جدیدترین مطالب

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

روایت خبرگزاری روسی از سخنان جلالی درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

تهران-ایرنا- تاس خبرگزاری روسی به نقل از کاظم جلالی سفیر تهران در مسکو گفت: عملیات تلافی جویانه علیه رژیم صهیونیستی کامل شده است، اما ایران در صورت هرگونه حمله ای به اسرائیل و همدستان غربی اش با ابزار و قدرت بیشتری پاسخ می دهد.

دستان خالی غرب برای دلداری بی‌بی

لندن – ایرنا – کشورهای غربی درحالی برای دلداری سران رژیم اسرائیل درپی عملیات کوبنده وعده صادق، به تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران متوسل شده‌اند که اولا چوب خط تحریم‌های تسلیحاتیِ غرب علیه ایران پرشده و اهرمی برای فشار بیشتر باقی نمانده و در ثانی توان نظامی ایران هرگز تابع و در بند محدودیت‌های غیرقانونی وضع شده از سوی طرف‌های غربی نبوده است.

سیاستمدار اسپانیایی وضع تحریم علیه ایران را ریاکارانه خواند

تهران- ایرنا- «یونه بلارا» رهبر حزب پودموس اسپانیا از «ریاکاری» اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه ایران و چشم‌پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این اتحادیه را به همدستی در کشتار فلسطینی‌ها متهم کرد.

واکنش رژیم صهیونیستی به وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

تهران-ایرنا-یسرائیل کاتس وزیر امورخارجه این رژیم نیز در واکنش به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد از سوی آمریکا گفت: به ایالات متحده به خاطر وتو این قطعنامه تبریک می گویم.

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

تهران- ایرنا- فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپادها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.

وزرای خارجه ایران و امارات درباره تحولات منطقه رایزنی کردند

نیویورک – ایرنا- شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده در تماس تلفنی، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، درباره تحولات منطقه ای گفتگو و رایزنی کردند.

Loading

رسانه‌ها؛ نشست گروه هفت در لندن و…

۱۴۰۰/۰۳/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: برگزاری نشست گروه ۷ در بریتانیا، مخالفت گروه ۷ با تأمین بودجه واکسن برای کشور‌های فقیر، تاکید ماکرون بر مسئولیت پذیری کشورها برای حل مسائل جهان، درخواست رهبر کره شمالی برای تقویت قدرت نظامی کشورش، تنش در شرق اوکراین و ورود ناو آمریکا به دریای سیاه در آستانه دیدار پوتین و بایدن، ادامه مشاجرات آمریکا و چین درباره منشاء ویروس کرونا، رد عرضه تکنولوژی ماهواره‌ای به ایران از سوی روسیه،آمادگی جنبش نجباء برای آزادسازی جولان، دیدار ولی‌عهد سعودی با رئیس جمهور مصر در شرم‌الشیخ، درخواست مصر برای مداخله سازمان ملل در مذاکرات سد النهضه، آغاز مجدد اعتراض‌‎های خیابانی در لبنان با ادامه بحران اقتصادی این کشور، ؛ نتانیاهو به‌دنبال تشکیل کابینه در سایه،  نقض آتش بس در قره باغ ، شکایت ژاپن از چین به سازمان تجارت جهانی به دلیل تعرفه های بالا، روس هراسی  رئیس شورای اتحادیه اروپا ، تعیین اعضای جدید شورای امنیت و گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با مقام چینی با محوریت برجام  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: اولین نشست حضوری گروه ۷ از زمان آغاز همه گیری جهانی ویروس کرونا در کورنوال در جنوب غرب بریتانیا آغاز شد. چین و نیز تغییرات آب و هوایی از جمله مواردی هستند که در دستور کار این نشست سه روزه قرار دارند. بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفت که «به واقع، من فکر می کنم این نشستی است که برگزاری آن بسیار ضروری است. چرا که ما باید اطمینان حاصل کنیم درس هایی را از این همه گیری آموخته ایم، اطمینان حاصل کنیم بعضی خطاهایی که طی حدود ۱۸ ماه گذشته بی شک مرتکب آن ها شدیم را تکرار نمی کنیم، و اطمینان حاصل کنیم که اکنون راه را برای احیای دوباره اقتصادهایمان باز می کنیم.»

خبرگزاری صدا و سیما: سران کشور‌های عضو گروه ۷ در نشستی که در منطقه کورنوال انگلیس برگزار شد، با درخواست‌ها برای اختصاص میلیارد‌ها پوند به منظور پایان دادن به کمبود واکسن کرونا در کشور‌های فقیر مخالفت کردند.به موجب این گزارش، گروه‌های امدادی اعلام کردند ثروتمندترین کشور‌ها حتی درباره اختصاص بسته مالی گفتگو نکردند و در عوض به اختصاص تعداد دوز واکسن‌هایی متمرکز شدند که احتمال می‌رود در مجموع کمتر از ده درصد تعداد دوز‌های مورد نیاز باشد.

خبرگزاری مهر :رئیس جمهور فرانسه که برای حضور در اجلاس سران جی ۷ به انگلیس سفر کرده بر لزوم مسئولیت پذیری کشورها برای حل مسائل جهانی تاکید کرد. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در خصوص مسئولیت پذیری کشورها در اجلاس جی ۷ گفت: ما وظیفه داریم برای پاسخگویی به چالش‌های زمانه خود مسئولیت‌های مشخصی را بر عهده بگیریم.چهل‌ و هفتمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان با تمرکز بر احیای اقتصاد دنیا پس از همه‌گیری ویروس کرونا در انگلیس بعدازظهر جمعه آغاز شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبر کره شمالی در جریان نشست کمیسیون مرکزی نظامی این کشور خواهان تقویت قدرت نظامی کشورش شد. خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز شنبه گزارش داد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز جمعه ریاست جلسه کمیسیون نظامی مرکزی این کشور را عهده دار بود.خبرگزاری کره شمالی اعلام کرد اون در این نشست خواستار تقویت قدرت نظامی کشورش شد، اما این آژانس به جزئیات فعالیت‌های نظامی احتمالی اشاره‌ای نکرد.

یورونیوز:  در حالی که تنها چند روز تا دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه باقی مانده، تنش‌ها بار دیگر در شرق اوکراین میان جدایی طلبان طرفدار روسیه و نیروهای دولت مرکزی شدت گرفته است.جدایی طلبان ارتش اوکراین را متهم کردند که ۵ تن از نیروهای آنها را کشته‌اند. کی‌یف نیز ضمن رد این اتهام، اعلام کرد که یکی از سربازانش در اثر حمله جدایی طلبان کشته شده است. مقامات جمهوری خودخوانده لوهانسک در شرق اوکراین می‌گویند که یک «گروه خرابکار» اوکراینی وارد منطقه جدایی طلبان شده و «به طرز وحشیانه‌ای» پنج نیروی آنها را با شلیک به سر کشته است.

دویچه وله: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی از همتای چینی خود خواست در ارتباط با منشاء کرونا همکاری کند. یانگ جیچی، وزیر امور خارجه چین نیز آمریکا را متهم به سیاسی کردن موضوع همه‌گیری کرونا کرد.به‌موازات برگزاری نشست رهبران و سران کشورهای عضو جی هفت در کورن‌وال انگلستان، وزیران امور خارجه آمریکا و چین نیز با یکدیگر تماس تلفنی داشتند. تماسی که گفته می‌شود به مشاجره سیاسی بین دو کشور دامن زده است.

اسپوتنیک روسیه: رئیس‌جمهوری روسیه گزارش روزنامه “واشنگتن پست” درباره ارائه یک سیستم ماهواره‌ای پیشرفته روسی به ایران را رد کرد. ولادیمیر پوتین تاکید کرد که مسکو با تهران برنامه‌های همکاری، از جمله همکاری‌های نظامی و فنی دارد ولی گزارش روزنامه واشنگتن‌ پست، عاری از صحت است.

الکوثر فارسی: سخنگوی جنبش النجبای عراق با تاکید بر اینکه قدس هدف متعالی محور مقاومت است گفت: گردان آزادسازی جولان در زمینه مقابله با رژیم صهیونیستی متخصص است و آمادگی مشارکت در نبرد برای آزادسازی این منطقه را دارد.مهندس نصر الشمری سخنگوی جنبش النجباء در گفتگو با پایگاه خبری العهد لبنان گفت : مقاومت اسلامی جنبش النجباء ،  گردان آزادسازی جولان را تاسیس کرد تا ماموریت اصلی آن مشارکت با برادران سوری در نبرد آزادسازی جولان باشد که روز به روز زمان آن نزدیک تر می شود.

العالم فارسی: ولی‌عهد عربستان سعودی در سفری به شهر توریستی «شرم الشیخ» مصر با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی روز جمعه (دیروز) در شهر شرم الشیخ با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر دیدار کرد.السیسی در حساب فیس‌بوک خود نوشت: «امروز از ملاقات با برادرم محمد بن سلمان خوشحال شدم، راهکارهای توسعه روابط مشترک دو کشور را بررسی کردیم و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارای اهتمام مشترک توافق نظر داشتیم، من دائما به داشتن روابط متمایز بین مصر و عربستان در دو سطح رسمی و مردمی افتخار می‌کنم».

ایران پرس: وزیر خارجه مصر در گفتگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل بر لزوم مداخله این سازمان در مذاکرات سد النهضه تأکید کرد. سامح شکری، وزیر خارجه مصر در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بر موضع ثابت مصر درباره مخالفت با اقدامات یکجانبه آبگیری سد النهضه و لزوم رسیدن به توافق قانونی الزام‌آور درباره آبگیری که منافع سه کشور را محقق کند، تأکید کرد.سد النهضه بر روی رود نیل آبی، در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است.

خبرگزاری فارس: با ادامه ناکامی لبنان در تشکیل دولت جدید و تداوم بحران اقتصادی این کشور، خیابان‌های لبنان بار دیگر به صحنه اعتراضات پراکنده خیابانی تبدیل شده است. همزمان با ادامه ناکامی در تشکیل دولت جدید لبنان، افزایش قیمت دلار در این کشور منجر به آغاز دوباره برخی اعتراضات پراکنده شده است. قیمت هر یک دلار به ۱۵ هزار لیره لبنان رسیده و جمعه (دیروز) برخی خیابان‌های بیروت شاهد اعتراضاتی به این وضع بود و معترضان برخی مسیرها را بستند.

خبرگزاری تسنیم: اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد روز یکشنبه طومار ۱۲ساله نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو پیچیده می‌شود و او مجدداً به جایگاه سابقش در کرسی اعضای مخالف کابینه باز خواهد گشت. این توصیفی است که تارنمای شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی از شرایط سیاسی حاکم بر اسرائیل در آستانه رأی اعتماد کنست به کابینه جدید این رژیم انتخاب کرده است.به‌نوشته این پایگاه عبری‌زبان، با وجود آن که همه چیز پایان‌یافته دیده می‌شود اما نتانیاهو همچنان در تکاپوی آن است که باز هم خود به‌عنوان نخست وزیر اسرائیل رأی اعتماد بگیرد و تا آخرین لحظه برای تحقق این کار از تکاپو دست نخواهد کشید.

آناتولی  ترکیه:  نیروهای ارمنستان بار دیگر به مواضع آذربایجان در کلبجر تیراندازی کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروهای ارمنستان امروز برای بار دوم به سمت مواضع آذربایجان در کلبجر آتش گشودند که کشته و زخمی نداشته است.

خبرگزاری ایرنا: ژاپن از چین به دلیل اعمال تعرفه های بالا در مقابله با ارزان فروشی بر محصولات فولاد ضدزنگ ژاپنی، به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است. دولت ژاپن این اقدام را روز گذشته /جمعه/ با این استدلال انجام داد که تعرفه های ۲۹ درصدی ناقض قوانین تجارت جهانی هستند.چین این تعرفه ها را در تیر ماه سال ۱۳۹۸ اعمال کرد.

تی.آر.تی ترکیه: چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا ، روابط اتحادیه اروپا و روسیه را مورد ارزیابی قرار داد. چارلز میشل اعلام کرد: ما می‌خواهیم تا اقدامات روسیه  قابل پیش‌بینی تر و با ثبات‌تر شود. رئیس شورای اتحادیه اروپا تاکید کرد: اقدامات غیرقانونی، ویران‌کننده و تحریک‌آمیز روسیه را محکوم می‌کنیم. از روسیه هراسی نداریم و موضع قاطعانه خود را آشکارا بیان می‌داریم.

رادیو چین: اعضای جدید شورای امنیت مشخص شدند. طبق نتیجه رای گیری، آلبانی، برزیل، غنا، گابن و امارات متحده عربی که بیش از دو سوم آرا را کسب کردند، از 1 ژانویه 2022 جای استونی، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین ها، تونس و ویتنام را می گیرند و به اعضای غیردایمی شورای امنیت سازمان ملل می پیوندند.شورای امنیت 15 کشور عضو دارد که 5 کشور شامل چین، ایالات متحده، روسیه، فرانسه و انگلستان اعضای دایمی و باقی 10 عضو غیر دایمی این شورا هستند.

خبرگزاری ایلنا:  وزیر خارجه آمریکا با رئیس کمیسیون امور خارجه مرکزی حزب حاکم کمونیست چین گفت‌وگو کرد‌. آنتونی بلینکن در تماسی تلفنی با «یانگ جیه چی» رئیس کمیسیون امور خارجه مرکزی حزب حاکم کمونیست چین گفت‌وگو کرد‌. بلینکن در این گفت‌وگو همچنین بر لزوم همکاری و شفافیت درباره منشا کووید ۱۹ تأکید کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *