از طریق بمباران هوایی است. اسرائیلی‌ها به مصر نیاز دارند و تا زمانی که مردم غزه و مقاومت نسبت به بمباران و موشک‌باران مناطق استراتژیک اسرائیل اقدام می‌کنند و اعتراضات در اسرائیل اوج می‌گیرد، آن‌ها مجدداً برای ایجاد آتش‌بس و خروج از وضعیت بحرانی به مصر مراجعه می‌کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *