جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.
Loading

أحدث المقالات

نیویورک‌تایمز: تل‌آویو تصور نمی‌کرد پاسخ ایران به حمله به کنسولگری دمشق تا این اندازه شدید باشد

نیویورک تایمز نوشت: مقامات اسرائیلی نسبت به شدت پاسخ ایران به حمله اول آوریل به ساختمان کنسولگری تهران در دمشق که طی آن چندین مستتشار نظامی ایرانی به شهادت رسیدند، دچار اشتباه محاسباتی شدند.

ببینید | گاف عجیب بایدن درباره حمله اسرائیل به حیفا!

رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا با اشتباه گرفتن رفح در نوار غزه جایی که آوارگان فلسطینی به آنجا پناه برده‌اند با حیفا شهری در فلسطین اشغالی، عنوان کرد «من به اسرائیلی‌ها گفته‌ام که به حیفا حمله نکنید.» کاربران شبکه‌های اجتماعی با بازنشر این فیلم در حال تمسخر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هستند.‌ منبع: آخرین خبر

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

تهران- ایرنا- روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند.

پیام امارات و عربستان به آمریکا: اگر می‌خواهید نقش ما در ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران افزایش یابد، ضمانت امنیتی بدهید، همانطور که به اسرائیل دادید

مقامات عربستان و امارات پیامی را به دولت بایدن ابلاغ کرده اند که بر اساس آن تقویت ائتلاف دفاعی منطقه‌ای علیه ایران مشروط به ارائه ضمانت‌هایی برای امنیت آنها از سوی ایالات متحده است: «همانطور که شما به اسرائیل دادید».  

پیام مقام‌های آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

آکسیوس نوشت: ارزیابی نیروهای آمریکا حکایت از آن دارد در صورت حمله مجدد ایران به اسرائیل، توانایی لازم برای تکرار عملیات پدافندی شنبه شب جهت مقابله با پرتابه‌های ایرانی بسیار محدود است.

Loading

رسانه‌ها؛دیدار بایدن و اشرف غنی و…

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تاکید بایدن بر حمایت از دولت افغانستان درمقابل طالبان،انتقاد پوتین از پیشروی ناتو به شرق، رزمایش ناوهای نیروی دریایی روسیه در کنار ناو هواپیمابر انگلیس، رزمایش نظامی روسیه در جزایر مورد ادعای ژاپن، تمدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه  و واکنش مسکو، اعلام آمادگی مشروط غرب برای تجدید نظر در تحریم‌های اعمال شده علیه ونزوئلا، سفر مجدد هیئت رژیم صهیونیستی به قاهره، برگزاری مراسم هفتمین سالروز تأسیس نیروهای حشد شعبی، تاکیدآمریکا برادامه حضور نظامی درشمال سوریه، هشدار آمریکا به کشورهای عرب درخصوص برقراری رابطه با سوریه، دیدار وزیران خارجه آمریکا و فرانسه درخصوص احیای برجام، درخواست آژانس از ایران برای تمدید توافقنامه نظارت بر فعالیت های هسته ای، چین هراسی دوباره بلینکن و انتقاد چین از مداخلات نظامی و نقض جدی حقوق بشر توسط غرب از تریبون سازمان ملل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار خود با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از ادامه حمایت آمریکا از آن کشور سخن گفت. قرار است سربازان آمریکایی و دیگر کشورهای عضو ناتو تا ۱۱ سپتامبر خاک افغانستان را ترک کنند.حمایت و پشتیبانی آمریکا از افغانستان با خروج نیروهای نظامی آمریکا از آن کشور به پایان نمی‌رسد. این پیام اصلی رئیس جمهور آمریکا در دیدار خود با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بود.بایدن در دیدار با غنی گفت: «همکاری و شراکت آمریکا با افغانستان به پایان نمی‌رسد.»

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور روسیه گفت علت اصلی بی اعتمادی فزاینده و متقابل در اروپا به آغاز پیشروی اتحادیه‌های نظامی به سمت شرق بازمی گردد. پوتین با انتشار مقاله‌ای در یک نشریه آلمانی در مورد وخامت اوضاع امنیتی اروپا هشدار داد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به مناسبت هشتادمین سالگرد حمله آلمان نازی به اتحاد جماهیر شوروی سابق در مقاله‌ای در نشریه «دی سایت» آلمان، دیدگاه خود را درباره تاریخ اروپا و برداشت از یک آینده مشترک (با اروپا) نوشت.
خبرگزاری فارس:
معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اقدام ناوشکن انگلیسی در نقض حریم دریایی روسیه هشدار داد که مسکو با هر وسیله‌ ممکن از مرزهای خود دفاع می‌کند. روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه خبر داد که ناوگان نیروی دریایی این کشور در دریای سیاه به همراه سرویس امنیت فدرال کنترل مرزها، مانع از آن شدند که یک ناوشکن انگلیسی مرزهای روسیه را در نزدیکی «کیپ فیولنت» در شبه جزیره کریمه را نقض کنند. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز در واکنش به اقدام ناوشکن نیروی دریایی روسیه در نقض حریم آب‌های منطقه‌ای روسیه در دریای سیاه گفت که این اقدام نقض قوانین بین‌المللی به شمار می‌آید و مسکو از مرزهای خود با تمامی شیوه‌های ممکن از جمله اقدام نظامی دفاع خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه:کشتی های ناو گروه دائمی نیروی دریایی روسیه در مدیترانه رزمایشی را با شلیک موشک ها در فاصله تقریباً سی کیلومتری از ناو هواپیمابر انگلیسی Queen Elizabeth (ملکه الیزابت) انجام می دهند. قرار است مانور کشتی های نیروی دریایی روسیه امروز 26 ژوئن انجام شود. برای آنها اما منطقه دریای مدیترانه در جنوب قبرس بسته است.

خبرگزاری ایرنا: تلویزیون ژاپن در گزارشی اعلام کرد، روسیه در جزیره هایی که توکیو آنها را سرزمین های شمالی می نامد یک رزمایش نظامی در مقیاس بزرگ شروع کرده است. تلویزیون ژاپن روز شنبه افزود: فرماندهی منطقه نظامی شرق روسیه می گوید این رزمایش برای پنج روز از پنجشنبه آغاز شده و بر اساس سناریوی جنگ بین دو کشور است. این رزمایش در جزیره اتوروفو و کوناشیری و همچنین ساخالین و مکان های دیگر انجام می شود.در این رزمایش بیش از ۱۰ هزار سرباز، ۵۰۰ خودروی نظامی، حدود ۳۰ فروند هواپیما و حدود ۱۰ فروند شناور دریایی شرکت خواهند کرد. در برنامه این رزمایش عملیات پیاده شدن به خشکی نیز گنجانده شده است.

آناتولی  ترکیه: شورای اتحادیه اروپا از تمدید تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه برای 6 ماه دیگر خبر داد.شارل میشل، رئیس شورای اروپا طی پیامی در حساب توئیتر خود اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی این نهاد علیه روسیه به دلیل نقش مسکو در «بی‌ثباتی اوکراین» تا 31 ژانویه 2022 تمدید خواهد شد.میشل افزود که تهدید تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و آزادی اوکراین دلیل تمدید این تحریم‌هاست.

تی.آر.تی ترکیه:ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به تصمیم متخذه در اجلاس رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل واکنش نشان داد و گفت: به تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا پاسخ مناسب داده خواهد شد. زاخارووا اعلام کرد: به تهدیدات اتحادیه اروپا در خصوص اعمال مجازات تک طرفه علیه کشور متبوعش بشکلی مناسب و متقارن پاسخ داده خواهد شد.

خبرگزاری ایلنا: اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا از آمادگی برای تجدید نظر در تحریم‌ها علیه ونزوئلا به شرط پیشرفت در مذاکرات حل بحران این کشور خبر دادند. اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا اعلام کردند که به شرط پیشرفت در مذاکرات حل بحران ونزوئلا آماده‌اند درباره تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور تجدید نظر کنند.سه طرف درباره ادامه بحران در ونزوئلا ابراز نگرانی و تاکید کرده‌اند که راهکار مسالمت‌آمیز برای این بحران عمیق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید توسط گروه‌های ونزوئلایی و از طریق مذاکرات فراگیر با مشارکت همه نیروهای اصلی ایجاد شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): یک هیئت امنیتی اسرائیلی طی روزهای آتی مجددا برای اعلام موضع دولت جدید رژیم صهیونیستی درباره معامله تبادل اسرا با حماس و تثبیت آتش بس و بازسازی نوار غزه به قاهره می‌رود. منابع آگاه مصری اعلام کردند: یک هیئت امنیتی اسرائیلی طی روزهای آتی مجددا برای اعلام موضع دولت جدید اسرائیل با ریاست نفتالی بنت درباره معامله تبادل اسرا با حماس، بازسازی غزه و تثبیت آتش بس به قاهره می‌رود. هفته گذشته نیز یک هیئت عالیرتبه امنیتی اسرائیلی به قاهره سفر و با مسئولان این کشور دیدار کرد اما هیچ پیشرفتی حاصل نشد.

خبرگزاری تسنیم: اولین رژه حشد شعبی عراق با حضور مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور در استان دیالی برگزاری شد.این رژه در پایگاه نظامی شهید ابومنتظر المحمداوی در استان دیالی در شرق عراق برگزار شد.مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در این مراسم گفت: فرزندان حشد شعبی فرزندان عراق هستند و با آنها عراق جایگاه تاریخی خود را بازمی‌یابد.وی خطاب به حشد شعبی اعلام کرد: شما و نیروهای امنیتی تروریسم را درهم کوبیدید و در برابر شما مأموریت‌های زیادی وجود دارد.

الکوثر فارسی: وزارت امور خارجه آمریکا از ادامه حضور نظامی این کشور در شمال سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش خبر داد. وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که این اقدام با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش صورت می گیرد.گفتنی است که اغلب مناطق شمال و شمال شرقی سوریه شامل استان های الحسکه، دیرالزور و الرقه که مملو از منابع نفت و انرژی هستند تحت سیطره نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به قسد قرار دارند که توسط ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا حمایت می شوند.

العالم فارسی: یک مقام وزارت خارجه آمریکا به کشورهای عرب نسبت به عادی سازی روابط با سوریه هشدار داد.جوی هود،دستیار امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدام احتمالی برخی از کشورهای عرب متحد آمریکا برای عادی سازی روابط با سوریه در اظهاراتی مضحمک گفت: آمریکا از این کشورها می‌خواهد «با دقت بسیار جنایات اعمال شده توسط حکومت سوریه بر مردم طی دهه گذشته» را مد نظر داشته باشند.

یورونیوز: ایالات متحده آمریکا و فرانسه به مقامات ایرانی هشدار دادند که زمان برای نجات توافق هسته‌ای ایران در حال اتمام است و آن‌ها باید در این زمینه «تصمیمات شجاعانه و قاطع» بگیرند. آن‌ها همچنین ترس خود را از پیشروی فعالیت‌های حساس اتمی تهران در صورت طولانی شدن مذاکرات ابراز کردند.

 ان. اچ.کی ژاپن: آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است که توافقنامه موقتی که اجازه نظارت این سازمان بر فعالیت های هسته ای این کشور را می دهد، تمدید کند.نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل به ان اچ کی گفت که تا روز جمعه ایران به این درخواست پاسخی نداده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، این وضعیت را «یک نگرانی جدی» توصیف کرده است.

خبرگزاری مهر : وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای واهی نسبت به چین نشان داد که واشنگتن و متحدانش به رغم تظاهر به همکاری با پکن در پاره‌ای از موارد؛ بیشتر به دنبال تقابل جویی و خصومت هستند. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، در مصاحبه با نیویورک تایمز مدعی شد که واشنگتن-پاریس «موضعی یکسان» در عزم شان مبنی بر مقابله با نظم احتمالی جهانی به رهبری چین که «در باطن به شدت غیر لیبرال» است، دارند.بلینکن مدعی شد: «هدف ما این نیست که جلوی نفوذ چین را بگیریم یا سعی کنیم چین را عقب نگه داریم». اما هنگامی که نوبت به دفاع از نظم بین المللی باز و آزاد می‌رسد، «ما (در مقابل چین) خواهیم ایستاد».

رادیو چین: چین به نمایندگی از کشورهایی با دیدگاه های مشابه پکن ضمن سخنرانی در شورای حقوق بشر سازمان ملل، از مداخلات نظامی کشورهای مربوطه و نقض حقوق بشر توسط این کشورها انتقاد کرد. «جیانگ دوان» دیپلمات عالیرتبه هیئت دائمی چین در دفتر سازمان ملل در ژنو و سایر سازمان های بین المللی در سوئیس ضمن سخنرانی در جریان برگزاری چهل و هفتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به نمایندگی از کشورهایی با دیدگاه های مشابه پکن، از مداخلات نظامی کشورهای غربی و صدمه ای که به وضعیت حقوق بشر می زنند، انتقاد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *