جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی لغو شد

تهران- ایرنا- رسانه‌های رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش دادند که جلسه کابینه جنگ این رژیم برای بررسی توافق مبادله اسرا با حماس لغو شده است.

Loading

جنگ غزه و پشتوانه مردمی جبهه مقاومت

۱۴۰۰/۰۳/۲۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا خیزش‌های مردمی در منطقه را پشتوانه مشروعیت بخش و مکمل اقدامات محور مقاومت ارزیابی کرد و گفت: در جنگ اخیر غزه شاهد شکل‌گیری خیزش جدی در میان ملت‌های منطقه بودیم و تأکیدی بر این نکته بود که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بر آگاهی و خواست ملت‌ها تأثیری نداشته است.

علیرضا تقوی نیا در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به واکنش‌ها و توجه مردم منطقه نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تظاهرات صورت گرفته از سوی آن‌ها، تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عرب منطقه با این رژیم را بر کاهش اعتراضات نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین بی‌تأثیر دانست.

وی تأکید کرد: در 40 سال گذشته که مصر روابطش را با اسرائیل عادی کرده، امنیت این رژیم بیشتر نشده و یک شهروند رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به‌راحتی در مصر قدم بزند، یا در اردن که همین سیاست را در دهه 90 در پیش گرفت، کوچک‌ترین امنیتی برای یک اسرائیلی وجود ندارد. در سایر کشورها هم وضعیت به همین صورت است.

 

نقش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی مانند عضو زائد پیوندی است که بدن بیمار آن را پس می‌زند و متعلق به این منطقه نیست، ادامه داد: در جنگ اخیر غزه نقش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بسیار پررنگ بود. رژیم صهیونیستی سعی کرد با هدف قرار دادن دفتر شبکه الجزیره و اسوشیتدپرس پوشش خبری جنایاتش را کاهش دهد و به‌نوعی برای رسانه‌های دیگر خط‌ونشان بکشد؛ اما شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان جایگزینی مناسب برای شبکه‌های رسمی خبری وارد عمل شدند و علاوه بر اینکه توانستند جنایات صهیونیست‌ها را به‌خوبی انعکاس دهند و ملت‌های منطقه را با واقعیتی که در غزه رخ می‌دهد آشنا کنند، ضعف و زوال رژیم صهیونیستی را هم به تصویر بکشند.

تقوی نیا افزود: اتفاقاتی که در شهرهای رژیم صهیونیستی رخ می‌داد بی‌نظیر بود؛ هم تصاویر اصابت راکت‌های مقاومت و تخریب‌های ایجاد شده غیرقابل‌انکار بود و هم خیزش مردم عرب فلسطینی سرزمین‌های 1948 که برای اولین بار در طول تاریخ 73 ساله حیات نامشروع این رژیم اتفاق افتاد که این امر نقطه عطفی در مبارزات ملت فلسطین و رژیم صهیونیستی ارزیابی می‌شود.

وی گفت: این مسائل، باوجود نگرانی‌ها نسبت به پاندمی کرونا، باعث شکل‌گیری خیزش جدی در میان ملت‌های منطقه شد و طلیعه اتفاقات خوبی است که در ماه‌های آینده هم استمرار خواهد داشت. همچنین تأکیدی بر این نکته بود که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بر آگاهی و خواست ملت‌ها تأثیری نداشته است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به ناامیدی برخی کشورهای عرب منطقه نسبت به استمرار حمایت‌های آمریکا از آن‌ها و ابراز تمایل به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، اضافه کرد: این انگیزه و سیاست به‌هیچ‌وجه از سوی ملت‌های منطقه به رسمیت شناخته‌نشده است.

 

خیزش‌های مردم منطقه پشتوانه مشروعیت بخش محور مقاومت

تقوی نیا خیزش‌های مردمی در منطقه را پشتوانه مشروعیت بخش، کاتالیزور و مکمل اقدامات محور مقاومت ارزیابی کرد و ادامه داد: هر میزان محور مقاومت اقداماتش را علیه رژیم صهیونیستی تشدید کند، به‌موازات آن مردم که پشتیبان اصلی گروه‌های مقاومت و دولت‌های حامی آن هستند، حمایت‌های خود را بروز می‌دهند.

وی تأکید کرد: مطمئناً اگر مردم این کشورهای عرب در خصوص عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی راضی بودند، دولت‌های آن‌ها تسلیم ترامپ می‌شدند؛ اما تحولات یکی – دو سال اخیر نشان داد که 73 سال تلاش رژیم صهیونیستی برای جای‌گیری در قلب ملت‌های منطقه، با وجود ارائه تصویر مثبت و دموکراتیک از خود، با ناکامی همراه بوده است.

 

شکست جدی رژیم صهیونیستی در ابعاد تکنیکی، تاکتیکی و راهبردی

تقوی نیا با بیان اینکه جنگ 12 روزه غزه اقدامی از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود، تصریح کرد: آقای نتانیاهو با حمایت‌ها از حمله اوباش افراطی به مسجدالاقصی و همچنین اخراج ساکنان محله شیخ جراح، فرصتی را در اختیار محور مقاومت قرار داد که موازنه جدیدی را علیه رژیم صهیونیستی در بحث حمله و ضد حمله شکل دهد. این شرایط آزمایشی برای سنجش توانمندی‌های این رژیم در ابعاد تکنیکی، تاکتیکی و راهبردی بود که در هر سه بعد شکست بسیار جدی خورد و ملت‌های منطقه نسبت به این مسئله آگاه شدند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن تشریح ابعاد شکست رژیم صهیونیستی در این سه زمینه، اضافه کرد: مردم اسرائیل متوجه شدند که ارتش آن‌ها در برابر تهدیداتی که شهروندانش را آزرده‌خاطر می‌کند ناتوان است و نتوانسته با تهدیداتی که در شمال (لبنان)، شمال شرق (سوریه) و جنوب (غزه) ایجادشده مقابله کند.

 

تقویت قدرت مقاومت به‌واسطه پشتوانه مردمی ملت‌های منطقه

تقوی نیا با اشاره به تقویت قدرت مقاومت به‌واسطه پشتوانه مردمی ملت‌های منطقه، گفت: مائو تسه تونگ، سیاست‌مدار انقلابی و تئوریسین حزب کمونیست چین، تز معروفی دارد که عنوان می‌کند چریک مانند ماهی است و مردم مانند آب هستند. اگر ماهی را از آب بگیرند می‌میرد. گروه‌های مقاومت هم بدون حمایت مردم امکان استمرار ندارند و این پشتوانه مردمی است که به آن‌ها حیات طولانی بخشیده و با آن روزبه‌روز توانستند بر قدرت خود بیفزایند.

وی درباره تأثیر کوتاه‌مدت این حمایت‌ها بر تحولات منطقه، تأکید کرد: رژیم صهیونیستی درنبرد اخیر نشان داد به لحاظ سیاسی، اقتصادی، روانی و اجتماعی به‌شدت آسیب‌پذیر است و اساساً توان و قابلیت حضور در جنگ را ندارد. محور مقاومت به‌واسطه این شرایط و همچنین با پشتوانه آگاهی ملت‌ها، بهترین فرصت را دارد تا معادله جدیدی را در منطقه ایجاد کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *