جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ویدیو / نخست وزیر لبنان یک زن را به اشتباه به جای نخست وزیر ایتالیا بوسید!

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان هنگام استقبال از جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در بیروت گاف عجیبی داد و به اشتباه با یک زن دیگر روبوسی کرد. میقاتی که در مقابل پله‌های هواپیما ایستاده بود تصور کرد که یکی از زنان دیپلمات ایتالیایی، جورجیا ملونی است و به گرمی از او استقبال کرد، اما لحظاتی بعد به او گفته شد که این زن نخست وزیر ایتالیا نیست.

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

تامین حقوق همه یمنی‌ها؛ پیش نیاز توقف جنگ

۱۴۰۰/۰۳/۲۸ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با بیان اینکه پیش‌ازاین عربستان و دولت منصور هادی هیچ شان و حقی برای حوثی‌ها قائل نبودند، گفت: اکنون موضع عربستان به‌طور کامل تغییر کرده و به نظر می‌رسد عربستان ناچار است بهای لازم برای توقف جنگ را که توجه به حقوق یمنی‌ها است، بپردازد.

دکتر سید هادی برهانی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به حمله پهپادی ارتش یمن به یک هدف نظامی در جنوب عربستان و همچنین درخواست مجدد گروهی از اعضای مجلس سنای آمریکا از جو بایدن برای اتخاذ تدابیر فوری و قاطع نسبت به پایان محاصره یمن، اظهار داشت: صحنه یمن شاهد تحولاتی است که به نظر می‌رسد به توقف جنگ علیه این کشور نزدیک شده و شرایط بین‌المللی نسبتاً مناسبی برای حل‌وفصل موضوع به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه سیاست خاورمیانه‌ای بایدن نسبت به ترامپ تفاوت‌هایی دارد، افزود: سیاست ترامپ در منطقه تماماً مبتنی بر حمایت از چند نفر، بن‌سلمان، بن زاید و نتانیاهو بود و بر این مبنا از جنایات عربستان در یمن نیز حمایت می‌کرد؛ اما بایدن پیام‌های جدیدی به سران این کشورها داده است و در چند ماه گذشته آثار و نتایج ارائه این پیام‌ها را به عربستان به‌طورجدی شاهد هستیم.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: درواقع بایدن در پی تغییر اولویت‌های آمریکا و بحران‌های اقتصادی این کشور، به دنبال این است که ناامنی‌هایی که عمدتاً در جریان بهار عربی در منطقه بروز کرد را اعم از مسئله لیبی، یمن و سوریه فروکش کند و از تنش‌ها کاسته شود.

 

فرصت مناسب برای گفتگوها برای توقف جنگ

برهانی با اشاره به تشدید فعالیت‌های بین‌المللی و همچنین تلاش سازمان ملل و برخی کشورها با هدف ایفای نقش فعال در زمینه حل بحران یمن و نزدیک شدن طرف‌های مختلف این بحران به یکدیگر برای گفتگوی مسالمت‌آمیز پس از ۷ سال جنگ، اضافه کرد: به نظر می‌رسد این شرایط فرصت مناسبی برای انجام گفتگوها است و باوجود جنایات گسترده‌ای که در این جنگ، به اذعان سازمان ملل، علیه مردم این کشور از سوی ائتلاف به رهبری عربستان صورت گرفت، این اتفاق به نفع یمن و البته منطقه هم خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به مواضع «محمدعلی الحوثی»، یکی از رهبران انصارالله یمن در خصوص تلاشهای عمان برای حل و فصل بحران یمن با ارائه ابتکار عملی چهار بندی و تأکید او مبنی بر اینکه موفقیت این تلاش‌ها منوط به جدیت کشورهای ائتلاف سعودی تحت سرکردگی ریاض است، گفت: آن‌ها تأکید کرده‌اند که این توافقباید بتواند از مردم محافظت کند.

وی با تأکید بر ضرورت به رسمیت شناخته شدن حقوق همه مردم یمن در این گفتگوها و رسیدن به توافق احتمالی برای موفقیت این مذاکرات، ادامه داد: عربستان و امارات متوجه شده‌اند که دیگر نمی‌توانند مانند گذشته بر حمایت آمریکا برای ادامه جنگ در یمن حساب کنند. ضمن اینکه شاهد انتقادات دیگر کشورهای غربی نسبت به تداوم این جنگ هستیم که در خصوص فروش سلاح به عربستان خواهان اعمال محدودیت‌هایی شده‌اند.

برهانی گفت: اینکه یک‌طرف بخواهد همه امتیازات را ببرد و تنها برنده میدان باشد چندان قابل‌تصور نیست و نمی‌توان چنین انتظاراتی از مذاکرات داشت، اما با توجه به شرایط موجود میدانی و عرصه سیاسی و تشدید انتقادات نسبت به عربستان، به نظر می‌رسد آغازکنندگان این جنگ ناچار به تغییر بسیاری از مواضع و خواسته‌های خود هستند.

 

تغییر در موضع عربستان نسبت به حقوق حوثی‌ها

این کارشناس مسائل خاورمیانه توضیح داد: پیش‌ازاین عربستان و دولت منصور هادی هیچ ‌شان و حقی برای حوثی‌ها قائل نبودند، اما اکنون موضع عربستان به‌طور کامل تغییر کرده است. باید در نظر داشت پیش‌ازاین عربستان و امارات در کشورهای اسلامی حامیان متعددی داشتند اما در شرایط فعلی آن‌ها هم حمایت‌های خود را متوقف کرده‌اند و مایل نیستند در این عرصه حضوری داشته باشند.

وی با اشاره به اخبار منتشرشده در خصوص تغییر موضع آمریکا و عربستان نسبت به شروط انصارلله برای توقف جنگ و امکان پذیرش مطالبات آن‌ها در مورد لغو محاصره بندر حدیده و بازگشایی فرودگاه به‌عنوان مدخل اصلی برای دستیابی به توافق‌های دیگر مانند آتش‌بس، لغو محاصره فرودگاه‌ها، بندرها و گذرگاه‌های زمینی و رفع محدودیت‌های نقل و انتقالات مالی، ادامه داد: عربستان مایل است که چنین گفتگوهایی اتفاق بیفتد، البته شاید تمایل امارات کمتر باشد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد عربستان ناچار است بهای لازم برای توقف جنگ را که توجه به حقوق همه یمنی‌ها است را بپردازد.

 

ضرورت توجه به حقوق همه یمنی‌ها

برهانی درعین‌حال تأکید کرد: به مصلحت یمن و منطقه است که حوثی‌ها هم از این فرصت استفاده مناسب را ببرند، ضمن اینکه اجازه ندهند تا عربستان و امارات بتوانند در جریان این مذاکرات از حوثی‌ها چهره گروهی که اصلاً حاضر به صلح نیست را به نمایش بگذارند و عنوان کنند که مسئولیت ادامه این جنگ با آن‌ها است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اخبار منتشرشده درباره انجام گفتگوهایی میان ایران و عربستان به‌منظور کاهش تنش‌ها در روابط، گفت: در شرایط فعلی زمینه‌ای برای همفکری و توافق وجود دارد و باید از آن استفاده کرد. در این فضا برای رسیدن به توافقی مؤثر و ماندگار باید به حقوق همه مردم یمن توجه شود. در این صورت نه‌تنها برای یمن آثار مثبتی خواهد داشت بلکه برای منطقه هم آثار وسیعی به همراه دارد و خاورمیانه وارد فاز دیگری از همکاری خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *