جدیدترین مطالب

تنگ شدن حلقه فشارهای غرب؛ چه باید کرد؟

تنگ شدن حلقه فشارهای غرب؛ چه باید کرد؟

جلال خوش چهره در یادداشتی می نویسد: تصمیم مشترک امریکا و اروپا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، آیا اقدامی برای اطمینان دادن به اسرائیل  و مجاب کردن آن در قبول آتش‌بس در غزه و نیز کاستن از سطح تنش با جمهوری اسلامی است؟ یا علاوه برآنچه گفته شد، نشان از سرخوردگی غرب در هرگونه توافق با تهران در بزنگاه کنونی دارد؟ هرچه هست، این که غرب در مسیری گام گذاشته که نه تنها تهران را در حفظ مواضع خود تشویق می‌کند بلکه سبب دور شدن هرچه بیشتر تهران از غرب و تعمیق رویکرد شرق‌گرایی در روابط خارجی آن خواهد کرد. در این صورت آیا این همان نتیجه‌ای است که غرب در همه سال‌های گذشته با سیاست‌های کج‌دار و مریز خود در قبال تهران دنبال کرده است؟

امضای ۸ سند همکاری مشترک میان تهران و اسلام آباد

وزیر خارجه ایران گفت: هزار کیلومتر مرز مشترک، اشتراکات فراوان تمدنی، فرهنگی و مذهبی، نگاه مشترک در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، عزم دو کشور را بر ارتقاء و استحکام بیش از پیش روابط دوجانبه استوار ساخته است.

آتش گرفتن قطار در کانادا

تصاویر ضبط شده یک قطار را در حالی که چندین واگن آن آتش گرفته، در حال عبور از منطقه مرکز شهر لندن واقع در استان انتاریو کانادا نشان می دهد.

حماس اظهارات بلینکن را محکوم کرد

جنبش حماس اعلام کرد انعطاف‌پذیری حماس با ناسازگاری و تعلل نتانیاهو و کابینه اش و ایجاد موانع و کارشکنی بر سر راه توافق مواجه شد و آنها به دنبال طولانی‌تر کردن جنگ هستند.

از رنجی که می‌برند…

دیروز در غزه، عملیات بیرون کشیدن پیکر شهدای حمله صهیونیست‌ها به دو خانه در رفح، انجام شد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

چهل‌وهفتمین نشست سران گروه هفت؛ یارگیری در جهان پساکرونا؟

۱۴۰۰/۰۳/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چهل‌وهفتمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان، برگزار شد و جلسات آن به موضوعاتی از قبیل احیای اقتصاد جهان در عصر پساکرونا، انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر چالش‌های جهانی، اختصاص یافت. سران گروه 7 در پایان این نشست، با اختصاص یک میلیارد دوز واکسن کرونا به کشورهای فقیر، موافقت کرده‌اند. هرچند که آن‌ها موافقت نکردند تا برای کمک به کشورهای فقیر در عبور از بحران همه‌گیری کووید-19، مبلغ 100 میلیارد دلار به صندوق بین‌المللی پول، کمک شود. نشست سران گروه 7 به موضوعات دیگری نیز پرداخت که در ادامه، به‌اختصار، شرح داده می‌شود. رضا مجیدزاده - پژوهشگر اقتصاد سیاسی توسعه

گروه 7 درباره زمان‌بندی برای حذف زغال‌سنگ از تولید برق، به توافقی دست نیافتند. این عدم توافق نشان می‌دهد که هنوز فشار و عزم لازم برای گذار کامل از دوران انرژی‌های فسیلی به سمت انرژی‌های پاک، به وجود نیامده و همچنان این انرژی‌ها اهمیت خواهند داشت. از سوی دیگر، جو بایدن پیشنهاد کرد که اعمال یک مالیات حداقلی جهانی می‌تواند زمینه عدالت جهانی را فراهم آورد و طرح‌ پیشنهادی برای تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی در کشورهای درحال‌توسعه، جلوی نفوذ چین را خواهد گرفت و یک «آلترناتیو دمکراتیک» است. بایدن روی سیستم حکومتی دمکراتیک، تأکید و اظهار امیدواری کرده است که اولین سفر خارجی‌اش نشان دهد که دمکراسی، قادر به حل‌وفصل مهم‌ترین چالش‌های جهان است. افزون بر این،‌ در بیانیه پایانی این نشست، روی اقدام علیه کار اجباری در بخش‌های کشاورزی، خورشیدی و پوشاک، تأکید و نیاز به افزایش انعطاف در زنجیره تأمین و استانداردهای فناوری در جهت هم‌ترازی دمکراسی‌ها و پشتیبانی آن‌ها از یکدیگر، گوشزد شده است. درعین‌حال، سران گروه 7 با بازنگری در قوانین مالیاتی بین‌المللی، موافقت کردند و هم‌پیمان شدند تا جلوی استقرار شرکت‌های بزرگ چندملیتی در بهشت‌های مالیاتی را بگیرند. درواقع هدف آن‌ها این است که به مسابقه فرسایشی مالیات‌بندی شرکتی پایان دهند و یک مالیات جهانی حداقلی را اعمال کنند.

هرچند که موضوعات ژئوپلیتیک، بیشترین محتوای گفتگوی بین سران گروه 7 بوده است اما در این نشست، روی این اختلافات مربوط به این موضوعات، تمرکز نشد و در اولویت قرار نگرفت. غیبت روسیه در این نشست، ازجمله مهم‌ترین نکات جدیدترین نشست گروه 7 بود که پیش‌تر با حضور روسیه با عنوان گروه 8 برگزار می‌شد اما به خاطر تنش‌های مربوط به شبه‌جزیره کریمه، به این نشست‌ها دعوت نمی‌شود؛ اما موضوع همچنان باز است و به نظر می‌رسد که قدرت‌های غربی در مخالفت با اقدامات نظامی، اطلاعاتی و سیاسی روسیه، متحد می‌شوند.

در نشست سران ناتو که پس از نشست سران گروه 7 برگزار شد، دبیر کل ناتو اعلام کرد که چین به‌عنوان یک رقیب یا دشمن تلقی نمی‌شود اما رشد اقتصادی و سیاسی این کشور، بزرگ‌ترین چالش امنیتی، محسوب می‌شود. چین در دریاهای جنوب و شرق چین، در تنگه تایوان و در مرز خود با هند، با اعمال فشار از طریق نیروهای نظامی و شبه‌نظامی و مشوق‌های اقتصادی به دنبال آن است تا ادعاهای ارضی خود را تثبیت کند. پیش‌تر وزرای خارجه گروه 7 بر این موضع بوده‌اند که اقدامات چین نظم جهانی را دچار گسست می‌کند و این گسست، به‌طور ویژه در زمینه ارزش‌ها، حقوق و هنجارهای جهانی در حال رخ دادن است. سران هفت نیز رویکردی فعال را در پیش‌گرفته و موضع خود را در افزایش تعامل در هند و اقیانوس آرام و همکاری با اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا، نشان داده‌اند. یکی از مقامات حاضر در این نشست، اعلام کرده است که سه سال پیش، در نشست گروه 7، نامی از چین برده نشد اما در نشست امسال، یکی از بخش‌های نشست به چین و اهمیت هماهنگی و واکنش به اقدامات اقتصادی غیربازاری و نقض حقوق بشر در چین ازجمله در سین‌کیانگ و هنگ‌کنگ، اختصاص یافت. مقابله صریح با چین بدین معناست که ایران نیز در توافق بلندمدت با چین، با دشواری‌های بیشتری رویارو می‌شود و حتی امکان دارد که مانند چند سال گذشته، بخش زیادی از هزینه مقابله با توسعه‌طلبی چین، بر دوش ایران، تحمیل شود.

نکات بالا و متن بیانیه این نشست نشان می‌دهد که جدیدترین نشست گروه 7 با هدف مقابله با افزایش نفوذ و قدرت اقتصادی و سیاسی چین به پایان رسیده است و می‌تواند آغاز دورانی از انحصار دوقطبی در عرصه اقتصاد سیاسی بین‌المللی باشد؛ یک سوی نسخه چینی با پیوست متحدانی همچون روسیه، با تأکید بر قدرت سازمانی و الیگارشی در شرق و سوی دیگر اتحادی از نظام‌های غربی.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *